larsand Startet Fredag 08:44 Link til dette innlegget Startet Fredag 08:44 hei. som tittel beskriver så håper jeg noen har sett på disse 2 båtene ifbm båtkjøp som kan komme med litt erfaringer. vi har nå en nimbus 31 ultima som begynner å bli trang å ønsker dermed å oppgrader til en av dise 2 båtene. jeg har en forkjærlighet til nimbus mtp skrogets egenskaper og fart. kona har ett godt øye med princess da disse ser større ut innvendig. begge båter kommer med like motorpakker og strak aksel men nimbusen ser ut til å ha ett mer lettdrevet skrog som ligger penere i vannet under fart. ser også ut til at nimbusen ligger ca 5 knop høyere i både økonomisk marsjfart og toppfart.. jeg ligger i 5-8 knop når grenser tillsier det men liker også å ligge høy marsjfart. drev er ikke aktuelt. er det noen der ute som har sett begge disse opp mot hvarandre å som kan sie noe om innvendig størrelse på bad kabiner salong osv. samt akterdekk og fly. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart Fredag 09:29 Link til dette innlegget Svart Fredag 09:29 Hei @larsand, ta en titt på denne tråden. Her er mange gode tanker og forslag. https://baatplassen.no/i/topic/179317-leter-etter-ny-båt-ca-15-mill-hvilken-fb-båt-nyere-enn-2005-er-kortest-og-har-twin-akseldrift/ Jeg (vi) har hele vinteren på å tenke.... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Ingar Svart Fredag 10:58 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:58 Jeg har vurdert Nimbus, men er skeptisk siden de vel er eneste nordiske produsent som ikke bare bruker sandwich i overbygg, men også hele skroget. Spesielt frem til de begynte med vacuum-støping på 2000-tallet. Nevnte dette for over 20 år siden. Også skremmende å se at båter (4000) har blitt "gitt bort" pga plastpest, se linker i dette innlegget. Plastpest+sandwich er ikke bra. Veldig tynt ytter-laminat. Angående engelske båter så har det tidligere kommet frem at Sunseeker bruker balsa som kjernemateriale: Sunseeker-62-manhattan tatt opp fra 107 meters dyp. Vet ikke om samme gjelder Princess. Sitér dette innlegget Link to post
larsand Svart Fredag 11:21 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 11:21 Ingar skrev 19 minutter siden: Jeg har vurdert Nimbus, men er skeptisk siden de vel er eneste nordiske produsent som ikke bare bruker sandwich i overbygg, men også hele skroget. Spesielt frem til de begynte med vacuum-støping på 2000-tallet. Nevnte dette for over 20 år siden. Også skremmende å se at båter (4000) har blitt "gitt bort" pga plastpest, se linker i dette innlegget. Plastpest+sandwich er ikke bra. Veldig tynt ytter-laminat. Angående engelske båter så har det tidligere kommet frem at Sunseeker bruker balsa som kjernemateriale: Sunseeker-62-manhattan tatt opp fra 107 meters dyp. Vet ikke om samme gjelder Princess. har lest litt om dette å nimbus har vel kun hatt 2 tilfeller av delaminering på dette skroget.mener også jeg har lest at nedre del av skrog er uten sandwitch. plastpest er desverre noe flere båter sliter med men jeg er litt usikker på om de nimbusene er mer utsatt en andre.. men en grundig kjekk før man kjøper er nok lurt Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Fredag 11:57 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:57 larsand skrev 36 minutter siden: mener også jeg har lest at nedre del av skrog er uten sandwitch. Har sett bilder der det var skåret ut hull for thruster og ekkolodd-svinger og som viste at hele undervannsskroget var i sandwich. larsand skrev 36 minutter siden: plastpest er desverre noe flere båter sliter med men jeg er litt usikker på om de nimbusene er mer utsatt en andre Ja, noe statistikk over hvilke båter som er mest utsatt har jeg aldri sett eller hørt om, men reparasjon kan bli mer komplisert om laminatet er tynt, man må jo fjerne all gelcoat. Prisen på de 4000 jeg linket til sier det meste om konsekvensen av å kjøpe en slik båt. Mitt inntrykk gjennom 23 år på baatplassen er at "plastpest" og "sandwich" er ukjente begreper for båteiere flest. Var mye snakk om plastpest i slutten av forrige århundre, men sjelden at temaet dukker opp i dag. Antagelig pga bedre produksjonsmetoder og fordi det har blitt mer vanlig med epoksy-grunning. Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart Fredag 17:07 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:07 2 båter uten sammenligning Hør på kona Princess 35 er større og bedre båt og har ikke hørt om noe osmose på Princess Sitér dette innlegget Link to post
