Jump to content

Behandling av VX 11 jolle. glassfiber, sparkel, gelcoat?


Et0

Recommended Posts

ivar skrev 53 minutter siden:


Steglister kalles disse.    Krever gjerne litt trening med rulla for å ikke få luftbobler når det skal støpes rundt slikt som helst skal ha skarpe vinkler.

jeg tror jeg ville pusset over først så blærene åpner seg mså evt vurdert å sparkle over, og så et lag til på topp.    Får høre hva Hakkanen foreslår 

Steglister ja!

 

jeg har ett par lag tidligere under som ble bra resultat på uten luftbobler. Tror muligens jeg var litt for treig på siste laget med å ta alu.rulla i bruk. 
 

jeg har iallfall begynt å pusse kantene så det blir penere overgang fra ny laminat til eksisterende gelcoat. 
 

IMG_7793.jpeg.31c068a260bf61d3665ed5c4ac90568b.jpegIMG_7794.jpeg.7c05cf04a86614825fb0afb7d0e34fa8.jpegIMG_7795.jpeg.d07f53536995a0c806a0c2d41823382a.jpeg

 

her er bilder etter

 

IMG_7800.jpeg.71438c730f0e5797aa8865970bcd4494.jpegIMG_7802.jpeg.3f2b7d7825927f4c91d329ca9e336d7d.jpegIMG_7805.jpeg.f533ba3ada070a1d2d49c4cb40ee7f6d.jpeg

 

 

IMG_7799.jpeg

IMG_7801.jpeg

 

er det mulig å bruke kun resin og herder? F.eks. ved små ‘fyllinger’

Har det noe for seg?

Eller

Må glassfiberen på for styrkens skyld? 

 

 

NB

det hvite er kun støv fra pussing

Link to post
Et0 skrev for 3 timer siden:

er det mulig å bruke kun resin og herder? F.eks. ved små ‘fyllinger’

Har det noe for seg?

Eller

Må glassfiberen på for styrkens skyld? 

Det er dessverre ikke alltid like lett å komme med "fasitsvar", da mye kommer an på det, og det, osv., og det kan være flere veier til målet. For mindre fyllinger, som små pittinger og mindre søkk hadde jeg nok fint kunne brukt ren polyester og herder ja. Blir fyllingene såpass store at polyesteren i seg selv vil sige (før den herder) er det gjerne et signal om at det er bedre å lage til en sparkel, eller bruke duk/matte. Styrkemessig sett, så lenge laminatet ellers er godt gjort og tykt nok, trengs normalt sett ikke duk i tillegg. Samtidig, er søkkene dype og store nok vil glassfiber kunne stabilisere og være med å bygge styrke.

 

Som ivar nevner, glassfiber rundt skarpere kanter kan være utfordrende, da glassfiberen løfter seg på sidene av hjørnene. Her kan du enten runde av hjørnene mer før laminering eller bruke tynnere matte. F.eks. vil en 300g/m2 matte legge seg merkbart finere og bedre rundt skarpe hjørner enn en matte på 450g/m2. Så kan du heller legge flere lag med den tynne matta.

 

For luftboblers del kan flere løsninger brukes, avhengig av boblenes størrelse og dybde. Så lenge polyesteren ikke har fått herdet for lenge kan du borre hull på mindre bobler og sprøyte i polyester direkte (apoteket selger store sprøyter, både med og uten spiss, anbefaler tykkest mulig spiss for lim og polyester). For større boblers del bør de ideelt sett åpnes for å fylle i, eventuelt med et lag matte over. Utfordringen med noen spredte bobler her og der er gjerne ikke så mye styrken for din del, i og med bruken du har beskrevet, men det kan på sikt bli fuktinntrengning i boblene, og da kan disse utvide/spre seg. 
 

