Vidar F.H. Startet Fredag 10:18 Link til dette innlegget Startet Fredag 10:18 Hei, ser på en båt med en Yanmar 4LH-TE som har gått 4100 timer. Eier har skiftet olje og filter hver 150/300 timer etter boka. Eier skifter ut alle dyser nå. Jeg kan ingenting om motorer, men vet «att-fram» på ei skralle og får til det meste teknisk. Er dette noe å vurdere? Jeg gidder ikke kjøpe meg problemer eller noe som må skiftes ut om 10 år. Tilsvarende båter ligger typisk på 1600-2000 timer. Det er en båt med fast aksling. hva sier menigheten? Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Mr_Stian Svart Fredag 10:27 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:27 Tja... Mine motorer er snart 40 år gamle og kun gått 2000 timer. Ikke timetallet som er utfordringen men alderen Heller en motor som har gått litt enn en som har for det meste stått stille. Motor blir ikke utslitt på 4000 timer. De går ofte både 10 og 15.000 før de trenger overhaling i yrkessamenheng. Så lenge resten er godt vedlikeholdt så bør det ikke være noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Fredag 10:42 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:42 6-8000 timer burde gå helt greit på slike motorer. Ofte mer også. Og når fritidsbåter gjerne brukes 50-100 timer i året, så har du lett motor i 20-30 år til her. Med mindre du skifter båt eller hobby i mellomtiden. Men for all del, 4100 timer på en bilmotor som går mye langkjøring med snitt på 60 km/t så er du oppe i 246.000 kilometer. Så sammenligningsmessig så er det godt brukt, ingen tvil om det. Men godt vedlikeholdte dieselmotorer holder lenge. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart Fredag 11:17 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:17 Med vanlig vedlikehold og driftsforhold blir ikke en slik motor slitt ut med fritidsbruk. Kan fint gå 10-15 000 timer. Om den varer problemfritt de neste 10 år kan ingen garantere, heller ikke om motoren er gått 500 timer. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Fredag 11:28 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:28 @index Vet ikke med din bilbruk, men Fiestaen her i huset har en gjennomsnittsfart på 37. Så da tilsvarer 4100 timer ikke mer enn 151.000km. Og i disse dager er jo det for ingenting å regne. Tror ikke tid på tomgang regnes med i snitthastigheten heller, så kan jo fort kaste noen kilometer til. Jeg kasta en VW T4 med 2,5l TDI og 400.000km på telleren i fjor. Motoren var like fin, ingen lekkasjer og brukte ikke en dråpe olje, mens karosseri, eksosanlegg og en del andre biter hadde gjort sitt. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart Fredag 11:34 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 11:34 @hanto1 Jeg er innforstått med at jeg ikke har noen garanti, naturligvis. :) Men greit å få litt fakta på bordet slik at jeg ikke tar feil beslutning basert på antagelser. Båt (og motor, antar jeg) er over 30 år, så vi snakker om et snitt på 130-140 timer per år. @index og @Mr_Stian, takk for gode innspill. Jeg tror nok ikke det blir aktuelt med handel i dette tilfellet; jeg må nok holde meg til planen og tenke 2026. Men det er greit å få innspill fra dere som vet hva dere snakker om og har erfaring. Det blir for dumt å gå glipp av et godt kjøp bare fordi man antar noe om levetid på "dieselpekka" i kjelleren. Hvilke ting bør jeg se etter? Hva bør jeg være på vakt mot? Tegn på dårlig vedlikehold? Jeg ser jo enkelte FINN-annonser der motoren ser ut som om noen har sluppet den ned i ei tønne maling - da lurer jeg på om grisen bare er sminka, eller om ny maling var 'La cerise sur le gâteau'. Nymalt reim MÅ jo signalisere en petimeter... Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
subwoofer Svart Fredag 11:36 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:36 Nyoverhalt eller nyovermalt, det er spørsmålet... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Fredag 11:43 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:43 Vidar F.H. skrev 6 minutter siden: Båt (og motor, antar jeg) er over 30 år, Med den alderen må du påregne at en del av utstyret rundt motoren er modent for utskiftning, eller blir det snart. Eksempler er turbo, blandebend, dynamo, starter, manifold og evt. varmevekslere dersom den ikke har fått regelmessig sinkbytte. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart Fredag 11:44 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:44 subwoofer skrev 14 minutter siden: @index Vet ikke med din bilbruk, men Fiestaen her i huset har en gjennomsnittsfart på 37. Det var derfor jeg sa langkjøring. En motor har jo også et lettere liv i bil, med både opp og nedover. Og flere gir. En båtmotor går i konstant oppoverbakke. