Jump to content

Feil "olje" i girkasse Honda BF6

roesok

Recommended Posts

Hadde en enkel service i går på Honda BF 6 med skifte av motorolje og girolje. Var uoppmerksom da jeg tok en tube for å fylle i ny girolje. Oppdaget etter litt at jeg hadde tatt en tube med propellakselfett (!). Usikker hvor mye jeg fikk presset inn før jeg oppdaget fadesen.  Skiftet så til den mer tyntflytende giroljen som skulle brukes og fylte opp til det rant ut av det øverste hullet. Hva gjør jeg så? Dette var en tykk grease som ikke er mulig å bare tappe ut igjen. Den har neppe fylt så mye av girkassen, kanskje ligger det bare noe nederst.  Kan jeg bare kjøre på og håpe det beste, eller må hele girkassen rengjøres. I tilfelle; på hvilken måte? 

BF6_000.jpg

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Tror ikke det har noen stor betydning på en sånn liten motor.  har du ikke en trykkluftskompressor i nærheten så kan du jo blåse det ut obenfra. om det er litt igjen tror jeg det ikke er særlig skadelig.  Det eller viktigste er å skifte pakningene så det aldri kommer vann inn

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Denne greasen er svært seig, og vanskelig å tappe ut. Girkassen skal ta ca 300 ml. På den tuben jeg brukte er det 100 gram. Ser det er svært lite som er brukt av tuben. Trykkluft eller flushing er en mulighet, men usikker og jeg får den ren. Kanskje med noe spesial lurium som løser opp fettet; det må vel da tømmes inn fra øverste pluggåpning. Heller mot at det er så lite grease som har kommet inn at det bør gå bra. Må vurdere litt, men tar gjerne imot flere synspunkter.

36-315_xxl_1.jpg

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

At girolja vil løse opp fettet er en interessant teori; kanskje også riktig. Men trolig avhengig av en viss varme og at den får gå en tid. Denne motoren brukes bare noen få timer i løpet av sommeren. Så kanskje bare la den stå slik til våren og så brukes neste sommer. For så å skifte olje neste høst. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...