lurvetass Startet Lørdag 20:03 Link til dette innlegget Startet Lørdag 20:03 De påstår at de automatiserer 90 % av byggingen på veldig mye kortere tid. https://www.bbc.com/news/articles/c751xw96e9yo Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Okkaby Svart Lørdag 20:36 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:36 Det er nok en del av fremtiden ja. Det printes jo alt mange store ting. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart igår klokken 06:19 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:19 9 hours ago, Okkaby said: Det er nok en del av fremtiden ja. Det printes jo alt mange store ting. Man kan vel 3-D printe for eksempel skrog som er laget av termoplast, men ikke skrog som er laget av glassfiber, kevlar eller karbonfiber. I et skrog som er bygd opp av et typisk komposittmateriale, så ligger jo den aller støreste delen av styrken i fibrene, og så bruker man en kjemisk reaksjon mellom polyester eller epoxy for å binde sammen fibrene, gi styrke og gjøre skroget tett. Et slikt materiale er jo ikke egnet for å bli printet, da printingen ikke gir mulighet for å bygge opp en slik materialstruktur. En annen side ved saken det er at man selvfølgelig kan etablere automatiserte produksjonsprosesser, som legger fibrene, og påfører valgt bindingsmateriale, men dette vil jo rent kvalitativt være noe annet enn "printing". Termoplaster kan printes men ikke komposittmateriale basert på fiberteknologi. Det som avgjør hva man kan 3-D printe, det vil jo for en stor del være styrken og kvaliteten i det materialet som man bruker til å 3-D printe. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart igår klokken 06:43 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:43 Tror nok de klare få til materiale som er mer en stekt nok. Husk på det også støpes båter i plast. Pioner/River++ Dette er rene plast båter uten noe glassfiber/kompositt. Rotasjons støpt og holdbart. Så at de skal kunne få til 3D printing har jeg troa på. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart igår klokken 08:02 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:02 De skriver at printet inneholder en miks av fiber @Arne2 og bruker slegge på skroget for å vise at det er sterkt. particular mix of thermoplastics and fibreglass that is strong Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
SveinHa Svart igår klokken 09:04 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:04 Der finnes mange varianter av filament til 3D printer med karbonfiber og jeg har til og med stående en rull eller 2 i hylla til mer krevende deler så teknologien finnes. Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Okkaby Svart igår klokken 09:08 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:08 En får jo feks glassfiber forsterket filament. ikke billig for mannen i gata å kjøpe, men det finnes. Det krever nok også en litt bedre printer enn det mange har hjemme på guterommet. Har sjøl plan om å eksperimentere med diverse og har printer som kan håndtere denne typen filament. Polymaker Fiberon PPS-GF20 1.75 mm Grey 3 kg - 3DNet Så har en også carbon fosteket filament som feks dette, som kanskje også vil fungere. Fiber Force Nylforce Carbon Fiber 2.85 - 3DNet Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart igår klokken 09:44 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:44 Har en først tegningen. Så går resten jo mer eler mindre automatisk. Skal se om ikke jeg får skannet ræva på Baljen. Så se om jeg får laga en tegning av nye badeplatform. Så kanskje noen kan printe den for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart igår klokken 10:04 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:04 Både 3D printing og CNC maskinering av komplekse figurer gir nok helt andre muligheter til produktutvikling enn det vi hadde i gamle dager. Men for min del ville jeg tro at gevinsten lå i utvikling av plugger og former, og at videre produksjon f.eks. foregikk ved vacuumstøp. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne2 Svart igår klokken 10:06 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:06 1 hour ago, Okkaby said: En får jo feks glassfiber forsterket filament. ikke billig for mannen i gata å kjøpe, men det finnes. Det krever nok også en litt bedre printer enn det mange har hjemme på guterommet. Det gir jo liten mening. Styrken i fiberforsterket kompositt ligger jo i at fibrebe skal ligge ubrutt i en viss lengde. Når man for eksempel bygger rotorblader til helikopter, så starter man opp med å feste fiberen i bladtuppen, og så legger man hel og ubrutt fiber gjennom bladets lengde, rundt innfestingen ved bladrota, og tilbake til bladtuppen. (Eksempel i fra Eurocopter Super Puma, legging av kevlar fiber). På en vanlig gassflaske så er plastmaterialet ofte så gjennomsiktig at man kan se hvordan de ubrutte fibrene er spunnet opp for å gi styrke til flasken. Dette er jo sånn sett også et eksemel på det samme. Det forhold at styrken i materielaet er avhengig av forholdvis lange fibre som er ubrutte og som gir styrke til materialet, det medfører jo at alle de komposittmaterialene som vi i dag bruker til å bygge seilbåter er uegnet for printing som produksjonsmetode. Selvfølgelig så kan man automatisere leggingen av fiber, men det må jo skje på en annen måte enn ved printing. