Jump to content

Behandling av VX 11 jolle. glassfiber, sparkel, gelcoat?

Et0

Recommended Posts

Heisann!

nytt medlem her som trenger  tips/råd/mening(er)

Jeg driver å holder på med ett båtprosjekt hvor jeg har pusset ned en god del av båten, fjernet all bunnstoff osv. Nå har jeg pusset meg ned til glassfiberen flere steder. Men jeg er veldig usikker videre nå, for jeg har møtt på en blå sparkel(?) som er sprø og full av luftbobler flere steder….

Hovedplanen min var å pusse ned til gelcoate også fikse småskader med gelcoate eller epoxy sparkel (409) også male båten. 

men det virker som det er glassfiber - gelcoat - sparkel(?) også ett lag med gelcoate eller noe glassfiber-masse?  Hvordan bør jeg gå videre her?

IMG_7297.jpeg.996139a176c2b316c8a943c9b9b832a6.jpeg

IMG_7316.jpeg.b20f6f23aeac43b4c9226c19aa8d20d7.jpegIMG_7318.jpeg.5b086b355100136c295c6ea47aa2cc9a.jpegIMG_7301.jpeg.563ce287df12170bf21296ff31ad6cf3.jpeg

IMG_7322.jpeg

IMG_7321.jpeg

IMG_7320.jpeg

Hei, og velkommen til forumet😀

Det er ikke godt å si hva denne sparkelen egentlig er for noe, om den er polyesterbasert eller ikke, men det er i alle fall overhengende stor sannsynlighet for er at noen har fikset en god del på båten din før ditt eie😅 Kjekt du vil sette den i stand igjen da, tøffe de der.

Ideelt sett ville jeg ha slipt ned til du kommer til rent laminat, altså glassfiberarmert polyester. Ut fra fargen på sparkelen mistenker jeg at det er brukt en ikke-armert epoksysparkel, gjerne av lett type, ut fra luftboblene. Epoksysparkel er i utgangspunktet vanntett og et greit produkt til mye, men hvis det legges på større flater, gjerne flater der det potensielt er svikt i underlaget i tillegg, er det ikke ideelt.

Spørsmålet her blir om det viser seg at båten tidligere har hatt en skade som er så omfattende at for store felt er befengt med denne blå sparkelen. Uarmert sparkel er fin til å jevne ut overflater i tynnere lag eller for mindre areal, men tenker man ideelt sett gjerne bør bygge med glassfiberarmert polyester fram for å bruke sparkel, for styrkens skyld. Hvis det er tilfelle at større felt er sparklet er det nok ikke så greit å slipe ned alt heller, med tanke på at det kreves litt erfaring å bygge opp større felt slik at du ivaretar den opprinnelige formen (slipper at bunnen blir bulkete).

Hvis for store felt er skadet, og dette kun gjelder bunnen av båten, altså den delen som blir værende under vann, hadde jeg vurdert å slipe rent det som er løst, for så sparkle på nytt med epoksysparkel, slipe plant etter herding og avslutte med noen strøk epoksygrunning før bunnstoff. Grunnen til epoksybasert framfor polyesterbasert er at du ikke vet med sikkerhet hva du sparkler oppå, tenker da spesielt den blå sparkelen hvis denne viser seg å dekke større flater. Polyesterbaserte produkter kan hefte oppå epoksybaserte (du kan eventuelt ta heftprøver og teste polyesterbasert sparkel oppå den blå sparkelen), men hefter vanligvis bedre andre veien, altså epoksy oppå polyester, eventuelt epoksy på epoksy.

Det er sikkert flere som har meninger om dette, mine svar er ofte farget av at jeg har mer erfaring med epoksybaserte produkter og arbeider enn polyesterbaserte produkter. Likevel, hadde du vært sikker på at den blå sparkelen er polyesterbasert hadde jeg også vurdert polyesterbasert videre, noe som vanligvis et langt rimeligere. Blir det polyesterbasert kan du også bruke epoksygrunning som toppstrøk før bunnstoff, så lenge dette er under vann. Over vann er det greiere å bruke gelcoat/topcoat.

Ved arbeid med både tokomponente og enkomponente produkter, tenk sikkerhet. Bruk (gjerne lange) nitrilhansker, støvmaske og vernebriller ved sliping og ha det luftig der du jobber for å unngå puste inn for mye farlige gasser. Tenk også hva som er gunstig arbeidstemperatur for systemet du velger bruke. Ved for lave temperaturer risikerer du at ting ikke herder som det skal.

