Gabi Svart 6.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November https://www.maritim.no/t-stykke-messing-1 Bruke feks en slik til å skjøte innpå lufteslannge fra ekstratanken? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.November Link til dette innlegget Svart 6.November Det er vel bare å sette på en T og koble begge luftingene sammen. Med det loop-systemet jeg har på Hulda er det i praksis det som skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.November Link til dette innlegget Svart 6.November Akkurat det jeg mente. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 6.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November husky dane 85 skrev On 3.11.2025 at 17.09: Eg har 2 stk SOLAS IMMERSION SUIT SEA ARTIC dressar som du kan få dersom da skulle vera av interisant.dei er vakuum pakka ikkje brukt Tusen takk! Dette var fantastisk flotte drakter! Kona og jeg har prøvd de nå og vi føler oss veldig beroliget og trygge med å ha med disse på turen. Det var utrolig snilt og hyggelig gjort av deg!😊 Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 6.November Link til dette innlegget Svart 6.November 2 stk i båten, da skal en kjøre båten og den andre skal på land i slusenne oppover i kanalen, husk og ikke være første båt i slusa, mest krefter på båten når vannet slippes in for å løfte dere opp. når dere skal nedover på andre siden, er det greies å være fremme i slusa. Tidevann å strømm. må sjekkes veldig nøye, ved ankring og gange i trange område. f.eks, så kan strømmen gå opptil 13 knop enkelte plasser rundt Orkenøyenne(in til Strømnes) du kan sjekke år 2014. da gikk vi turen. https://lagoon380careka.blogspot.com mange fine plasser der borte, og fine folk på land, de liker også Norsk flagg. og går du innom Stornoway, så tok det bare 15 min fra vi la til kais, før den norske konsulen. kom på besøk og tilbøy sin hjelp. god tur.. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Gabi Svart 6.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November Takk for tips! Og stilig den bloggen dere hadde skrevet. Fint og deilig vær hadde dere på turen, og ikke alltid like vanlig der så supert det. Så på vei opp i slusene ligge bak og på vei ned foran mao. Strøm er ganske heftig stedvis skjønner jeg. For vår del betyr vel det mest at vi må passe på i trange farvann, når vi er nærme land etc så vi ikke blir tatt av strømmen. Blir nok uvant det, så må passe på og være obs på det. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 6.November Link til dette innlegget Svart 6.November Konsulen i Stornoway har slekta si i Tønsberg, så dere blir nok ekstra godt tatt vare på. (hvis eg huske rett) og husk å ha 20 meter lange tau når dere går slusene. og så må det spises. Haggis. i Fort Williams. flott plass. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Gabi Svart 6.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November Det hadde vært gøy å hilse på konsulen der om han har slekta i Tønsberg. Kanskje vi kjenner de? Vi får dinne det ut. Såpass lange tau som 20m? Lenger enn bla Gøta kanal der trengte vi 12m tro jeg. Da skal vi forberede for lengre lengder. Haggis? Ja, kanskje! Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 6.November Link til dette innlegget Svart 6.November se på denne, så ser du litt kanal arb. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