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart igår klokken 10:09 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:09 16 minutes ago, Komodo said: Men for min del ville jeg tro at gevinsten lå i utvikling av plugger og former, og at videre produksjon f.eks. foregikk ved vacuumstøp. Ja, til prototyping, støpeplugger og former, det blir noe annet. Printing kan nok ofte brukes som en del av en produksjonsprosess, men når det er snakk om krav til høy styrke og andre materialtekniske egenskaper, så er nok ikke printing alltid en egnet metode, som egneste metode, for å nå et egnet sluttresultat. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart igår klokken 10:20 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:20 Her bygger de hele båter så dette blir spennende. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Arne2 Svart igår klokken 10:29 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:29 5 minutes ago, lurvetass said: Her bygger de hele båter så dette blir spennende. Ja denne båten ser vel ut til å bli bygd i samme plastmateriale som man bruker i plastflasker for hårsjampo og oppvaskmiddel. Man kan selvfølgelig printe ut en 40 fot Pionerjolle, og en dieselmotor i termoplast, men det er vel heller tvilsomt om man får start. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart igår klokken 11:56 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:56 De printer jo våpen også @Arne2 så skal aldri si aldri. Men virker som de går all in i hvertfall, de påstår også at de har laget prototyper av skrog til forsvaret. https://ceadgroup.com/segments/large-format-additive-manufacturing-maritime-industry/ Uansett, ryker de på en test i forhold til styrke i skroget så dør det ut, men funker det kan det bli ny byggemetode. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Arne2 Svart igår klokken 12:18 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:18 19 minutes ago, lurvetass said: De printer jo våpen også @Arne2 så skal aldri si aldri. Men virker som de går all in i hvertfall, de påstår også at de har laget prototyper av skrog til forsvaret. https://ceadgroup.com/segments/large-format-additive-manufacturing-maritime-industry/ Uansett, ryker de på en test i forhold til styrke i skroget så dør det ut, men funker det kan det bli ny byggemetode. Det er vel ikke akkurat Smith & Wesson og Colt som printer ut skytevåpen med 3-D printer, vel jeg tro? Selv om det er mulig å printe ut et skytevåpen eller en båt ved hjelp av en 3-D printer, så er det vel ikke gitt at det vil gi bedre resultater enn andre metoder? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart igår klokken 12:37 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:37 lurvetass skrev for 2 timer siden: Her bygger de hele båter Får jo litt troa på teknikken når vi ser båter som denne! Ser ut for de tar grep i innvendig struktur for å opprettholde styrke. Men, det må være litt utfordrende å holde båten ren med den finishen uten glatte flater🤔 Spørs om de ikke etter hvert finner ut at overflaten bør slipes, eventuelt poleres i tillegg, hvis ikke vil nok mosen sette seg rimelig kjapt😅 Med mindre teknikken tenkes primært til grovere arbeidsbåter, en slik overflate virker som grei antiskli, om ikke annet. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Det er fullt mulig med en robot som legger ut pre-impregnerte glasfiber tråder (eller karbon) fiber/remser. På samme måte som for produksjon av glasfiber propanflasker eller flyskrog-komponenter. Men om det lønner seg er noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Mener jeg så allerede for 10-15 år siden de laga plugg av isoporklosser. Men klart om de klarer å lage printemaskiner som lager skrog direkte i Glassfiber eller karbonfiber ville det nok blitt en veldig bra og rask produksjon Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Arne2 skrev for 21 timer siden: Det gir jo liten mening. Styrken i fiberforsterket kompositt ligger jo i at fibrebe skal ligge ubrutt i en viss lengde. Når man for eksempel bygger rotorblader til helikopter, så starter man opp med å feste fiberen i bladtuppen, og så legger man hel og ubrutt fiber gjennom bladets lengde, rundt innfestingen ved bladrota, og tilbake til bladtuppen. Det har vel liten relevans i et glassfiberskrog, så lange fibre er ikke vanlig i båt. Ellers så synes jeg ikke vi skal være så skeptiske til nye byggemetoder, verden