Kan ellers anbefale søkefunksjonen her på forumet, det er skrevet noen meter om reparasjoner gjennom årenes løp😊 Blant annet vil jeg anbefale å lese denne og denne tråden, lange tråder, men mye interessant og lærerrikt å få med seg.

Jeg mistenker at den blå sparkelen har blitt brukt for å rette opp støpefeil på aktre del av skroget? hvis det er tilfellet så er det vel ingen grunn til å slipe det bort for så å bygge opp nytt tilsvarende. Jeg ville bare ga slipt det jevnt og så sparklet opp porer og hakker. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 5 timer siden:

Jeg mistenker at den blå sparkelen har blitt brukt for å rette opp støpefeil på aktre del av skroget? hvis det er tilfellet så er det vel ingen grunn til å slipe det bort for så å bygge opp nytt tilsvarende. Jeg ville bare ga slipt det jevnt og så sparklet opp porer og hakker. 

okei
hva skal jeg da gjøre med de stedene hvor den blå sparkelen er dårlig og sprø?

var en annen som anbefalte meg å pusse vekk alt. helt ned til første lag av gelcoate, men kan jeg ungå det så er jo det sikkert det beste...?

fikk bare pusset vekk den ene stripa før batteriene var tomme

IMG_7337.PNG

IMG_7336.PNG

IMG_7335.PNG

Et0 skrev for 7 timer siden:

hva skal jeg da gjøre med de stedene hvor den blå sparkelen er dårlig og sprø?

Det må bort. 

Et0 skrev for 7 timer siden:

fikk bare pusset vekk den ene stripa før batteriene var tomme

Noe sier meg at du må gå på med litt kraftigere verktøy. Vinkelsliper og lamellskive bør holde til dette. All sparkel som har sprekt opp eller har begynt å miste festet sitt må bort. Deretter må du vurdere om det er laminatskader som må støpes opp med duk, eller om det holder å sparkle. Det klarer ikke jeg å se av disse bildene. Den blå sparkelen ser ut som biltema sin epoxysparkel. Den har jeg dårlig erfaring med. 

Komodo skrev for 11 timer siden:

Det må bort. 

Noe sier meg at du må gå på med litt kraftigere verktøy. Vinkelsliper og lamellskive bør holde til dette. All sparkel som har sprekt opp eller har begynt å miste festet sitt må bort. Deretter må du vurdere om det er laminatskader som må støpes opp med duk, eller om det holder å sparkle. Det klarer ikke jeg å se av disse bildene. Den blå sparkelen ser ut som biltema sin epoxysparkel. Den har jeg dårlig erfaring med. 

jeg bruker ryobi vinkelsliper med Flapdisc nå

index skrev for 4 timer siden:

Jeg ville definitivt ha slipt bort det som er løst og sprøtt ja. Og da er det kanskje ikke så mye igjen? Du får ta en vurdering underveis. Hvis det er gjort dårlig arbeid kan det være like godt å få det bort. 

da tror jeg nok at jeg like så godt kan pusse bort alt, er veldig mye som er dårlig😅🥲

Hakkannen skrev for 5 timer siden:

Klarer du bevare enkelte punkt (som er gode innimellom) har du referansepunkter å bruke når du bygger opp igjen. Blir bunnen konkav (innhul) vil båten plane lett med liten motor, men kunne overplane hvis du ønsker komme litt opp i fart. Det ideelle er så rett bunn som mulig, i alle fall om du ønsker greie egenskaper😊

Har byttet til en milwaukee vinkelsliper med kabel og flapdisc i dag, fått pussa vekk mye av glassfibersparkelen(?) men ikke noe særlig av den blå sparkelen.

ser ut til at det blir noen dager med iherdig pussing hehe..

