Jump to content

Kaldrøyking av makrell og annet

Erik

Recommended Posts

Tenker du får sjekke hva slags temperatur du får, og tilpasse temperaturen på det du skal røyke deretter. Best om det er varmere enn i røykeskapet. Det du skal røyke vil ikke tørke inne i et lukket skap. Jeg lagde en egen tørkekasse av lekter og finmasket rustfri netting for å unngå insekter. Det er bare snakk om minutter, før det er flueegg i små sprekker i kjøttet eller fisken, og selv om de dør under røyking er det ikke direkte appetittlig....

Vanskelig å kvantifisere utskiftingen av røyk nøyaktig, og behovet reduseres nok jo større røykeskapet er. Jeg kan produsere så mye røyk jeg vil da jeg har murt en røykeovn med kammer på ca 500 liter, men røyken lager jeg ved å fisefyre i en liten støpejernsovn der røyken går via røykekammeret gjennom 2 meter røykrør, og deretter gjennom et spjeld til skorstein. Dermed kan jeg fint regulere temperaturen mellom ca 20c og 120c ved å justere lufttilførsel i ovnen og spjeldet til skorsteinen. Ingen røykeoven og er lik, men synes jeg får best smak ved relativt rask utskiftning av røyken, noe jeg antar ligger på 5-10 ganger i timen ved kaldrøyking.

Kan nok være enig i en annen kommentar over at røykgeneratoren din kan være underdimensjonert i forhold til volumet på kammeret.

Erik skrev for 1 time siden:

Takker. Men jeg tror jeg skal holde meg til kjøpespon frem til jeg behersker alle de andre variablene , som salting (mengde og tid og metoder) og røyking (skapets utforming og tid og mengde).

Ønsker egentlig å dreie fokus over på de tingene, så kan vi snakke mer om spon til neste år :glorie:

Når den tid kommer, må vi få et studium på sponlengde, vedretning og om kvartskur er å foretrekke over flaskskur. :forvirret:
Dette gir bare mening til treskaller som meg. :fniser:

Men tilbudet står ved lag - fyker du forbi Etne i vanvare, skal du få spon så det tyter ut av øra. Mer enn normalt, skulle jeg til å si. :ler:  Jeg tar dog forbehold om lagerstatus, men normalt sett er det ikke manco.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Vidar F.H. skrev for 2 timer siden:

Når den tid kommer, må vi få et studium på sponlengde, vedretning og om kvartskur er å foretrekke over flaskskur. :forvirret:
Dette gir bare mening til treskaller som meg. :fniser:

Men tilbudet står ved lag - fyker du forbi Etne i vanvare, skal du få spon så det tyter ut av øra. Mer enn normalt, skulle jeg til å si. :ler:  Jeg tar dog forbehold om lagerstatus, men normalt sett er det ikke manco.

Takker for tilbudet. Satser på en tur i traktene til sommeren. Sier fra på forhånd i så fall :tommel_opp:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Big Horn skrev for 3 timer siden:

Tenker du får sjekke hva slags temperatur du får, og tilpasse temperaturen på det du skal røyke deretter. Best om det er varmere enn i røykeskapet. Det du skal røyke vil ikke tørke inne i et lukket skap. Jeg lagde en egen tørkekasse av lekter og finmasket rustfri netting for å unngå insekter. Det er bare snakk om minutter, før det er flueegg i små sprekker i kjøttet eller fisken, og selv om de dør under røyking er det ikke direkte appetittlig....

Vanskelig å kvantifisere utskiftingen av røyk nøyaktig, og behovet reduseres nok jo større røykeskapet er. Jeg kan produsere så mye røyk jeg vil da jeg har murt en røykeovn med kammer på ca 500 liter, men røyken lager jeg ved å fisefyre i en liten støpejernsovn der røyken går via røykekammeret gjennom 2 meter røykrør, og deretter gjennom et spjeld til skorstein. Dermed kan jeg fint regulere temperaturen mellom ca 20c og 120c ved å justere lufttilførsel i ovnen og spjeldet til skorsteinen. Ingen røykeoven og er lik, men synes jeg får best smak ved relativt rask utskiftning av røyken, noe jeg antar ligger på 5-10 ganger i timen ved kaldrøyking.

Kan nok være enig i en annen kommentar over at røykgeneratoren din kan være underdimensjonert i forhold til volumet på kammeret.

Tror ikke fluer/egg er ett problem nå, på høsten ? Kanskje jeg skal forsøke å lufttørke dem med døren åpen, så får vi finne andre måter før våren.

Eller er det fluer og egg hele året ?

Frykter det ikke er optimalt med verken røykilden (for liten) eller luftingen (som bare er å åpne dør så langt), men vurderer å bare prøve som det er, se resultatet ann, og så justere derfra, alt etter resultat. 
Blir røyken sur vil vi jo kjenne det på smak, så får vi justere neste gang.

Har også tenkt å ta de ut på ulike tider for å teste litt med røyketid etc.

Men er du enig i at 8-10 timer røyketid er passe . At vi tar ut første etter 8 og siste etter 10..? PS Det er små makreller unntatt en.

Termometer er notert, skal få montert.

Skal også sette inn trådløst kamera for å kunne se hva som foregår uten å åpne.

Til neste gang (det er kanskje noen makreller i fjoren enda), bør vi vurdere en annen salte prosess, eller er 12 dager i salt lake og 2 dager vanning ca normalen ?

Vanning : På Torsdag har makrellene ligget i salt i 12 dager.

Da skal de vannes i 2 dager. Oppskriften sier helst rennende vann.

Men det er meldt godt over 10 grader ute temp fremover, selv på natt, så det er kanskje litt varmt å ha fisken ute i karr med rennende vann ?

Inne er det jo enda varmere.

Er det bedre å vanne de ut i kjøleskap og bare skifte vann ofte ?

Erik skrev On 30.10.2025 at 10.14:

Det er 12 DAGER :sjokkert:

Laken er 1,25 Kg på 5 liter vann + salt i buken på hver fisk.

Men så skal det vannes i rennende vann i 2 dager etter det.

Vi bruker denne oppskriften https://farminsittkjokken.com/kaldroykt-eller-varmroykt-makrell-ja-takk/ 

Aner ikke om det er en bra oppskrift.

Vi gikk litt inn i dette baklengs. Fikk ett rust fritt skap i fanget, tenkte det kan vi lage røyke av, så måtte vi ha fisk, men var usikker på om det var makrell fortsatt, men det var det, så DA først begynte vi å tenke på oppskrifter. Linken over kom opp først i Google, så da ble det den.

Men kom gjerne med alternative oppskrifter, metoder osv. Det er veldig interessant å høre hvordan andre gjør.

Ja, sorry litt kjapt svar med diverse skrivefeil. Jeg har veldig god erfaring med farminsittkjøkken på andre ting, så da tenker jeg den oppskriften er bra!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...