Jump to content

Yanmar 4LH-TE: hvor mange gangtimer før bekymring?


Vidar F.H.

Recommended Posts

Hei, ser på en båt med en Yanmar 4LH-TE som har gått 4100 timer. Eier har skiftet olje og filter hver 150/300 timer etter boka. Eier skifter ut alle dyser nå.

 

Jeg kan ingenting om motorer, men vet «att-fram» på ei skralle og får til det meste teknisk.

 

Er dette noe å vurdere? Jeg gidder ikke kjøpe meg problemer eller noe som må skiftes ut om 10 år.

Tilsvarende båter ligger typisk på 1600-2000 timer.

 

Det er en båt med fast aksling.

 

hva sier menigheten?

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post

Tja... Mine motorer er snart 40 år gamle og kun gått 2000 timer. Ikke timetallet som er utfordringen men alderen

 

Heller en motor som har gått litt enn en som har for det meste stått stille. 

 

Motor blir ikke utslitt på 4000 timer. De går ofte både 10 og 15.000 før de trenger overhaling i yrkessamenheng. 

 

Så lenge resten er godt vedlikeholdt så bør det ikke være noe problem. 

Link to post

6-8000 timer burde gå helt greit på slike motorer. Ofte mer også. Og når fritidsbåter gjerne brukes 50-100 timer i året, så har du lett motor i 20-30 år til her. Med mindre du skifter båt eller hobby i mellomtiden. Men for all del, 4100 timer på en bilmotor som går mye langkjøring med snitt på 60 km/t så er du oppe i 246.000 kilometer. Så sammenligningsmessig så er det godt brukt, ingen tvil om det. Men godt vedlikeholdte dieselmotorer holder lenge. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

@index Vet ikke med din bilbruk, men Fiestaen her i huset har en gjennomsnittsfart på 37. Så da tilsvarer 4100 timer ikke mer enn 151.000km. Og i disse dager er jo det for ingenting å regne. Tror ikke tid på tomgang regnes med i snitthastigheten heller, så kan jo fort kaste noen kilometer til.

Jeg kasta en VW T4 med 2,5l TDI og 400.000km på telleren i fjor. Motoren var like fin, ingen lekkasjer og brukte ikke en dråpe olje, mens karosseri, eksosanlegg og en del andre biter hadde gjort sitt.

Link to post

@hanto1 Jeg er innforstått med at jeg ikke har noen garanti, naturligvis. :) Men greit å få litt fakta på bordet slik at jeg ikke tar feil beslutning basert på antagelser. Båt (og motor, antar jeg) er over 30 år, så vi snakker om et snitt på 130-140 timer per år.

@index og @Mr_Stian, takk for gode innspill.

 

Jeg tror nok ikke det blir aktuelt med handel i dette tilfellet; jeg må nok holde meg til planen og tenke 2026. Men det er greit å få innspill fra dere som vet hva dere snakker om og har erfaring. Det blir for dumt å gå glipp av et godt kjøp bare fordi man antar noe om levetid på "dieselpekka" i kjelleren.

 

Hvilke ting bør jeg se etter? Hva bør jeg være på vakt mot? Tegn på dårlig vedlikehold?

Jeg ser jo enkelte FINN-annonser der motoren ser ut som om noen har sluppet den ned i ei tønne maling - da lurer jeg på om grisen bare er sminka, eller om ny maling var 'La cerise sur le gâteau'.
Nymalt reim MÅ jo signalisere en petimeter...:ber:

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Vidar F.H. skrev 6 minutter siden:

Båt (og motor, antar jeg) er over 30 år,

Med den alderen må du påregne at en del av utstyret rundt motoren er modent for utskiftning, eller blir det snart. Eksempler er turbo, blandebend, dynamo, starter, manifold og evt. varmevekslere dersom den ikke har fått regelmessig sinkbytte.

Link to post
subwoofer skrev 14 minutter siden:

@index Vet ikke med din bilbruk, men Fiestaen her i huset har en gjennomsnittsfart på 37.

 

Det var derfor jeg sa langkjøring. En motor har jo også et lettere liv i bil, med både opp og nedover. Og flere gir. En båtmotor går i konstant oppoverbakke. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ford Siesta bensin? Tja, går nok minst 300 000 km. Pizzabilen til Hulda har 3 km til E6. Og da går den minst 9 mil i >100 km/t. Så bruken er så forskjellig. Og det gjelder vel båtmotorer også. Jeg ville ikke vært redd for en Yanmar på 4000 timer om oljen har vært skiftet minst årlig. Og det er rent, ordentlig, uten oljesøl. Motoren til Hulda er ingen kvalitetsmotor. Nå har den på 25 år rundet 1600 timer. Før det hadde den 15 år som bilmotor. Skulle ønske den konka, men den vil ikke gi opp ånden. Den bare går og går, starter på første klikket. Drikker olje og lekker 75 gram motorolje ned i bunnen i året. 

Link to post
subwoofer skrev 47 minutter siden:

Jeg kasta en VW T4 med 2,5l TDI og 400.000km på telleren i fjor. Motoren var like fin, ingen lekkasjer og brukte ikke en dråpe olje, mens karosseri, eksosanlegg og en del andre biter hadde gjort sitt.

