Jump to content

Kappe av baugen åpen båt


Kinita

Recommended Posts

Spørsmål angående å kappe baugen på en åpen båt som er rundt 6 meter, kappe ca 20-25 cm. Å montere aluminiumsplate eller plaste over. Har det noe å si for båtens egenskaper? Det vil ikke kappes helt ned, bare øverst, å vil ikke gå utover flytetanker eller andre ting. Kun kosmetisk kanskje? Noe man burde tenke på i forbindelse med en sånn operasjon? 

Redigert, og lagt til flere opplysninger: 

Brukes til fjordfiske, ingen spesiell type båt, men la oss si f.eks en Øien 620, eller Sting som begge er akkurat over 6 meter. 

Link to post
1 minute ago, Hulda said:

I og med at du ikke forteller hva slags båt/modell/år eller forteller fartsområdet, så er det helt greit. 

Formålet er også vesentlig, er det for å få båten inn i et lite naust, eller skal baugen være flat for å dra garn eller noe over?

hvor og hvilke forhold brukes båten? kan være relevant

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Baugen er jo et viktig punkt, der tre kraftige profiler møtes og gir styrke til skroget.  Så det er absolutt ikke kun kosmetisk. Hvor mye den vil bli svekket, avhenger jo litt av konstruksjonen ellers.  Dette virker litt som et "hvor langt er et tau" spørsmål....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 45 minutter siden:

Baugen er jo et viktig punkt, der tre kraftige profiler møtes og gir styrke til skroget.  Så det er absolutt ikke kun kosmetisk. Hvor mye den vil bli svekket, avhenger jo litt av konstruksjonen ellers.  Dette virker litt som et "hvor langt er et tau" spørsmål....

Ja, men hvor mye svekket blir baugen på en Øien 620 f.eks? 

Link to post

Det har vel blitt kappet av en og annen baug for å komme under en viss lengde på litt større fiskeriregistrerete fartøy.

Lengde under 6 meter på fiskefartøy har vel ikke så omfattende regelverk å forholde seg til.

Tror det går greit, men før jeg kappet ville jeg forsikret meg om at noen ville måle den og skrive nytt målebrev.

Link to post

Går nok fint å kappe av litt på baugen på en Øyen 620. Men jeg ville støpt inn ei solid glassfiberplate for å opprettholde styrken og stivheten i skroget. Så kan man jo vurdere om man vurdere om man legger på fenderlista igjen, eller bare avslutter den på hver side. Sistnevnte blir vel rimelig merkelig. 

Link to post

enig med komodo ang kapping, skikkelig gjort så ser jeg ikke noe problem med styrken. 

kanskje man kan få til noe ala det som er gjort på Ockelbo B21? 

image.png.aa70756ebcb9852d087fe0425ca1a749.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

I dønninger så dykker jo de mange båter helle baugen opp til fenderlista ned i sjøen... blir endel krefter i noe slikt. Suboptimalt om det åpner seg der. 
Mange båter i dag er jo som vist over, nokså butte i baugen. Tror jeg hadde satt på et Finn-søk på disse..
Men det lar seg nok gjøre, men det vil jo i tillegg fjerne selve gyldigheten av CE merkinga? Som vel også er der på de fleste av disse båtene i den størrelsen... Og som kan klusse til forsikring og andre ting. 
Ser heller ikke at du nevner materiale på båten her, det er jo også litt viktig; pris/ kost/ utforming etc. 

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post

Båter under 6 m til kommersielt fiske er unntatt krav om byggebekreftelse og fartøysinstruks. 

 

Jeg mistenker at TS er veldig vag og forsiktig med opplysninger fordi han har tenkt å tøye reglene litt og ikke vil identifiseres. Det virker ikke sannsynlig at det gjelder enten båt sånn eller sånn, dette er nok en båt han har.

 

Det er nok mange her som kunne gitt detaljerte svar om det var mer info om båten.

 

Jeg ber TS om unnskyldning dersom jeg overtolker kommunikasjonen. 

 

 

 

 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post

Man tøyer vel ikke reglene ved å følge de.

Tror det ble rettsak ang kapping av baug på litt større båter.

Myndighetene ville ha det til at dette ikke var lov, men tapte i andre runde i retten.

-Husker ikke så mye lengre, men tror det var slik.

 

Fjordfiske i Vestfjorden er vel greit det så lenge man holder seg innenfor grunnlinja.

Link to post
ivar skrev On 11.10.2025 at 12.55:

enig med komodo ang kapping, skikkelig gjort så ser jeg ikke noe problem med styrken. 

kanskje man kan få til noe ala det som er gjort på Ockelbo B21? 

image.png.aa70756ebcb9852d087fe0425ca1a749.png

Legg merke til at de åpne båtene som originalt har avkappet bsug, slik som feks denne og Buster også har et dekk på toppen som stiver av ganske mye mot belastning fra siden, feks bølger mot baugen fra siden.

 

Et dekk vil i tillegg til å stive av sørge for at vannet fra en baugdukkert i større grad vil renne av enn å samles oppi båten. Dette blir ekstra viktig hvis man ved å kappe baugen fjerner oppdrift (baugen mangler) og øker vekten (avstigning blir fort tyngre enn originalen) og i tillegg fjerner "vannski-løftet" man får fra en skrå flate når man pløyer inn i en bølge man heller vil over enn under.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...