Hekri Startet 23.November Link til dette innlegget Startet 23.November Ikke bare vi som har båt i Oslofjorden burde ta en titt på denne artikkelen. Ingen vet om dette er sikkert. Ingen vet hvor den neste "Langøya" blir etablert....... Kan noen av dere kloke og beleste hoder her på Bp garantere meg at Langøya vil holde tett i evig tid? https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/xl/giftoya-1.17614686 Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
-morten- Svart 23.November Link til dette innlegget Svart 23.November Er vel naivt å tro at det ikke finnes flere slike steder her i Norge Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
sap_2000 Svart 23.November Link til dette innlegget Svart 23.November Jeg tror ikke noen her på BP kan garantere noe som helst, men etter å hal lest gjennom artikkelen får jeg følelse av krisemaksimering. Noen Sitater: Sitat Se for deg at havnivået stiger. Sakte, men sikkert forsvinner dagens brygger og strender. Bølgene slår langt inn på øya. Det er nemlig ikke helt utenkelig. Ifølge FNs klimapanel kan havnivået stige 2 til 6 meter selv om jorden kun blir to grader varmere enn før-industriell tid. Fjellet som lager en kant rundt giften midt i øya strekker seg tre meter over dagens havnivå. Hva som skjer med giften dersom havet stiger mer enn det, er det ingen som vet helt sikkert. De kunne jo i det minste ta med handhevingen i området har og mest sannsynlig fortsatt gjøre havnivået synkende... Men det egner seg jo ikke når ting skal krisemaksimeres. Sitat sommerfuglarter. Her har lys flytende masse fra NOAHs virksomhet lekket ut på kalksteinen Fjellet på Langøya har nemlig sprekker. Det førte til at saltvann fra utsiden kom inn. Derfor tetter Noah fjellet som skiller giften fra havet. Direktør i Noah, Tove Stuhr Sjøblom, forteller at noen av sprekkene går gjennom hele fjellet, særlig høyere opp i bergveggen. – I tettingsarbeidet har det kommet inn injeksjonsmasser som har fulgt sprekkene ut og gjennom på andre siden, sier hun. Flere steder kan man se at tettemassen har kommet ut i det vernede området på øya. Hvor langt fram i tid må man holde på med det å tette for å være sikker på at det ikke lekker? – I utgangspunktet gjør vi det én gang, til det kravet vi skal møte, og det er det. Da er det tett. Det møter tillatelsens krav. Med andre omtrent som ved enhver tunnel som er drevet. Sitat Kratrene ble løsningen på et stort problem: søpla. Plastflasker, barneleker, dekk og spann av metall. Bildet fra 1976 viser hvordan søppel ble kastet rett i sjøen. Akkurat dette bildet er tatt tre kilometer fra Langøya i en vik i Holmestrand. Her dumpet kommunen innbyggernes søppel – sammen med septik (eller bæsj om du vil). Kratrene på Langøya ble løsningen. I 1991 bestemte politikerne på Stortinget at øya skulle være en viktig brikke i å hindre forsøpling og forurensing. Søppel som ikke kunne resirkuleres, skulle brennes. Den giftige asken som ble igjen skulle behandles og dumpes i kratrene på Langøya – sammen med annet giftig og kreftfremkallende avfall fra industrien som også skulle behandles og plasseres der. Her omtaler journalisten hvordan avfallshåndtering typisk fungerte før i tiden, og føler for å måtte poengtere at septik er BÆSJ som er mer virkningsfullt. ¨Minner meg om debatten om septiktømming hvor alt omtales som BÆSJ. "vil DU svømme i BÆSJ" som er rimelig retorisk var en effektiv måte å få gehør på. Også. Hva var alternativet før i tiden? Hva annet skulle vært gjort? Etterpåklokskap er jo den mest eksakte vitenskap. Spes om man tar med 50 års utvikling. Masse mer fargede vinklinger som kunne tas med, men synes hele artikkelen lukter klickbait og krisemaksimering. Skulle ikke forundre meg om den er skrevet av et par miljøaktivister som ikke er tørre bak øra. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lars H. Svart 23.November Link til dette innlegget Svart 23.November Hekri skrev for 1 time siden: Kan noen av dere kloke og beleste hoder her på Bp garantere meg at Langøya vil holde tett i evig tid? Det kan jeg gjerne, he he. Skulle det bli lekkasje om et par hundre år, skal jeg ordne det. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sap_2000 Svart 23.November Link til dette innlegget Svart 23.November -morten- skrev 7 minutter siden: Er vel naivt å tro at det ikke finnes flere slike steder her i Norge tidligere gikk det vel rett i sjøen mange steder tipper jeg. Som alt annet Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hekri Svart 23.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November Takk @Lars H., vi satser på deg! Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Komodo Svart 23.November Link til dette innlegget Svart 23.November Enig med @sap_2000 i at denne artikkelen var meget spekulativt skrevet og lite nyansert. Veldig bra at vi har fått mer fokus på miljøet og miljøgifter enn det de hadde i gamle dager, men nrks redaksjon for klima og miljø har jeg ikke den helt store tilliten til. Artikkelen er overlesset med negativt ladde ord, og hver setning er formulert for å vekke avsky. F.eks. så skriver de at syv personer hadde kvikksølvverdier som var opp mot grenseverdiene. En annen måte å si det på er at ingen hadde kvikksølvverdier som var over grrnseverdiene. Det har sikkert blitt dumpet mye dritt på Langøya, men denne artikkelen tegner et dystopisk bilde av en tilstand av anarki, en tilstand som minner om Tjernobyl like etter eksplosjonen. Det som i alle fall er sikkert er at mye av det som dumpes på Langøya i dag ikke er gift. Aske er nevnt i artikkelen, og det som skjer er at såkalt "flyveaske", dvs. aske fra forbrenningsanlegg (dette er helt ren aske som er rester fra en forbrenning under meget høy tempetatur i energigjenvinningsanlegg) blandes med tynnsyre fra Kronos Titan i Fredrikstad. Denne tynnsyra er et restprodukt fra produksjonen, og ble tidligere pumpet rett ut i elva. Blandingen av flyveaske og tynnsyre danner en gipsaktig masse, og er det faste stoffet som beskrives i artikkelen som lett stein. Hele denne prosessen er en meget miljøvennlig prosess, og et langt skritt i riktig retning i forhold til hvordan avfall ble håndtert på sekstitallet. Da fyrte industrien med kull, husholdningsavfall ble dumpet i naturen, og imdustribedriftene (bla Titan) pumpet avfallet sitt rett ut i elva. Nå blir altså husholdningsavfall forbrent i energigjenvinningsanlegg, som enten gir damp og elektrisitet til bedriftene, eller hetvann som sirkulerer rundt i bla. hele Oslo og omegn i fjernvarmerør og gir varme til bedrifter og husholdninger. Asken fra forbrenningen blandes med tynnsyre og danner gips, og dette blir brukt til å fylle opp kraterne på Langøya. Artikkelen på nrk er subjektiv og mangler metaperspektiv. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jens_P Svart 24.November Link til dette innlegget Svart 24.November Er enig med både @sap_2000 og @Komodo om at artikkelen er spekulativ. Jeg bor i Holmestrand og har Langøya rett utenfor hjemmehavnen. Blir forundret over at virksomheten tas opp på denne måten nå, dette har tross alt pågått siden 1993. Det nordre bruddet er allerede fult, tildekket og tilbakeført som friområde. Bildet av den gamle søppelfyllinga ved Peter Pan ser jeg ikke hva har med Langøya å gjøre, er jo totalt tatt ut av sammenheng. Er heller en dokumentasjon av hvordan man håndterte søppel dengang. Denne var "full" og ble avsluttet på slutten av 1970-tallet. Tilsvarende fyllinger er det mange av i landet, Langøyene i Oslo er bare en av de. Protestene var mange den gang det ble satt i gang, men førte ikke frem. Skulle gjerne sett at Langøya fikk en annen etterbruk, men tror og håper at det som foregår der er en måte å løse et industrielt problem på som fungerer etter hensikten. Uansett er dette et sted fremtidig generasjoner må holde under oppsikt i tilfelle ekspertene tok feil og det skulle lekke gift ut i naturen. