Kinita Startet 10.Oktober Link til dette innlegget Startet 10.Oktober Spørsmål angående å kappe baugen på en åpen båt som er rundt 6 meter, kappe ca 20-25 cm. Å montere aluminiumsplate eller plaste over. Har det noe å si for båtens egenskaper? Det vil ikke kappes helt ned, bare øverst, å vil ikke gå utover flytetanker eller andre ting. Kun kosmetisk kanskje? Noe man burde tenke på i forbindelse med en sånn operasjon? Redigert, og lagt til flere opplysninger: Brukes til fjordfiske, ingen spesiell type båt, men la oss si f.eks en Øien 620, eller Sting som begge er akkurat over 6 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober I og med at du ikke forteller hva slags båt/modell/år eller forteller fartsområdet, så er det helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober 1 minute ago, Hulda said: I og med at du ikke forteller hva slags båt/modell/år eller forteller fartsområdet, så er det helt greit. Formålet er også vesentlig, er det for å få båten inn i et lite naust, eller skal baugen være flat for å dra garn eller noe over? hvor og hvilke forhold brukes båten? kan være relevant Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Baugen er jo et viktig punkt, der tre kraftige profiler møtes og gir styrke til skroget. Så det er absolutt ikke kun kosmetisk. Hvor mye den vil bli svekket, avhenger jo litt av konstruksjonen ellers. Dette virker litt som et "hvor langt er et tau" spørsmål.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kinita Svart 10.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Har redigert og lagt til flere opplysninger. Sitér dette innlegget Link to post
Kinita Svart 10.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Hulda skrev 1 time siden: I og med at du ikke forteller hva slags båt/modell/år eller forteller fartsområdet, så er det helt greit. Fjordfiske og Sting 600 eller Øien 620. Sitér dette innlegget Link to post
Kinita Svart 10.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober index skrev 45 minutter siden: Baugen er jo et viktig punkt, der tre kraftige profiler møtes og gir styrke til skroget. Så det er absolutt ikke kun kosmetisk. Hvor mye den vil bli svekket, avhenger jo litt av konstruksjonen ellers. Dette virker litt som et "hvor langt er et tau" spørsmål.... Ja, men hvor mye svekket blir baugen på en Øien 620 f.eks? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Noe magisk med 20 fot siden du skal ha den ned under 6 meter? Hva med å kjøpe en båt som er 590 eller mindre i utgangspunktet? Andrehåndsverdien av en kappa båt er nok temmelig nær null. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Kinita skrev for 2 timer siden: Ja, men hvor mye svekket blir baugen på en Øien 620 f.eks? Du får kutte den og prøve da! Jeg vil tro den blir rimelig vinglete i skroget... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
lnjk Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Det har vel blitt kappet av en og annen baug for å komme under en viss lengde på litt større fiskeriregistrerete fartøy. Lengde under 6 meter på fiskefartøy har vel ikke så omfattende regelverk å forholde seg til. Tror det går greit, men før jeg kappet ville jeg forsikret meg om at noen ville måle den og skrive nytt målebrev. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Går nok fint å kappe av litt på baugen på en Øyen 620. Men jeg ville støpt inn ei solid glassfiberplate for å opprettholde styrken og stivheten i skroget. Så kan man jo vurdere om man vurdere om man legger på fenderlista igjen, eller bare avslutter den på hver side. Sistnevnte blir vel rimelig merkelig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 11.Oktober Link til dette innlegget Svart 11.Oktober enig med komodo ang kapping, skikkelig gjort så ser jeg ikke noe problem med styrken. kanskje man kan få til noe ala det som er gjort på Ockelbo B21? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lazyjack Svart 12.Oktober Link til dette innlegget Svart 12.Oktober Tror ikke du har nevnt hvorfor du vil kappe av baugen. Er det for å få den inn i naust, garasje e.l.? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 13.Oktober Link til dette innlegget Svart 13.Oktober Er det for å komme under 6m er vel en West Viking 590 enklere valg. PS: Får levert en sådan selv på fredag. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 16.Oktober Link til dette innlegget Svart 16.Oktober Om du ønsker å ta vare på verdiene dine, er det bedre å kjøpe en annen båt, eller lage karnapp på naustet. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 16.Oktober Link til dette innlegget Svart 16.Oktober Det har nok ikke med naustet å gjøre. Båter under 6m har en del lettere regler å forholde seg til hvis den skal brukes til kommersielt fiske. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
sandman1 Svart 16.Oktober Link til dette innlegget Svart 16.Oktober I dønninger så dykker jo de mange båter helle baugen opp til fenderlista ned i sjøen... blir endel krefter i noe slikt. Suboptimalt om det åpner seg der. Mange båter i dag er jo som vist over, nokså butte i baugen. Tror jeg hadde satt på et Finn-søk på disse.. Men det lar seg nok gjøre, men det vil jo i tillegg fjerne selve gyldigheten av CE merkinga? Som vel også er der på de fleste av disse båtene i den størrelsen... Og som kan klusse til forsikring og andre ting. Ser heller ikke at du nevner materiale på båten her, det er jo også litt viktig; pris/ kost/ utforming etc. Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Steihy Svart 16.Oktober Link til dette innlegget Svart 16.Oktober Båter under 6 m til kommersielt fiske er unntatt krav om byggebekreftelse og fartøysinstruks. Jeg mistenker at TS er veldig vag og forsiktig med opplysninger fordi han har tenkt å tøye reglene litt og ikke vil identifiseres. Det virker ikke sannsynlig at det gjelder enten båt sånn eller sånn, dette er nok en båt han har. Det er nok mange her som kunne gitt detaljerte svar om det var mer info om båten. Jeg ber TS om unnskyldning dersom jeg overtolker kommunikasjonen. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart 16.Oktober Link til dette innlegget Svart 16.Oktober Gjelder det fjordfiske i Bunnefjorden så går det greit. Er det fjordfiske i Vestfjorden ved polarsirkelen så er det mer tvilsomt. Dette blir bare gjetting og tull. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 16.Oktober Link til dette innlegget Svart 16.Oktober Man tøyer vel ikke reglene ved å følge de. Tror det ble rettsak ang kapping av baug på litt større båter. Myndighetene ville ha det til at dette ikke var lov, men tapte i andre runde i retten. -Husker ikke så mye lengre, men tror det var slik. Fjordfiske i Vestfjorden er vel greit det så lenge man holder seg innenfor grunnlinja. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Oktober Link til dette innlegget Svart 16.Oktober Vestfjorden vest for Nesodden? Måtte bare. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 18.Oktober Link til dette innlegget Svart 18.Oktober ivar skrev On 11.10.2025 at 12.55: enig med komodo ang kapping, skikkelig gjort så ser jeg ikke noe problem med styrken. kanskje man kan få til noe ala det som er gjort på Ockelbo B21? Legg merke til at de åpne båtene som originalt har avkappet bsug, slik som feks denne og Buster også har et dekk på toppen som stiver av ganske mye mot belastning fra siden, feks bølger mot baugen fra siden. Et dekk vil i tillegg til å stive av sørge for at vannet fra en baugdukkert i større grad vil renne av enn å samles oppi båten. Dette blir ekstra viktig hvis man ved å kappe baugen fjerner oppdrift (baugen mangler) og øker vekten (avstigning blir fort tyngre enn originalen) og i tillegg fjerner "vannski-løftet" man får fra en skrå flate når man pløyer inn i en bølge man heller vil over enn under. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.