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart Fredag 12:11 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:11 Ford Siesta bensin? Tja, går nok minst 300 000 km. Pizzabilen til Hulda har 3 km til E6. Og da går den minst 9 mil i >100 km/t. Så bruken er så forskjellig. Og det gjelder vel båtmotorer også. Jeg ville ikke vært redd for en Yanmar på 4000 timer om oljen har vært skiftet minst årlig. Og det er rent, ordentlig, uten oljesøl. Motoren til Hulda er ingen kvalitetsmotor. Nå har den på 25 år rundet 1600 timer. Før det hadde den 15 år som bilmotor. Skulle ønske den konka, men den vil ikke gi opp ånden. Den bare går og går, starter på første klikket. Drikker olje og lekker 75 gram motorolje ned i bunnen i året. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Fredag 12:17 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:17 EcoBoost 1.0 ja... Fikk ny registerreim nettopp, så da holder den ti år til. Og bruken er veldig forskjellig. Den andre bilen, en VW Transporter T5 140hk TDI går minst 4000km i året med hestehenger. Da er vi i motsatte enden av belastningsskalaen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Fredag 12:17 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:17 subwoofer skrev 47 minutter siden: Jeg kasta en VW T4 med 2,5l TDI og 400.000km på telleren i fjor. Motoren var like fin, ingen lekkasjer og brukte ikke en dråpe olje, mens karosseri, eksosanlegg og en del andre biter hadde gjort sitt. Jeg har en Caddy som går i pressa om noen uker, pga en rusten kanal. Synd å kaste en god bil for slike ting, men når jeg ikke har garasje eller egnet sveiseapparat så blir det sånn. Motoren hadde sikkert gått i 20 år til... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
subwoofer Svart Fredag 12:20 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:20 Gjett om jeg kjente meg skyldig da jeg kjørte den på skroten, men den gikk til siste dagen jeg kunne kjøre lovlig. Dråpen var at stålbåndene som holder tanken oppe hadde rustet av. Det gadd jeg ikke skru på, og å sette bort jobben hadde kosta mer enn bilen var verdt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Fredag 12:35 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:35 Trodde du skulle reagert på Ford SIESTA. En nabo på 140 kg hadde en slik for 25 år siden. Pizzabilen gikk gjennom i dag. Måtte ha en ny kanal til kr. 18250. Den gamle kanalen var skjult bak en plastkappe. Jeg forlangte at den gamle kanalen skulle ligge bak i bilen. Jeg måtte dra ut karosserigubben og konfrontere han med resultatet som lå bak i kassa. Det var en 3 cm bred stripe med rust. Resten gikk i søpla med kost og feiebrett. Ikke rart at NAF kikket på den kanalen. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart Fredag 12:37 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:37 Min 6LP har gått de siste 15 år ( ca 3500timer) uten noen problemer/ kost utover vanlig vedlikehold. Dette kan jeg selvfølgelig ikke regne med de neste 10 år. Dessverre. Har heldivis en båt som man kan bytte motor på innen kort tid om det skulle bli helt krise. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart Fredag 22:12 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 22:12 Komodo skrev for 10 timer siden: Med den alderen må du påregne at en del av utstyret rundt motoren er modent for utskiftning, eller blir det snart. Eksempler er turbo, blandebend, dynamo, starter, manifold og evt. varmevekslere dersom den ikke har fått regelmessig sinkbytte. Gjelder det også for forgangne Fiesta-motorer, tro? @subwoofer @Hulda? Komodo, nå blir det ikke aktuelt å kjøpe båten jeg vurderte - timingen er feil og jeg tenker at en båt med en motor som har passert 4000 timer ikke er verdt ca. 90.000,- i besparelser. Når jeg studerer bildene, ser jeg jo at det er en hel del andre ting jeg ville ha måttet ta tak i for å beholde fatningen og roen. Båten så pen og velholdt ut, men for 100 båtpenger mer får jeg tak i båter som har gått 1600 timer og er vesentlig bedre utstyrt. MEN: siden vi nå har gått litt inn i denne materien. Problemstillingen endrer seg lite, fordi jeg etter alle solemerker uansett kommer til å ende opp med en "godt voksen" båt. Nærmere bestemt en NB750 eller NB800. Tanken var å stoppe på 150k, men jeg nærmer meg 50 år. Hvis jeg skal ha en båt som oppfyller de kravene jeg har - krav som er satt opp basert på særdeles nøye tenking gjennom mange, mange år - kan det like godt bli nå. Alternativet er å kjøpe noe billigere og annerledes, bli 80% fornøyd og på sikt ende opp med å kjøpe den "rette" båten. Så da spør jeg: disse tingene du nevner: er dette svært kostbare utskiftinger? Er noe av dette meget komplisert, eller er det i hovedsak "skru av - skru på" med noe rengjøring og flikking mellom stegene? Jeg har tilgang på dyktig bilmekaniker som nok holder i skralla mot kompisbetaling og fisketurer, og jeg klarer å finne ut av mekaniske dippedutter. Hadde en haugamal MF135 jeg reparerte hydraulikken på samt mye annet takket være Youtube og eksplosjons-tegninger. Jeg har sett videoer om olje- og filterskift på den vanligste Yanmar-motoren i NB750. Så banalt nok ut. Uansett - godt å få slått fast at mange timer ikke er ensbetydende med utslitt dunk-dunk; det kan tvert imot være En God Ting(tm). Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Komodo Svart Fredag 23:24 Link til dette innlegget Svart Fredag 23:24 Vidar F.H. skrev 1 time siden: Så da spør jeg: disse tingene du nevner: er dette svært kostbare utskiftinger? Er noe av dette meget komplisert, eller er det i hovedsak "skru av - skru på" med noe rengjøring og flikking mellom stegene? Nei, ikke veldig komplisert det er jo komponenter som er skrudd på motoren, men det kan fort koste litt. På den annen side er det ikke sikkert du hadde behøvd å bytte noe av det heller. Poenget mitt er at du ikke kan regne med å kjøpe en 20-40 år gammel båt/motor og belage deg på å bruke den i 10 år uten at det kommer påkostninger. Tvert imot må du heller ta høyde for at en del av disse tingene dukker opp. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Vidar F.H. Svart Lørdag 06:50 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 06:50 Komodo skrev for 7 timer siden: Poenget mitt er at du ikke kan regne med å kjøpe en 20-40 år gammel båt/motor og belage deg på å bruke den i 10 år uten at det kommer påkostninger. Tvert imot må du heller ta høyde for at en del av disse tingene dukker opp. Ja, det er jo alltid risikoen når man kjøper brukt/gammelt. Har du en "guesstimate" på hva de kostnadene du snakker om, innebærer? Hva jeg må regne med? Jeg har ikke noe referansepunkt å gå ut fra her. Hva koster en turbo? Et varmeregister? Selve skrujobben kan jeg nok klare selv, evt. med litt hjelp fra en kompis. I alle fall så lenge det ikke innebærer å skru hele motoren i atomer. Vi snakker vel om relativt ukompliserte motorer, ref. Yanmar 4LH-TE. Jeg ser f.eks. at det ofte står en 4JH2E i NB750. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Komodo Svart Lørdag 07:11 Link til dette innlegget Svart Lørdag 07:11 Vidar F.H. skrev 18 minutter siden: Har du en "guesstimate" på hva de kostnadene du snakker om, innebærer? Hva jeg må regne med? Nei, vet ikke hva de delene koster. Jeg har samme motoren (2004), men har så langt ikke trengt å bytte ut dette. Jeg har hatt ute turboen og dynamoen og reparert, ellers har det bare vært service. Hadde jeg satt dette inn på et verksted hadde nok begge deler bare blitt byttet vil jeg tro. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Vidar F.H. Svart Lørdag 14:59 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:59 @Komodo OK, takk for innspillene uansett. :) Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Bitteliten Svart Lørdag 17:44 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:44 4jh3-te: dysespisser ca 1500kr/stk bytteturbo ca 12000kr Byttet dette prevantivt pga langtur. prisene er ca 3 år gamle starter ikke original ca 2000kr dynano ikke original ca 3000kr min motor har gått 3000 timer. 2005 modell. Regner med at den holder 20 år til og når 10000 timer Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart Lørdag 17:58 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:58 @Bitteliten tusen takk! Da har jeg en viss idé. Ikke veldig avskrekkende priser, heldigvis. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Ingar Svart Lørdag 17:59 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:59 Mr_Stian skrev On 17.10.2025 at 12.27: Tja... Mine motorer er snart 40 år gamle og kun gått 2000 timer. Ikke timetallet som er utfordringen men alderen Ja, for de som har båten i saltvann er det alder, og korrosjonen det medfører, som begrenser. Og motorprodusentene har ikke prioritert anoder i saltvannsystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Lørdag 18:11 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:11 Hulda: Saltvannssystemet i hovedsak kobber/nikkel og AISI 316L. Nokså poengløst med anoder. Egentlig skadelig. Eldste delen av systemet er 25 år. Og dette er ikke unikt. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart Lørdag 18:26 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:26 Vår gamle 3QM30 som var fra 1980 og saltvanns kjølt, ja den rustet opp inne ifra. Det kom enkelt å greit hull midt på blokka fra kjølekanal. Så vannen rent i kjølen. Så her var det tæring som tok knekken på den etter44 år hehe Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.