Jump to content

Behandling av VX 11 jolle. glassfiber, sparkel, gelcoat?

Et0

Recommended Posts

Om "hoffleverandøren" er dårligere enn andre merker skal jeg ikke si så mye om, men hos dem (i alle fall for min del) er det meste lett tilgjengelig og har gjort jobben greit på det som jeg har potlet med😊

Polyester (kommer også i mindre forpakninger, men du trenger jo litt), blandes med herder (2%, altså 2ml herder per 1dl polyester). Gelcoat til å male på oppå laminatet, blandes med samme herder som polyesteren, men blandes også med parafinløsning slik at du får topcoat (slipper at overflaten blir seig).

For glassfiberens del er det hovedsaklig csm (chopped strand mat) og duk/glassfibervev som er tilgjengelig, der disse er oppgitt i gram per m2 (høyere tall = tykkere lag). Båten din er så langt jeg kan se laget i csm (eller sprøytestøpt), slik at glassfibrene ligger litt vilkårlig. Fordelen med denne er at den bygger litt om gangen og at du slipper ta hensyn til fiberretningen når du jobber. Mens med vevd duk kan det være en fordel å ta hensyn til nettopp dette. Vevd duk har også lengre ubrutte fibre enn csm, så blir noe sterkere ved samme tykkelse laminat, men dette er av mindre betydning for ditt prosjekt. Så for din del tenker jeg gjerne csm er det greieste å jobbe med. Mettes med polyester og kan gjerne rulles over med ei rillet aluminiumsrulle, slik at du får komprimert laminatet og får ut luftbobler. For påføring av selve polyesteren kan du helle polyester, bruke en grov malekost eller malerulle for å få det fordelt. Hansker, helst også vernebriller (mot sprut) og god lufting er pensum.

Siden båten din virker å skulle opp og ned på henger blir den gjerne ikke liggende så veldig lenge i vannet om gangen? I så fall holder det med å avslutte med topcoat. Skal jolla ligge i vann over lang tid kan det være greit å gi den noen strøk med epoksygrunning under vannlinja, denne er noe tettere og bremser vanninntrengning. 

Hakkannen skrev for 2 timer siden:

Om "hoffleverandøren" er dårligere enn andre merker skal jeg ikke si så mye om, men hos dem (i alle fall for min del) er det meste lett tilgjengelig og har gjort jobben greit på det som jeg har potlet med😊

Polyester (kommer også i mindre forpakninger, men du trenger jo litt), blandes med herder (2%, altså 2ml herder per 1dl polyester). Gelcoat til å male på oppå laminatet, blandes med samme herder som polyesteren, men blandes også med parafinløsning slik at du får topcoat (slipper at overflaten blir seig).

For glassfiberens del er det hovedsaklig csm (chopped strand mat) og duk/glassfibervev som er tilgjengelig, der disse er oppgitt i gram per m2 (høyere tall = tykkere lag). Båten din er så langt jeg kan se laget i csm (eller sprøytestøpt), slik at glassfibrene ligger litt vilkårlig. Fordelen med denne er at den bygger litt om gangen og at du slipper ta hensyn til fiberretningen når du jobber. Mens med vevd duk kan det være en fordel å ta hensyn til nettopp dette. Vevd duk har også lengre ubrutte fibre enn csm, så blir noe sterkere ved samme tykkelse laminat, men dette er av mindre betydning for ditt prosjekt. Så for din del tenker jeg gjerne csm er det greieste å jobbe med. Mettes med polyester og kan gjerne rulles over med ei rillet aluminiumsrulle, slik at du får komprimert laminatet og får ut luftbobler. For påføring av selve polyesteren kan du helle polyester, bruke en grov malekost eller malerulle for å få det fordelt. Hansker, helst også vernebriller (mot sprut) og god lufting er pensum.

Siden båten din virker å skulle opp og ned på henger blir den gjerne ikke liggende så veldig lenge i vannet om gangen? I så fall holder det med å avslutte med topcoat. Skal jolla ligge i vann over lang tid kan det være greit å gi den noen strøk med epoksygrunning under vannlinja, denne er noe tettere og bremser vanninntrengning. 