IMG_DF57B6E43BF5-3.jpeg

IMG_DF57B6E43BF5-2.jpeg

IMG_DF57B6E43BF5-1.jpeg

Det ser ut som noen kilo med sparkel igjen ja😅 Overraskende tykt lag, man kan jo undre seg på hvorfor en tidligere eier har lagt igjen såpass tykt under🤔 Tenker det kommer godt med å ha en brei sparkelspade når du skal fylle i her igjen, så får du mest mulig plane flater mot akterspeilet. Mye jobb! Håper du bruker god støvmaske😊

Hakkannen skrev 1 time siden:

Det ser ut som noen kilo med sparkel igjen ja😅 Overraskende tykt lag, man kan jo undre seg på hvorfor en tidligere eier har lagt igjen såpass tykt under🤔 Tenker det kommer godt med å ha en brei sparkelspade når du skal fylle i her igjen, så får du mest mulig plane flater mot akterspeilet. Mye jobb! Håper du bruker god støvmaske😊

hel Støvmaske og kjeledress tas på før jeg starter samt stor vifte som blåser mesteparten rett ut!
tenker at det er greit å ha gjennomtrekk og god "HMS" selvom det er privat.
er nok sikert greit å få bort all sparkelen også og få gjort det så "skikkelig" som jeg kan få gjort det!
hva tenker du er best å "fylle på" med igjen?
har kjøpt west system sin resin og hardener med pumpedosering!
har også fyllstoff west system 409.
kjøpt også glassfibersparkel på biltema her om dagen om det kan brukes til noe.

utifra det jeg har sett på youtube så er det kanskje greit å legge på ett lag eller to med glasfiberduk og epoxy før jeg går over med epoksy filler og top/gelcoat?

båten skal kun gå i ferskvann og skal opp og ned på henger etter hver tur, planen er å "lage" fiskebåt ut av den. derfor tenker jeg å ikke bruke bunnstof.

planen er at dette skal være ett lite (stort?) vinterprosjekt! så båten skal (tydeligvis) pusses helt ned under båten også bygge opp igjen før jeg har planer om å male hele båten utenfor ripa under fenderlista sort og muligens oransje striper, oppi skal den være grå.

Hakkannen skrev for 22 timer siden:

har fått pussa så all den blå sparkelen er eksponert, hva tenker du om dette? Pusse vekk det blå også?

IMG_7359.jpeg

IMG_7357.jpeg

Tja, det kommer litt an på bruken😉 Du skriver til bruk i ferskvann, som fiskebåt. Ser du for deg at du skal ha en motor på jolla som gjør at den planer og går raskt, eller er det primært roing og eventuelt sakte dorging?

Undres enda på hvorfor tidligere eier har sparklet såpass voldsomt. Tenker at hvis den blå sparkelen ikke er sprø og løs hadde jeg stoppet der, og heller prøvd å bygge opp igjen til tidligere nivå og slett bunn (bakover, altså ikke slipe vekk steglistene). Utfordringen ved å slipe for mye av sparkelen vekk er at det kan bli vanskeligere å bygge opp igjen slik at bunnen blir slett og båten får greie egenskaper i litt fart. Tenker du kun sakte fart er det ikke like nøye, da kan du jo for så vidt slipe vekk det blå hvis du er usikker på dennes tilstand, for så å sparkle de verste ujevnhetene og dekke til den eksponerte glassfiberen med epoksy eller gelcoat/topcoat (hvis du går for polyesterbasert sparkel). Men om det egentlig er nødvendig er et annet spørsmål😊

West System 409 er fin med tanke på at den er lettslipt. Ønsker du gjøre det enklere for deg (slippe å blande 3 bestanddeler) kan du vel så gjerne gå for en epoksybasert lettsparkel, ala Biltemas variant. 

I motsetning til Komodo har jeg egentlig ikke så mye å utsette på denne, brukte den senest i sommer, med godt resultat. Det er alltid mulig at man får dårlige batcher, selv om det i utgangspunktet ikke skal være slik. Har også brukt en hel del Biltema lamineringsepoksy i det siste, da denne har bedre egenskaper for mitt bruk enn West System sin epoksy har (langt lengre brukstid, rimeligere pris og mer tilgivende blandingsforhold enn WS). Men også her kan det være greit å handle "smart", nemlig sjekke bunnen på boksene for produksjonsdato. I "stam-Biltemaen" min er det såpass med omsetning på lamineringsepoksyen at den ikke rekker bli gammel i hyllene. Mens på en annen Biltema jeg var fant jeg fem år gammel epoksy, der solgte de tydeligvis ikke mye slikt. Epoksy er ferskvare, og derfor bør man ideelt sett kjøpe epoksy av nyere dato. Mulig Komodo fikk gammel epoksysparkel, og dermed var maks uheldig?

