Jump to content

Overhaling av (FM?) trustelager

Rossa III

Recommended Posts

Dette er sendt FM i Fredrikstad, men jeg ønsker et bredere "publikum"

Hei , jeg har en 28 fots snekke (Årø 28) bygget på Nøtterøy i 1975. Jeg har nylig byttet motor og er i ferd med å overhale/ skifte trustelageret som mange i miljøet antar er bygget FM Fredrikstad. Jeg vet at denne modellen er gått ut for lenge siden, men jeg lurer på om noen hos dere eller  noen pensjonister som dere har kontakt med kan hjelpe meg. Legger ved et bilde. Enheten består av fra venstre, akselklammer 35mm, lagerhus og en flens . Flenset er sikret med en segerring festet på akselen. På den delen av av flensen som vender mot lagerhuset kan jeg se en låsering  som er festet til noe som kan se ut som en ganske flat mutter.

Jeg har tatt av segerringen og dynket på med crc olje mellom akselen og flenset. Jeg har varmet flensen godt (250 grader) og satt på en hjulavtager. Flensen sitter godt, jeg kan varme og smøre mer, men vil først ha avklart det som ser ut som en flat mutter mellom flensen og lagerhuset. Den fester ikke flensen på noen måte? Jeg tenker at denne «mutteren

« holder lagerringen på plass i lagerhuset. Hadde satt umåte stor pris på et svar fra dere. Send meg gjerne videre dersom du har et annet tips.

Vennlig hilsen fra Nøtterøy

Trustelager(002).jpg.a43b872a0b68c6edf607f210ab77a7fe.jpgIMG_20251113_130818(004).jpg.68b9f1afd19a9c3fa28f4eb4addc8eb7.jpg

index skrev 15 minutter siden:

Det ser ut til å være en låsemutter du har der ja. Kanskje du klarer å slå den løs med en kryssmeisel? Pass på at låseblikket er bøyd ut fra der det evt sitter i hakkene på mutteren.

Ja, enig. Men jeg ville brukt en dor, ikke en kryssmeisel. Meiselen kan fort gjøre litt vel mye skade på mutteren. Tipper det er flere slike spor i mutteren på andre siden, og at låseblikket er viket opp i en av dem. 

Bare for å legge til det jeg skrev over:

Navet er parallelboret med lett presspasning og kile. Du er avhengig av presse for å få det av. Når navet er presset av, kan du starte med mutteren du plundrer med. Så trekkes aksling med klemflens ut. Lagret klemmes ut av holderen. Omvendt for montering. Da kan navet varmes til 60- til 80 grader og slippes inn på akslingen. Å varme mer enn 80 grader kan føre til at navet slår seg og må remaskineres/byttes. Såhhh, da er det tut og kjør, easy peasy.

Komodo skrev for 5 timer siden:

Ja, enig. Men jeg ville brukt en dor, ikke en kryssmeisel. Meiselen kan fort gjøre litt vel mye skade på mutteren. 

Jeg tenkte at en dor vil gjøre skade ytterst, mens en litt sløv kryssmeisel vil få treffpunkt innerst. Begge deler vil nok fungere. Det ideelle er vel en sånn hakenøkkel i rett dimensjon.

Men nå når produsent har blitt identifisert, vil nok det beste være å snakke med dem. Enkelt og greit.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...