Hakkannen Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Om "hoffleverandøren" er dårligere enn andre merker skal jeg ikke si så mye om, men hos dem (i alle fall for min del) er det meste lett tilgjengelig og har gjort jobben greit på det som jeg har potlet med😊 Polyester (kommer også i mindre forpakninger, men du trenger jo litt), blandes med herder (2%, altså 2ml herder per 1dl polyester). Gelcoat til å male på oppå laminatet, blandes med samme herder som polyesteren, men blandes også med parafinløsning slik at du får topcoat (slipper at overflaten blir seig). For glassfiberens del er det hovedsaklig csm (chopped strand mat) og duk/glassfibervev som er tilgjengelig, der disse er oppgitt i gram per m2 (høyere tall = tykkere lag). Båten din er så langt jeg kan se laget i csm (eller sprøytestøpt), slik at glassfibrene ligger litt vilkårlig. Fordelen med denne er at den bygger litt om gangen og at du slipper ta hensyn til fiberretningen når du jobber. Mens med vevd duk kan det være en fordel å ta hensyn til nettopp dette. Vevd duk har også lengre ubrutte fibre enn csm, så blir noe sterkere ved samme tykkelse laminat, men dette er av mindre betydning for ditt prosjekt. Så for din del tenker jeg gjerne csm er det greieste å jobbe med. Mettes med polyester og kan gjerne rulles over med ei rillet aluminiumsrulle, slik at du får komprimert laminatet og får ut luftbobler. For påføring av selve polyesteren kan du helle polyester, bruke en grov malekost eller malerulle for å få det fordelt. Hansker, helst også vernebriller (mot sprut) og god lufting er pensum. Siden båten din virker å skulle opp og ned på henger blir den gjerne ikke liggende så veldig lenge i vannet om gangen? I så fall holder det med å avslutte med topcoat. Skal jolla ligge i vann over lang tid kan det være greit å gi den noen strøk med epoksygrunning under vannlinja, denne er noe tettere og bremser vanninntrengning. Sitér dette innlegget Link to post
Et0 Svart 3 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Hakkannen skrev for 2 timer siden: Om "hoffleverandøren" er dårligere enn andre merker skal jeg ikke si så mye om, men hos dem (i alle fall for min del) er det meste lett tilgjengelig og har gjort jobben greit på det som jeg har potlet med😊 Polyester (kommer også i mindre forpakninger, men du trenger jo litt), blandes med herder (2%, altså 2ml herder per 1dl polyester). Gelcoat til å male på oppå laminatet, blandes med samme herder som polyesteren, men blandes også med parafinløsning slik at du får topcoat (slipper at overflaten blir seig). For glassfiberens del er det hovedsaklig csm (chopped strand mat) og duk/glassfibervev som er tilgjengelig, der disse er oppgitt i gram per m2 (høyere tall = tykkere lag). Båten din er så langt jeg kan se laget i csm (eller sprøytestøpt), slik at glassfibrene ligger litt vilkårlig. Fordelen med denne er at den bygger litt om gangen og at du slipper ta hensyn til fiberretningen når du jobber. Mens med vevd duk kan det være en fordel å ta hensyn til nettopp dette. Vevd duk har også lengre ubrutte fibre enn csm, så blir noe sterkere ved samme tykkelse laminat, men dette er av mindre betydning for ditt prosjekt. Så for din del tenker jeg gjerne csm er det greieste å jobbe med. Mettes med polyester og kan gjerne rulles over med ei rillet aluminiumsrulle, slik at du får komprimert laminatet og får ut luftbobler. For påføring av selve polyesteren kan du helle polyester, bruke en grov malekost eller malerulle for å få det fordelt. Hansker, helst også vernebriller (mot sprut) og god lufting er pensum. Siden båten din virker å skulle opp og ned på henger blir den gjerne ikke liggende så veldig lenge i vannet om gangen? I så fall holder det med å avslutte med topcoat. Skal jolla ligge i vann over lang tid kan det være greit å gi den noen strøk med epoksygrunning under vannlinja, denne er noe tettere og bremser vanninntrengning. Hvordan vet jeg om jeg har polyester eller epoxy-laget båt? var det ikke slik at poylester kan støpes på poylester og epoxy på polyester? legger ved bilde av det jeg allerede har fått tak i av produkter har også rillet alu-rulle fra før. verneutatyr har jeg også!. Tror jeg drar å leverer tilbake WS epoxyen siden jeg fortsatt kan - og får tak i polyster isteden, hvor mye tror du jeg trenger? tror du biltema polyester er godt nok asså? jeg tenkte kanskje mer på BHP eller noe sånt "ordentlig" som kanskje varer og holder lenger over tid? vi har både marineshoppen, maritim og båtbua her i nærheten. biltema og jula også forsåvidt.hvor mange lag ville du lagt på og ville du lagt på duk under hele båten eller kun der det ser "shaby" og tynt ut? kan vell tenkes at jeg bør få på noe epokstgrunning uansett bare for å være på den sikre siden? kunne jeg feks kjøp dette: polyesterplast - https://www.marineshop.no/bhp/135818/35917-bhp-polyesterplast-1kg-u-herder herder - https://www.marineshop.no/bhp/136062/36161-bhp-herder-20g-for-polyester-vinylester-gelcoat-topc matte - xhttps://www.marineshop.no/west-system/112863/12879-west-system-glassfibermatte-300-g-m-1-27-x-1-m eller hva tenker du? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.