Hakkannen skrev for 14 timer siden:

Tja, det kommer litt an på bruken😉 Du skriver til bruk i ferskvann, som fiskebåt. Ser du for deg at du skal ha en motor på jolla som gjør at den planer og går raskt, eller er det primært roing og eventuelt sakte dorging?

Undres enda på hvorfor tidligere eier har sparklet såpass voldsomt. Tenker at hvis den blå sparkelen ikke er sprø og løs hadde jeg stoppet der, og heller prøvd å bygge opp igjen til tidligere nivå og slett bunn (bakover, altså ikke slipe vekk steglistene). Utfordringen ved å slipe for mye av sparkelen vekk er at det kan bli vanskeligere å bygge opp igjen slik at bunnen blir slett og båten får greie egenskaper i litt fart. Tenker du kun sakte fart er det ikke like nøye, da kan du jo for så vidt slipe vekk det blå hvis du er usikker på dennes tilstand, for så å sparkle de verste ujevnhetene og dekke til den eksponerte glassfiberen med epoksy eller gelcoat/topcoat (hvis du går for polyesterbasert sparkel). Men om det egentlig er nødvendig er et annet spørsmål😊

West System 409 er fin med tanke på at den er lettslipt. Ønsker du gjøre det enklere for deg (slippe å blande 3 bestanddeler) kan du vel så gjerne gå for en epoksybasert lettsparkel, ala Biltemas variant. 

I motsetning til Komodo har jeg egentlig ikke så mye å utsette på denne, brukte den senest i sommer, med godt resultat. Det er alltid mulig at man får dårlige batcher, selv om det i utgangspunktet ikke skal være slik. Har også brukt en hel del Biltema lamineringsepoksy i det siste, da denne har bedre egenskaper for mitt bruk enn West System sin epoksy har (langt lengre brukstid, rimeligere pris og mer tilgivende blandingsforhold enn WS). Men også her kan det være greit å handle "smart", nemlig sjekke bunnen på boksene for produksjonsdato. I "stam-Biltemaen" min er det såpass med omsetning på lamineringsepoksyen at den ikke rekker bli gammel i hyllene. Mens på en annen Biltema jeg var fant jeg fem år gammel epoksy, der solgte de tydeligvis ikke mye slikt. Epoksy er ferskvare, og derfor bør man ideelt sett kjøpe epoksy av nyere dato. Mulig Komodo fikk gammel epoksysparkel, og dermed var maks uheldig?

skal en 6hk på den. 

er også flere steder som den blå sparkelen er sprekt og dårlig med luftlommer innimellom 

IMG_7332.jpeg

IMG_7284.jpeg

IMG_7331.jpeg

Blir spennende å se om det er en underliggende årsak til at sparkelen har sprukket slik. Det kan også være så enkelt som at små skrog har tynt laminat, og derfor kan flekse litt, noe sparkelen ikke gjør. Dermed sprekker denne, da glassfiberarmert polyester er sterkere enn sparkelen, på tross av potensiell fleksing.

Med 6hk blir nok bruken ikke like avhengig av en perfekt bunn, så da ville jeg nok bare ha sparklet de verste ujevnhetene, så sparer du vekt i tillegg😊

Ja okei!

tenker at jeg pusser vekk det som er av blå sparkel også bygger opp igjen. 
har også planer om å legge på en eller to ekstra lag med fiberglass og epoxy på midten for å styrke litt ekstra (liker iallfall å tro at det er greit) med tanke på at det blir belastning opp og ned på henger. 

Er det da ”innafor“ å bygge opp på følgende vis:

-støpe også pusse i midten av båten
- gelcoat 2-3 lag siste laget med voks(?)

eller hvordan blir best å bygge opp?

bør jeg bygge opp like mye som forrige eier gjorde?

legger ved bilder fra i dag 25 oktober

IMG_7379.jpeg

IMG_7376.jpeg

IMG_7360.jpeg

IMG_7361.jpeg

IMG_7362.jpeg

IMG_7363.jpeg

IMG_7364.jpeg

IMG_7367.jpeg

IMG_7366.jpeg

IMG_7365.jpeg

IMG_7370.jpeg

IMG_7369.jpeg

IMG_7368.jpeg

IMG_7373.jpeg

IMG_7372.jpeg

IMG_7371.jpeg

IMG_7375.jpeg

IMG_7374.jpeg

Et0 skrev Just now:

Ja okei!

tenker at jeg pusser vekk det som er av blå sparkel også bygger opp igjen. 
har også planer om å legge på en eller to ekstra lag med fiberglass og epoxy på midten for å styrke litt ekstra (liker iallfall å tro at det er greit) med tanke på at det blir belastning opp og ned på henger. 

