Big Horn Svart 31.Oktober Link til dette innlegget Svart 31.Oktober Tenker du får sjekke hva slags temperatur du får, og tilpasse temperaturen på det du skal røyke deretter. Best om det er varmere enn i røykeskapet. Det du skal røyke vil ikke tørke inne i et lukket skap. Jeg lagde en egen tørkekasse av lekter og finmasket rustfri netting for å unngå insekter. Det er bare snakk om minutter, før det er flueegg i små sprekker i kjøttet eller fisken, og selv om de dør under røyking er det ikke direkte appetittlig.... Vanskelig å kvantifisere utskiftingen av røyk nøyaktig, og behovet reduseres nok jo større røykeskapet er. Jeg kan produsere så mye røyk jeg vil da jeg har murt en røykeovn med kammer på ca 500 liter, men røyken lager jeg ved å fisefyre i en liten støpejernsovn der røyken går via røykekammeret gjennom 2 meter røykrør, og deretter gjennom et spjeld til skorstein. Dermed kan jeg fint regulere temperaturen mellom ca 20c og 120c ved å justere lufttilførsel i ovnen og spjeldet til skorsteinen. Ingen røykeoven og er lik, men synes jeg får best smak ved relativt rask utskiftning av røyken, noe jeg antar ligger på 5-10 ganger i timen ved kaldrøyking. Kan nok være enig i en annen kommentar over at røykgeneratoren din kan være underdimensjonert i forhold til volumet på kammeret. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 31.Oktober Link til dette innlegget Svart 31.Oktober Erik skrev for 1 time siden: Takker. Men jeg tror jeg skal holde meg til kjøpespon frem til jeg behersker alle de andre variablene , som salting (mengde og tid og metoder) og røyking (skapets utforming og tid og mengde). Ønsker egentlig å dreie fokus over på de tingene, så kan vi snakke mer om spon til neste år Når den tid kommer, må vi få et studium på sponlengde, vedretning og om kvartskur er å foretrekke over flaskskur. Dette gir bare mening til treskaller som meg. Men tilbudet står ved lag - fyker du forbi Etne i vanvare, skal du få spon så det tyter ut av øra. Mer enn normalt, skulle jeg til å si. Jeg tar dog forbehold om lagerstatus, men normalt sett er det ikke manco. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Erik Svart 31.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober Vidar F.H. skrev for 2 timer siden: Når den tid kommer, må vi få et studium på sponlengde, vedretning og om kvartskur er å foretrekke over flaskskur. Dette gir bare mening til treskaller som meg. Men tilbudet står ved lag - fyker du forbi Etne i vanvare, skal du få spon så det tyter ut av øra. Mer enn normalt, skulle jeg til å si. Jeg tar dog forbehold om lagerstatus, men normalt sett er det ikke manco. Takker for tilbudet. Satser på en tur i traktene til sommeren. Sier fra på forhånd i så fall Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 31.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober Big Horn skrev for 3 timer siden: Tenker du får sjekke hva slags temperatur du får, og tilpasse temperaturen på det du skal røyke deretter. Best om det er varmere enn i røykeskapet. Det du skal røyke vil ikke tørke inne i et lukket skap. Jeg lagde en egen tørkekasse av lekter og finmasket rustfri netting for å unngå insekter. Det er bare snakk om minutter, før det er flueegg i små sprekker i kjøttet eller fisken, og selv om de dør under røyking er det ikke direkte appetittlig.... Vanskelig å kvantifisere utskiftingen av røyk nøyaktig, og behovet reduseres nok jo større røykeskapet er. Jeg kan produsere så mye røyk jeg vil da jeg har murt en røykeovn med kammer på ca 500 liter, men røyken lager jeg ved å fisefyre i en liten støpejernsovn der røyken går via røykekammeret gjennom 2 meter røykrør, og deretter gjennom et spjeld til skorstein. Dermed kan jeg fint regulere temperaturen mellom ca 20c og 120c ved å justere lufttilførsel i ovnen og spjeldet til skorsteinen. Ingen røykeoven og er lik, men synes jeg får best smak ved relativt rask utskiftning av røyken, noe jeg antar ligger på 5-10 ganger i timen ved kaldrøyking. Kan nok være enig i en annen kommentar over at røykgeneratoren din kan være underdimensjonert i forhold til volumet på kammeret. Tror ikke fluer/egg er ett problem nå, på høsten ? Kanskje jeg skal forsøke å lufttørke dem med døren åpen, så får vi finne andre måter før våren. Eller er det fluer og egg hele året ? Frykter det ikke er optimalt med verken røykilden (for liten) eller luftingen (som bare er å åpne dør så langt), men vurderer å bare prøve som det er, se resultatet ann, og så justere derfra, alt etter resultat. Blir røyken sur vil vi jo kjenne det på smak, så får vi justere neste gang. Har også tenkt å ta de ut på ulike tider for å teste litt med røyketid etc. Men er du enig i at 8-10 timer røyketid er passe . At vi tar ut første etter 8 og siste etter 10..? PS Det er små makreller unntatt en. Termometer er notert, skal få montert. Skal også sette inn trådløst kamera for å kunne se hva som foregår uten å åpne. Til neste gang (det er kanskje noen makreller i fjoren enda), bør vi vurdere en annen salte prosess, eller er 12 dager i salt lake og 2 dager vanning ca normalen ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
