Gabi Svart 3.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November Kunne kanskje hende at det kunne fungert, men jeg sliter litt med å komme til pga jolla bakpå. Må legge meg på magen ved siden av for å se under den forlengede badeplattformen også så det blir kanskje litt usikkert utpå underveis? Men iallefall å bruke det på motoren som du foreslår er jo lurt. Har tenkt på det enkelte ganger og glemt det igjen. Jeg setter det opp på lista for potensielle innkjøp!👍 Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.November Link til dette innlegget Svart 3.November Gabi skrev for 1 time siden: Pumper du med blæra til det begynner å strømme som hevert? Jeg har en slik slange med blære hjemme fra tidligere båt så hadde gått an å prøve en dag. Hei. Det stemmer. Ein må berre passa på å ha rett ende i kanna. Pilen på blæra viser kva veg dieselen skal gå. Dersom det er lenge sidan pumpa blei brukt kan det vera naudsynt å halda pumpa slik at pila peikar oppover når du pumpar. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 3.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November Supert! Om jeg bestemmer meg for å ta med ekstrakanner kan jeg bruke en slik en. Hvis jeg kjøper den andre fra Jula også har jeg da to forskjellige slangemetoder for overføring som burde sikre at iallefall en av de fungerer når jeg trenger de! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.November Link til dette innlegget Svart 4.November Hulda skrev On 2.11.2025 at 22.59: Hulda kjøpte utrangerte offshore helikopterdrakter for mange år siden….. jeg fikk en Viking, overlevelsedrakt her i helgen, en båt her i Tbg, som skiftet sine ! @Hulda har du dine ombord, hur forvarer du dem ? de er ju minst sagt veldi skrymmende lurer på noen pose/sekk der jeg kan suge ut luften. @Gabi sorry for avsporingen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 4.November Link til dette innlegget Svart 4.November Jeg vet ikke hva Skrymmende er. Men de tar stor plass. Draktene bor under en av køyene i forpiggen. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.November Link til dette innlegget Svart 4.November 👉 ”plasskrevende” eller ”voluminøs” Iflg chatgpt ……..sorry Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 4.November Link til dette innlegget Svart 4.November Ikke noe problem, er det et svensk uttrykk? Skrymmande? Bare lurer, føyer seg inn i uttrykk som 'åtgaum' (eller noe i den duren). Oppvokst i Oslo, med lav intelektuell horisont. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 4.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November For kopling av ventiler, T-stykker, overgangsnipler og slangenipler til ekstratanken og dieselpumpa lurer jeg på om jeg kan bruke billige deler fra Biltema. De er i forkommet messing. Nå skal ikke dette fungere mer enn på denne turen i første omgang så evnt avskalling av dårlig forkromming er ikke er stort problem? Hva tenker dere? Fordeler for meg er at de er billige og lett tilgjengelig. Slike deler fra Biltema: Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.November Link til dette innlegget Svart 4.November Det går greit med Biltema og slanger. Men når du gjør det der, hvorfor ikke legge opp til dagtank med dieselpolering? Noe slikt som på Hulda, aldri problemer med uren diesel, vann i diesel, luft i diesel. La ekstratanken være 'dagtank' og så kjøre dieselen i 'evig loop' med en liten pumpe og et filter. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 4.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November Takk for svar om Biltema, har kjøpt noen rørdeler der nå til pumpa. Jeg må tenke litt høyt ift dagtank; akkurat denne tanken er kun for denne turen da den ikke passer noen fornuftige steder. Jeg kunne kjøpt en mindre tank på 130liter og montert under gjestesenga men det ble litt lite. Og jeg kunne kjøpt enda en tank og montert et annet sted men da ble det mye tank-koplinger osv. Så denne tanken kan jeg ikke bruke som dagtank. Siden jeg har to D6-310 og pleier å bruke 60-80 l/t ved 25-30 knop blir det vel ganske god utskifting av diesel i tanken som går via forfilterne? Mye returdiesel som går tilbake via dieselkjølerne også. Skjønner absolutt fordelen med en dagtank som kunne rense diesel jevnt og trutt men hvordan burde det vært hos meg da tro? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 4.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November Rolf skrev On 3.11.2025 at 9.08: Ang Caledonian canal. Ikke helt ferskt men kanskje allikevel noe å hente; @Divemastersin skildring er uansett leseverdig: https://baatplassen.no/i/topic/13961-mot-caledonian-canal/ Interessant lesning! Jeg har sett noen YouTube videoer også, og det ser veldig koselig og bedagelig ut gjennom kanalen. Skal bli moro å kjøre igjennom Lochness, og speide etter sjøormen! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.November Link til dette innlegget Svart 5.November Jeg tror ikke idéen med dagtank hos deg er gjennomførbar, i og med at det kun blir et midlertidig opplegg. Dessuten at forbruket er så høyt og plassen for å kunne montere en fornuftig tankstørrelse er så begrenset. Noe av filosofien om bord i Hulda var at dagtanken skulle kunne fóre motoren med diesel i 24 timer på lav økonomifart. Og det fungerer hos meg. Det redder situasjonen om jeg får en tank med dritt og vann. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 5.November Link til dette innlegget Svart 5.November Hulda skrev for 1 time siden: Noe av filosofien om bord i Hulda var at dagtanken skulle kunne fóre motoren med diesel i 24 timer på lav økonomifart. Og det fungerer hos meg. Det redder situasjonen om jeg får en tank med dritt og vann. Filosofien på seilbåter med brede og lave tanker, og som krenger på kryss er for å kunne slurpe i seg diesel og luft, så man kan tømme tankene skikkelig. men der er jo diesel-forbruket under 10% av det TS nevner. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.November Link til dette innlegget Svart 5.November Snakk for deg selv, Hulda har høye og smale tanker som ikke slurper luft før båten krenger mer enn 90 grader. Også en del av Hulda-filosofien :-) Det er dieselforbuket kontra plassmangel jeg ser som begrensende faktor hos TS. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 5.November Link til dette innlegget Svart 5.November Hulda skrev 18 minutter siden: Snakk for deg selv ja, beklager at det ble et svar på din post. Mitt poeng var at dagtank trenger ikke sees i sammenheng med polering. Men med dieselforbruket til TS så blir det jo en større dagtank, og med autoatisk topping av tank. de systemene jeg har sett (seilbåt) er manuell fylling av dagtank. Men igjen, ingen forkleinelse for Hulda eller kritikk av Huldas løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.November Link til dette innlegget Svart 5.November Det var skrevet med ironisk humor. Hulda har semiautomatisk fylling av dagtank. En plunger kjører og fyller dagtanken med 70 l/t i evig retur til hovedtank. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 5.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November Jeg har tenkt på polering lenge men har funnet det vanskelig å implementere. Slik vi gjerne kjører på tur blir det typisk etpar timer hver vei og om vi skulle hatt en ekstra tank for å være sikre på å ha garantert bra diesel måtte tanken vært litt stor eller evnt ha et godt dimensjonert filter og pumpe. Vann i diesel på tur er noe jeg heldigvis ikke har hatt enda og krysser fingrene på at det fortsetter slik. Skulle gjerne hatt en tappepung på tanken, men har dessverre ikke det. Har et greit dimensjonert mannlokk så greit å komme til for å titte nedi iallefall. På båter med lite forbruk er det nok lettere å få til og absolutt fornuftig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.November Link til dette innlegget Svart 5.November Ja, det blir en avveiing. Hulda har hovedtank 500 liter og dagtank 140 liter. Så sitter det en Carter plunger med kapasitet 70 l/t som suger fra hovedtank gjennom 10 my filter med vannutskiller til dagtank. Når dagtanken er full, går overløpet tilbake til hovedtank. Returen fra motordiesel går tilbake til dagtank. Det er poleringsbiten. Plungeren har egen bryter og kan gå kontinuerlig. Diesel til motoren fra dagtank går den vanlige routingen gjennom grov- og finfilter. Dette er jo for mye rigging for en sommerferie, slik jeg ser det. Og jeg hadde nok heller lkke rigget til noe så komplisert om det ikke hadde vært for at jeg har blitt servert møkkete- og vanndiesel ved en del anledninger. To/tre ganger på svenskekysten og en gang på en landstasjon ved gamle Svinesund. I Son har jeg aldri fått dårlig diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 5.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November Marco UP3 dieselpumpa har kommet og jeg prøver forskjellige kombinasjoner på rørføringen. Beste kombinasjon jeg har kommet frem til er slik som på bildet. Da kopler jeg slange fra utløp ekstratank på høyre foran og slange til inntaket på hovedtanken venstre foran. Pumperetning pumpa er fra høyre tiø venstre. Høyre bak blir da innløpet fra hovedtanken og venstre bak blir inntaket til ekstratanken. Skal grønnteipe foran og rødteipa bak. Da blir det enkelt. For fylling av ekstratanken fra hovedtanken skal de to fremre ventilene være stengt og de bakre åpne. Etter ferdig fylling stenger jeg de bakre og åpne de fremre og kjører avgårde. Når jeg skal fylle midtveis er det bare å trykke på bryteren jeg skal montere ved styreposisjonen og så fyller hovedtanken fra ekstratanken. Har trua på at dette skal fungere! Ekstratanken er ferdig fra fabrikk og sendes om få dager så da bør jeg få den ikke så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.November Link til dette innlegget Svart 5.November Det kjører jo det der. Du får jo 'friksjonsreduksjon/kavitasjon' grunnet de 90-graderene. Flow'en blir nok uansett 10 ganger mer enn motorene forbruker. Som igjen er mer enn 10 ganger det Hulda bruker, i 5 knop :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 5.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November Dette er helt spesielle selvsmørte, velglidende kvalitetsbend fra Biltema, så dette kommer nok til å gli av seg selv! Pumpa er på 15 liter per minutt, selvsugende inntil 1,5m og kan tørrkjøres i 3 minutter. Kontinuerlig drift er godkjent, men her blir det vel 20 min om gangen inntil 10 ganger totalt. Tanken er på 210 liter, men sikkert muligens 190 liter reelt nyttbart. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.November Link til dette innlegget Svart 6.November Kan det være lurt å kople luftingen på reservetanken inn på hovedtanken? Så du ikke bygger opp unødig trykk om du glemmer å slå av pumpa? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 6.November Link til dette innlegget Svart 6.November Absolutt. Det hindrer at man pumper den ene tanken over bord. Eller at den eksploderer om den ikke har lufting. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 6.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November Ja, det er nok lurt og jeg har tenkt å ha lufting. Har fundert endel på dette og vel kommet frem til at jeg bør ha lufting ut av rommet. Det er avsatt en Ø16 stuss til lufting fra tanken. De som står igjen er om hvorvidt det holder i denne sammenheng siden det er midlertidig i 5-6 uker å dra lufteslangen ut av rommet og til skrogsiden innvendig hvor det uansett kommer til luft eller om jeg bør montere en vanlig rype Roca lufteventil på skrogsiden slik som for hovedtanken. Kople innpå eksisterende lufting til hovedtank er det også en mulighet med y-kopling? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 6.November Link til dette innlegget Svart 6.November Hulda skrev 45 minutter siden: Absolutt. Det hindrer at man pumper den ene tanken over bord. Lurt. Har pumpet noen hundre liter overbord på båter med ekstratank som fyller hovedtank når man glemmer transferpumpa. Evt timer på bryter eller buzzer. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.