Jump to content

Pinnebåt?


erwin-abel

Recommended Posts

Vi har bare hatt motorbåter av forskellig slag men jeg har lekt litt med tanken om seilebåt.

Jeg har kun vært med i seile båt ved noen annledninger , men ikke seilt selv. Min seile erfaring er seilbrett for 25 år siden. ( ble mye våt). I dag har jeg kone og 2 barn , den yngste er 2 år til sommeren.

Er det slik att alle må være veldig aktive eller finnes det båt typer jeg kan håntere stort sett alene.

Er det noen som har tips. Finnes det seile kurs for voksne?

Tenkte på en båt mellom 25 til 30 fot med plass til oss 4 pluss event. venner til barna.

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Pinnebåt er tingen! Da får du både en motorbåt og en seilbåt og sannsynligvis for halve prisen av en motorbåt. Trenger du absolutt en båt til å stå på vannski med så kan du kjøpe en skjærgårdsjeep i tillegg og allikevel ha penger til overs!

 

Nå må jeg da ha klart å erte på meg en del motorbåtfolk? :flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

:cryin:

Å kalle seilbåt for pinnebåt synes jeg er nesen like arrogant som å kalle alle plastbåter for tuppevarebåter.

De som prater foraktelig om tuppevarebåter er gjerne gamle 68 ere med kasjett på hodet og vadmel.

Mange av disse kan lite om sikerhet og sjømannskap . Heldigvis holder de fleste seg innaskjærs i godt beskyttet farvann i sine åpne veteranbåter.

Vi skal har respekt for hverandre selv om vi har forskjelig interessesse.

For tiden kan ikke jeg tenke meg noe annet enn en rask og moderne seilbåt, men kanskje om noen år raser også jeg rundt i en motorbåt igjen.

Tidligere har jeg hatt sjark i tre med 5-9 Sabb, halvplaner i plast, en 16 foter med toppfart 30 knop før jeg gikk direkte til seilbåt med 5,5 knop som marsfart for motor.

Link to post
Share on other sites

Jeg baklager så mye om noen føler seg støtt av utrykket "pinnebåt". Utrykket har jeg fra venner som er MEGET habile seilere og sjøfolk. Jeg har inntrykk av at dette er ett vanlig uttrykk i miljøet. Det er mulig det er geografiske forskeller på tåleranse eller forrutinntathet som kommer fram her.

Uansett, det var ikke meningen å virke arogant.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Neida du kan henge bak joda `´en du hvis du vil :lol::lol:

Neida, Joda! :lol:

 

 

:cryin:

Å kalle seilbåt for pinnebåt synes jeg er nesen like arrogant som å kalle alle plastbåter for tuppevarebåter.

De som prater foraktelig om tuppevarebåter er gjerne gamle 68 ere med kasjett på hodet og vadmel.

Man skal være litt forsiktig med å ta seg selv for høytidelig?

 

Jeg har seilbåt og har ingen problemer med utrykkene pinnebåt eller stangbåt - hvorfor skulle jeg føle meg personlig fornærmet om noen bruker det uttrykket??

 

At enkelte plastbåter blir kalt for Tupperware, ja det har jeg forståelse for! Hvorfor? Jo for enkelte motorbåter i plast er så til de grader stygge at de ligner på en beholder for matvarer- eller om du vil; en Tupperware! Hvilke/n båt/er jeg har i tankene skal jeg holde for meg selv, men rent geografisk kommer noen av dem fra "over there".

 

Gjør dette meg til en 68'er? Ja vel and "so what"! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Pinnebåt er tingen! Da får du både en motorbåt og en seilbåt og sannsynligvis for halve prisen av en motorbåt. Trenger du absolutt en båt til å stå på vannski med så kan du kjøpe en skjærgårdsjeep i tillegg og allikevel ha penger til overs!

:rolleyes:

Som om det ene utelukker det andre...

Bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg baklager så mye om noen føler seg støtt av utrykket "pinnebåt".......Uansett, det var ikke meningen å virke arogant.

Du skal få slippe å be om unnskyldning ang. dette uttrykket, erwin-abel - pinnebåt er godkjent her på baatplassen.no!! :yesnod:

 

 

Å kalle seilbåt for pinnebåt synes jeg er nesen like arrogant som å kalle alle plastbåter for tuppevarebåter.

 

De som prater foraktelig om tuppevarebåter er gjerne gamle 68 ere med kasjett på hodet og vadmel.

Mange av disse kan lite om sikerhet og sjømannskap . Heldigvis holder de fleste seg innaskjærs i godt beskyttet farvann i sine åpne veteranbåter.

Selv har jeg ingen som helst problemer med å godta "pinnebåt" - er selv gammel seiler, dog uten vadmel og kasjett - går ut i fra at baseball-caps er godtatt i det gode selskap, og "stikker meg ut" på den måten at jeg faktisk kan en del om sikkerhet og sjømannskap - selv om jeg er en 68-er....... :wink:

Har også veteranbåt (43 år gammel sådan) og er så uforskammet at jeg krysser Ytre Oslofjorden, rett som det er........ :yesnod: (der gikk teorien din, anton)

 

Vi skal har respekt for hverandre selv om vi har forskjelig interessesse.

Ja-ja..........

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Pinnebåt er helt fint det, så mye som både jeg og mange andre går

for motor så kan man jo lure på hva den store pinnen i midten er.

Faktisk så vurderte vi en motorseiler, med to barn 2 og 5 blir det ikke

mye seiling. Pinnebåt er ikke noe galt ! Særlig ikke når forfatterens

kunnskaper om seilbåt er på nivået at det blir hans første seilbåt.

Velkommen som eier av båt med sånn pinne, men husk at det er

ting under vann også. Så der du før kom inn med 60 cm vann trenger

du nå 160 cm eller mer.

 

Bare 90 dager til sesongen starter for meg (snart slutt på ski og pulk).

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Pinnebåt er helt fint det, så mye som både jeg og mange andre går

for motor så kan man jo lure på hva den store pinnen i midten er.

Faktisk så vurderte vi en motorseiler, med to barn 2 og 5 blir det ikke

mye seiling. Pinnebåt er ikke noe galt ! Særlig ikke når forfatterens

kunnskaper om seilbåt er på nivået at det blir hans første seilbåt.

Velkommen som eier av båt med sånn pinne, men husk at det er

ting under vann også. Så der du før kom inn med 60 cm vann trenger

du nå 160 cm eller mer.

 

Bare 90 dager til sesongen starter for meg (snart slutt på ski og pulk).

Det finnes seilbåter som ikke stikker særlig dypt, også..

Min båt på noe over 31 fot stikker foreksempel kun 135cm dypt, jeg kommer inn stort sett hvor jeg vil, selv i Drøbak.. :)

Link to post
Share on other sites

Velkommen som eier av båt med sånn pinne.........

Til olews!

Siden jeg er en gammel 68-er så gleder det meg spesiellt å se at du eier en særdeles fin, gammel "PINNEBÅT" (Ha!) av nobelt ætt! BELLE 31 er en av Sigurd Herbern's flotte seilbåter. Husker jeg så pluggen (i tre) da den ble bygget (i Flekkefjord, tror jeg...) og var noe senere ombord i "Tres-Belle" (en av de første GRP-Belle) da den var til salgs på Blommeholm - en gang på 70-tallet :rolleyes: - bare at den da ble solgt som en 32-foter. :wink:

 

Det var den gang da Albin Vega var en stor båt, og det å komme opp i cockpitten på Tres-Belle med ratt, istedenfor rorkult var en opplevelse. Husker at jeg hadde en del våkennetter den gang og studerte fælt om vi skulle legge inn bud på den flotte båten - men akk, lommeboken hadde allerede den gang "anoreksia" og noe senere ble det en brukt, halvferdig innredet Oksø 32 på oss isteden.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det finnes seilbåter som ikke stikker særlig dypt, også..

