Tor Arild Startet 13 timer siden Link til dette innlegget Startet 13 timer siden Må tilstå at dette IKKE er det nye bordet til båten min. Skulle gjerne hatt plass til et slikt bord ombord... Men tillater meg å forsøke å komme med et trerelatert spørsmål siden det er så mange her inne som har så mye kunnskap. Jeg har tenkt å endre farge på dette gamle Eikbordet som jeg tror har vært lakket en gang i tiden. Ønsker å gjøre dette Matt sort, for så å legge en glassplate over bordplaten når ferdig. Har tenkt å grundig slipe ned når våren kommer og jeg kan jobbe i garasjen, og deretter er det mange uavklarte momenter for meg som er mest bevandret innen plastens verden: Tenkte å slipe for deretter å avfette med Aceton og tilsist bruke en mørk beis. Er jeg på bærtur? Om noen kan belyse hva som er rett å gjøre eller om jeg bør tenke en annen retning, så er jeg veldig takknemlig til tross for at dette ikke er rent båtfaglig. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Avfetting bortkastet. Slip, vannbeis, tørk, slip, beis. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Synd å legge glassplate på et eikebord da. Du kan jo nate fasene mellom planken for å gjøre det lettere å tørke bort matrester om det er tanken...... Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Skal du ha det sort, kan du jo ebonisere det. Først slipe, så ebonisere, så kan du olje det. Avfetting er 100% unødvendig. Jeg ville ikke lakkert det igjen, for så fort du får brudd av lakkfilmen vil det trekke inn vann og du får misfarging. Olje er enkelt - påfør olje på våren etter en vask og tørk. Ebonisering, ja - hva er nå det? Det kan du lese om på bloggen min; her er også en video: The Christmas Market products | Fagerjord.org | Page 3 Full beskrivelse av prosessen: Ebonizing oak | Fagerjord.org Fordelen her er at behandlingen ALDRI vil blekes av solen. Oppstår en skade, kan du bare gjenta behandlingen lokalt og det blir like fint. Skulle du angre deg, stikker ikke behandlingen særlig dypt. Det blir 100% kullsort etter at du påfører olje. Før det kan du oppleve litt blåskjær, og helst litt rustfarge på overflaten. Men som sagt: olje på, så blir det sortere enn samvittigheta til namsmannen! Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Tor Arild Svart 6 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Tusen takk alle sammen - her var det mye bra. Står mellom beising og det jeg aldri har hørt noe om, ebonisering. Skal lese meg opp :) Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 53 minutter siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 53 minutter siden Takk for link @Vidar F.H.. Dette så skikkelig interessant ut! Har ikke tenkt å gjøre noe med bordet før det begynner å bli oppholdstemperatur i garasjen, men tenker jeg skal få skaffet noen biter eikeplank på kystkulturmuseet og prøve litt før varmen slår til og jeg kan ta bordet ut. Med plankebit(ene) så blir det sliping om lakk, så påføre din "mirakelmikstur", la det tørke og så olje. Har du også noen oljer du vil fremholde foran andre? Som sagt, en total novise med tre foruten sliping og lakking av tredetaljer. Har du @Hakkannen forsøkt deg på ebonisering? Igjen, takk for godt råd! Legger ut bilder her når jeg har fått tak i emner og forsøkt :) Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 47 minutter siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 47 minutter siden @Big Horn Jeg var på besøk hos noen som hadde et svært gammelt bord, som også var litt ujevnt som dette. De hadde lagt på en glassplate etter å ha renset bordet for eldre olje og lakk. Synes det så veldig fint ut, nesten som en liten kunstinstallasjon under glasset. Trengte heller ikke være redd for søl av mat eller verre, flytende skvett av melk, brus eller vin. Skal være et hverdagsbord hos oss med mat, drikke, arbeide og alle saker som skjer i dagliglivet hos oss og jeg orker ikke gå rundt å være hysterisk om noen skumper et glass eller det drypper litt saus o.l Kommer til å prøve på en prøvebit først uansett og se, men smaken er jo subjektiv. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.