Jump to content

Blåse til å løfte teine?

Just_Ask

Recommended Posts

Hei!

Jeg har begynt å sette krabbeteine, og bruker en fra Biltema (ca. 8 kg). Det fungerer fint å sette den ut, men her kommer problemet, ikke le 😅

Jeg har nemlig ikke båt, så jeg bruker kajakk. Da jeg tok opp teina i dag, ble det litt av en prosess, jeg måtte heise den opp, men fikk den ikke oppi kajakken uten at den ville velte. Jeg endte med å holde teina i den ene hånda mens jeg prøvde å padle tilbake til land med den andre, noe som var et et skikkelig strev! Det hjalp nok musklene, men ikke humøret da jeg oppdaget at teina var helt tom.

Så jeg fikk en idé, neste gang skal jeg ha med en blåse. Planen er å feste et kort tau (ca. 10 cm) med krok fra teina til blåsa, og så ro inn til land med et lengre tau festet til blåsa. Da kan jeg trekke teina inn fra land uten å måtte løfte alt fra kajakken.

I hodet mitt fungerer dette utmerket, men jeg vil gjerne høre deres tanker!

Blåsen må vel være rundt 10-12 Liter for å kunne holde teina flytende med eventuell fangst.
Er dette en god løsning, eller finnes det smartere måter å gjøre det på?

Hvis vi ikke skal ta den enkle løsningen, som er ei rojolle til 1000,- på Finn, så må vi gå til Reodor-forslag. En mulighet er å lage en løsning med et par trinser på en planke på tvers av dekket. Så huker du et lodd på 8kg på enden av tauet og slipper det ut på andre siden av kajakken. Da bør jo dette bli likevekt på begge sider, og det er enkelt å dra opp teina. Fungerer i det minste i mitt hode 😄

Artig problemstilling.

Tror du bør lage deg utriggerkajakk, så kan du jobbe stødig med å få teina ombord.

Bruk etpar reimer og fest en planke el på tvers av kajakken slik at den stikker ut ca 1,5 m på ene siden. Fest en spylerveskedunk el under enden på planken, så kan du lene deg kraftig mot den siden og dra opp teina uten at du tipper.

Tilslutt kan du legge teina på planken og padle hjem.

Forsiktig med teinetauet i tilfelle du tipper. Utrivelig med mye løst tau hvis du må svømme. Bunt det sammen før du tar teina ombord.

Hvis du bruker din metode trekkes teina langs bunnen inn og vil lett sette seg fast.

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...