Min båt på noe over 31 fot stikker foreksempel kun 135cm dypt, jeg kommer inn stort sett hvor jeg vil, selv i Drøbak.. :)

Enkelte båter stikker ikke i det hele tatt, hvis du ikke har jolle når du vil på stranda:

Bilde

Ovni 395

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Tja...det ultimate er kanskje flerskrogsbåt?

 

Enda en "når jeg blir rik" drøm, kunne vært en Dragonfly

Flerskrog hadde vært morsomt, men jeg ville satset på katmaran og ikke trimaran. Kollega av meg har en 43 fot's cat. Farten er veeeeldig bra og plassen er rett og slett enorm. Men jeg hører mange som sier at cat ikke bør være mindre enn ca 32 -34 fot, ellers blir skrogene så smale at man må gå sidelengs.... når lotto'en slår inn....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Tilbake til spørsmålet i begynnelsen av tråden...

 

Mange seilbåter går det greit å håndtere alene. I pent vær kan en nesten klare hva som helst. Så om en har grei båtplass, så går det an å prøve litt forsiktig i første sesong.

 

Jeg seiler med familie. Tre barn på 1, 3 og 6 år. Det er litt krevende om etappene blir for lange, men er en drøm om en har tilgang til sandstrand ved seilasens slutt. Det blir mindre seiling og mer motorkjøring enn far kansje ønsker, men det er tross alt bedre enn å leve livet som innlandsreke.

 

Hvilken seilbåt som er best er det vanskelig å kåre. Finn en du liker, gled deg over dens fortrinn, og lær deg å leve med ulempene. Når det gjelder pris, får du svært billige båter på 24-25 fot, nytt prishopp 27-28 og 30-32. Om båten har innenbordsmotor blir den også mye dyrere.

 

Personlig ville jeg ha valgt et litt kjent merke, det er lettere å få solgt igjen, og en kan sammenligne salgsannonser og snakke med andre eiere.

 

Lykke til, Torstein

Link to post
Share on other sites

Flerskrog hadde vært morsomt, men jeg ville satset på katmaran og ikke trimaran. Kollega av meg har en 43 fot's cat. Farten er veeeeldig bra og plassen er rett og slett enorm. Men jeg hører mange som sier at cat ikke bør være mindre enn ca 32 -34 fot, ellers blir skrogene så smale at man må gå sidelengs.... når lotto'en slår inn....

Det bygges mye tøft i Frankrike av Katamaraner...38 foters katamaran har et hav av plass...egentlig burde det være den ideele turbåt. Raske, masse plass, krenger ikke, lav dypgående...Men de er jo rimelig dyre og da.

 

Og problemet med katamaraner er jo båtplass da...

 

Noen trimaraner som Dragonfly og Corsair har innsvingbare sideskrog, og tar med de ikke mye mer plass enn en vanlig båt. Innvendig plass blir desverre noe sørgelig, men uteplassen er enorm, farten er høy, dypgående er lite. Men prisen er fortsatt høy...

 

Innser at det ble noe off topic...

Link to post
Share on other sites

Om Ovni 395...

... bare litt for mye seilbåt innvendig.

Utvendig har den derimot lakkert børstet aluminium over vannlinjen. Selv om båten er artig så kan jeg ikke få meg til å like aluminiums-looken. Når det er snakk om å seie solo har Alubat forresten noen modeller med vanntanker i skrogsidene slik at du kan pumpe noen hundre kilo opp i lo side på kryss.

 

Tilbake til vanlig seilbåt så er selvslående fokk veldig kjekt for den som skal håndtere båten alene fordi en forelder må prioritere småbarn framfor tautrekking.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...