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hekri Svart 24.November Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November Jeg leste i utgangspunktet artikkelen som en litt naiv engstelig "båtfarende fant", og det ligger litt i spørsmålet om alt artikkelen sier henger helt på greip. Godt å få Baatplassen's kritiske øyne på dette temaet - som er tilknyttet saltvann, men litt utenfor forumets sentrale "gjøren og laden". Men vannet og miljøet er tross alt viktig for oss - "Ka vi sku gjort, uten havet? Sku vi bært båtan?" Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Roger jo Svart 24.November Link til dette innlegget Svart 24.November Hekri skrev for 15 timer siden: garantere meg at Langøya vil holde tett i evig tid? Har altid hørt at basengene aldi ble fulle??? Fra raporten................ Fjellet på Langøya har nemlig sprekker. Det førte til at saltvann fra utsiden kom inn. Derfor tetter Noah fjellet som skiller giften fra havet. Direktør i Noah, Tove Stuhr Sjøblom, forteller at noen av sprekkene går gjennom hele fjellet, særlig høyere opp i bergveggen. – I tettingsarbeidet har det kommet inn injeksjonsmasser som har fulgt sprekkene ut og gjennom på andre siden, sier hun. Flere steder kan man se at tettemassen har kommet ut i det vernede området på øya. Hvor langt fram i tid må man holde på med det å tette for å være sikker på at det ikke lekker? – I utgangspunktet gjør vi det én gang, til det kravet vi skal møte, og det er det. Da er det tett. Det møter tillatelsens krav. Så da er det tett til evig tid? – Til evig tid NOAHs bedriftshelsetjeneste konkluderer med at de høye verdiene trolig ikke har noe med jobben å gjøre. For høye verdier av kadmium blir som regel forklart med røyking. Bedriftshelsetjenesten mener kvikksølv fra amalgamfyllinger ansatte har i tennene er en forklaring på høye nivåer av tungmetallet. Spesielt dersom den ansatte tygger mye tyggegummi. En annen årsak som trekkes fram er at den ansatte kan ha spist for mye fisk. Om de ansatte spiste for mye fisk, eller tygde for mye tyggis akkurat da prøvene ble tatt, vet vi ikke. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tobixen Svart 24.November Link til dette innlegget Svart 24.November Jeg har jo lurt litt på hvor alt dette "spesialavfallet" tar veien - så det deponeres på Langøya? Litt bedre kildesortering hadde sikkert gjort problemet litt mindre. For ikke så lenge siden fant jeg noe slags vaskeredskap for gulvvask som ble kjørt til avfallsstasjonen (Haraldsrud, Oslo) - den hadde en integrert beholder med noe såpeblanding som kunne sprayes på gulvet. Denne såpeblandingen er altså noe som er ment for å sprayes på gulv ... gulv hvor babyer lærer seg å krabbe, bl.a. ... det er et produkt jeg uten videre ville ha kastet i vasken, eller ut i naturen. Ja, hadde jeg tenkt meg om, så hadde jeg tømt beholderen før jeg kjørte den vekk. På avfallsstasjonen fikk jeg klar beskjed: "såpe? Det skal leveres inn på spesialavfall!". Man passerer spesialavfallet på vei ut fra avfallsstasjonen, så det var jo enkelt å levere den der, og jeg måtte spørre én gang til for å være helt sikker på at det var rett å levere den inn på spesialavfall ... joda, det var helt riktig! Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
sailorboy Svart 24.November Link til dette innlegget Svart 24.November Hva skjedde med marina og eldorado for båtfolket på Langøya? https://www.batmagasinet.no/vurderer-ny-y-med-gjestehavn-og-konsertamfi/229188 Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 24.November Link til dette innlegget Svart 24.November sailorboy skrev 34 minutter siden: Hva skjedde med marina og eldorado for båtfolket på Langøya? Det kan hende noen plutselig husket på att det ville koste penger...mye penger. Holmestrand kommune er blakk og hvem andre vil satse 100 millioner eller noe på en gjestehavn på en øy? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.