roesok Startet 28.Oktober Link til dette innlegget Startet 28.Oktober Hadde en enkel service i går på Honda BF 6 med skifte av motorolje og girolje. Var uoppmerksom da jeg tok en tube for å fylle i ny girolje. Oppdaget etter litt at jeg hadde tatt en tube med propellakselfett (!). Usikker hvor mye jeg fikk presset inn før jeg oppdaget fadesen. Skiftet så til den mer tyntflytende giroljen som skulle brukes og fylte opp til det rant ut av det øverste hullet. Hva gjør jeg så? Dette var en tykk grease som ikke er mulig å bare tappe ut igjen. Den har neppe fylt så mye av girkassen, kanskje ligger det bare noe nederst. Kan jeg bare kjøre på og håpe det beste, eller må hele girkassen rengjøres. I tilfelle; på hvilken måte? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
-morten- Svart 28.Oktober Link til dette innlegget Svart 28.Oktober Tror ikke det har noen stor betydning på en sånn liten motor. har du ikke en trykkluftskompressor i nærheten så kan du jo blåse det ut obenfra. om det er litt igjen tror jeg det ikke er særlig skadelig. Det eller viktigste er å skifte pakningene så det aldri kommer vann inn Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
roesok Svart 28.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober Denne greasen er svært seig, og vanskelig å tappe ut. Girkassen skal ta ca 300 ml. På den tuben jeg brukte er det 100 gram. Ser det er svært lite som er brukt av tuben. Trykkluft eller flushing er en mulighet, men usikker og jeg får den ren. Kanskje med noe spesial lurium som løser opp fettet; det må vel da tømmes inn fra øverste pluggåpning. Heller mot at det er så lite grease som har kommet inn at det bør gå bra. Må vurdere litt, men tar gjerne imot flere synspunkter. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
SoBo Svart 28.Oktober Link til dette innlegget Svart 28.Oktober Girolja løser opp fettet . Kjør motoren i en tønne en stund (med motoren i gir) og tapp ut girolje. På med ny girolje Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Hulda Svart 28.Oktober Link til dette innlegget Svart 28.Oktober Jepp, vil funger helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.Oktober Link til dette innlegget Svart 28.Oktober Kanskje det vil hjelpa å varma opp girhuset? T.d. med ein vifteomn? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Oktober Link til dette innlegget Svart 28.Oktober evt varmtvann i tønna..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
roesok Svart 28.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober At girolja vil løse opp fettet er en interessant teori; kanskje også riktig. Men trolig avhengig av en viss varme og at den får gå en tid. Denne motoren brukes bare noen få timer i løpet av sommeren. Så kanskje bare la den stå slik til våren og så brukes neste sommer. For så å skifte olje neste høst. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
SoBo Svart 28.Oktober Link til dette innlegget Svart 28.Oktober Det er jo bare å prøve å ta litt grease og girolje i en kopp og røre rund. Så får du en formening om hvordan det funker Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.