Hvordan vet jeg om jeg har polyester eller epoxy-laget båt?
var det ikke slik at poylester kan støpes på poylester og epoxy på polyester?

legger ved bilde av det jeg allerede har fått tak i av produkter har også rillet alu-rulle fra før. verneutatyr har jeg også!. Tror jeg drar å leverer tilbake WS epoxyen siden jeg fortsatt kan - og får tak i polyster isteden, hvor mye tror du jeg trenger?
tror du biltema polyester er godt nok asså?
jeg tenkte kanskje mer på BHP eller noe sånt "ordentlig" som kanskje varer og holder lenger over tid?

vi har både marineshoppen, maritim og båtbua her i nærheten. biltema og jula også forsåvidt.hvor mange lag ville du lagt på og ville du lagt på duk under hele båten eller kun der det ser "shaby" og tynt ut?

kan vell tenkes at jeg bør få på noe epokstgrunning uansett bare for å være på den sikre siden?

kunne jeg feks kjøp dette:

polyesterplast - https://www.marineshop.no/bhp/135818/35917-bhp-polyesterplast-1kg-u-herder

herder - https://www.marineshop.no/bhp/136062/36161-bhp-herder-20g-for-polyester-vinylester-gelcoat-topc

matte - xhttps://www.marineshop.no/west-system/112863/12879-west-system-glassfibermatte-300-g-m-1-27-x-1-m 

eller hva tenker du?

IMG_7423.jpg.6468137cb22a987e264d6b57f1613b9e.jpg

IMG_7430.jpg

IMG_7429.jpg

IMG_7428.jpg

IMG_7427.jpg

IMG_7426.jpg

IMG_7425.jpg

IMG_7424.jpg

Et0 skrev for 5 timer siden:

Hvordan vet jeg om jeg har polyester eller epoxy-laget båt?
var det ikke slik at poylester kan støpes på poylester og epoxy på polyester?

De aller aller fleste glassfiberbåter er støpt i enten polyester, eller vinylester. Epoksystøpte glassfiberbåter hører til sjeldenhetene og brukes stort sett bare i high-end-båter. Oftest er de siste lagt opp med vevd duk, ikke csm, slik som din. 

Tror jeg drar å leverer tilbake WS epoxyen siden jeg fortsatt kan - og får tak i polyster isteden, hvor mye tror du jeg trenger?

Akkurat hvor mye du trenger er vanskelig å anslå uten å ha sett båten din "live" og fått et nærmere inntrykk. Du trenger mer enn det du har i epoksy, så ville gjerne begynt med 5kg polyester og tatt det der fra. Eventuelt kjøpt flere og heller levere tilbake, hvis butikken er åpen for slikt😊

tror du biltema polyester er godt nok asså?
jeg tenkte kanskje mer på BHP eller noe sånt "ordentlig" som kanskje varer og holder lenger over tid?

Mulig det er kvalitetsforskjeller, men forutsatt at du får slipt rent og rengjort den gamle glassfiberen (og er noenlunde renslig, f.eks. ikke tar direkte på glassfiberen uten hansker) tviler jeg sterkt på at du går på en smell ved å bruke Biltemas polyester😉 De selger såpass store mengder at hadde de solgt drit hadde de fort fått merke det fra kundene sine. Har vært borti såkalt "proffkvalitet" en plass jeg jobbet tidligere, men kan ikke påstå jeg merker så veldig forskjell i forhold til polyesteren fra Biltema, som det har blitt mer av de siste årene. Tilgjengeligheten er god (noe som er viktig for min del), prisen OK og den herder som den skal. Sjekk gjerne produksjonsdatoen på polyesteren, slik at du ikke får en gammel batch, er Biltemaen din i nærheten av sjøen regner jeg med det er litt omløp i hyllene.

hvor mange lag ville du lagt på og ville du lagt på duk under hele båten eller kun der det ser "shaby" og tynt ut?

