Jump to content

Hvordan vaske kalesje?

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg fikk laget en ny kalesje til båten min i 2020. Pga restaurering av båten ble ikke kalesja satt på før sesongen 2024 (i fjor altså) Kalesja er tatt av båten, brettet pent sammen og ligger tørt. Men - etter 2 års bruk har den blitt møkkete, det er bl.a noen svarte flekker langs kantene.  De foregående kalesjene jeg har hatt har vært laget i et slags bomullsstoff. Beskjeden har vært å vaske dem i ikke 0ver 30 gr. vann for å unngå  krymping og så impregnere. Den kalesja jeg har nå er laget av et mer moderne stoff. Det virker som om det er belagt med et ultratynt plaststoff. Er det noen her som vet hvordan jeg skal vaske kalesja? Er det trygt å sende den til et renseri? Hva gjør dere med deres egen kalesje?

jeg tørker ut på land....!

Dette skriver Hansen Protection:

Sitat

Kalesjen bør håndvaskes ved 30 grader, med naturlig og nøytrale såpemidler (1/25). Benytt så en myk børste på utsiden. På innsiden brukes klut eller svamp for ikke å ripe eller skade duken.

Bløtlegg den over natta i en balje eller i badekaret om du har, og rengjør den så skånsomt. Neglebørste er fin til sømmer og kanter, svamp på innsiden. Skyll godt, heng opp til tørk og lagre deretter på et tørt sted. Smør gjerne opp glidelås med stearinlys eller lypsyl (!) når du setter den på igjen til våren.
Vaskemiddel: Bio-Tex, grønnsåpe eller annet mildt vaskemiddel.

Har du mulighet, er det lurt å impregnere den før du pakker den vekk før vinteren. Nå har du jo bare brukt den i 1 år, så jeg vil tro impregneringen ikke er veldig slitt. Men samtidig er kalesjen 5 år gammel. Det SKADER ikke å impregnere. Et godt tips der er å klippe til plast og tape på rutene med maskeringstape (den blå er veldig bra).

Og med kunnskap om dine hender - og egen smertelig erfaring - er det ikke dumt å investere i en dusjkanne som du kan pumpe opp trykk på. Fyll med impregnering, pump opp og spray på. Bruk åndedrettsvern; lungene skal helst IKKE impregneres!

Vinduene kan du ved behov vedlikeholde med meguiars plastx eller god, gammeldags vaselinolje (Biltema). Vaselinolja er fin på andre plast-ting som du vil freshe opp. Gelcoat, gummiripa, etc.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Takker for svar. Det var dette jeg gjorde med kalesjene fra mine tidligere båter. Men disse kalesjene mener jeg var laget i bomull - og impregnert. Den nye kalesjen jeg har nå virker det som om stoffet er noe annerledes, det virker noe stivere og har en noe annen overflatestruktur - enn hva jeg husker fra mine tidligere kalesjer. Det er derfor jeg lurte på om denne kanskje var plastbelagt på en eller annen måte. Og derfor hvordan vaske/rense den :smiler: 

jeg tørker ut på land....!

Vi har også en slik kalesje, også en ganske ny en. Vår har stått på bare en sesong, så vi har ikke så mye erfaring ennå. Da vi tok av kalesjen i høst, tok vi den hjem og la den utover på stuegulvet. Jeg brukte så et gammelt frottehåndkle som jeg dyppet. Lunkent vann og vasket dem, omtrent som når jeg vasker gulvet. Vå var ikke så skitten, så jeg brukte ingen vaskemidler denne gangen, men det må jeg nok etter hvert, kanskje et mildt oppvaskmiddel? Dette er en flybridgekalesje så de er ganske stor, så jeg måtte dra ut et hjørne om gangen.

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Det som har funket bra for meg, på flere båter, er å bløtlegge kalesjen i lunkent vann med grønnsåpe, la den ligge i noen timer, gjerne over natten. Så skylle i flere omganger, og kanskje en runde til med grønnsåpe til kalesjen virker ren, og deretter en god tørk etterpå. Dette er en skånsom vask både for duk og ikke minst sømmer, og som ikke reduserer den opprinnelige impregneringen veldig mye Grønnsåpen har litt fett  i seg som også impregnerer i en viss grad. Har hatt kalesjer i flere år etter ny med denne behandlingen - blir fin og ren - holder seg tett. Jeg påfører ikke ytterligere impregneringsvæske før kalesjen har begynt å lekke, hvorfor skal jeg det? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...