 

Jeg har en Caddy som går i pressa om noen uker, pga en rusten kanal. Synd å kaste en god bil for slike ting, men når jeg ikke har garasje eller egnet sveiseapparat så blir det sånn. Motoren hadde sikkert gått i 20 år til...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Trodde du skulle reagert på Ford SIESTA. En nabo på 140 kg hadde en slik for 25 år siden.

 

Pizzabilen gikk gjennom i dag. Måtte ha en ny kanal til kr. 18250. Den gamle kanalen var skjult bak en plastkappe. Jeg forlangte at den gamle kanalen skulle ligge bak i bilen. Jeg måtte dra ut karosserigubben og konfrontere han med resultatet som lå bak i kassa. Det var en 3 cm bred stripe med rust. Resten gikk i søpla med kost og feiebrett. Ikke rart at NAF kikket på den kanalen.

Link to post
Komodo skrev for 10 timer siden:

Med den alderen må du påregne at en del av utstyret rundt motoren er modent for utskiftning, eller blir det snart. Eksempler er turbo, blandebend, dynamo, starter, manifold og evt. varmevekslere dersom den ikke har fått regelmessig sinkbytte.

Gjelder det også for forgangne Fiesta-motorer, tro?:usikker: @subwoofer @Hulda?:ler:

Komodo, nå blir det ikke aktuelt å kjøpe båten jeg vurderte - timingen er feil og jeg tenker at en båt med en motor som har passert 4000 timer ikke er verdt ca. 90.000,- i besparelser. Når jeg studerer bildene, ser jeg jo at det er en hel del andre ting jeg ville ha måttet ta tak i for å beholde fatningen og roen. Båten så pen og velholdt ut, men for 100 båtpenger mer får jeg tak i båter som har gått 1600 timer og er vesentlig bedre utstyrt.

 

MEN: siden vi nå har gått litt inn i denne materien. Problemstillingen endrer seg lite, fordi jeg etter alle solemerker uansett kommer til å ende opp med en "godt voksen" båt. Nærmere bestemt en NB750 eller NB800. Tanken var å stoppe på 150k, men jeg nærmer meg 50 år. Hvis jeg skal ha en båt som oppfyller de kravene jeg har - krav som er satt opp basert på særdeles nøye tenking gjennom mange, mange år - kan det like godt bli nå. Alternativet er å kjøpe noe billigere og annerledes, bli 80% fornøyd og på sikt ende opp med å kjøpe den "rette" båten.

Så da spør jeg: disse tingene du nevner: er dette svært kostbare utskiftinger? Er noe av dette meget komplisert, eller er det i hovedsak "skru av - skru på" med noe rengjøring og flikking mellom stegene? Jeg har tilgang på dyktig bilmekaniker som nok holder i skralla mot kompisbetaling og fisketurer, og jeg klarer å finne ut av mekaniske dippedutter. Hadde en haugamal MF135 jeg reparerte hydraulikken på samt mye annet takket være Youtube og eksplosjons-tegninger. Jeg har sett videoer om olje- og filterskift på den vanligste Yanmar-motoren i NB750. Så banalt nok ut.

Uansett - godt å få slått fast at mange timer ikke er ensbetydende med utslitt dunk-dunk; det kan tvert imot være En God Ting(tm).

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Vidar F.H. skrev 1 time siden:

Så da spør jeg: disse tingene du nevner: er dette svært kostbare utskiftinger? Er noe av dette meget komplisert, eller er det i hovedsak "skru av - skru på" med noe rengjøring og flikking mellom stegene?

Nei, ikke veldig komplisert  det er jo komponenter som er skrudd på motoren, men det kan fort koste litt. 

 

På den annen side er det ikke sikkert du hadde behøvd å bytte noe av det heller. Poenget mitt er at du ikke kan regne med å kjøpe en 20-40 år gammel båt/motor og  belage deg på å bruke den i 10 år uten at det kommer påkostninger. Tvert imot må du heller ta høyde for at en del av disse tingene dukker opp. 

 

Link to post
Komodo skrev for 7 timer siden:

Poenget mitt er at du ikke kan regne med å kjøpe en 20-40 år gammel båt/motor og  belage deg på å bruke den i 10 år uten at det kommer påkostninger. Tvert imot må du heller ta høyde for at en del av disse tingene dukker opp. 

 

Ja, det er jo alltid risikoen når man kjøper brukt/gammelt. Har du en "guesstimate" på hva de kostnadene du snakker om, innebærer? Hva jeg må regne med? Jeg har ikke noe referansepunkt å gå ut fra her. Hva koster en turbo? Et varmeregister? Selve skrujobben kan jeg nok klare selv, evt. med litt hjelp fra en kompis. I alle fall så lenge det ikke innebærer å skru hele motoren i atomer. Vi snakker vel om relativt ukompliserte motorer, ref. Yanmar 4LH-TE. Jeg ser f.eks. at det ofte står en 4JH2E i NB750.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Vidar F.H. skrev 18 minutter siden:

Har du en "guesstimate" på hva de kostnadene du snakker om, innebærer? Hva jeg må regne med?

Nei, vet ikke hva de delene koster. Jeg har samme motoren (2004), men har så langt ikke trengt å bytte ut dette. Jeg har hatt ute turboen og dynamoen og reparert, ellers har det bare vært service. Hadde jeg satt dette inn på et verksted hadde nok begge deler bare blitt byttet vil jeg tro. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...