-morten- Svart 7.November Link til dette innlegget Svart 7.November Måtte vært maks heldig med vær og vind! var det midt på sommeren? Flotte bilder og flott skute! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Gabi Svart 7.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November Fantastisk motiverende video! Nydelig føre og deilig vær. ☀️ Skjønner dere koste dere på turen. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 11.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November Nå har ekstratanken på 210liter ankommet. Da er det bare å kople til rørene, feste tanken med litt god dobbeltsidig teip så er jeg snart klar!😉 Lengde 125cm, bredde 68cm, høyde 25cm pluss stusser. Øverst til venstre er Ø38 påfylling, hvis jeg feks skal fylle manuelt med kanner. Skal montere slange og ventil der. Midt på tanken mannelokk for rens av tanken etc. Øverst til høyre er Ø13 for påfylling via dieselpumpe fra hovedtanken. Midt på høyre er Ø16 luftestuss og nederst til høyre er Ø13 stuss med skråskjært rør til bunnen av tanken og her koples innpå dieselpumpe for påfylling til hovedtanken. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.November Link til dette innlegget Svart 11.November Sjekk om du heller kan sette T stykket på returen fra motor på hovedtanken. Da risikerer du ikke at diesel går ut gjennom luftingen til sjø. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 11.November Link til dette innlegget Svart 11.November Det er den luftingen vi har hodkjent lenger bak @index. Godkjent tank :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.November Link til dette innlegget Svart 11.November Kva kosta tanken? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.November Link til dette innlegget Svart 11.November Hulda skrev for 6 timer siden: Det er den luftingen vi har hodkjent lenger bak @index Jo jo. Jeg syntes bare ikke det var en optimal løsning. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gabi Svart 11.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November Ask skrev for 6 timer siden: Kva kosta tanken? Jeg bestilte hos Plastinvent, fikk god hjelp der. Jeg sjekket veldig mange forskjellige nettsteder for å finne en tank som passet i ledig rom under gjestesenga men fant bare de som ikke passet helt. De hadde da også for liten kapasitet ift hva jeg ønsket så da måtte jeg hatt en annen tank til et annet sted. Så fikk jeg pris på en spesialtank laget nøyaktig for det ledige rommet men det var dyrt og ikke lønnsomt for bare denne ferien. Dessuten hadde den også vært litt for liten mm. Denne tanken jeg bestilte var en standardtank fra Plastinvent og så kommer tillegg for stussene. Siden Plastinvent ikke legger ut priser på nettet så er det kanskje greit å ikke si totalprisen her. Men når jeg sammenligner med at jeg ellers ville måtte hatt to tanker og at prisen var inkludert alle stussene der jeg ønsket osv var prisen grei. Sammenlignet med andre priser for ca tilsvarende tanker følte jeg at prisen også var konkurransedyktig. Skulle gjerne vært billigere men med tanke på at dette er en ordentlig kvalitetstank så får jeg være fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.November Link til dette innlegget Svart 11.November Hei Takk for svar @Gabi Du avgjer sjølvsagt sjølv kva du legg ut på nett, men du har sjølvsagt ikkje nokon moralsk plikt til å halda prisen hemmeleg. Det er det berre leverandørane som tener på. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 11.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November Jeg sendte en epost til kontaktpersonen min der nå med spørsmål om de syntes det er greit om jeg legger ut prisen. Sier ifra når jeg får svar fra de! Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 12.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November Fikk kjapt svar fra kontaktpersonen i Plastinvent idag at det var null problem å legge ut prisen. Så da kan jeg gjøre det. De støper ferdig standardtanker i bulk for å effektivisere prosessen og dermed redusere grunnprisene. Så monterer de inn rør og stusser etter hvor man ønsker. Selve tanken kostet 6200kr inkl mva. Så var det kostnader ekstra for Sug-10mm rustfritt stigerør til bunn i tank | 1/2" PE gjenger | Messing albu 90gr | Ø13mm messing slangestuss 2 stk 3/4" PE gjenger | Messing slangestusser | 1xØ16mm Rett | 1xØ13mm 90gr 1 1/2" PE gjenger | Messing slangestuss | Ø38mm | Rett Mannlokk type Wema (Uten hull til giver) Totalt ble det ca 11500 kr inkl mva. For