Ut fra det jeg ser av bildene du har postet ville jeg i første omgang ha bygget opp dumpene slik at det ble noenlunde plant med resten. Ved å bruke en lang linjal/rettholt som du legger på langs vil du fort se hvor det er søkk. I alle fall mot akterspeilet skal det på langs være rimelig slett og beint. Hadde du skulle gått mer proft til verks kunne du satt båten opp i jigg og målt deg fram til skjevheter fra side til side, eventuelt laget sjablonger for å sammenligne sidene, men til bruken du beskriver spørs det om det er nødvendig? Så lenge bunnen blir noenlunde slett og jevn er du langt på vei. Ville altså i første omgang lagt i søkkene slik at bunnen blir jevn, for så tatt en vurdering på om det er nødvendig med matte på hele bunnen til slutt, hvis bunnen føles tynn og flekser mye. Legger du på hele bunnen vil matta til en viss grad kunne være litt utjevnende for mindre ujevnheter. 

Så ville jeg ha gått over med rettholt, og eventuelt ei halvfleksibel list (rei) for å se og merke av toppene du kan slipe bort. Har du noenlunde dybdesyn kan mye av denne slettingen også skje visuelt, altså at du legger hodet ned til bunnen av båten og sikter og ser på langs for å se etter ujevnheter. Denne visuelle "linjesiktingen" og inspeksjonen underveis er en egen kunst det kan ta tid å lære, derfor er det gjerne greiest å bruke hjelpemidler som rettholt og fleksibel rei. Etter du har slipt toppene slik at bunnen blir slett og jevn kan du slipe jevnt over alt og også gradere den nye glassfiberen mot den gamle slik at du ikke får synlig kant mellom det nye og det gamle. En båndsliper som beveges underveis er fin til slikt grovere slipearbeid. Viktig å ha en konstant bevegelse slik at den ikke graver seg ned (noe som skjer fort) og "kanter" seg, slik at den ene siden av slipebåndet graver seg ned. Poenget er å ha en nesten svevende bevegelse med maskinen, der du samtidig lar den få være en forlengelse av deg selv slik at du har mer eller mindre god kontroll. Øvelse gjør mester😉

Gelcoat/topcoat, som også kan finslipes, men da gjerne med eksenter- eller plansliper, før håndsliping oppover mot finere gradering og eventuell polering til slutt.

kunne jeg feks kjøp dette

Blir litt av det jeg har vært inne på tidligere her, men du kan kjøpe dette ja. Samtidig ser jeg det er langt dyrere enn det du får i linkene jeg henviste til. Et eksempel; ser vi på csm'en får du 300g/m2 matte den ene plassen og 450g/m2 den andre plassen, der den første har dobbel kvadratmeterpris i forhold til den siste. Regner vi ut fra vekta koster den siste mindre enn 1/3 av den første. Spørsmålet er om kvaliteten er såpass mye bedre at det er verdt det? Har ikke brukt produkter fra BHP selv (etter hva jeg kan huske i farten), så blir feil om jeg uttaler meg om kvaliteten, men hadde det vært min båt ville jeg tenkt litt økonomi oppi det hele. Du trenger litt polyester og matte, men sannsynligvis vil du ikke ruinere deg på å kjøpe det dyrere merket. Likevel, er det så mye bedre at det kan forsvare prisdifferansen? Eller, er det egentlig bedre? Mulig andre kommer på banen og kan si mer om dette, men jeg hadde i alle fall ikke vært redd for å velge den rimeligste varianten til jobben du er i gang med😊

Hakkannen skrev 8 minutter siden:

De aller aller fleste glassfiberbåter er støpt i enten polyester, eller vinylester. Epoksystøpte glassfiberbåter hører til sjeldenhetene og brukes stort sett bare i high-end-båter. Oftest er de siste lagt opp med vevd duk, ikke csm, slik som din. 

