Jump to content

Pinnebåt?


erwin-abel

Recommended Posts

Flerskrog hadde vært morsomt, men jeg ville satset på katmaran og ikke trimaran. Kollega av meg har en 43 fot's cat. Farten er veeeeldig bra og plassen er rett og slett enorm. Men jeg hører mange som sier at cat ikke bør være mindre enn ca 32 -34 fot, ellers blir skrogene så smale at man må gå sidelengs.... når lotto'en slår inn....

 

Nå blir en slik 43 fots fransk turkatamaran sørgelig saktegående i forhold til en hvilken som helst Dragonfly, men det er kanskje ikke farten som er viktigst for de som kjøper slike. Det er riktig at man først får innvendige proposjoner i en turkatamaran når størrelsen kommer opp i 34+ fot, men sammenlignet med tilsvarende lange kjølbåter blir det likevel mye bedre plass ute og inne i selv mindre katamaraner. Dragonfly trimaranene har forøvrig et step i hovedskroget som gjør at innvendig plass blir riktig bra. Man mister stueplass under benkene i forhold til en kjølbåt, men ellers er det mye likt. Vi hadde en av de første Dragonfly'ene, en 25 fot. Den var trang, for den kom uten step i skroget. Det kom et par år etter, og slik vi liker å tro det var det et resultat av en skisse på en serviett som Quorning fikk av min far... :wink:

 

Min drømmebåt? Dragonfly 920 Extreme! Toppfart borti 30 knop, men likevel lettseilt og komfortabel. Så var det prisen da...

 

 

 

BildeBilde

Link to post
Share on other sites

Hva er prisene på Dragonfly?

1200 er kanskje min favoritt...burde jo kunne tilfredstille motorbåtfantaster også med opptil 150? hk Diesel, og toppfart 14 knop...

 

Corsair er "billig" alternativ? I USA startpris er 225.000 US$. Hva ville dette blitt i norske dinarer?

Jeg kjenner ikke Corsair godt nok til å si noe om disse, men når det gjelder kvalitet kan jeg vanskelig tro noen andre trimaraner kommer i nærheten av Dragonfly. Jens Quornings ærgjerrighet for funksjonalitet og finish kjenner ingen grenser!

 

Priser? tja... DF800 rundt 450.000,-, DF920 Extreme rundt 1,3-1,4 vil jeg tro. DF1200 aner jeg ikke hva koster, men vil tippe noen mill. Jeg har såvidt sett disse i Fredericia i fjor, og med sideskrogene ute er de rett og slett vakre!

 

Men om du ser etter erstatning for motorbåt blir jo dette helt feil, selv om de glir lett for motor også. Vi snakker om rendyrket seilglede her, og med disse vil det ikke kreve rare vindpustet før man absolutt vil heise seil. Det er helt vanvittig å kjenne hvor lett og raskt man glir av gårde for det minste vindpust. Det er faktisk like "thrill" i lette vinder som å passere 20 knop på flatt vann når det blåser 8 m/sek...

Redigert av Kompressor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er prisene på Dragonfly?

1200 er kanskje min favoritt...burde jo kunne tilfredstille motorbåtfantaster også med opptil 150? hk Diesel, og toppfart 14 knop...

 

Corsair er "billig" alternativ? I USA startpris er 225.000 US$. Hva ville dette blitt i norske dinarer?

 

Tenkte du kunne ha gleden av å se hva som sies om båten av noen som har prøveseilt den?

 

– Utrolig gjennomarbeidet og med flott finish; det er konklusjonen etter at Henrik Hansen prøveseilte Dragonfly 1200. I 5–6 m/sek vind cruiset han avgårde i 7–9 knop, og da vinden økte ytterligere passerte han 10 knop på bidevind. – Det er først når vinden blir så sterk at vanlige båter må reves, krenger og det blir vått, at Dragonfly 1200 virkelig begynner å leve. Den glir lydløst og stabilt gjennom vannet. Det gir et ubeskrivelig kick å kjenne båten akselerere fra 10 til 15 knop i et vindkast, sier SEILmagasinets prøveseiler.