Er det da ”innafor“ å bygge opp på følgende vis:

-støpe også pusse i midten av båten
- gelcoat 2-3 lag siste laget med voks(?)

eller hvordan blir best å bygge opp?

bør jeg bygge opp like mye som forrige eier gjorde?

legger ved bilder fra i dag 25 oktober

IMG_7379.jpeg

IMG_7376.jpeg

IMG_7360.jpeg

IMG_7361.jpeg

IMG_7362.jpeg

IMG_7363.jpeg

IMG_7364.jpeg

IMG_7367.jpeg

IMG_7366.jpeg

IMG_7365.jpeg

IMG_7370.jpeg

IMG_7369.jpeg

IMG_7368.jpeg

IMG_7373.jpeg

IMG_7372.jpeg

IMG_7371.jpeg

IMG_7375.jpeg

IMG_7374.jpeg

IMG_7391.jpeg.60727b5d710c2f3a75ac212551886ee5.jpeg

IMG_7390.jpeg

IMG_7389.jpeg

IMG_7388.jpeg

IMG_7387.jpeg

Et0 skrev for 9 timer siden:

Det skader nok ikke å forsterke kjølen med tanke på bruken du ser for deg. Men, bruker du epoksy kan det bli problemer med å få (polyesterbasert) gelcoat/topcoat til å feste seg, så da hadde jeg heller bare brukt epoksy på hele bunnen, før grunning med epoksygrunning og avsluttet med 2K polyuretanmaling.

Har du funnet antydninger til sprekker i laminatet under den blå sparkelen?

Det er normalt ikke vanlig å sparkle et skrog i de mengdene som du har her, så man kan begynne å lure på om skroget er hjemmestøpt, og så gikk det (fryktelig) galt. Et godt støpt skrog skal normalt sett ikke trenge sparkles i slik grad som her. Uarmert sparkel er fin å bruke på mindre ujevnheter og i tynne lag, men siden den er sprø og til dels porøs, aldri i slike mengder og så tykke lag. Bruksverdien til båten kan likevel være god til bruken du beskriver, men skulle du gjort denne jobben for å bygge et skrog beregnet på litt fart tror jeg at jeg hadde valgt et annet var jeg deg😅

Hakkannen skrev 50 minutter siden:

Det er normalt ikke vanlig å sparkle et skrog i de mengdene som du har her, så man kan begynne å lure på om skroget er hjemmestøpt, og så gikk det (fryktelig) galt. Et godt støpt skrog skal normalt sett ikke trenge sparkles i slik grad som her.

Når jeg ser de mengdene med sparkel som er brukt her så tenker jeg det samme. Enten et dårlig produkt som er reparert, eller en grunnstøtt båt som er fikset på. Tenker egentlig mest på det siste, og at de har forsøkt å reparere strukturelle skader med sparkel. Derfor mistenker jeg egentlig at dette skroget bør slipes enda mer ned, og heller få et par lag med glassfiber og polyester. Ser egentlig ingen grunn til å bruke epoxy i det hele tatt. Både laminering og sparkling kan med fordel gjøres med polyester. 

Komodo skrev 1 time siden:

Når jeg ser de mengdene med sparkel som er brukt her så tenker jeg det samme. Enten et dårlig produkt som er reparert, eller en grunnstøtt båt som er fikset på. Tenker egentlig mest på det siste, og at de har forsøkt å reparere strukturelle skader med sparkel. Derfor mistenker jeg egentlig at dette skroget bør slipes enda mer ned, og heller få et par lag med glassfiber og polyester. Ser egentlig ingen grunn til å bruke epoxy i det hele tatt. Både laminering og sparkling kan med fordel gjøres med polyester. 

Har allerede kjøpt inn west system resin og hardener samt west system 409 😅

Hakkannen skrev for 2 timer siden:

Det skader nok ikke å forsterke kjølen med tanke på bruken du ser for deg. Men, bruker du epoksy kan det bli problemer med å få (polyesterbasert) gelcoat/topcoat til å feste seg, så da hadde jeg heller bare brukt epoksy på hele bunnen, før grunning med epoksygrunning og avsluttet med 2K polyuretanmaling.

