Rossa III Startet Torsdag 12:03 Link til dette innlegget Startet Torsdag 12:03 Dette er sendt FM i Fredrikstad, men jeg ønsker et bredere "publikum" Hei , jeg har en 28 fots snekke (Årø 28) bygget på Nøtterøy i 1975. Jeg har nylig byttet motor og er i ferd med å overhale/ skifte trustelageret som mange i miljøet antar er bygget FM Fredrikstad. Jeg vet at denne modellen er gått ut for lenge siden, men jeg lurer på om noen hos dere eller noen pensjonister som dere har kontakt med kan hjelpe meg. Legger ved et bilde. Enheten består av fra venstre, akselklammer 35mm, lagerhus og en flens . Flenset er sikret med en segerring festet på akselen. På den delen av av flensen som vender mot lagerhuset kan jeg se en låsering som er festet til noe som kan se ut som en ganske flat mutter. Jeg har tatt av segerringen og dynket på med crc olje mellom akselen og flenset. Jeg har varmet flensen godt (250 grader) og satt på en hjulavtager. Flensen sitter godt, jeg kan varme og smøre mer, men vil først ha avklart det som ser ut som en flat mutter mellom flensen og lagerhuset. Den fester ikke flensen på noen måte? Jeg tenker at denne «mutteren « holder lagerringen på plass i lagerhuset. Hadde satt umåte stor pris på et svar fra dere. Send meg gjerne videre dersom du har et annet tips. Vennlig hilsen fra Nøtterøy Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart Torsdag 12:21 Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:21 Med "FM i Fredrikstad" så regner jeg med at du mener Fredriksstad Motorfabrik (https://f-motor.no)? Jeg ville kontaktet Fredrikstad Motorverksted (https://www.fm-motor.no). Bildet du har lagt ut vises ikke. Du må forresten endre tittel før tråden blir stengt ;-) https://baatplassen.no/i/terms#baatforumet Sitér dette innlegget Link to post
Rossa III Svart Torsdag 12:33 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:33 Jeg har endret tittelen. Jeg har spurt FM også. Vises bildene nå? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Torsdag 12:46 Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:46 Det ser ut til å være en låsemutter du har der ja. Kanskje du klarer å slå den løs med en kryssmeisel? Pass på at låseblikket er bøyd ut fra der det evt sitter i hakkene på mutteren. Mulig @Hulda kan kjenne til dette? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart Torsdag 13:02 Link til dette innlegget Svart Torsdag 13:02 index skrev 15 minutter siden: Det ser ut til å være en låsemutter du har der ja. Kanskje du klarer å slå den løs med en kryssmeisel? Pass på at låseblikket er bøyd ut fra der det evt sitter i hakkene på mutteren. Ja, enig. Men jeg ville brukt en dor, ikke en kryssmeisel. Meiselen kan fort gjøre litt vel mye skade på mutteren. Tipper det er flere slike spor i mutteren på andre siden, og at låseblikket er viket opp i en av dem. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Rossa III Svart Torsdag 14:10 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 14:10 Men tror dere at denne mutteren holder flensen på plass og må løsnes for å få av flensen, eller holder mutteren lageret på plass inni lagerhuset og at jeg kan trekke av flensen uten å skru på mutteren. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Torsdag 14:49 Link til dette innlegget Svart Torsdag 14:49 Dingsen heter Aqua-Drive (noe slikt) og forhandles i Norge av Maskinfabrikken Progress AS, Oslo. Jeg hadde fra hverandre mitt trykklager i 1998, og husker ikke. Men det skal finnes beskrivelser på nett og Progress. Tror du må starte med å presse av flensen til høyre. Sitér dette innlegget Link to post
Stål Svart Torsdag 14:58 Link til dette innlegget Svart Torsdag 14:58 Hei, dette ser ut som en eldre utgave av et system som har vært på markedet i mange år og heter Aquadrive. Progress ingeniørfirma i Oslo er forhandler, kanskje de kan ha info/tegning for demontering dersom dette er av merke Aquadrive. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Torsdag 16:12 Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:12 Bare for å legge til det jeg skrev over: Navet er parallelboret med lett presspasning og kile. Du er avhengig av presse for å få det av. Når navet er presset av, kan du starte med mutteren du plundrer med. Så trekkes aksling med klemflens ut. Lagret klemmes ut av holderen. Omvendt for montering. Da kan navet varmes til 60- til 80 grader og slippes inn på akslingen. Å varme mer enn 80 grader kan føre til at navet slår seg og må remaskineres/byttes. Såhhh, da er det tut og kjør, easy peasy. Sitér dette innlegget Link to post
Stål Svart Torsdag 17:34 Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:34 Overhalte tilsvarende merke men litt større modell for mange år siden. Fikk tilbud på "orginalt" lager til xxl-pris, sjekket med Tools og det viste seg at lageret var helt standard hjullager på Volvo lastebil og til en veldig mye hyggeligere pris. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Torsdag 17:38 Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:38 Lageret er et standard 'industrilager'. Jeg kjøpte mitt lager hos Coats i Moss. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Torsdag 18:16 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:16 Komodo skrev for 5 timer siden: Ja, enig. Men jeg ville brukt en dor, ikke en kryssmeisel. Meiselen kan fort gjøre litt vel mye skade på mutteren. Jeg tenkte at en dor vil gjøre skade ytterst, mens en litt sløv kryssmeisel vil få treffpunkt innerst. Begge deler vil nok fungere. Det ideelle er vel en sånn hakenøkkel i rett dimensjon. Men nå når produsent har blitt identifisert, vil nok det beste være å snakke med dem. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.