PaulS Startet igår klokken 16:49 Link til dette innlegget Startet igår klokken 16:49 Hvor stor avstand bør det være mellom fettsmurt pakkboks og hylserør? Sleipners manual for oljesmurt boks sier at avstand ikke skal være større enn 10 mm. Bør dette gjelder for fettsmurt også? En liten glippe bør det vel uansatt være ettersom boksen er litt i bevegelse, og hylserøret ikke Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart igår klokken 21:34 Link til dette innlegget Svart igår klokken 21:34 Skjønner ikke helt spørsmålet. Pakkboksen er jo normalt tredd inn på hylserøret og låst fast med slangeklemmer til dette. Da er vel avstanden du spør etter gitt av lengden på pakkboks en. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Lazyjack skrev for 3 timer siden: Skjønner ikke helt spørsmålet. Pakkboksen er jo normalt tredd inn på hylserøret og låst fast med slangeklemmer til dette. Det er ikke pakkboksen som er tredd inn på hylserøret. Pakkboksen er tredd inn i en kraftig gummislange, og gummislangen er tredd inn på hylserøret. Slangeklemmer både på pakkbosen og på hylserøret. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lazyjack Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Komodo skrev for 7 timer siden: Det er ikke pakkboksen som er tredd inn på hylserøret. Pakkboksen er tredd inn i en kraftig gummislange, og gummislangen er tredd inn på hylserøret. Slangeklemmer både på pakkbosen og på hylserøret. Ja, jeg tenkte mer i retning av "Volvokondom" som jeg har i min båt. Det er jo også er en pakkboks men vannsmurt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Ja, det er klart, Volvokondomen monteres jo rett på hylserøret. Men strengt tatt så er vel Volvokondomet en tetning, ikke en pakkboks. Men det blir jo bare flisespikkeri Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
J-Å Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Standardhylsene fra Sleipner er bare ca. 10 cm lange. Så da blir det adskillig mindre mellomrom mellom metalldelene. Behovet for fleksing varierer vel endel med hvor mye motor/thrustlager kan bevege seg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Og hvis oppretting og kast ikke er helt borti natta, er et par cm plenty godt nok. Men der streiker telepatien min. Egentlig, avstanden mellom hylserør og pakkboks kan vel være hva som helst, bare det ikke blir for lite. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Siden jeg holder på å bytte motor nå, den nye er 100 mm lengre enn den gamle så skyter jeg inn et spørsmål her nå. Jeg har altså vannsmurt Volvokondom som er klamret til en romslig propell hylse (egentlig bare et innstøpt rør) og så sitter det et cutlesslager på brakett utvendig. Fordi den nye motoren er lengre enn den gamle så ønsker jeg å skyve motoren så langt bak jeg kan, dvs. til det bare er 5-10 mm klaring mellom akslingsflens og kondom. Noen meninger om det? Propellaksling diameter er 25 mm og lengden er ca. 1,2 meter. Motoren er Yanmar 3GM30, tresylindret på gummi labber. Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart 1 time siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1 time siden Lazyjack skrev for 3 timer siden: Siden jeg holder på å bytte motor nå, den nye er 100 mm lengre enn den gamle så skyter jeg inn et spørsmål her nå. Jeg har altså vannsmurt Volvokondom som er klamret til en romslig propell hylse (egentlig bare et innstøpt rør) og så sitter det et cutlesslager på brakett utvendig. Fordi den nye motoren er lengre enn den gamle så ønsker jeg å skyve motoren så langt bak jeg kan, dvs. til det bare er 5-10 mm klaring mellom akslingsflens og kondom. Noen meninger om det? Propellaksling diameter er 25 mm og lengden er ca. 1,2 meter. Motoren er Yanmar 3GM30, tresylindret på gummi labber. Jeg er åpenbart ikke noe ekspert, men går vel greit så man er helt sikker på at ikke terningen kan flytte på seg og bli maltraktert av klemflensen? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Godt poeng @PaulS! Sikkert lurt med litt klaring men løsner tetningen fra hylse røret så er det uansett fritt frem for sjøen inn i båten. Ganske skummelt i grunn😫 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.