 

Link to post
Hakkannen skrev 1 time siden:

Det er dessverre ikke alltid like lett å komme med "fasitsvar", da mye kommer an på det, og det, osv., og det kan være flere veier til målet. For mindre fyllinger, som små pittinger og mindre søkk hadde jeg nok fint kunne brukt ren polyester og herder ja. Blir fyllingene såpass store at polyesteren i seg selv vil sige (før den herder) er det gjerne et signal om at det er bedre å lage til en sparkel, eller bruke duk/matte. Styrkemessig sett, så lenge laminatet ellers er godt gjort og tykt nok, trengs normalt sett ikke duk i tillegg. Samtidig, er søkkene dype og store nok vil glassfiber kunne stabilisere og være med å bygge styrke.

 

Som ivar nevner, glassfiber rundt skarpere kanter kan være utfordrende, da glassfiberen løfter seg på sidene av hjørnene. Her kan du enten runde av hjørnene mer før laminering eller bruke tynnere matte. F.eks. vil en 300g/m2 matte legge seg merkbart finere og bedre rundt skarpe hjørner enn en matte på 450g/m2. Så kan du heller legge flere lag med den tynne matta.

 

For luftboblers del kan flere løsninger brukes, avhengig av boblenes størrelse og dybde. Så lenge polyesteren ikke har fått herdet for lenge kan du borre hull på mindre bobler og sprøyte i polyester direkte (apoteket selger store sprøyter, både med og uten spiss, anbefaler tykkest mulig spiss for lim og polyester). For større boblers del bør de ideelt sett åpnes for å fylle i, eventuelt med et lag matte over. Utfordringen med noen spredte bobler her og der er gjerne ikke så mye styrken for din del, i og med bruken du har beskrevet, men det kan på sikt bli fuktinntrengning i boblene, og da kan disse utvide/spre seg. 
 

 

 

 

okei!

da tror jeg (siden jeg allerede har begynt) at jeg pusser littegran der boblene er også ser hvordan det blir med tanke på form/vinkel på steglistene og størrelse på hulla/luftboblene før jeg tar flere beslutninger.
vil jo som sagt at det skal bli så bra som mulig! 
de aller fleste stedene det er luftbobler vil jeg tro (jeg som ikke kan dette faget) at det holder med å fylle med resin og herder (evt bruke harpiks/herder med oppkuttet glassfibertråder?) 
 

etter det er gjort så er det vell bare å gå over med fint flapdisk///pussepappir og få det jevn/slett før jeg går over med gel/top coat? med eller uten voks? også male?

Link to post

Høres ut som en grei plan😊

 

Regner med du mener det samme, altså polyester, med resin og harpiks? Så lenge du får fylt opp luftboblene er du på vei. Polyesteren har også litt styrke i seg selv, den er selvsagt begrenset uten laminat, men så lenge det er solid laminat rundt boblene (og disse ikke er alt for store) blir det godt nok for formålet. Slik hadde i alle fall jeg tenkt😊

 

Etter jevnsliping kan du påføre topcoat ja. Som du er inne på må gelcoat tilføres parafinløsning etter du har blandet i herder, der parafinløsningen sørger for at gelcoaten herder skikkelig mot luft, den kalles da topcoat. Lurt å blande i et kar med litt overflate om du tenker blande litt om gangen, f.eks. en isboks, da blandingen utvikler varme og bråherder om ikke den får bort varmen kjapt nok. Det beste er å blande litt om gangen for så påføre begrensede felt, før du blander ny batch og påfører nytt felt, inntil det gamle. Jeg liker bruke rulle til slikt, men da type "mohair" (ikke skum), som skiftes ut jevnlig før den begynner slippe hår. Så kan topcoaten slipes slik at den får en jevnere overflate før våtsliping, polering og voks.


I utgangspunktet, for ferskvannsbåt som skal tas opp mellom turene, er topcoat godt nok, så lenge overflaten er våtslipt, polert og satt inn med båtvoks. Men, skulle du likevel kjenne på behovet for en form for maling er gjerne epoksybasert maling/grunning veien å gå, eventuelt bunnstoff, om du også tenker bruke båten i litt i sjø i ny og ne. Polyuretanmaling (tokomponent) er ikke egnet til å være under vann over tid, men fungerer godt over vannlinja. Det greieste er nok å bare bruke topcoat, for så våtslipe denne opp mot polering og voksing, da får du en fin og til dels slitesterk overflate.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...