Vittig Startet 9.November Link til dette innlegget Startet 9.November Jeg tenker å montere inverter ombord og ønsker å sette det opp så det kan stå på hele tiden uten at jeg trenger å tenke på det. I tillegg så tenker jeg å kjøre varmtvannsbereder på inverter så lenge motoren går(jeg har ikke satt opp varmesløyfe og tenker ikke gjøre det heller). følgende er de største utfordringene: 1. koble ut lader når landstrøm er koblet fra. 2. koble inn varmtvannsbereder når motor går og når landstrøm er koblet til. jeg har tenkt ut følgende så langt: 1. autoswitch for å prioritere mellom landstrøm/inverter, ikke bestemt type, men skal fungere som følgende(kobler lader inn før switch for at den skal koble ut når landstrøm er koblet bort): https://www.maritim.no/defa-autoswitch-prioritetsvelger?msclkid=1685b5db5a3a1e3ba7e1dccb8c8b0f05 2. relé som kobler inn varmtvannsbereder når den får 12v fks: https://bilxtra.no/utstyr/bilelektro/ladestasjoner/defa/defa-plugin-rele-12v-8b550 3. batterikombinator som sørger for at relé ikke får 12v med mindre den får "ladestrøm". fks: https://www.maritim.no/victron-cyrix-ct-12-24v-120a-intelligent-battery-combiner tenker konseptuelt i første omgang så delene er ikke bestemt, men tanken er at de skal ha samme funksjon som de jeg har linket til. diagram(rødt=12v grått=230v): Spørsmålet er rett og slett om det er noen som har en bedre løsning eller innspill til tenkt konsept? kan legge til at jeg i dag har et Defa-anlegg(plug and play) i båten fra før og en 1000w defainverter type: https://www.defa.com/content/uploads/2017/05/GB-DEFA-Inverter_1000W_12V.pdf og en bereder type: https://www.maritim.no/ati-bereder-bs-22-liter-850w-rustfri Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.November Link til dette innlegget Svart 9.November Opplegget burde fungere rent konseptuelt. Dog blir det prioritet på å varme vann over å lade batterier. Om dynamo ikke klarer å levere de 70-80A som skal til + annen last så vil gjerne spenning på batteripakke droppe og batterikombiner kople ut/inn en del. Ut fra båttype har du gjerne en 30/40 hk i et svett motorrom så det kan bli tøft å være dynamo, og også batterier om motor for det meste kjøres ut/inn av havn? Skjønner ikke helt aversjonen mot å kople opp kjølevann til bereder. Det er jo normalt et svært stabilt system som krever null vedlikehold, og som utnytter de kanskje 10-20 kW varmeeffekt fra motor i stedet for å piske en stakkars dynamo som ikke klarer å levere mer enn pluss/minus de 850W VVB krever kontinuerlig. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 9.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November 2 hours ago, Fantino said: Opplegget burde fungere rent konseptuelt. Dog blir det prioritet på å varme vann over å lade batterier. Om dynamo ikke klarer å levere de 70-80A som skal til + annen last så vil gjerne spenning på batteripakke droppe og batterikombiner kople ut/inn en del. Ut fra båttype har du gjerne en 30/40 hk i et svett motorrom så det kan bli tøft å være dynamo, og også batterier om motor for det meste kjøres ut/inn av havn? Skjønner ikke helt aversjonen mot å kople opp kjølevann til bereder. Det er jo normalt et svært stabilt system som krever null vedlikehold, og som utnytter de kanskje 10-20 kW varmeeffekt fra motor i stedet for å piske en stakkars dynamo som ikke klarer å levere mer enn pluss/minus de 850W VVB krever kontinuerlig. Aversjon mot å koble bereder inn i varmesløyfe kommer av at bereder i dag ligger over reservoar og 2-3 meter unna motor. Kunne nok flyttet reservoar men tenkte det var litt mye endringer på en motor fra 80-tallet. Forsåvidt ikke helt utelukket. litt av de samme bekymringene jeg hadde angående relé. Dette er da kanskje en bedre løsning? ekstra "autoswitch" er for å sørge for at lader ikke får 230v når relé åpner. Er det andre måter å automatisk sørge for at bereder ikke får strøm fra inverter? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.November Link til dette innlegget Svart 9.November Med en motor fra 80-tallet blir jeg enda mer skeptisk til kapasiteten på dynamo ift jobben den skal gjøre må jeg innrømme.. Jeg ville kjørt landstrøm og inverter inn på en transfer/autoswitch, tatt ut strøm til landstrømlader før autoswitch og latt spenning på batteriet styre battery combiner -> relé for VVB. Men er redd for at dette systemet fort går i underskudd på strøm, spesielt med en eldre dynamo. Å flytte kjølevannsreservoar noe høyere fremstår som rimeligere, mer effektivt og pålitelig spør du meg. Mener også å ha fått med meg her inne at det er ganske vanlig på seilbåt, uten at jeg har hatt det selv. Har du da i tillegg bra batterikapasitet og kanskje solceller så kan du lage deg en ‘luksusknapp’ der du legger inn VVB for inverterdrift når du har brukt opp varmtvannet i uthavn og har lyst på en dusj (og har nok futt på batteriene). Jeg har en slik knapp og det er den beste oppgraderingen jeg har gjort i båten noensinne. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 9.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November 3 minutes ago, Fantino said: Med en motor fra 80-tallet blir jeg enda mer skeptisk til kapasiteten på dynamo ift jobben den skal gjøre må jeg innrømme.. Jeg ville kjørt landstrøm og inverter inn på en transfer/autoswitch, tatt ut strøm til landstrømlader før autoswitch og latt spenning på batteriet styre battery combiner -> relé for VVB. Men er redd for at dette systemet fort går i underskudd på strøm, spesielt med en eldre dynamo. Å flytte kjølevannsreservoar noe høyere fremstår som rimeligere, mer effektivt og pålitelig spør du meg. Mener også å ha fått med meg her inne at det er ganske vanlig på seilbåt, uten at jeg har hatt det selv. Har du da i tillegg bra batterikapasitet og kanskje solceller så kan du lage deg en ‘luksusknapp’ der du legger inn VVB for inverterdrift når du har brukt opp varmtvannet i uthavn og har lyst på en dusj (og har nok futt på batteriene). Jeg har en slik knapp og det er den beste oppgraderingen jeg har gjort i båten noensinne. Det er ny dynamo på 80a. Luksusknapp er en god ide, hvordan har du gjort det? tidsbryter eller bare en manuell bryter? Hvordan har du løst opplegget med laderen, for å unngå at lader får 230v når du skrur på strøm? manuelt? lader/inverter? Ja, funderer på om jeg skal få inn kjølesløyfe først som sist. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.November Link til dette innlegget Svart 9.November VVB ligger normalt koplet til landstrøm om den er til stede (jeg har ikke brukt landstrøm på mange år). Fikk satt inn en 230V DIN kontaktor med 12V spolespenning før VVB. Når denne aktiveres så koples landstrøm fra VVB/Inverter på (kontaktor har 2 NC + 2 NO, og er break before make, landstrøm går over NC og Inverter over NO). Har latt 12V styrestrøm til kontaktor gå gjennom et trappelysrele (også DIN) til en Carling impulsbryter med lys på dashbord. Ett trykk gir 10 min, 2 gir 20 min osv. Langt trykk er av. Lyser så lenge den er aktiv. 20-30 min er som regel nok til en dusj, vannet er jo som regel ikke iskaldt, bare litt for kaldt for dusjing. VVB Sigmar 800W/22 l. Lader får strøm om jeg kopler til landstrøm, men det vil egentlig bare bety at jeg likevel kjører VVB via Inverter en liten stund om ‘luksusknapp’ er aktivert, og 230V fra landstrøm er deaktivert via kontaktor. Originalt var anlegget slik at lader ikke kan få strøm fra inverter og ‘lade seg selv’ om det var spørsmålet? Den forsynes altså før transferswitch for landstrøm, var derfor jeg mente det var rett sted å hente ut strøm til den. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 10.November Link til dette innlegget Svart 10.November Vittig skrev for 15 timer siden: Aversjon mot å koble bereder inn i varmesløyfe kommer av at bereder i dag ligger over reservoar og 2-3 meter unna motor. Det er ikke noe absolutt krav at reservoar må ligge på høyeste punkt. Det gjør det riktignok litt enklere å lufte anlegget, men når det først er fyllt opp, så vil væsken i sløyfen "henge" på undertrykk. En ventil for lufting på høyeste punkt kan være greit. Initielt kan en da suge væsken opp dit med en sugepumpe. Når motoren har gått en stund blir det uansett overtrykk. Så da kan en stanse motoren og åpne litt på lufteventilen for å se om det er luft. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 11.November Link til dette innlegget Svart 11.November Vittig skrev On 9.11.2025 at 19.09: Jeg tenker å montere inverter ombord og ønsker å sette det opp så det kan stå på hele tiden uten at jeg trenger å tenke på det. Har du tenkt igjennom hvor mye strøm dette vil trekke fra batteriene? Jeg har en båt som switcher over slik du ønsker (victron system) men det krever veldig stor batterikapasitet og kraftig lading om du skal kunne bruke båten slik. Vi bruker gjerne mer enn 600Ah på en helg om bereder er koblet inn og vi starter turen med varmt vann. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 11.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November 10 hours ago, Seilars said: Har du tenkt igjennom hvor mye strøm dette vil trekke fra batteriene? Jeg har en båt som switcher over slik du ønsker (victron system) men det krever veldig stor batterikapasitet og kraftig lading om du skal kunne bruke båten slik. Vi bruker gjerne mer enn 600Ah på en helg om bereder er koblet inn og vi starter turen med varmt vann. Har tenkt på hvor mye strøm det vil trekke fra batteriene. I teorien skal jeg gå litt i pluss. Mao. Skal ikke trekke noe fra batteriene pga. Bereder. Tanken er at bereder kun skal trekke strøm fra inverter når motor går. Da er det dynamo som skal mate strøm til inverter. Er litt det som øker kompleksiteten. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 12.November Link til dette innlegget Svart 12.November Vittig skrev for 18 timer siden: Tanken er at bereder kun skal trekke strøm fra inverter når motor går. Da er det dynamo som skal mate strøm til inverter. Er litt det som øker kompleksiteten. Ja, det vil øke kompleksiteten ganske mye. Men jeg ser ikke hvordan regnestykket kan gå opp ved gjennomsnittlig bruk av en seilbåt. Etter min mening så vil en bereder tilkoblet kjøle sløyfe gjøre en enda bedre jobb enn en bereder tilkobet 220V mens båten går. Min erfaring fra vår seilbåt med volvo penta er at vi har varmtvann på bare 15-20 minutter for motor, mens det krever veldig mye lenger tid å få like varmt vann med el. tilkobling. Tipper det krever 40 minutter på en 25 liters bereder. Lader du da med feks. 750w kraftproduksjon til bereder fra dynamo, så må en dynamo levere omtrent 55A i snitt i 40 minutter for å lage like mye varmtvann som motoren gjør på kun 15-20 min. Tviler også litt på at en 80A original dynamo klarer jobben samtidig som den forsyner autopilot, lanterner, vhf, lys, plotter, lading, kjøleboks, etc. I en seilbåt vil det dessuten være ett minus om man må kjøre motor stort lenger enn tiden det tar å komme seg ut av havner. Litt derfor har vi gjort delvis motsatt av det du planlegger. Vi lager varmtvann for motor, samtidig som vi lader det remmer og tøy kan klare i 15-20 minutter før vi stopper motor og heiser seil. Resultatet er det samme…varmtvann mens motoren går, men i tillegg så har vi ladet 50Ah som kan brukes senere. Tanken med auto switching av landstrøm- inverter er grei, men det er en av de funksjonene som vi har men aldri bruker. Går sikringen på brygga, så tapper du da ned batteriene. Vittig skrev On 9.11.2025 at 19.09: Spørsmålet er rett og slett om det er noen som har en bedre løsning eller innspill til tenkt konsept? Liker du avanserte løsninger for inverter, så anbefaler jeg ett system med Victron multiplus. Inverteren vår på 3kw synkroniserer seg likt med bryggestrømmen, og om den står i «on» posisjon, så switcher den over så kjapt at dem som sitter nede i båten og ser tv ikke merker at tv gikk fra landstrøm til inverter når landstrømmen trekkes ut. Det blir som en UPS, og man kan i tillegg begrense mengden strøm som hentes fra brygga. De gangene jeg har brukt denne funksjonen, så har vi gjerne hatt en landstrøm med dårlig kapasitet. Da har vi feks. stilt inn 4A som grense for hvor mye vi kan bruke av landstrøm, og så supplerer batteriene resten om vi bruker mer, eller lader med 4A om vi ikke bruker strøm. Tilgjengelig ombord har vi da 3kw, og om sikringen i perioder ligger ute på brygga, så merker vi ingenting ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 12.