SveinHa Svart 31.Oktober Link til dette innlegget Svart 31.Oktober Erik skrev 4 minutter siden: Skal også sette inn trådløst kamera for å kunne se hva som foregår uten å åpne. Mistenker at det ikke tar lang tid før linsen er såpass innrøykt at du må gløtte på døren uansett... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Erik Svart 31.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober SveinHa skrev for 1 time siden: Mistenker at det ikke tar lang tid før linsen er såpass innrøykt at du må gløtte på døren uansett... Det er inspeksjonskamera, så skal ikke stå inni permanent, bare stikkes inn et lite hull ved bruk. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hakkannen Svart 31.Oktober Link til dette innlegget Svart 31.Oktober Erik skrev for 8 timer siden: Takker. Men jeg tror jeg skal holde meg til kjøpespon frem til jeg behersker alle de andre variablene , som salting (mengde og tid og metoder) og røyking (skapets utforming og tid og mengde). Den er grei😊 Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 3.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November Vanning : På Torsdag har makrellene ligget i salt i 12 dager. Da skal de vannes i 2 dager. Oppskriften sier helst rennende vann. Men det er meldt godt over 10 grader ute temp fremover, selv på natt, så det er kanskje litt varmt å ha fisken ute i karr med rennende vann ? Inne er det jo enda varmere. Er det bedre å vanne de ut i kjøleskap og bare skifte vann ofte ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
SveinHa Svart 3.November Link til dette innlegget Svart 3.November Erik skrev 34 minutter siden: så det er kanskje litt varmt å ha fisken ute i karr med rennende vann ? Fisken får samme temp som vannet så lenge det renner... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Erik Svart 3.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November Ja, det er ett godt poeng. Det er kanskje kaldt nok det da.. Kan evt måle det før jeg iverksetter. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Krimart Svart 4.November Link til dette innlegget Svart 4.November Erik skrev On 30.10.2025 at 10.14: Det er 12 DAGER Laken er 1,25 Kg på 5 liter vann + salt i buken på hver fisk. Men så skal det vannes i rennende vann i 2 dager etter det. Vi bruker denne oppskriften https://farminsittkjokken.com/kaldroykt-eller-varmroykt-makrell-ja-takk/ Aner ikke om det er en bra oppskrift. Vi gikk litt inn i dette baklengs. Fikk ett rust fritt skap i fanget, tenkte det kan vi lage røyke av, så måtte vi ha fisk, men var usikker på om det var makrell fortsatt, men det var det, så DA først begynte vi å tenke på oppskrifter. Linken over kom opp først i Google, så da ble det den. Men kom gjerne med alternative oppskrifter, metoder osv. Det er veldig interessant å høre hvordan andre gjør. Ja, sorry litt kjapt svar med diverse skrivefeil. Jeg har veldig god erfaring med farminsittkjøkken på andre ting, så da tenker jeg den oppskriften er bra! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November Da har makrellen ligget snart 2 dager i rennende vann. Kjenner ikke lenger saltsmak av vannet som renner av (det var det i går), men bør vel smake på fisken også når jeg tar den ut i ettermidag. Så skal de henge til tørk i natt. Tenker å bare henge dem i skapet, men er jo litt usikker på om det er nok. Om tyngdekraft alene er nok for å luft tørke dem innestengt i ett lukket skap. Det er meldt rundt 9 grader i natt. Hva kan jeg gjøre for å booste tørkingen i morgen tidlig om de ikke er helt tørre ? Tenkte først hårføneren til kona (den har fått kjørt seg før, i båten ), men de skal jo ikke ha varme. Hårføner uten varme kan kanskje fungere ? Hvis ikke må jeg ta dem inn, men da blir det romtemperatur... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 10.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November Første runde ble ikke helt vellykket For det første så var utvanningen for lenge, det er knapt hint av saltsmak. Så to dager i rennende vann var for lenge, må korte ned litt neste gang, og smake mer underveis. Men det verste er at de ikke tar nok røyksmak eller farge. Det viser seg at det er duggfall inne i skapet, både fisk og vegger blir våte mens vi røyker. Fisken må jo være tørr for å ta røyk skikkelig. Så etter 14 timer i røyk Lørdag var de nesten like bleke Røyket de videre på Søndagen, da med å tørke dem periodisk med papir, og slutt resultatet er spiselig, men ikke perfekt. Må saltes litt på tallerken, og røyksmaken er ujevn. Vi MÅ få bukt med dugg/fukt problemet, det MÅ være tørr overflate for å bli skikkelig bra er min konklusjon. Jeg er blitt anbefalt å sette inn en liten ovn/frostvakt i skapet, og varme litt før vi starter prosessen, at det kan være nok for å holde duggen vekke. Vi får se i neste runde. Vi var ute og dorget etter mer råvare på søndag, men fikk bare 2 små spir, så sesongen for å lage røykemakrell er nok over for oss nå, så da blir det Røykelaks og Bacon av kjøpt råvare neste runde. Slik så det ut etter runde 2 i røyke skapet : Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 10.November Link til dette innlegget Svart 10.November Det kommer nok til å dugge enda mer med varme så lenge du ikke har ventilasjon. Fukten må ut et sted. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
