Vosso63 Startet Fredag 15:25 Link til dette innlegget Startet Fredag 15:25 Tittelen er kanskje litt odde, men problemet er ganske velkjent. Jeg trenger trosser med relativt stor egenvekt og styrke, slik at båten kan bevege seg med strøm og vind. Etter "Amy" har jeg fått bevist at både opplegg, fortøyninger, ile, plassering av båten, tåler den mest ugunstige vindstyrke og retning. Problemet er at jeg ønsker å forbedre systemet mitt, og ønsker å prøve ut tyngre trosser for å forsinke båtens vandring. Båten ligger festa i land og brygge med 3-4 tau fra baug og 2-3 tau fra akter (og inn). Den er i og for seg festa i ei bøye (over ile/moring) og i en dregg akter. Den kan, og skal kunne, bevege seg ganske mye innover fra bøya. Lengden av tauet ut til bøya i øst, og dennes mulighet til å bli dratt under, gjør at tauet ikke kan ryke. Heller går båten inntil brygga, og da med minimalt med kraft og fart. Tauene som går i land, både akter og i baug, til SV, V og NV veksler på å holde imot og reduserer/stykker opp kraften fra vind og sjø. Med tyngre trosser tenker jeg at jeg kan øke denne motkraften. Nå bruker jeg både innsydde dempere, fortøyningsfjærer og opphengte plastdunker for at taua ikke skal strammes "likt". Trossene vil kunne gjøre denne jobben mye bedre i kraft av sin egen masse. Ved "Amy" var jeg maksimalt heldig med flo og fjære. Om neste østavindsstorm kommer med stormflo eller svært lav fjære er jeg avhengig av å dra båten lenger ut, samtidig som jeg må gi litt mer slakk. Spørsmålet er da hvor jeg kan få tak i slike trosser? Det må da være kilometervis som er utdatert fra både handels- og fiskefartøyer, eller i akvakultur? Er det med slikt som det er med kondemnerte biler og komfyrer, at de ikke kan tas ut igjen fra boss-syklusen når de først har havna der? Ja, jeg bor i Midthordland. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Fredag 16:01 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:01 Ville tatt en drøs med et fiskemottak, fiskerihavn eller havn tilknyttet oljebransjen/supplynæringen. Ser det ligger kveiler med utrangerte trosser enkelte steder her i området i alle fall, og kjenner folk med større fartøy som har fått slike for slikk og ingenting😊 Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Fredag 17:10 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:10 Hei. Høyr med notbøteriet på Manger. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Oppdrettsanlegg bruker også å bytte ut tauverk som er ganske bra. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
lnjk Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Hva med Hanøytangen? Tipper det kasseres en god del stropper der. Mye av trossene du kan få fra oppdrett og skip tror jeg ikke tåler så godt sollys samt at de har lav egenvekt. Foretrekker vanlige stropper. De tåler sola bedre og har litt høyere egenvekt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Vosso63 skrev On 24.10.2025 at 17.25: Spørsmålet er da hvor jeg kan få tak i slike trosser? Det enkle har hvert å finne en båt som anløper fast og spørre ombord da får en gjerne en nestegang de kommer. Men hver obs på at de kan være 120m lange, Finn en båt med den tykkelsen på trossa du kan tenke deg. Hadde du ligget på Svai er denne typen å anbefale måtte flytte moringen etter vell 20 år på dypere vannet trossa var like fin. Det beste er å ligge på svai men da må en ha svivel i systemet og en jolle. Synes det var mange tauv du har i sving som fungerer tydelig vis. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Krimart Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Hm, usikker på om du egentlig oppnår det du vil med en tykk trosse. Egenvekt joda, men de vil bli ganske stive, særlig om det er gamle kasserte trosser. De blir også ganske uhåndterlige som fortøyning til en fritidsbåt. Hvis det ikke holder med fjærer (og elastisk tau) ville jeg heller hengt bit kjetting eller noe annet som daumann/egenvekt på tauene inn til land. Du bør også kunne ha god demping i en bøye med langt tau ut til moringen og en kjetting/daumann på denne. Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 4 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Da har jeg fått ei flott, passe tjukk og passe lang, trosse fra en godhjerta båtmann her på øya! Tusen takk! Nå skal jeg finne fram motorsaga og omforme ei av de urgamle furuene i bratta til dønnsolid pullert. Trossa skal henge 15meter ned fjellskrenten, ut i sjøen og deretter til båten, forut eller akter, eller begge. Just in case. Til alle som har meint noe om fortøyinga for øvrig, viser jeg til "Amy" som blåste med snitt 22m/s i over to timer og vindkast opp i 36m/s. Moringa/ila sitter godt fast etter å ha blitt forsterka ved minst tre anledninger. Alle tau, fra 16-24mm holdt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Vosso63 skrev 37 minutter siden: Nå skal jeg finne fram motorsaga og omforme ei av de urgamle furuene i bratta til dønnsolid pullert. Takk for tilbakemeldingen. Ikke ødlegg furua da råtner den legg trossa rundt furua slå en knute og sikkre tampen med en rørklemme. Det svake punktet nå blir vel ned til moringen og holde båten ute så den ikke kommer til land. Som nevnt det beste er å ligge på svai da får en vind og bølger i baugen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.