Jump to content

Kappe av baugen åpen båt

Kinita

Recommended Posts

Spørsmål angående å kappe baugen på en åpen båt som er rundt 6 meter, kappe ca 20-25 cm. Å montere aluminiumsplate eller plaste over. Har det noe å si for båtens egenskaper? Det vil ikke kappes helt ned, bare øverst, å vil ikke gå utover flytetanker eller andre ting. Kun kosmetisk kanskje? Noe man burde tenke på i forbindelse med en sånn operasjon? 

Redigert, og lagt til flere opplysninger: 

Brukes til fjordfiske, ingen spesiell type båt, men la oss si f.eks en Øien 620, eller Sting som begge er akkurat over 6 meter. 

1 minute ago, Hulda said:

I og med at du ikke forteller hva slags båt/modell/år eller forteller fartsområdet, så er det helt greit. 

Formålet er også vesentlig, er det for å få båten inn i et lite naust, eller skal baugen være flat for å dra garn eller noe over?

hvor og hvilke forhold brukes båten? kan være relevant

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Baugen er jo et viktig punkt, der tre kraftige profiler møtes og gir styrke til skroget.  Så det er absolutt ikke kun kosmetisk. Hvor mye den vil bli svekket, avhenger jo litt av konstruksjonen ellers.  Dette virker litt som et "hvor langt er et tau" spørsmål....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 45 minutter siden:

Baugen er jo et viktig punkt, der tre kraftige profiler møtes og gir styrke til skroget.  Så det er absolutt ikke kun kosmetisk. Hvor mye den vil bli svekket, avhenger jo litt av konstruksjonen ellers.  Dette virker litt som et "hvor langt er et tau" spørsmål....

Ja, men hvor mye svekket blir baugen på en Øien 620 f.eks? 

Det har vel blitt kappet av en og annen baug for å komme under en viss lengde på litt større fiskeriregistrerete fartøy.

Lengde under 6 meter på fiskefartøy har vel ikke så omfattende regelverk å forholde seg til.

Tror det går greit, men før jeg kappet ville jeg forsikret meg om at noen ville måle den og skrive nytt målebrev.

Går nok fint å kappe av litt på baugen på en Øyen 620. Men jeg ville støpt inn ei solid glassfiberplate for å opprettholde styrken og stivheten i skroget. Så kan man jo vurdere om man vurdere om man legger på fenderlista igjen, eller bare avslutter den på hver side. Sistnevnte blir vel rimelig merkelig. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...