Vosso63 Startet Fredag 15:25 Link til dette innlegget Startet Fredag 15:25 Tittelen er kanskje litt odde, men problemet er ganske velkjent. Jeg trenger trosser med relativt stor egenvekt og styrke, slik at båten kan bevege seg med strøm og vind. Etter "Amy" har jeg fått bevist at både opplegg, fortøyninger, ile, plassering av båten, tåler den mest ugunstige vindstyrke og retning. Problemet er at jeg ønsker å forbedre systemet mitt, og ønsker å prøve ut tyngre trosser for å forsinke båtens vandring. Båten ligger festa i land og brygge med 3-4 tau fra baug og 2-3 tau fra akter (og inn). Den er i og for seg festa i ei bøye (over ile/moring) og i en dregg akter. Den kan, og skal kunne, bevege seg ganske mye innover fra bøya. Lengden av tauet ut til bøya i øst, og dennes mulighet til å bli dratt under, gjør at tauet ikke kan ryke. Heller går båten inntil brygga, og da med minimalt med kraft og fart. Tauene som går i land, både akter og i baug, til SV, V og NV veksler på å holde imot og reduserer/stykker opp kraften fra vind og sjø. Med tyngre trosser tenker jeg at jeg kan øke denne motkraften. Nå bruker jeg både innsydde dempere, fortøyningsfjærer og opphengte plastdunker for at taua ikke skal strammes "likt". Trossene vil kunne gjøre denne jobben mye bedre i kraft av sin egen masse. Ved "Amy" var jeg maksimalt heldig med flo og fjære. Om neste østavindsstorm kommer med stormflo eller svært lav fjære er jeg avhengig av å dra båten lenger ut, samtidig som jeg må gi litt mer slakk. Spørsmålet er da hvor jeg kan få tak i slike trosser? Det må da være kilometervis som er utdatert fra både handels- og fiskefartøyer, eller i akvakultur? Er det med slikt som det er med kondemnerte biler og komfyrer, at de ikke kan tas ut igjen fra boss-syklusen når de først har havna der? Ja, jeg bor i Midthordland. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Fredag 16:01 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:01 Ville tatt en drøs med et fiskemottak, fiskerihavn eller havn tilknyttet oljebransjen/supplynæringen. Ser det ligger kveiler med utrangerte trosser enkelte steder her i området i alle fall, og kjenner folk med større fartøy som har fått slike for slikk og ingenting😊 Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Fredag 17:10 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:10 Hei. Høyr med notbøteriet på Manger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.