 

Under dekk er det god plass. Kjølkassen til senkekjølen er elegant bortgjemt under salongbordet, Selve arrangementet er tradisjonelt, men plassen er utnyttet maksimalt. Vannlinjebredden, som ligger under køyehøyden, er smal, men skrogbredden øker dramatisk over og bidrar til at salongen virker stor. Båten har separat akterlugar med nedgang fra cockpiten. I tillegg er det køyer i forpiggen. Cockpiten er kompakt. Som de øvrige båtene har også denne Swing Wing-systemet.

 

 

Hva koster herligheten? Sånn ca. 3.6 mill plus alt det utstyret du bare må ha. At den har en bredde på min 4,25 og opptil 8,6 meter gjør vel noe med prisen på båtplass og opplag også, men pytt pytt?

 

..

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva er prisene på Dragonfly?

1200 er kanskje min favoritt...burde jo kunne tilfredstille motorbåtfantaster også med opptil 150? hk Diesel, og toppfart 14 knop...

 

Corsair er "billig" alternativ? I USA startpris er 225.000 US$. Hva ville dette blitt i norske dinarer?

Hvilken Corsair er det som koster så mye? Kikka på hjemmesidene deres og den største jeg fant var #36. Den ser veldig simpel og "billig" ut i forhold til Dragonfly i hvertfall. For min del faller DF1200 litt mellom to stoler. Det er en velseilende og rask turbåt, men den tar på ingen måte ut potensialet for en trimaran av denne størrelsen. Og siden jeg ville prioritert seilegenskapene først er det DF920E som gjelder, sånn rent hypotetisk... :lol:

 

Nå kommer Qourning med en ny modell til sommeren: DF35

Og i "Ultimate" versjon kan den kanskje begynne å ligne en svært komfortabel turbåt som også er litt seilmaskin! Det er kanskje den du burde kikket på?

Link to post
Share on other sites

jag mötte en Dragonfly inne i limfjorden för ett par år sedan, han kom på kontrakurs i smult

vatten loggade sikkert 15+ knop, såg riktigt heftigt ut, skall se om jag kan finna fram bilderna!

 

problemen med dessa er vel bryggplass både hemma o i gästhamn.

 

sen hur öppför dessa sig i riktigt hårt väder o hög sjö?!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

jag mötte en Dragonfly inne i limfjorden för ett par år sedan, han kom på kontrakurs i smult

vatten loggade sikkert 15+ knop, såg riktigt heftigt ut, skall se om jag kan finna fram bilderna!

 

problemen med dessa er vel bryggplass både hemma o i gästhamn.

 

sen hur öppför dessa sig i riktigt hårt väder o hög sjö?!

 

Om det ikke var en eldre Dragonfly 25 (eller 800FW) du møtte så hadde den innfelbare sideskrog. Båtplass er dermed ikke et problem, da bredden (stort sett) tilsvarer en vanlig kjølbåt. I tillegg stikker de så grunt (30-50 cm) at særlig "tilbudet" av utehavner åpner seg som et stort varehus med gratis varer og ingen andre kunder! :lol:

 

-Og det ER litt spesielt å seile 15 knop med en hand på roret og kaffekoppen stående trygt på rufftaket!

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Om det ikke var en eldre Dragonfly 25 (eller 800FW) du møtte ...........

vet ikke vilken typ det er, her er dom bilderna jag tog (kansje ikke världen beste)

hun gjorde bra fart i allafall....

 

skulle varit kul o segla en sådan, men jag tror ikke jag skulle vilja ha en, tycker nackdelarna

med plass + hur dom uppför sig i riktigt tufft väder väger tyngre en fördelarna....

(kansje senare i seglarkarriären! :wink: )

 

Bilde

 

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...