Øyeren24 Svart 21.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November trinn under :) Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Øyeren24 Svart 21.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November Nå kan jeg ha tlf og lommebok & div forran meg uten se ned på gamle hull og drit fra gamle plotteren som sto her. Den var så håpløs plassert at når man skulle justere trimflaps eller andre knapper i nærheten måtte man først knekke fingeren 5 steder og helst håndleddet ut av ledd for komme til. Ble for mye på et sted for meg 🫣😄 så! nye Axiom 12+ plotteren har jeg plassert anderledes og fjernet oem plexiglass kart bord platen som tideligere ville vært i veien for nye plotteren. Axiom 12 hadde jeg før og nå har jeg 12+ , litt forskjell men største er den nye trenger ikke egen svinger modul for lese ekkolodd. Men må selfølgelig ha en overgang fra svinger-plotter da ( penger skal dem ha)! Overgang på overgang overalt føler jeg av detta duste systemet fra sealtal-nmea2000 og svinger sjo og hei! Nei blir vell bra til slutt vell 😄 Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Øyeren24 Svart 21.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November Nå som ais og vhf er på stell må vi ha litt Radio utstyr montert vell 😎🤟 Igang med montere vhf antenne og valgte plassering her fordi 1. Båten sleiker Vålerenga tunnelen så duppeditter på taket blir pent høvlet av ja.. 😂 2. Komme til og trekke ledning er ikke bare bare på dissa der targaen/ht er fult med dekk skum! Eller bygg skum 😄 men ikke umulig og få til selfølgelig. 3 lett og komme til for evt lekkasje/services! Og detta skal jo trekkes og knotes🫣😄 Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Øyeren24 Svart 21.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November Da har man montert Engine gateway siden jeg har så " Fancy" motor fra Volvo Penta tamd40b som jeg er opprinnelig vandt med skal jeg ærlig innrømme denne blir artig og leke med 😎 Går i seatalk systemet som jeg legger ved bilde av hvordan fungerer. Ganske kult og kan ettermontere mye annet morro enkelt i senere tid ved ledige utganger. motordata-gateway for Volvo Penta, BRP Rotax, SmartCraft (Mercury, Mercruiser) og andre J1939-motorer. Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Gulborg Svart 21.November Link til dette innlegget Svart 21.November Dette blir stilig Nok å bruke penger på når det gjelder båt vettu. Jeg må holde igjen så godt jeg kan.. Men det er jo fryktelig gøy da Sitér dette innlegget Link to post
Øyeren24 Svart 21.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November Gulborg skrev for 1 time siden: Dette blir stilig Nok å bruke penger på når det gjelder båt vettu. Jeg må holde igjen så godt jeg kan.. Men det er jo fryktelig gøy da Jo absolutt! Men jeg har mine 'must have' når det gjelder båt og det man er vandt med så lite ++ da 😆 veldig gøy og lære og prøve ut nye ting når det gjelder tekniske duppeditter 😎 Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Andora Svart 21.November Link til dette innlegget Svart 21.November Blir veldig bra dette🙂👍er motoren "låst" opp så du får motordata på plotteren?kan du se forbruk i turteller er den låst opp,hvis ikke må volvo legge inn software for det,koster bare 8000 ca....🙈 Sitér dette innlegget Link to post
Øyeren24 Svart 22.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November Andora skrev for 9 timer siden: Blir veldig bra dette🙂👍er motoren "låst" opp så du får motordata på plotteren?kan du se forbruk i turteller er den låst opp,hvis ikke må volvo legge inn software for det,koster bare 8000 ca....🙈 Mange takk! 👍👍 Det er sant det du sier der så vi får se, får iallefall se allt annet 😊 ment kaaan hende man sparer de 8k på finne sweet spot av forbruk fordelt på noen år da hehe 😆 Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Andora Svart 22.November Link til dette innlegget Svart 22.November Har selv vurdert å få lastet inn software så jeg kan se forbruk i turteller display, men har ikke prioritert det enda. Jeg har 09 mod d6 435 med evc c ,din er vel nyere siden du har det nye evc panelet? Sitér dette innlegget Link to post
Øyeren24 Svart 22.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November Andora skrev for 3 timer siden: Har selv vurdert å få lastet inn software så jeg kan se forbruk i turteller display, men har ikke prioritert det enda. Jeg har 09 mod d6 435 med evc c ,din er vel nyere siden du har det nye evc panelet? Ja ikke sant, er jo artig få instrumenter på plottern men forbruk har jeg også hørt det du selv sier her :) min er ifra 2017 og gått 500timer. evc-c utgaven trur jeg, Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Øyeren24 Svart 22.