moloko Svart 15.November Link til dette innlegget Svart 15.November Fersk fisk og kjøtt inneholder rundt 80% vann. En del av prosessen er å bli kvitt dette... frem med hullsaga :) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 18.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November Vi har fått fatt i en svær vifte som skal brukes inne i skapet sammen med varme i forkant og etterkant for å tørke. Varmen blir også på under røykingen, men ikke viften. Døren får evt stå litt på gløtt til å begynne med mens vi tørker, antar flue egg ikke er en stor utfordring på denne tiden av året ? Dessuten vil det bli vind ut av åpningen, så kanskje det fungerer som sperre mot fluer ? Så får vi lage flere hull etter hvert. Tror ikke hull sag biter på rustfritt, må nok ha plasma kutter ? Ny test kjøring til neste helg At det er vann i fisken ser jeg tydelig på de fra forrige runde, de dugger fortsatt i kjøleskapet, over en uke etter at de ble laget. Så de trenger nok mer tørk både før og etter røyking kan det se ut for ja. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
SveinHa Svart 18.November Link til dette innlegget Svart 18.November Erik skrev 47 minutter siden: Tror ikke hull sag biter på rustfritt, Å joda. Billig hullsag fra Biltema biter godt på rustfritt men bruk et eller annet smøring... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
index Svart 18.November Link til dette innlegget Svart 18.November Om platetykkelsen ikke er over 1mm kan du bruke en slik som dette. Renslig og ryddig måte å lage hull på. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 18.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November Vi skal nok få hull, men vi modifiserer litt gradvis og forsiktig. Vil jo ikke perforere det flotte skapet unødvendig Så vi prøver oss frem litt gradvis. Kjører en ren test runde til helgen. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 23.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November Skapet er modifisert med en kraftig vifte, og ett lite varme element. Tørke prosessen i forkant fungerte nå utmerket, og det er heller ikke kondens i skapet under røyking nå med litt varme på, så dette fungerte godt. Kjørte en eksperiment runde i går, med litt bacon, noen biter billig laks, årets to siste små makrell, noen stekte tomater , litt gammelt pinnekjøtt, en pølse etc. Selve røykingen fungerte denne gang veldig bra, og skapet holdt seg tørt og fint. Laksen ble MEGET bra, Baconet bra, mens makrellene denne gang hadde salt og røyk nok, men ingen røyke farge, og ett ørlite lite hint av transmak . Usikker på hvorfor. Jeg må forske mer på røykemakrell til neste sommer, men hvis noen har noen gode oppskrifter som vi kan teste da så kom gjerne med dem nå. Frem til Torsken kommer så blir det nok å lage litt større batch med laks, for den var veldig veldig god, og denne gang var det laget av billigste sort frosset laks i biter, og likevel kjempe bra resultat Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Komodo Svart 23.November Link til dette innlegget Svart 23.November Har dessverre ikke så mye å bidra med, men følger interessert med på prosjektet ditt. Moro at du deler erfaringene dine med dette Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
atamund Svart 24.November Link til dette innlegget Svart 24.November Hvis du vakuum salter har du full kontroll på saltsmak på ferdig produkt og det blir likt saltet vær gang. Jeg bruker 3 prosent salt (30 gram salt til 1 kg fisk eller kjøtt) og legger fisken sammen med saltet i en vakuum pose en uke i kjøleskap før røyking. søk på vakuumsalting på nett Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 24.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November Jeg har sett vakuum salting nevnt flere ganger, men ikke forstått det helt, så takk for forklaring . Har faktisk tenkt å kjøpe meg vakuumpakker for pakking av ferdig produkt uansett. Er det da slik at man salter over og under fisken i vakuum posen ? Og skal det vannes noe etterpå ? Jeg har ikke sett noen røykemakrell oppskrift med vakuumpakning da. Finnes det , eller blir det for mye styr å pakke så mange makrell for salting ? Når det gjelder laks tror jeg at jeg har slumpet på en kjempe oppskrift. Lagde en salt/sukker rubb til baconet, men hadde mer til overs, så jeg tok det på laksen også før jeg la den i grov salt. Det ble helt himmelsk, og jeg brukte bare simple frosne laksestykker fra firstprice som råvare, bare for å eksperimentere med. Så nå skal det skaffes noen hele laks og teste i litt større format Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.