Akkurat hvor mye du trenger er vanskelig å anslå uten å ha sett båten din "live" og fått et nærmere inntrykk. Du trenger mer enn det du har i epoksy, så ville gjerne begynt med 5kg polyester og tatt det der fra. Eventuelt kjøpt flere og heller levere tilbake, hvis butikken er åpen for slikt😊

Det er nok kvalitetsforskjeller ute og går ja, men forutsatt at du får slipt rent og rengjort den gamle glassfiberen (og er noenlunde renslig, f.eks. ikke tar direkte på glassfiberen uten hansker) tviler jeg sterkt på at du går på en smell ved å bruke Biltemas polyester😉 Har brukt såkalt "proffkvalitet" tidligere, men kan ikke påstå jeg merket så veldig forskjell i forhold til polyesteren fra Biltema som det har blitt mer av de siste årene. Tilgjengeligheten er god (noe som er viktig for min del), prisen OK og den herder som den skal. Sjekk gjerne produksjonsdatoen på polyesteren, slik at du ikke får en gammel batch, er Biltemaen din i nærheten av sjøen regner jeg med det er litt omløp i hyllene.

Ut fra det jeg ser av bildene du har postet ville jeg i første omgang ha bygget opp dumpene slik at det ble noenlunde plant med resten. Ved å bruke en lang linjal/rettholt som du legger på langs vil du fort se hvor det er søkk. I alle fall mot akterspeilet skal det på langs være rimelig slett og beint. Hadde du skulle gått mer proft til verks kunne du satt båten opp i jigg og målt deg fram til skjevheter fra side til side, eventuelt laget sjablonger for å sammenligne sidene, men til bruken du beskriver spørs det om det er nødvendig? Så lenge bunnen blir noenlunde slett og jevn er du langt på vei. Ville altså i første omgang lagt i søkkene slik at bunnen blir jevn, for så tatt en vurdering på om det er nødvendig med matte på hele bunnen til slutt, hvis bunnen føles tynn og flekser mye. Legger du på hele bunnen vil matta til en viss grad kunne være litt utjevnende for mindre ujevnheter. 

Så ville jeg ha gått over med rettholt, og eventuelt ei halvfleksibel list (rei) for å se og merke av toppene du kan slipe bort. Har du noenlunde dybdesyn kan mye av denne slettingen også skje visuelt, altså at du legger hodet ned til bunnen av båten og sikter og ser på langs for å se etter ujevnheter. Denne visuelle "linjesiktingen" og inspeksjonen underveis er en egen kunst det kan ta tid å lære, derfor er det gjerne greiest å bruke hjelpemidler som rettholt og fleksibel rei. Etter du har slipt toppene slik at bunnen blir slett og jevn kan du slipe jevnt over alt og også gradere den nye glassfiberen mot den gamle slik at du ikke får synlig kant mellom det nye og det gamle. En båndsliper som beveges underveis er fin til slikt grovere slipearbeid. Viktig å ha en konstant bevegelse slik at den ikke graver seg ned (noe som skjer fort) og "kanter" seg, slik at den ene siden av slipebåndet graver seg ned. Poenget er å ha en nesten svevende bevegelse med maskinen, der du samtidig lar den få være en forlengelse av deg selv slik at du har mer eller mindre god kontroll. Øvelse gjør mester😉

Gelcoat/topcoat, som også kan finslipes, men da gjerne med eksenter- eller plansliper, før håndsliping oppover mot finere gradering og eventuell polering til slutt.

Du kan helt klart kjøpe dette, men ser at det er langt dyrere enn det du får i linkene jeg henviste til. Et eksempel; ser vi på csm'en får du 300g/m2 matte den ene plassen og 450g/m2 den andre plassen, der den første har dobbel kvadratmeterpris i forhold til den siste. Regner vi ut fra vekta koster den siste mindre enn 1/3 av den første. Spørsmålet er om kvaliteten er såpass mye bedre at det er verdt det? Har ikke brukt produkter fra BHP selv (etter hva jeg kan huske i farten), så blir feil om jeg uttaler meg om kvaliteten, men hadde det vært min båt ville jeg tenkt litt økonomi oppi det hele. Du trenger litt polyester og matte, men sannsynligvis vil du ikke ruinere deg på å kjøpe det dyrere merket. Likevel, er det så mye bedre at det kan forsvare prisdifferansen? Eller, er det egentlig bedre? Mulig andre kommer på banen og kan si mer om dette, men jeg hadde i alle fall ikke vært redd for å velge den rimeligste varianten til jobben du er i gang med😊

tusen hjertelig takk for god og grundig hjelp og veiledning!!

