Jump to content

Ødelagte gjenger på bunnpanne på Yamaha F150A

fredriksen

Recommended Posts

Da motoroljen skulle byttes på en Yamaha F150A påhengsmotor, fulgte en spiral-tråd ut sammen med bunnpannepluggen. Det var tydelig at noen hadde forsøkt å reparere ødelagte gjenger med noe tilsvarende Helicoil. Det er selvfølgelig trangt der pluggen er, så det er ikke noen "rett inn" eller "rett fram" tilgang til pluggen, så det er forståelig at det kan ha vært vanskelig å reparere med f.eks Helicoil. 

Men, dette må ordnes. Motoren er fra 2012 og har mange gode år igjen forutsatt at den får smøring fra motorolja. Et påhengsmotor verksted ønsket ikke å se på dette da de ikke håndterte Yamaha. Et Yamaha sertifisert verksted ga en pris opp mot halve verdien av motoren ved å bytte bunnpanna. Prisene på deler (bunnpanne og diverse pakninger ) var som forventet, men jeg synes at timeforbruket er høyt da jeg forventer at dette er kjent arbeid hos et verksted som jeg vil tro kjenner motoren ut og inn. Eller muligens det er derfor de beregner to dagers arbeid for å bytte bunnpanna??

Har noen av baatplassens lesere hatt det samme problemet og hvordan har dere eventuelt reparert dette?

:-) steinar

Usikker på hvordan det er å komme til dette problembarnet, men dersom adkomsten er grei ved å ta av plastkåpene, så bør det være en kurant jobb å sette inn nye innsatsgjenger her. Jeg ville foretrukket å bruke ei innsatshylse, ikke innsatsgjenger av "spiraltypen", slik som Helicoil. Husker ikke hvilken dimensjon denne dreneringsskruen har, men det er jo ikke et absolutt "must" å gjenbruke den samme skruen dersom det er leit å få tak i innsatsgjenger med den dimensjonen. I enkelte tilfeller har jeg laget meg innsatsgjenger selv ved å bore og gjenge opp en større skrue. Har også laget slike innsatsgjenger ved å gjenge opp stangstå med fingjenger, og deretter boret og gjenget innvendig. Kan berge seg ut av mange situasjoner på den måten (krever tilgang på dreiebenk + å kunne bruke den...). 

Her er en sprengskisse av saken. Dreneringsskruen er pos. nr. 13.

image.png.98015ce73d456d0dd964ff2a88d6db47.png 

Den triste sannheten er vel at det ikke er så mange verksteder som har kapasitet, lyst, ønske, samt den nødvendige kompetansen blant sine ansatte til å utføre en slik jobb som @Komodo beskriver. En jobb som det er en viss risiko for ikke blir bra på første forsøk, men som det selvfølgelig må gires full garanti for. En jobb som det er vanskelig å gi fast pris på, noe som de fleste vil ha over telefonen….

Da er det «lettere» å gi en pris på bytte av bunnpanne. En jobb som de lett kan garanti på. En jobb de kan tjene penger på. Men en jobb de mest sannsynlig ikke får. Noe som kanskje fører til at kunden kjøper en ny motor.. 

Litt trist. Får håpe det kan komme gode tips her slik at TS får båten tilbake på vannet. 

Komodo skrev for 17 timer siden:

Jeg ville foretrukket å bruke ei innsatshylse, ikke innsatsgjenger av "spiraltypen", slik som Helicoil.

Samme her, 

Time-Sert er et anerkjent merke for slike gjengehylser, mener de føres av feks wurth? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Er hele gjengeinnsatset borte? 

Er gjengene bare dårlige hadde det kanskje funka med å lime fast tappepluggen med f.eks. sterkt gjengelim som Loctite 278 eller om det finnes noe som er bedre egnet?

Kan oljen skiftes med oljesuger?

Eventuelt gjenge opp et mindre hull i senter av skruen?

Eller om det er gjenget opp til innsatsgjenger, spørre en venn eller mekanisk verksted om det kan dreies en tappeplugg med riktige gjenger, kanskje litt trangere dersom gjengene er dårlige? 