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November Chatgpt sier: Godt spørsmsmål. Nei, ikke alle Volvo Penta D-6 (eller andre D-motorer) trenger omprogrammering for å lese forbruk fra en motor-gateway, men noen gjør det, avhengig av modellår og ECU-firmware: Hva jeg fant ut: "Trip Computer"-firmware Ifølge Yacht Devices (produsent av en populær motor-gateway) har Volvos motorer i enkelte år (spesielt rundt 2005–2006) ikke sendt drivstoffrate på CAN-bussen med mindre de har ekstra firmware kalt “Trip Computer” installert. Denne oppdateringen må gjøres av en autorisert Volvo-Penta tekniker. Så for motorer i denne perioden: ja, du må “omprogrammere” ECU-en for å få drivstoffrate over gateway. Yacht Devices Engine Gateway (YDEG-04) Denne gateway-en støtter mange Volvo-Penta motorer (EVC, EDC, etc.). I manualen står det at gatewayen “lytter” til CAN-bussen og leser blant annet “fuel rate”. Men: dersom ECU ikke sender drivstoffrate (fordi Trip Computer mangler), vil ikke gatewayen kunne vise denne verdien. Ikke “omprogrammering” for alle For motorer etter den perioden (etter Volvo begynte å sende direkte drivstoffrate igjen), ser det ut til at dataene er tilgjengelige uten ekstra oppgradering. Så det avhenger mye av hvilken D6-motor (årstall, ECU-versjon) du har. Konklusjon: Nei, ikke alle D-6 motorer må omprogrammeres for å lese drivstofforbruk via en engine-gateway. Men noen eldre motorer krever Trip Computer-oppgradering for å gi drivstoffrate over CAN-nettverket. For nyere motorer er sannsynligheten større for at drivstoffforbruk kan leses direkte uten ekstra programmering. Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Øyeren24 Svart 22.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November Andora skrev for 3 timer siden: Har selv vurdert å få lastet inn software så jeg kan se forbruk i turteller display, men har ikke prioritert det enda. Jeg har 09 mod d6 435 med evc c ,din er vel nyere siden du har det nye evc panelet? Så kan hende min 2017mod kan lese forbruk ut ifra chatgpt sier 😊 Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Andora Svart 22.November Link til dette innlegget Svart 22.November Satser på det👍🙂 hvis du scroller i menyen ser du vel om det står forbruk? Motoren trenger vel ikke gå,det vil evt bare stå 0 l/pr nm eller time🤔 Sitér dette innlegget Link to post
Gulborg Svart 23.November Link til dette innlegget Svart 23.November Hadde dette på garmin plottere i båten jeg hadde for noen år tilbake med volvo 2 x D 9. 2 x 500 Hk og det var ikke alltid like gøy å se på forbruk.. 145l/t på full fart🤯 Så det gikk noen kronasjer der.. Men som regel alltid moro med duppedingser Sitér dette innlegget Link to post
Øyeren24 Svart 24.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November Gulborg skrev for 23 timer siden: Hadde dette på garmin plottere i båten jeg hadde for noen år tilbake med volvo 2 x D 9. 2 x 500 Hk og det var ikke alltid like gøy å se på forbruk.. 145l/t på full fart🤯 Så det gikk noen kronasjer der.. Men som regel alltid moro med duppedingser Ja ikke sant! 145l ja! hehe da vet man det! :) dippedingser er morro og nokk av i båt! Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Øyeren24 Svart 25.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November Her er planen for racor 1000 filter oppsettet uten og kjøpe ferdig kit fra racor. en slik 6 veis kran som dem har er håpløst dyrt og vanskelig og finne så blir 2x 3veis 1/2kraner :) Dustette store filtere men får vell aldri nokk filtrering når det gjelder båt og hårsåre D motorer som krever det beste av diesel kvalitet! skal iallefall ikke rase noen dyser eller pumper grunn av dårlig dieselfiltrering system! :) Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Øyeren24 Svart 25.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November Kjøpte ekstra power cable for plotteren til sitte hjemme og tegne ruter og oppdatere bli kjent med den. Ikke så mye forskjell fra gamle 12 Axiom jeg hadde men noe forbedringer merkes :) Brukte 3cell 35c 11,1v rc batteri/ 12,8v full ladet 😄 var litt spent men fungerer topp med mobilt batteri som ikke tar mye plass. Kobler på en ec-3 kontakt Lipo er jo nesten som li-ion batteri bare 10x mere brannfarlig 😄 Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Vidar F.H. Svart 25.November Link til dette innlegget Svart 25.November Synd de der er såpass... temperamentsfulle... ellers hadde de vært geniale å ha som nødstartbatteri! En kompis med "svai i ryggen og flyr moddæl-fly" hadde en sliten Caravelle. Nordnorsk vinter. Flatt batteri. Null stress når man har klippekort på Hobbyking! Et sånt batteri som du viser der, så startet bilen som bare det. De kan levere ukristelige mengder strøm på veldig kort tid! Jeg har loddet en og annen XT60, alltid med en sunn dose skepsis. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Øyeren24 Svart 25.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November Vidar F.H. skrev for 3 timer siden: Synd de der er såpass... temperamentsfulle... ellers hadde de vært geniale å ha som nødstartbatteri! En kompis med "svai i ryggen og flyr moddæl-fly" hadde en sliten Caravelle. Nordnorsk vinter. Flatt batteri. Null stress når man har klippekort på Hobbyking! Et sånt batteri som du viser der, så startet bilen som bare det. De kan levere ukristelige mengder strøm på veldig kort tid! Jeg har loddet en og annen XT60, alltid med en sunn dose skepsis. Heheh ja! er jo et hobby batteri til fly og div, Ja ser folk har prøvd 4s til oppstart av biler men mange av dem koker etter 1 nødstart og blåser seg opp hehe! Sitér dette innlegget Gjør ting skikkelig 1 gang Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.