Ingar Svart Lørdag 18:31 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:31 Hulda skrev 15 minutter siden: Saltvannssystemet i hovedsak kobber/nikkel og AISI 316L. Det er nok ganske unikt.. Uten å nevne navn så bruker en kjent produsent kombinasjon av aluminium, stål, messing og bronse i saltvannssystemet. Uten anoder. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Mandag 10:26 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:26 On 10/17/2025 at 6:18 PM, Vidar F.H. said: Hei, ser på en båt med en Yanmar 4LH-TE som har gått 4100 timer. Eier har skiftet olje og filter hver 150/300 timer etter boka. Eier skifter ut alle dyser nå. Jeg kan ingenting om motorer, men vet «att-fram» på ei skralle og får til det meste teknisk. Er dette noe å vurdere? Jeg gidder ikke kjøpe meg problemer eller noe som må skiftes ut om 10 år. Tilsvarende båter ligger typisk på 1600-2000 timer. Det er en båt med fast aksling. hva sier menigheten? Tror det skal godt gjøres å gi 10 års garanti på en motor som har gått 4.000 timer, uansett merke. "Brukt" vil nok inneholde et lite element av "gambling" uansett hva man kjøper, både mht båt og motor. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Mandag 11:19 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:19 Arne2 skrev 49 minutter siden: "Brukt" vil nok inneholde et lite element av "gambling" uansett hva man kjøper, både mht båt og motor. Sånn er det bare. Etter at garantien er utløpt er resten gambling. Men det kan fort gå bra likevel. Min nåværende motor hadde 215.000 km i bil da jeg satte den inn i båten. Den har nå fått ca 2200 timer til i båten, men oppfører seg likevel bra. Noen små lekkasjer som burde vært sett på kanskje, men alt i alt både lettstartet og røykfri. Jeg blir ikke forundret om den holder et par tusen timer til... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vidar F.H. Svart Mandag 11:23 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 11:23 @Arne2 Det er jeg naturligvis klar over. :) Poenget mitt var om 4100 timer er mye sett opp mot forventet antall timer. En kan sammenlikne det med å kjøpe en brukt bil som har gått 200.000 kilometer. Det er mye, men det bør være mulig å få 150.000 (relativt) problemfrie kilometer til ut av bilen, om vedlikeholdet og bruken ellers har vært bra. Det jeg har vært ute etter, er erfaring og "kvalifiserte gjetninger" - hva kan man egentlig forvente av "ei dieselpekka"? Når jeg kjøper meg brukt båt, vet jeg at jeg tar en risiko. Kanskje takker motoren for seg etter 3-4 år. Kanskje ikke før om 20. Men det er tross alt lurt å velge noe som gir større sjans for 20 år, enn alternativet. :) Ettersom jeg ikke har noen som helst erfaring og nesten null kompetanse på motorer, stiller jeg derfor spørsmålet her - på et forum som er fylt av knakende gode mennesker som bryr seg, vil hjelpe og som sitter på kompetansen jeg inntil videre ikke har. Som du, Arne2, er et godt eksempel på! :) Min tanke er at om jeg kjøper en båt jeg blir fornøyd med, er det stor sannsynlighet for at jeg med tiden uansett vil skifte ut motoren med en helt ny. Da kan jeg ha båten til alder og helse dikterer landlov for godt. Kanskje blir det valget tatt for meg, kanskje ikke. Uansett er det fortsatt et ganske drøyt hopp fra brukt båt + ny motor, opp til fabrikkny båt i samme kategori og størrelse. Særlig om jeg kan få til montering av ny motor selv. "With a little help from my friends", som Joe Cocker vræler om. Bra låt, bra musiker, bra budskap! Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
-morten- Svart Mandag 11:36 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:36 Jeg synes ofte alder er viktigere enn timer på en motor, intill et hvist pungt så klart. Skal jeg være helt ærlig kommer jeg aldri til å kjøpe en bruktbåt som er eldre enn 5-10år. Det aller viktigste er at motor og tekniske komponenter er bra og solid utført. Samt at motor er en bra og renomert konstruksjon, der det fortsatt er deler og sånnt og få tak i. Viktig for meg at det er en motor som kan serves av et verksted i nærheten av der jeg har båten. For sikkelige marinemotorer ratet for yrkesbruk, så er jo 4000 timer lite, men de har en litt mer robust konstruksjon som gjør at de kan overhales og omtrent nullstilles for en ganske rimelig penge relativt sett. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Arne2 Svart Mandag 16:29 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:29 5 hours ago, -morten- said: Jeg synes ofte alder er viktigere enn timer på en motor, intill et hvist pungt så klart. Skal jeg være helt ærlig kommer jeg aldri til å kjøpe en bruktbåt som er eldre enn 5-10år. Det aller viktigste er at motor og tekniske komponenter er bra og solid utført. Samt at motor er en bra og renomert konstruksjon, der det fortsatt er deler og sånnt og få tak i. Viktig for meg at det er en motor som kan serves av et verksted i nærheten av der jeg har båten. For sikkelige marinemotorer ratet for yrkesbruk, så er jo 4000 timer lite, men de har en litt mer robust konstruksjon som gjør at de kan overhales og omtrent nullstilles for en ganske rimelig penge relativt sett. Har hat 3 seilbåter i alderen 40-50 år med motorer i alderen i fra ca 20-30 år. Har aldri brukt verksted til noen ting, og håper da at jeg aldri noen gang kommer til å bruke et verksted. Vil si at de motorene som har hatt alder ca 20 år, henholdsvis Volvo Pente MD2030 og Beta Marine 25, de har bruksmessig og driftsmessig vært akkurat som nye. På den eldste motoren på ca 30 år så var det mye generell slitasje og, tette kanaler og veldig mye å følge opp og generelt mye arbeid. (Volvo Penta 2003) Det som skjer med en motor som blir veldig gammel og som får veldig mange driftstimer, det er jo ikke nødvendigvis at den havarerer og helt slutter å fungere, men at den upålitelig problemskapende, og krever veldig mye vedlikehold, på en slik måte at den tar vekk mye av gleden ved båtlivet. Jeg ser at den motoren det er snakk om her er en noe større motor, ca 100 hester, men prinsippene blir vel kanskje litt de samme. https://www.yanmar.no/theme/yanmarportal/uploadedFiles/Marine/productDownloads/Leisure-Previous-Models/Datasheet/4LH-TE.pdf Den ser også ut til å være turbomatet, og det er jo en mulig feilkilde som fort kan koste penger. Er ellers enig i at det er viktig at det kan skaffes deler, men her må vel denne motoren i fra Yanmar være et pålitelig valg skulle man tro. Det er vel ellers for en stor del de samme motorene som står i båter for "yrkesbruk" som for "fritidsbruk"? Jeg for min del ville nok ha lagt mest vekt på antallet drifttimer, når det gjelder slitasje på dynamisk belastede deler, selv om ting også kan "stå seg i stykker" for eksempel som følge av korrosjon. En annen faktor er jo hvordan motoren har vært belastet i løpet av sin levetid og det generelle opplegget rundt vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.