Jump to content

VG-Jolle sitt doble skrog har delt seg, mulig å reparere?

Sjøspeidern

Recommended Posts

Heia folkens, vi har ila høsten fått et lite problem med en VG-Jolle i den ene sjøspeidergruppa jeg er med i. På et møte var det demonstrasjon i å rette kullseilt båt, og vi antar skader med et åregaffelfeste gjorde at båten tok inn vann og sank, jeg rakk å fatt i tauet foran og knyttet det fast på bryggen. Etter mye slit, 5 mann og noen pene og mindre pene ord fikk vi dratt en vg jolle full av ca 300l vann (vilt gjett basert på flyteevne) opp av brygga, da ble vi møtt av dette synet..

IMG_6501.jpeg.ddaf8e257f6a0589e0ede6fcb9310b17.jpeg
vann fosset ut bak gummilista, og der fant vi at sømmen mellom skrogene har delt seg og vi har en sprekk på halvannen meter., dessuten er det en tydelig glipp der kjølen går ned. Alle sprekkene er rene og tydelig ikke knekt, det er skjøten mellom de to skrogene som er gått på to plasser.

Nå er dette bare ei 50? År gammal seiljolle med ingen reell pengeverdi, og eneste om bord var en stakkars speiderleder som ble blaut. Men det fine med VG joller er at de kan både ros og seiles, noe som gjør at gruppas minste speidere kan få mye glede og mestring i de, dessuten er vg joller generelt sett veldig solide, stødige og fine båter til de minste og derfor skulle vi gjerne fått fikset den om det er fornuftig og mulig.

IMG_6906.jpeg.85d417f0983e4cf4a2cb45a430b21000.jpeg
Her ser man glippen, hva er beste fremgangsmåte om man skal gidde å prøve?

En tanke er å feste den sammen igjen med popnagler, og bruke noe for å tette med kjølen. Men jeg er litt bekymret for at jolla evt skulle ha sunket med speidere i pga slack i vårt arbeid.

Vi har lunken erfaring med å få verksteder til å fikse slike båter, og finner vi ikke svar så ribber vi båten for deler og leverer den til gjenvinning.

-Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger.

Sander "sjøspeidern" Øigarden

Fullt mulig å få bra igjen.Hele fenderlist må av ,sliv av resten av naglene slip ren begge flatene smør på epoksy rundt hele båten bruk tvinger til å holde det sammen mens du popper det sammen igjen fenderlista må varmes i kokende vann for å få den på igjen vær rask under montering den blir fort hard igjen ikke dyr reparasjon men tar litt tid på hele jobben litt lærerikt også .send pm hvis du trenger mer informasjon 

Ikke at jeg er fagmann på Sjøvett/VG joller, men jeg stiller meg tvilende til elastiske materialer, disse båtene brukes av speideren og skoler, så hver båt har rundt 10 turer i uka, fra påske til høstferie hver med sin påkjenning og støt, med litt pluss og minus for periodevis travelt bruk blir det ca 200 turer pr sesong. Så om den ikke skal kastes så må vi nok ha en løsning som gjør at vi stoler på båten. 
skal få fikset bilde av sømmen med kjølen til uka. Men tar gjerne imot alle innspill, pekepinner og kritikk 

Virker som at jollene opprinnelig ble limt sammen med noe som garantert er giftig og ulovlig nå, samt en haug popnagler.

han ene som var med tenkte at jekkestropper, tvinger, epoksy og rå kraft kunne fikse sprekken under gummilista. Problemet vi tenker på er den med kjølhullet.

som mange sikkert vet er skrogene skjøtet sammen også under vannlinjen, der hullet til kjølen går, jeg vet ikke hvor langt opp kanten til ytre skroget går i denne sømmen, men tilfelle er at innerskroget av en eller annen grunn har «poppet» opp 0,5cm. Det er jevnt rundt hele kjølen og jeg er litt bekymret for hvordan vi kan stole på at reperasjonen der er tett.

tegner litt hva som er skjedd, bilde av undersiden av jolle tatt fra finn 

IMG_6921.jpeg.8242ca1613ed39109100c2d061309614.jpegIMG_6922.jpeg.2367bdbf3fd67a35455c78dde7a2fdd3.jpegIMG_6923.jpeg.f7b57b05aab8173dd4c47184c225b0f6.jpeg

nå er ikke jeg Picasso eller Munch så jeg beklager skisseringa, men det er en jevn glipe der skrogene møtes, men jeg antar at det er en kant på ytterskroget som kjølhullet er presset inn i, etter mange års påkjenning og til slutt «forliset» har ført til at den er sprettet opp. Jeg er usikker på om det er mulig å reparere det varig og sikkert

Ask skrev 12 minutter siden:

Hei. Kva kostar ei "ny gamal" jolla?

Siste jolla jeg fant på finn er en i Seljord til litt over 5000, det er ikke penger det står på altså, men veldig styr for en speidergruppe som drives på ren frivillighet å bruke en hel arbeidsdag verdt med tid på å hente. 

De fleste båter på den tiden ble vel støpt sammen med polyester i et lag eller to med glassfiber og med sveisetenger som holdt sammen rundt. 
Jeg ville tatt de fra hverandre og slipt med lamellskive først. Trenger mange sveisetenger. Polyester er ikke så nøye på temperatur som epoksy, koster mindre og det gamle har jo holdt i mange år. 
Skaden under forstod jeg ikke så mye av. Kanskje greiest å slipe og støpe når dekket er av. 

Jeg ville delt den, slipt rent og montert sammen med passende lim. For 50 år siden hadde de ikke de limtypene vi har i dag. For å nevne et eksempel, hengerfeste på Tesla Cybertruck er limt fast i karosseriet. 
Vet ikke om han fremdeles er aktiv, men vi hadde en bruker her tidligere som var en kløpper på alt som hadde med lim/fug å gjøre. Finner man korrekt produkt holder det for alltid

Dette har vi gjort før..

Dele helt i to deler. Da følger mesteparten av kjøl-føringa med overdelen opp.

Gjøre reint og sjekke at alle naglehull er rene og hele. Hvis ikke bores nye mellom de gamle hullene.

Finn popnagler med litt stort hode og stoppskiver i samme materiale.

Legg rikelig tec7 der kjøl- føringen skal sammen med bunnen.

Legg to 3 mm striper tec7 rundt hele kanten på jolla. Legg på overdelen. Stikk popnagler inn ovenfra og tre på skive fra undersiden. Klem delene sammen med tang og pop naglen. Fortsett rundt.

Før du begynner å poppe setter du i 8-10 nagler i hullene for å holde delene på plass.

Naglene skal være så lange at de stikker ut 5-6 mm når de er ferdig poppet. Fenderlista skal henge på naglene.

Kan gjerne komme innom når den er ferdig rengjort..

Mons

Når det gjelder pris på VG-joller er det bare å følge med på Finn. I løpet av to sesonger har vi nå fått en gratis og kjøpt to for en båtpenge pr stk. Har etterhvert tre stk på hytta, og det er luksus å ha båter som seiles i brygga eller fjellet uten at det gjør noe som helst. Etter seiling drar vi dem rett opp på svaberget, og sparker dem ut i sjøen når det skal loffes rundt igjen

mons skrev for 11 timer siden:

Dette har vi gjort før..

Takk for bra svar Mons, dette er ei ternevig jolle så skal snakke litt med Morten og de andre om løsninga så regner jeg med det er det vi gjør

Skal få noen til å ta bilde inni kjølgjennomføringen i dag for å komme tilbake med bilde. Evt reperasjon skjer nok til våren, men det vil tiden vise

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...