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November 49 minutes ago, Seilars said: Ja, det vil øke kompleksiteten ganske mye. Men jeg ser ikke hvordan regnestykket kan gå opp ved gjennomsnittlig bruk av en seilbåt. Etter min mening så vil en bereder tilkoblet kjøle sløyfe gjøre en enda bedre jobb enn en bereder tilkobet 220V mens båten går. Min erfaring fra vår seilbåt med volvo penta er at vi har varmtvann på bare 15-20 minutter for motor, mens det krever veldig mye lenger tid å få like varmt vann med el. tilkobling. Tipper det krever 40 minutter på en 25 liters bereder. Lader du da med feks. 750w kraftproduksjon til bereder fra dynamo, så må en dynamo levere omtrent 55A i snitt i 40 minutter for å lage like mye varmtvann som motoren gjør på kun 15-20 min. Tviler også litt på at en 80A original dynamo klarer jobben samtidig som den forsyner autopilot, lanterner, vhf, lys, plotter, lading, kjøleboks, etc. I en seilbåt vil det dessuten være ett minus om man må kjøre motor stort lenger enn tiden det tar å komme seg ut av havner. Litt derfor har vi gjort delvis motsatt av det du planlegger. Vi lager varmtvann for motor, samtidig som vi lader det remmer og tøy kan klare i 15-20 minutter før vi stopper motor og heiser seil. Resultatet er det samme…varmtvann mens motoren går, men i tillegg så har vi ladet 50Ah som kan brukes senere. Tanken med auto switching av landstrøm- inverter er grei, men det er en av de funksjonene som vi har men aldri bruker. Går sikringen på brygga, så tapper du da ned batteriene. Liker du avanserte løsninger for inverter, så anbefaler jeg ett system med Victron multiplus. Inverteren vår på 3kw synkroniserer seg likt med bryggestrømmen, og om den står i «on» posisjon, så switcher den over så kjapt at dem som sitter nede i båten og ser tv ikke merker at tv gikk fra landstrøm til inverter når landstrømmen trekkes ut. Det blir som en UPS, og man kan i tillegg begrense mengden strøm som hentes fra brygga. De gangene jeg har brukt denne funksjonen, så har vi gjerne hatt en landstrøm med dårlig kapasitet. Da har vi feks. stilt inn 4A som grense for hvor mye vi kan bruke av landstrøm, og så supplerer batteriene resten om vi bruker mer, eller lader med 4A om vi ikke bruker strøm. Tilgjengelig ombord har vi da 3kw, og om sikringen i perioder ligger ute på brygga, så merker vi ingenting ombord. Liker inverter/Ladere som fks. Multiplus men nå har jeg en inverter og en lader. Trenger da bare en autoswitch for å få samme funksjonalitet og det er vel sikkert en tidel av prisen på en så stor inverter/lader. Selvfølgelig vil en kjølesløyfe være det mest effektive. Det er i tillegg god utnyttelse av energi man vanligvis bare pumper rett ut i havet. Godt mulig jeg bygger om så jeg får kjølesløyfe til bereder men liker tanken på å kjøre bereder fra 12v hvis jeg måtte ønske det. Uannsett kommer jeg nok til å montere tegnet opplegg. Blir muligens begge deler. Da bør jeg ihvertfall kunne varme vann fort. Tegnet opplegg vil ikke tapper batteriene fordi strøm til bereder kutter med engang jeg ikke får ladespenning i systemet fra enten batterilader eller dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 12.November Link til dette innlegget Svart 12.November Vittig skrev 3 minutter siden: Godt mulig jeg bygger om så jeg får kjølesløyfe til bereder men liker tanken på å kjøre bereder fra 12v hvis jeg måtte ønske det. Inverter til varming av varmtvann har vi hatt i mer enn 10 år, og det er helt genialt å ha den muligheten. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 12.November Link til dette innlegget Svart 12.November En diesel vannvarmer er en veldig god løsning. Men koster jo endel da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.