Jump to content

Brukte trosser fra større fartøy til fortøyning av mindre fartøy. Hvor kan en få tak i slike?

Vosso63

Recommended Posts

Tittelen er kanskje litt odde, men problemet er ganske velkjent. Jeg trenger trosser med relativt stor egenvekt og styrke, slik at båten kan bevege seg med strøm og vind. Etter "Amy" har jeg fått bevist at både opplegg, fortøyninger, ile, plassering av båten, tåler den mest ugunstige vindstyrke og retning. Problemet er at jeg ønsker å forbedre systemet mitt, og ønsker å prøve ut tyngre trosser for å forsinke båtens vandring.

Båten ligger festa i land og brygge med 3-4 tau fra baug og 2-3 tau fra akter (og inn). Den er i og for seg festa i ei bøye (over ile/moring) og i en dregg akter. Den kan, og skal kunne, bevege seg ganske mye innover fra bøya. Lengden av tauet ut til bøya i øst, og dennes mulighet til å bli dratt under, gjør at tauet ikke kan ryke. Heller går båten inntil brygga, og da med minimalt med kraft og fart. Tauene som går i land, både akter og i baug, til SV, V og NV veksler på å holde imot og reduserer/stykker opp kraften fra vind og sjø. Med tyngre trosser tenker jeg at jeg kan øke denne motkraften. Nå bruker jeg både innsydde dempere, fortøyningsfjærer og opphengte plastdunker for at taua ikke skal strammes "likt". Trossene vil kunne gjøre denne jobben mye bedre i kraft av sin egen masse. 

Ved "Amy" var jeg maksimalt heldig med flo og fjære. Om neste østavindsstorm kommer med stormflo eller svært lav fjære er jeg avhengig av å dra båten lenger ut, samtidig som jeg må gi litt mer slakk. 

Spørsmålet er da hvor jeg kan få tak i slike trosser? Det må da være kilometervis som er utdatert fra både handels- og fiskefartøyer, eller i akvakultur? Er det med slikt som det er med kondemnerte biler og komfyrer, at de ikke kan tas ut igjen fra boss-syklusen når de først har havna der?  

Ja, jeg bor i Midthordland. 

Vosso63 skrev On 24.10.2025 at 17.25:

Spørsmålet er da hvor jeg kan få tak i slike trosser?

Det enkle har hvert å finne en  båt som anløper fast og spørre ombord da får en gjerne en nestegang de kommer.

Men hver obs på at de kan være 120m lange, 

Finn en båt med den tykkelsen på trossa du kan tenke deg.

Hadde du ligget på Svai er  denne typen å anbefale måtte flytte moringen etter vell 20 år  på dypere vannet  trossa var like fin.

trosse.jpg

Det beste er å ligge på svai men da må en ha svivel  i systemet og en jolle.

Synes det var mange  tauv du har i sving som fungerer tydelig vis.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hm, usikker på om du egentlig oppnår det du vil med en tykk trosse.  Egenvekt joda, men de vil bli ganske stive, særlig om det er gamle kasserte trosser. De blir også ganske uhåndterlige som fortøyning til en fritidsbåt. Hvis det ikke holder med fjærer (og elastisk tau) ville jeg heller hengt bit kjetting eller noe annet som daumann/egenvekt på tauene inn til land.  Du bør også kunne ha god demping i en bøye med langt tau ut til moringen og en kjetting/daumann på denne. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...