larsand Svart Fredag 18:51 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 18:51 ohio skrev for 1 time siden: 2 båter uten sammenligning Hør på kona Princess 35 er større og bedre båt og har ikke hørt om noe osmose på Princess Har du vært i begge? Litt rart når du sier det er 2. båter uten sammenligning da begge er flybridgebåter i 10-11m størrelse med likt fradriftoppsett Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart Fredag 18:54 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:54 Larsand Det er nok du som ikke har vert i begge båtene tenker jeg Plassmessig innvendig og på fly er det jo et hav av forskjell Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Fredag 19:02 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:02 Lekre båter begge to! Du har ikke vurdert Storebro 380 også? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Okkaby Svart Fredag 21:19 Link til dette innlegget Svart Fredag 21:19 Gå for finale båten nå, frem for gradvise opptrapping. Ligger jo en fine finale båt ute for salg nå. Storebro 500. Da får du alt av dokumentasjon servert i egen tråd her inne. Sitér dette innlegget Link to post
larsand Svart Fredag 23:10 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 23:10 Okkaby skrev for 1 time siden: Gå for finale båten nå, frem for gradvise opptrapping. Ligger jo en fine finale båt ute for salg nå. Storebro 500. Da får du alt av dokumentasjon servert i egen tråd her inne. Hadde jeg hatt penger til å kjøpe chilli solbris så hadde jeg nok gjort det.. men det har jeg desverre ikke.. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Lørdag 09:01 Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:01 larsand skrev On 31.10.2025 at 9.44: ike motorpakker og strak aksel men nimbusen ser ut til å ha ett mer lettdrevet skrog som ligger penere i vannet under fart Princessen er tyngre og har en helt anet type skrog enn nimbusen. "designet variable deep vee" designet av Olesinski og like som det meste annet fra Fairline og princess i den epoken. Også kjent som noe av de beste sjøegenskapene man kunne oppdrive, men lettdrevet var de ikke. Nimbusen er vesentlig flatere og mer lettdrevet, men ikke noen utpreget god båt i sjøen spør du meg. Og ja jeg har erfaring fra begge, samt andre modeller med lignende skrog fra begge produsenter. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hekri Svart Lørdag 10:04 Link til dette innlegget Svart Lørdag 10:04 larsand skrev for 10 timer siden: Hadde jeg hatt penger til å kjøpe chilli solbris så hadde jeg nok gjort det.. men det har jeg desverre ikke.. Hvilken prisklasse tenker du på @larsand? En Princess 35 ligger vel vesentlig lavere enn Nimbus? Du ser jo i tråden min hva jeg ser etter, og regner med å havne +/- 1,5, men helst nyere enn 2005. Hvis jeg får lyst til å reparere båt, vet jeg hvor jeg kan gå..... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
tacan Svart Lørdag 11:06 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:06 sap_2000 skrev for 1 time siden: Nimbusen er vesentlig flatere og mer lettdrevet, men ikke noen utpreget god båt i sjøen spør du meg. Har ikke Carisma 380 det samme skroget som Commander 380? Har forstått det slik at commanderen er god i sjøen, eller tar jeg feil her? Noe bred baug som kan slå i motsjø er vel det jeg har hørt som trekker ned. Spør fordi jeg selv ser på Nimbus Commander som mulig neste båt. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Lørdag 12:26 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:26 tacan skrev 1 time siden: Har ikke Carisma 380 det samme skroget som Commander 380? Har forstått det slik at commanderen er god i sjøen, eller tar jeg feil her? Samme skrog, men motorer på V-gir under akterdekk i Commander, og på strak aksling under salong i 4000/ 380 carisma. Merkelig nok er ikke commander baktung ved stilleligge. Trenger endel flaps ved kjøring i 15-23 kn, men det gjør de fleste slike båter. Motorene står riktignok i femkant med ca ca 1,5 meter avstand til akterspeil, men fortsatt 2 meter lenger akter enn på 4000. Mulig Nimbus har lagt inn noe vekt et stykke frem, ikke vet jeg. Men de flyter mistenkelig likt i vannet. Ikke dårlige båter i sjøen. Les det jeg skriver heller som at Olesinski skrogene på Fairline og Princess akslingbåter fra sent 80 og 90 tall er sjeldent gode (og tørste). Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart Lørdag 13:25 Link til dette innlegget Svart Lørdag 13:25 sap_2000 skrev 55 minutter siden: Motorene står riktignok i femkant med ca ca 1,5 meter avstand til akterspeil, men fortsatt 2 meter lenger akter enn på 4000. Mulig Nimbus har lagt inn noe vekt et stykke frem, ikke vet jeg. Men de flyter mistenkelig likt i vannet. Har du erfaring med å kjøre både Carisma og Commander? Jeg er nysgjerrig på hva V-gear installasjonen (og at motoren kommer 2 meter bakover) har å si for lyd / støybilde i båten. sap_2000 skrev 57 minutter siden: Ikke dårlige båter i sjøen. Les det jeg skriver heller som at Olesinski skrogene på Fairline og Princess akslingbåter fra sent 80 og 90 tall er sjeldent gode (og tørste). Det er nok greit å ha et realistisk og kalkulert forhold til dette. For min del hadde jeg nok ofret litt sjøegenskaper for å få en båt med lavere drivstofforbruk. Så hadde jeg heller innrettet meg deretter når båtturene ble planlagt. Men her er nok vurderingene ulike i forhold til bruk og behov. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sap_2000 Svart Lørdag 13:36 Link til dette innlegget Svart Lørdag 13:36 Komodo skrev 10 minutter siden: Har du erfaring med å kjøre både Carisma og Commander? Jeg er nysgjerrig på hva V-gear installasjonen (og at motoren kommer 2 meter bakover) har å si for lyd / støybilde i båten. Erfaring med 4004 er gammel, med Commander er nyere og flere timer. Men det er helt klart mindre støy inne i Commander pga motorene under akterdekk. Båter med motorene under salong skal ha rimelig bra og gjennomtenkt installasjon før støyen blir noe man kan beskrive som lav. 80-90 talls båter var originalt relativt dårlig på dette. Komodo skrev 10 minutter siden: Det er nok greit å ha et realistisk og kalkulert forhold til dette. For min del hadde jeg nok ofret litt sjøegenskaper for å få en båt med lavere drivstofforbruk. Så hadde jeg heller innrettet meg deretter når båtturene ble planlagt. Men her er nok vurderingene ulike i forhold til bruk og behov. Jepp og enig. Sjøegenskaper i maks drittvær betyr mindre for de fleste naturlig nok. De fleste vil prioritere volum, planløsning og ikke minst pris. Over Sekken eller rundt Rakke kommer de seg alle sammen på de fleste sommerdager. Noen kanskje litt raskere og mer behagelig enn andre riktignok. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart Lørdag 13:55 Link til dette innlegget Svart Lørdag 13:55 sap_2000 skrev 13 minutter siden: Men det er helt klart mindre støy inne i Commander pga motorene under akterdekk. Takk Tenker dette er en av fordelene med min favoritt også (Vaagen 40), selv om jeg bare har vært i båten, ikke kjørte den. Har også fått høre av en felles bekjent at P42 er en båt du hører at du er på tur med. En ærlig og usminket karakteristikk fra eieren der altså. Det som imidlertid overrasket meg på hans P42 var at det er fysiske åpninger fra motorrommet og opp langs skrogsidene og antagelig opp i skap eller benker i båten. Ser for meg at det kommer opp mye lyd der. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sap_2000 Svart Lørdag 14:28 Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:28 Komodo skrev 24 minutter siden: Har også fått høre av en felles bekjent at P42 er en båt du hører at du er på tur med. Og de er mange mange bedre enn sine forgjengere fra 80 og tidlig 90 tall Komodo skrev 24 minutter siden: Det som imidlertid overrasket meg på hans P42 var at det er fysiske åpninger fra motorrommet og opp langs skrogsidene og antagelig opp i skap eller benker i båten. Ser for meg at det kommer opp mye lyd der. Opplegget er veldig bra i de båtene, men med støy så skal det bra en liten forglemmelse til før det kommer forbi og forplanter seg. Støy er et tema det er stor fokus på. Jeg klager alltid på det (spes etter jeg fikk den hørselskaden) og fabrikken er veldig lydhøre. viser seg at det ofte er mindre endringer som må til eller et sted, feks et 7-8 cm trekkerør i plast fra motorrom og fremover som ikke er plugget. Det neste punktet er selve salongen. Store nakne flater, lite gardiner og annet gir mye ekko og resonanslyd. Samme båten blir bedre når innflyttet og dekorert. Akkurat som når man kommer inn i et tomt hus kontra bebodd hus. Båtene jeg stort sett kjører er kjemisk tomme for alt, så BOSE klokkene er blitt en god følgesvenn. Ikke noe problem å høre det man bør få med seg. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
larsand Svart Lørdag 18:00 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:00 Hekri skrev for 7 timer siden: Hvilken prisklasse tenker du på @larsand? En Princess 35 ligger vel vesentlig lavere enn Nimbus? Du ser jo i tråden min hva jeg ser etter, og regner med å havne +/- 1,5, men helst nyere enn 2005. Hvis jeg får lyst til å reparere båt, vet jeg hvor jeg kan gå..... 600-800k . i det spennet ligger det jo både nimbus 4004 å en mengde princess p35. du er vel inne på princess 330 ævv i den prisen.. Ifølge de målene jeg har klart å måle meg fram til via tegninger så ser det ut til at nimbusen og p35 er like store i salongen men nimbus har større akterdekk samt bad og lugarer i front.. p35 ser jo veldig romslig ut i salongen på bilder men nimbusen ser litt trangere ut.. Sitér dette innlegget Link to post
larsand Svart Lørdag 18:10 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:10 Jeg er vel også lik Komodo mtp å heller ha ett lettdrevet skrog som går økonomisk(til en viss grense). Er meget fornøyd med skroget på 31 ultima som jeg har nå så er ikke redd for å kjøpe en 4004 med samme skrogdesign.. men vi er ofte på tur med litt ekstra folk å da er jo uteplass og salongplass vesentlig.. tanken bak tråden var jo å finne han eller de som hadde sett på begge båter å valgt båt x grunnet bla bla bla.. men er jo heller ikke låst til disse 2 hvis folk har sett disse 2 å evt funnet båt x som var bedre grunnet bla bla bla.. evt så takker jeg høflig ja hvis noen har en av disse 2 liggende i nærheten av Fredrikstad som jeg kan se på(pakket inn på land eller på vann) Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart Lørdag 21:53 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:53 sap_2000 skrev for 9 timer siden: Samme skrog, men motorer på V-gir under akterdekk i Commander, og på strak aksling under salong i 4000/ 380 carisma. Merkelig nok er ikke commander baktung ved stilleligge. Trenger endel flaps ved kjøring i 15-23 kn, men det gjør de fleste slike båter. Motorene står riktignok i femkant med ca ca 1,5 meter avstand til akterspeil, men fortsatt 2 meter lenger akter enn på 4000. Mulig Nimbus har lagt inn noe vekt et stykke frem, ikke vet jeg. Men de flyter mistenkelig likt i vannet. Ikke dårlige båter i sjøen. Les det jeg skriver heller som at Olesinski skrogene på Fairline og Princess akslingbåter fra sent 80 og 90 tall er sjeldent gode (og tørste). Ok, takk for oppklaring Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Mandag 07:28 Link til dette innlegget Svart Mandag 07:28 Skulle jeg kjøpt en finalebåt, ville støy og comfort stått øverst. Båten jeg har nå er veldig fin når styrehusdøra er igjen. veldig lite støy og vibrasjon. hadde nok blitt skuffet med båt med to store dieseldyr under salongen. Men her er det jo store forskjeller fra båt til båt, så vanskelig å ta alle under en kam! Om du vet dette er din finalebåt så ikke hold igjen, det kan man angre seg for i ettertid. Det er jo mange fine båter i segmentet. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.