meg var det viktig at feks påfyllingsstussen var på rett side og tilgjengelig i tilfelle jeg vil bruke den til påfylling via 20liter ekstrakanne etc. Likeledes at stusser for påfylling/tapping samt lufting var innerst og dermed kortest avstand til pumpe og sidevegg i båten. Skal prøvemontere senere i dag så da får vi se hvordan det blir seende ut. Uansett kjenner jeg at det er veldig betryggende å vite at når vi skal på turen er det "bare" å vri om en bryter underveis når jeg skal fylle hovedtanken fra ekstratanken, vente 15min elns og så slå av bryteren. Blir veldig uavhengig av bølger og andre forhold. Skal heller ikke bli noe søl eller lukt da lufting fra ekstratanken går ut i lufteventil på skrogside. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 12.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November Da har ekstratanken funnet sin plass i gjestesenga. Sånn blir det seende ut før stropping og festing av tanken. Jeg har ikke koplet lufteslangen ennå og kopler heller ikke til permanent dieselslangene til innløp/utløp før det nærmer seg litt mer avreisetid. Den blanke slangekoplingen nærmest tenker jeg å sette på en kort slange, så en stengeventil. Så er jeg i tenkeboksen om jeg skal montere en kort slange til, slik at evnt påfylling manuelt fra 20liters kanner er mulig og uten søl. Jeg har også koplet slangene inn til den elektriske dieselpumpa og skrudd den fast i faststøpt teakfinerplate i skrog-gulvet. Slangene er koplet slik at de grønnmerkede slangene er fra uttak ekstratank til inntak hovedtank. For da å fylle til hovedtanken skal disse ventilene være åpne og de andre stengt. De rødmerkede slangene er koplet fra uttak hovedtank inn til inntak ekstratank. For å fylle ekstratanken fra hovedtanken skal disse ventilene åpnes og de andre stenges. Det ble litt greier når jeg skulle skru fast koplingene og bruke Locktite gjengetetning. Det sitter fast ja, men ikke når jeg brukte mye kraft for å kople innpå slangen her en dag, da løsnet t-røret inn til pumpa. Da hadde jeg siktet inn slik at alle ventilene var oppå og fine og linet. Jwg skrudde fra hverandre igjen, tok på ny gjengetetning og skrudde til metallet buttet i hverandre. Da sitter det iallefall så godt som jeg opprinnelig tenkte at det skulle gjøre. Men da ble det litt skjeivt og den ene sidens ventiler kom på undersiden. Bedre at det ble sånn og at det satt bra, så ingen problemer idag med å kople innpå slangene. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 12.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November Montering av bryter til den elektriske dieselpumpa er også utført. Og det har også medført noen tanker og vurderinger. En bryter sammen med de andre ved instrumentpanelet var opprinnelig tanke. Jeg har noen Carling-brytere hvor det kunne være fint å montere sammen med de. Jeg har også en ledig knapp på touchpanelet originalt Bavaria som også var et alternativ. Men hva om bryteren ble trykket inn ved uhell ved feks stor sjø elns? Ved nesten full hovedtank kunne det medført at den ble overfylt og overskytende gikk ut lufteventilen. Så ville dieselpumpa gå tørr og den tåler bare 3 min. Hm...... Så var det studering av ulike strømbrytere. Så plutselig bilde av de vanlige hovedbryterne til motor og strøm. Vribryter. Aha! Det kunne vært smart! Jeg får jo ikke vridd om en bryter ved uhell! Ble veldig fornøyd da, og en Biltema hovedbryter ble kjøpt inn, billige er de jo også med 199 kroner. Fant en ganske diskre plassering for denne bak setet ved roret. Der tar ikke setet borti og vi pleier ikke å legge noe på det området. Ble godt fornøyd! Når diesel nå skal fylles fra ekstratanken til hovedtanken vrir jeg om bryteren til ON ser på nivåmåler hovedtanken at det stiger og når det ikke stiger mer etter ca 15 min skrur ved bryteren til OFF. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 12.November Link til dette innlegget Svart 12.November Gabi skrev for 1 time siden: Så var det studering av ulike strømbrytere. Så plutselig bilde av de vanlige hovedbryterne til motor og strøm. Vribryter. Aha! Det kunne vært smart! Jeg får jo ikke vridd om en bryter ved uhell! Ble veldig fornøyd da, og en Biltema hovedbryter ble kjøpt inn, billige er de jo også med 199 kroner. Smart med vribryter For egen del er erfaringen at bryteren blir glemt i PÅ stilling med enten tørrkjøring eller noen hundre liter overbord som resultat. Har greid dette mer enn én gang da prosessen tok minst 30-40 min med Marco-pumpe som ser lik ut som den du bruker. Volumet mener jeg var 5 eller 600 liter som skulle overføres. Ofte ble dette gjort så tidlig som mulig pga ugunstig plassering av ekstratank (tyngdepunkt). Derfor endte mange hundre liter i sjøen mer enn én gang. Anbefaler en slags buzzer som ikke er for irriterende, lampe midt i glaninga eller timer om mulig. Gabi skrev for 2 timer siden: Fiffig løsning Nå skal vel du saktefylle denne tanken via hovedtanken, men jeg kom på en samtale jeg hadde med en tysker som hadde jobbet 40 år hos Mercedes som ingeniør og leder for avdelingen som hadde med drivstofftanker/ systemer å gjøre. Vi diskuterte båter og hvorfor omtrent alle båter har en tendens til å gulpe fuel ut av påfylling og/ eller lufting når det nærmer seg fullt. Det samme hadde vært uakseptabelt i et landbasert kjøretøy om man hadde sølt flere liter utover plassen hver gang man tanket. Grunnen er den som regel flate og store overflaten på båt-tanker + typisk 1 stk lufting i ett hjørne som har 25% sjans for å være høyeste punkt. Samt om båten beveger seg ved fylling. En bli-tank har ofte flere "topper" hver av disse er luftet. Luftingen er også forbundet med påfyllingsrøret nær toppen. I noen tilfeller også en "catch tank" på luftingen. Fyren var klar på at luftepunkt i hvert hjørne (som godt kunne samles høyere oppe) løser mesteparten av problemet på en flat tank-top (som er noenlunde i water). ellers høyeste puktet om det er permanent. Utforming av fylleslangen spiller også inn. Nord West er en acv få båter jeg har erfaring med som er uproblematiske å fylle. Når man ser litt bak fasadene, ser man en catch-tank fra Vetus montert under påfyllingen. Luftingen går innom denne. Godeste Benny hadde øye for detaljer Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hekri Svart 12.November Link til dette innlegget Svart 12.November Smart @sap_2000! For min del hadde denne tjent seg inn i løpet av et par fyllinger. Men så var det å få plassert dingsen under dollbord og over tanken...... Da blir det nok en Nord West, ja..... Beklager litt "off-topic" @Gabi, men andre båter som har dette? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Gabi Svart 13.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November sap_2000 skrev for 22 timer siden: Anbefaler en slags buzzer som ikke er for irriterende, lampe midt i glaninga eller timer om mulig. Bra tips dette ja! Skal se hva jeg kommer opp med her. Ett eller annet er nok lurt, for i en evnt stresset situasjon eller bare glemmer seg blir det fort feil. Sånn er det fint med membranpumpe på septiktanken. Glemmer man den en time så går det bra likevel..... Kan tenke meg det ble kjipt å oppdage at 500 liter diesel gikk over bord! Var snedig den Vetus-saken. Var nok gode grunner til at Nord West båtene kostet litt. Kvalitet som man ikke ser i det daglige dette her. Det er en god miljøfunksjon ved at det ikke blir sprut ut derfra ved fylling. Det var et sted på Sveriges østkyst, Kalmar muligens, at det stod skilt med søl strengt forbudt ved fylling og fy, fy hvis det skjedde. Jeg så at jeg har Ø19 lufteslange fra hovedtanken og det er en grei størrelse virker det som. Og skikkelig tykk, så tydeligvis god kvalitet. Fikk skjøtet meg innpå med Ø16 lufteslange fra ekstratanken i dag. Ble masse slangeklemmer gitt, ser jo helt snodig ut! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.