eneste grunnen til at jeg tenkte på BHP polyester er fordi det har de der som jeg kjøpte WS epoxy (som jeg skal levere tilbake) så da kunne jeg evt bare byttet, kan vell se ut til at jeg hadde fått igjen noen kroner allikavel!

jeg kommer med oppdatering og bilder etterhvert!

tenker nå at jeg pusser og får bort all sparkelen før jeg kjøper noe nytt med tanke på "fersk varene"

Et0 skrev 15 minutter siden:

eneste grunnen til at jeg tenkte på BHP polyester er fordi det har de der som jeg kjøpte WS epoxy (som jeg skal levere tilbake) så da kunne jeg evt bare byttet

Ser den! Forhåpentligvis får du pengene igjen, men hvis ikke har de garantert mye annet som er kjekt å bytte i om du ikke går for å bytte direkte inn i polyesteren deres😊 

Bare hyggelig, kjekt å kunne være til hjelp. Les gjerne tråden til Komodo og andre i tillegg for å danne deg et bredere grunnlag, der får du langt grundigere innføring i glassfiber som materiale (med bilder), og får gjerne ta del i andre syn på ting (enn det jeg har) i tillegg😊 Faget mitt er ikke glassfiber, men har fått "jukset litt i faget", som de sier😄

Hakkannen skrev for 23 timer siden:

Fikk du byttet epoksyen? Håper du finner ut av det, slik at du får fortsette på prosjektet😊

Heisann!

jeg har akkurat fått pussa ren bunnen sånn tålig nå i ettermiddag!

legger ved bilder!

fikk levert tilbake epoksyen og fikk pengene tilbake!

tenker å kjøpe Biltema poylesteren osv og legge på noen lag etter jeg har fått brukt ett vater for å se hvordan det ligger an👍🏼😊

IMG_7461.jpeg

IMG_7456.jpeg

IMG_7458.jpeg

IMG_7441.jpeg

IMG_7442.jpeg

IMG_7443.jpeg

IMG_7444.jpeg

IMG_7445.jpeg

IMG_7449.jpeg

IMG_7463.jpeg

IMG_7464.jpeg

IMG_7465.jpeg

IMG_7466.jpeg

IMG_7467.jpeg

IMG_7468.jpeg

IMG_7489.jpeg

Komodo skrev for 1 time siden:

Det er et par ting her som ikke ser helt greit ut.

Enig, her virker det ikke å være helt standard, man kan virkelig lure på hva som har skjedd. Spesielt enkelte steder virker det ikke å være rare styrken igjen, så det er en fordel for @Et0 å få lagt på noen lag, skikkelig, slik at det blir styrke i laminatet. Forstår egentlig ikke tidligere eiere som kan virke å ha trodd de har oppnådd styrke ved å bruke et lass med sparkel. Nå virker det ikke som bruken som er tenkt er stor motor i bølger i høy fart, men likevel er det greit å ta litt tak for framtidig trygg i bruk😊

Hakkannen skrev for 10 timer siden:

Enig, her virker det ikke å være helt standard, man kan virkelig lure på hva som har skjedd. Spesielt enkelte steder virker det ikke å være rare styrken igjen, så det er en fordel for @Et0 å få lagt på noen lag, skikkelig, slik at det blir styrke i laminatet. Forstår egentlig ikke tidligere eiere som kan virke å ha trodd de har oppnådd styrke ved å bruke et lass med sparkel. Nå virker det ikke som bruken som er tenkt er stor motor i bølger i høy fart, men likevel er det greit å ta litt tak for framtidig trygg i bruk😊

Jeg har stoppa opp flere ganger og lurt på hva i alle dager tidligere eier har drevet med (eller barna hans?) nå kan ikke jeg noe om det å lage båter, støping med rette materialer og alle sånne handy støpetriks de erfarne kan, men jeg skal iallfall gjøre mitt beste for å få det så godt som det kan få blitt!! og ikke minst tryggere.

