Torsen67 Startet 10.Oktober Link til dette innlegget Startet 10.Oktober Hei Har en Windy 8000 der forbruksbatteri sitter på SB side og startbatteri på BB side. Ønsker også å få forbruk over på BB side, for å få båten i balanse. Det er alt for mye utstyr på SB side og det er ikke noe annet som nå kan flyttes utenom batteriet. Tanken er, om det lar seg gjøre, å sette opp en pluss og minus skinne der batteriet står i dag og koble alt utstyret mot disse skinnene, så dra batterikabler fra skinnene, over til batteriet på som da blir plassert på BB side? Hvis ikke dette lar seg gjøre så blir ikke batteriet flyttet. Det er altfor stor og kostbar jobb å legge om det elektriske over til BB side. Alt av ledninger etc må da forlenges og strekkes opp på nytt, samt at interiør og dørk må skrus opp i sin helhet. Tenker da at elektriker også må på plass. I dag er det meste av ledninger koblet rett på batteriet. Det i seg selv ser ikke bra ut og gir et uoversiktelig el-anlegg. Dedikerte koblingspunkter er vel å fortrekke? Ser for meg denne type koblings-skinner: Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Det kan da ikke være noe problem å gjøre det slik du skisserer her! Eventuelt, hvis du har et skikkelig sikringsskap, å sette skinner der i stedet og kun det mest nødvendige ved batteriet. Men det bestemmer du selv. Flytting av et titalls kg bly er jo en fin måte å rette opp balansen i båten på. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Steihy Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Eller bytte til lithium. 1/3 av vekta, mye mer strøm. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Vidar F.H. Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Selvfølgelig kan du gjøre det. Det eneste du må tenke på er å bruke kabler med nok tverrsnitt mellom batteri og skinner. Det er jo i praksis ingen forskjell fra hvordan du har det i sikringsskapet hjemme - inntakskabelen kommer fra fordelerskapet ute, til skinner med sikringer og derfra videre ut i huset. Bare kjøp skikkelige kabler, bruk korrekte koblinger og legg det hele opp på forsvarlig vis. Jeg ville nok hatt en stor hovedsikring rett ved batteriet også. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Torsen67 Svart 10.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Takker for svar! Er kanskje dette en bedre løsning med mindre koblingspunkter mtp lading fra motor?: - Pluss og minus fra batterivelger/dynamo til forbruksbatteriet legges om, slik at det går rett til batteriet som i dag, siden kablene ser ut til å være lange nok. - Alt el-utstyr kobles mot skinnene. Så strømkabel ut fra batteriet til skinnene for strømforsyning. Skal jeg bruke samme dim på batteriledninger fra batteriet til skinnene, som fra batteriet til batterivelger? Måler vel i så fall tverrsnittet på kablene uten isolasjon? Eller skal tverrsnittet være merket på isolasjonen? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Det burde nok holde med to 16mm2 ledninger mellom skinner og batteri. Hvis du ikke har noe som trekker veldig mye strøm et sted. Merk at det er kvadratet på kobberlederen som regnes, ikke tverrsnittet. Så du må frem med PI og formel for å måle det selv. Men når du kjøper ny kabel så står det jo på pakken da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bmwmaxi Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Har god erfaring med og oppgradere matros til skiper 🙈 Sitér dette innlegget Link to post
ster Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Bruk sikringsboks i stedet for skinne. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Men har du prøvd og koble fra batteriet og sette det over. Før du bruker for mye tid/penger på det. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 13.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober bmwmaxi skrev On 10.10.2025 at 14.50: Men har du prøvd og koble fra batteriet og sette det over. Før du bruker for mye tid/penger på det. Tenker du da på vekt og plass? Plass må jeg måle meg frem til. Det skal gå om jeg finner batterikasser som passer akkurat. Startbatteriet står i en litt for stor kasse, så den må byttes ut til en mindre type, samt flyttes forover 5 cm. På vekt har jeg kontroll. Batteriet er et Sønnak Marine & Leisure på 115 ah. Båten luter litt over til styrbord. I tillegg kommer det et syrefast bruce-anker på styrbord side av hekken. Da blir det veldig skjevt. Tenker det med vekt blir riktig, men må måle nøye vedr plass til batteriene. Motor er på vei ut innen kort tid, så da blir alt enklere.. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 13.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober ster skrev On 10.10.2025 at 14.31: Bruk sikringsboks i stedet for skinne. Kan du gi meg en link på forslag? Div utstyr er jo allerede koblet opp mot sikring. Som baugpropell, toalett, kjøleskap etc.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Oktober Link til dette innlegget Svart 13.Oktober Sett på skinner du. Det blir nok bra. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pipe Svart 13.Oktober Link til dette innlegget Svart 13.Oktober Torsen67 skrev 32 minutter siden: Det skal gå om jeg finner batterikasser som passer akkurat. Startbatteriet står i en litt for stor kasse, så den må byttes ut til en mindre type, Så vidt meg bekjent finnes passende batterikasser i to störrelser 110/115 ampt og 75/80 ampt men mulig det går å finne noe på nett i disse imternett tider. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 13.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober Btw: baugtrøster, der bør vel kablene skjøtes med skjøtehylse så de går rett til batteriet? Ser ikke det som noe problem med mindre noen sier at skjøtehylse ikke er bra.. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober Hvor mange amp bør skinnene tåle? Det som trekker mest strøm er vel el-dassen, impeller-lensepumpe, ankervinsj 500w, pumpe til ferskvann og etterhvert pumpekvern i septik. Men ingen av disse kildene vil bli brukt samtidig. Utenom dette er det kjøleskap og LED i alt av pærer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.