Jump to content

Mannlokk i aluminium sitter BOM fast!!

larole

Recommended Posts

13 minutes ago, husky dane 85 said:

Løys mutrane og slå forsiktig eit skrujern/huggjern mellom tanken og lokket,kansje litt varme med ein varmlufts pistol.

Jeg har prøvd det med skrujern, men ikke varmluftspistol. Husker at Fuelservice ga opp å få dette av for noen år siden. Hva er kraftigste lut man kan bruke her? 

Tipper det har vert lekkasje her før og dermed har en gått hardt til verks og brukt motorsilikon. 

Som andre sider, må du gå mekanisk tilverks. Tror ikke varme hjelper så mye på silikon. Jeg ville sjekket ut sånn tråd som brukes for å fjerne frontvindu på biler, for eks LIQUI MOLY 6217 Skjæretråd. 

Har du fått av lokket? For meg ser dette ut som en original West Mekan tank som er installert av Viksund på fabrikken. Men den mannluka ser ikke original ut, den tror jeg er montert inn i ettertid. Det er litt vanskelig å tyde fra bildene dine, men det ser ut som om det er brukt enten karosseriskruer eller maskinskruer med sekskanthode som er skrudd inn i plata på tanken. Dette er en dårlig måte å få det tett, så i så tilfelle må de ha brukt rikelig med tettemasse. Det kan være alt fra Permatex til Sika eller silikon. Vanskelig å si. Men det vil uansett hjelpe å varme godt med en varmepistol. Som @Luske_Ludvig antyder så vil ikke det hjelpe veldig mye hvis det er brukt silikon, men det vil gjøre massen mykere, og kanskje myk nok til at du på en eller annen måte klarer å skjære løs fugen. 

Komodo skrev 13 minutter siden:

Det er litt vanskelig å tyde fra bildene dine, men det ser ut som om det er brukt enten karosseriskruer eller maskinskruer med sekskanthode som er skrudd inn i plata på tanken. 

Det er jo lett synlig at det er mutre utvendig, så da er det enten maskinskruer skrudd innefra eller sveist i en innvendig ramme vil jeg tro. 

Jeg ville ha brukt varme, og kiler. Mange kiler. Biltema sine trekiler i 10 pakning er veldig greie til slikt om man bare får en liten åpning først. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 1 minutt siden:

Det er jo lett synlig at det er mutre utvendig, så da er det enten maskinskruer skrudd innefra eller sveist i en innvendig ramme vil jeg tro. 

Ok, men det klarte altså ikke jeg å se på min skjerm. Hvis det er brukt pinneskruer og mutter kan det bli litt vanskeligere å få inn en kniv eller pianotråd. 

Komodo skrev 1 minutt siden:

Ok, men det klarte altså ikke jeg å se på min skjerm. Hvis det er brukt pinneskruer og mutter kan det bli litt vanskeligere å få inn en kniv eller pianotråd. 

OK! Pianotråden blir en utfordring ja. Om man klarer å få inn en kniv mellom hver skrue så bør det kanskje holde, men det hadde selvsagt vært mye enklere om ikke skruene hadde vært der...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis det er karosseriskruer skrur man de ut. Ser en er knekt. Hvis de sitter godt hjelper det med mye varme og et godt slag mot hodet.

Hvis det er skruer med mutter på synlig side tipper jeg at de er gjenget i godset på tanken og montert før lokket er tredd på. Da ville jeg skrudd av muttere og kuttet skrujernspor i enden av boltene for deretter å skru de inn i tanken med et godt skrujern.

Finn en solid sparkelspade med 3-4 cm bredde, kvess den og slå den inn rundt kanten for å kutte lim.

Litt merkelig utforming på luka. Tipper flensen skal stå fast og at luka skal åpnes innover - se håndtaket på midten som har vært for å trekke luka med ferdigmonterte skruer opp mot flensen?

Mons

mons skrev 28 minutter siden:

Litt merkelig utforming på luka. Tipper flensen skal stå fast og at luka skal åpnes innover - se håndtaket på midten som har vært for å trekke luka med ferdigmonterte skruer opp mot flensen?

Det var en god observasjon! Det betyr jo i så fall at maskinskruene sitter i lokket, og at den ytre ramma kanskje ikke skal av i det hele tatt? Jeg ville ha tatt av alle mutre og skiver og forsøkt å slå på et hjørne av luka. Gjerne med en gummihammer eller en rekylfri hammer. Det er ikke sikkert at det sitter like hardt når man vet hvilken vei ting skal...

Hei, og takk for mange innspill og betraktninger. Det slo meg plutselig at mons har rett og luken trolig skal dyttes inn ja, og at rammen nok er sveiset på :-) Det skal jeg finne ut av snart. Når det gjelder mutterne, så er de lett å få av. Hanndelen sitter igjen i tanken, og mutterne skrus av. At jeg ikke tenkte på at den skulle dyttes inn....:frustrert:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...