Planen min for båten er jo først og fremstfor å se en forandring(tidsfordriv i vinter) og progresajon samt lære (mye) mer enn det jeg kan fra før om båt og båt-konstruksjon. Så er det jo morro å kjøpe seg en skrap også forhåpentligvis å ett bra resulatit i enden!
båten vil som nevnt tidligere bli brukt hovedsaklig med 6hk motor til fiske og små utfarter i tjern og små-vann, og vil aldri/sjedent ligge ute i lenger perioder.

Tror jeg har pusset ned det som skal pusses ned  hvis ikke dere ser noen steder jeg bør pusse mer? @Hakkannen @Komodo ??

Planen min videre nå er å først og fremst rydde opp i garasjen og støvsuge/blåse rent så det er minst mulig støv og så rent som mulig når jeg skal begynne å leggge polyester og Matter!

tenker å legge en stripe eller to fra baugen til kjølen(?) også muligens pusse med pussemaskin oppå disse små feltene og legge en ny større bit oppå her?

og bør jeg legge på filler før jeg legger på ny polyester, eller skal jeg lege på polyesteren - vente til den er herdet - også legge på fyller for å fjerne ujevnheter? tenker jo at det kanskje da er mer sannsynlig at det blir luftbobler under polyesteren?

IMG_7486.jpg

IMG_7488.jpg

IMG_7489.jpg

Et0 skrev On 2.11.2025 at 20.32:

Tror jeg har pusset ned det som skal pusses ned  hvis ikke dere ser noen steder jeg bør pusse mer?

Ut fra bildene ser det ut som du har fått dekket det meste😊

tenker å legge en stripe eller to fra baugen til kjølen(?) også muligens pusse med pussemaskin oppå disse små feltene og legge en ny større bit oppå her?

Hvis du føler baug og kjøl er for tynn i forhold til resten er ikke det dumt nei.

og bør jeg legge på filler før jeg legger på ny polyester, eller skal jeg lege på polyesteren - vente til den er herdet - også legge på fyller for å fjerne ujevnheter? tenker jo at det kanskje da er mer sannsynlig at det blir luftbobler under polyesteren?

Nå vet jeg ikke om jeg helt forstår hva du mener med merkingen på bildene, men jeg hadde tenkt matte og polyester i første omgang, til tykkelsen er oppnådd og bunnen virker noenlunde slett. Dette for å binde den strukturelt sterke nye glassfiberen best mulig til den gamle glassfiberen.  Da unngår du bedre å få dårligere heft mellom de strukturelle lagene😊  Så slipe jevnt, og eventuelt ta smågroper med sparkel, før finsliping og gelcoat, og finsliping igjen. Laminerer du gradvis ned mot "nullpunktet" der gammel gelcoat møter glassfiber (og ny gelcoat), og sliper jevnt her, vil du kunne få en fin overgang mellom gammelt og nytt.

Ruller du over med ei aluminiumsrulle på det nye laminatet underveis (etter dette er mettet med polyester) unngår du så mye luftbobler.

okei!

begyner å nærme seg polyester nå!
men det er ting jeg er usikker på.

- før maling, Skal jeg bruke gelcoate først også primer før maling?

- Kan jeg blande inn west system 409 i poylester resin og hardener for å få filler/fyller?

- Skal underlaget (gammel glassfiber) være helt slett/smooth før jeg tar på ny matte og polyester?

- Og hvor mange matter bør jeg legge oppå hverandre?

- må jeg vente til lag 1 med polyester og mate er ferdig herdet før jeg legger lag 2 med matte og polyester eller kan jeg legge lag to-tre med engang??

- holder det å tørke over med aceton ett par ganger før jeg begyner med glassfiber og polyester?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...