Har du funnet antydninger til sprekker i laminatet under den blå sparkelen?

Det er normalt ikke vanlig å sparkle et skrog i de mengdene som du har her, så man kan begynne å lure på om skroget er hjemmestøpt, og så gikk det (fryktelig) galt. Et godt støpt skrog skal normalt sett ikke trenge sparkles i slik grad som her. Uarmert sparkel er fin å bruke på mindre ujevnheter og i tynne lag, men siden den er sprø og til dels porøs, aldri i slike mengder og så tykke lag. Bruksverdien til båten kan likevel være god til bruken du beskriver, men skulle du gjort denne jobben for å bygge et skrog beregnet på litt fart tror jeg at jeg hadde valgt et annet var jeg deg😅

har funnet noen steder som det er litt røft. Men ikke noe jeg syntes ser så helt krise ut egentlig, legger ved bilder

tenker at jeg pusser ned til glassfiberen å ser hvordan det står til, så får jeg heller ta ting litt som det kommer 😅👍🏼

har kjøpt noe gelcoat også men alt jeg har kjøpt er ikke brukt eller åpnet enda😅 så er vell kanskje en liten mulighet å få bytte/levert tilbake 🤷🏼‍♂️

IMG_7394.jpeg

IMG_7395.jpeg

IMG_7396.jpeg

IMG_7397.jpeg

IMG_7400.jpeg

IMG_7401.jpeg

IMG_7402.jpeg

IMG_7403.jpeg

Komodo skrev for 9 timer siden:

Tenker egentlig mest på det siste, og at de har forsøkt å reparere strukturelle skader med sparkel. Derfor mistenker jeg egentlig at dette skroget bør slipes enda mer ned, og heller få et par lag med glassfiber og polyester. Ser egentlig ingen grunn til å bruke epoxy i det hele tatt.

Hvis så er tilfelle er jeg jo enig, da blir det også litt større volum og er også mer økonomisk med polyester. Grunnen for mitt svar der var at jeg forsto trådstarter har epoksy fra før, og behovet foreløpig ikke var de store volumene. Viser det seg at det er strukturelle skader i tillegg holder det ikke med kun et par lag med duk, da hadde jeg også gått for polyester, og heller brukt epoksyen til noe annet😊 Nå ser jeg det kommer mer og mer større ujevnheter fram etter sliping, så det spørs om ikke polyester nærmer seg å være et greiere valg ja.

Et0 skrev for 8 timer siden:

har funnet noen steder som det er litt røft. Men ikke noe jeg syntes ser så helt krise ut egentlig, legger ved bilder

tenker at jeg pusser ned til glassfiberen å ser hvordan det står til, så får jeg heller ta ting litt som det kommer 😅👍🏼

Du skal ha kudos for stå-på-viljen😀 Det er nok en del som hadde gitt opp båten på stadiet du er nå, ståa under er jo ikke den beste, sett ut fra bildene. Men, hobby skal ta litt tid, og her har du et fint og lærerikt tidsfordriv. Med erfaringene du tilegner deg nå vet du mer hva det går i om du skulle hive deg på flere, eller større båtprosjekter😊

Hakkannen skrev for 4 timer siden:

Hvis så er tilfelle er jeg jo enig, da blir det også litt større volum og er også mer økonomisk med polyester. Grunnen for mitt svar der var at jeg forsto trådstarter har epoksy fra før, og behovet foreløpig ikke var de store volumene. Viser det seg at det er strukturelle skader i tillegg holder det ikke med kun et par lag med duk, da hadde jeg også gått for polyester, og heller brukt epoksyen til noe annet😊 Nå ser jeg det kommer mer og mer større ujevnheter fram etter sliping, så det spørs om ikke polyester nærmer seg å være et greiere valg ja.

Du skal ha kudos for stå-på-viljen😀 Det er nok en del som hadde gitt opp båten på stadiet du er nå, ståa under er jo ikke den beste, sett ut fra bildene. Men, hobby skal ta litt tid, og her har du et fint og lærerikt tidsfordriv. Med erfaringene du tilegner deg nå vet du mer hva det går i om du skulle hive deg på flere, eller større båtprosjekter😊

ja okei!

Komodo skrev for 14 timer siden:

Har dere noe link til god polyester og det jeg måtte trenge for å forsterke?
har som sagt kun kjøpt 1,5kg pakke med west system sin støpe pakke

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...