går stadig fremover. En gang i tiden laget man jo til og med båter av tre, men nye metoder og produkter har ført til at både GRP og termoplast nå er mer funksjonelt. Tenk så greit det hadde vært som selvbygger, man kjøper tegningsfiler, justerer evt til eget behov og setter i gang printeren. Når man f.eks ser hvor mye tid og arbeid @Knude la ned i byggingen av sitt skrog så ser jeg absolutt muligheter her. Spesialtilpasset båt har vel aldri vært enklere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Krimart skrev for 5 timer siden: Det er fullt mulig med en robot som legger ut pre-impregnerte glasfiber tråder (eller karbon) fiber/remser. På samme måte som for produksjon av glasfiber propanflasker eller flyskrog-komponenter. Men om det lønner seg er noe annet. Jeg tenker litt det samme. Jeg kjenner ikke teknologien de utvikler nå med 3D printing av et helt skrog, men jeg sliter litt med å se at det blir en rask, billig og god måte å serieprodusere båter på. I mitt hode er det en relativt effektiv metode å legge opp glassfiber iht. en laminatspesifikasjon i en form, og deretter vacuuminjisere resin. Ser ikke helt hvor gevinsten ligger med printing dersom man allerede har en form. I tillegg får man en glatt og blank gelcoat "gratis" rett ut fra forma. Hvordan blir det med 3D printing? Utvikling av former derimot er et tidkrevende og i stor grad manuelt arbeid. index skrev for 2 timer siden: Det har vel liten relevans i et glassfiberskrog, så lange fibre er ikke vanlig i båt. Nja, like ekstremt er det nok ikke, men absolutt relevant. Jeg ser absolutt argumentene til @Arne2 med lengder på fiber, samt retning de legges i. Et moderne lettvektsskrog bygges ikke opp av kun CSM. Det kan være komplekse beregninger og tester som ligger bak hva slags fiber som skal brukes, og hvordan den skal legges. Noen steder kan det kanskje være ensrettet rovingmatte med lange fiber, andre steder vevd roving (WR), eller sydd roving med ulike fiber i hver retning. @Knude kan sikkert si mer om slike laminatspesifikasjoner, selv om det sikkert har vært en utvikling der også siden han gikk av. index skrev for 2 timer siden: Ellers så synes jeg ikke vi skal være så skeptiske til nye byggemetoder, verden går stadig fremover. Ja for all del, enig i det. Verden går framover, og det er mange som har brent seg på å låse seg opp i et gammelt mønster. Finnes til og med et ord for det, de kalles luditter. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lurvetass Svart 5 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Flere produsenter som forsøker seg på 3D printing. Disse bruker resirkulert plast. https://ceadgroup.com/segments/large-format-additive-manufacturing-maritime-industry/ På noen er det tydelige spor og riller etter printingen og da er nok renhold et ankepunkt som @Hakkannen sier, men blir jo sklisikker dørk kanskje? Fant flere produsenter som bruker ferdige plater av HDPE og lim/sveiser de sammen. Hvis de kan printe i flere farger og polere de blanke kan det jo pent også. Men ville nok sett noen grundige tester og hørt litt om erfaringer før jeg hadde kjøpt en printet båt. Selv om jeg synes det er spennende med nye metoder er det som @Arne2 og flere andre hevder usikkerhet om det blir sterkt nok. Men tenk mulighetene. Med begrensning på 12 meter lengde og 4 meter bredde og kun 4 dager på ferdig skrog uten former. Man kan lage masse forskjellige varianter og vil få en ganske voldsom kapasitet i forhold til tradisjonelle metoder. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Komodo Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden lurvetass skrev for 3 timer siden: Flere produsenter som forsøker seg på 3D printing. Disse bruker resirkulert plast. Hvis de bruker resirkulert plast så er det nok snakk om thermoplast. Thermoplast er vel også eneste alternativ ved 3D printing? For min del er båter av thrrmoplast uaktuelt til noe annet enn jolle. lurvetass skrev for 3 timer siden: Fant flere produsenter som bruker ferdige plater av HDPE og lim/sveiser de sammen. Det blir jo en helt annen produksjonsmetode, og mulighetene til f.eks dobbeltkrumme flater blir meget begrenset. Det er forøvrig slik Polar Circel lager båtene sine. lurvetass skrev for 3 timer siden: Hvis de kan printe i flere farger og polere de blanke kan det jo pent også. Polere thermoplast, blir det noe greie på det da? Det må i alle fall være snakk om plastkvaliteter jeg aldri har vært borti. lurvetass skrev for 3 timer siden: Men tenk mulighetene. Med begrensning på 12 meter lengde og 4 meter bredde og kun 4 dager på ferdig skrog uten former. Man kan lage masse forskjellige varianter og vil få en ganske voldsom kapasitet i forhold til tradisjonelle metoder. Det store fortrinnet ligger nok i produkutvikling og små serier eller one-off tenker jeg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.