Hmmm bore opp senter av oljeplugg og nye gjenger i mye mindre dim. var jo en god ide Lars Hansen. Trenger ikke store hullet for å tappe av oljen. Men forstår det slik at gammel plugg nå er ute og ikke lar seg skru fast igjen....

Å bytte bunnpanna er ikke vanskelig bare MYE skruing. Blokken må løftes opp og den veier jo endel så en talje eller motorløfter trengs. Har du garasje å stå i trengs ikke motor å taes av båten. Gjorde samme jobben på min forrige F50. Det går greit om du har tid. Kjekk vintersyssel. Sjekk pris på ny bunnpanne fra USA. Yamaha her skal jo ha halve huset i betaling.

Skulle du klare å gjenge opp igjen det gamle hullet ville eg prøvd å finne en bunnplugg med magnet. Det KAN ligge rester av gammel helicoil i bunnpanna.... (vet ikke hva helicoil er laget av)

Men ville definitivt prøvd å få nye gjenger før bytte av bunnpanne.

Sørlandet2 skrev for 23 timer siden:

Den triste sannheten er vel at det ikke er så mange verksteder som har kapasitet, lyst, ønske, samt den nødvendige kompetansen blant sine ansatte til å utføre en slik jobb som @Komodo beskriver. En jobb som det er en viss risiko for ikke blir bra på første forsøk, men som det selvfølgelig må gires full garanti for. En jobb som det er vanskelig å gi fast pris på, noe som de fleste vil ha over telefonen….

Da er det «lettere» å gi en pris på bytte av bunnpanne. En jobb som de lett kan garanti på. En jobb de kan tjene penger på. Men en jobb de mest sannsynlig ikke får. Noe som kanskje fører til at kunden kjøper en ny motor.. . 

Ja dessverre, men i mine øyne sier dette litt om hvilken vei det går på slike serviceverksteder. Men vet om lokale verksteder som har løst slike problemer flere ganger, bla. når gjengene til tappepluggen i undervannshuset er ødelagt. Så her kommer det nok helt an på hvilken mekaniker man tilfeldigvis treffer på. 

Lars Hansen skrev for 6 timer siden:

Er hele gjengeinnsatset borte? 

Er gjengene bare dårlige hadde det kanskje funka med å lime fast tappepluggen med f.eks. sterkt gjengelim som Loctite 278 eller om det finnes noe som er bedre egnet?

Kan oljen skiftes med oljesuger?

På denne motoren kan man skifte olje med oljesuger, så dette er en vei å gå i nøden. Men metoden din fordrere at man etter å ha tappet ut olja klarer å få det helt fettfritt i de gamle gjengerestene før man limer inn tappeskruen. Ville i så tilfelle brukt Loctite 638 e.l. 

Men hvis man først kommer til for å gjøre den operasjonen, så kommer man mest sannsynlig til for å sette inn løsgjenger også :glimter:

Lars Hansen skrev for 6 timer siden:

Eventuelt gjenge opp et mindre hull i senter av skruen?

Det blir jo litt det samme som mitt alternativ lenger opp. Altså lage en gjengeinnsats ved å bore opp en skrue og gjenge den opp innvendig. I så tilfelle ville jeg gått opp en dimensjon eller to fra den gamle skruen, og gjenget opp med så stor diameter som mulig på det innvendige hullet. 

I denne gjengetabellen kan man se hva som er den nærmeste dimensjonen i fittingsgjenger over tappeskruen. Nå husker jeg som nevnt ikke dimensjonen på tappeskruen på denne F150, men fritt etter hukommelsen er det M14x1,5. Hvis det f.eks. er gods nok til å gjenge opp til M16x1,5, så kan man sette inn en ny tappeplugg direkte i denne dimensjonen. Det er jo ikke noe stort poeng i å få inn innsatsgjenger for å beholde den originale pluggen. 

image.png.887ca33cdcfd535d730d7f9291b900d3.png

Ja, da er problemet løst, kan det se ut for. Et serviceverksted med Yamaha godkjenning har boret ut og satt inn en gjengestuss som tappepluggen skrus i. Det kom på ca 8% av bunnpanne-bytteprisen. Det ble fakturert to timer, så de hadde muligens gjort jobben tidligere og dette var kjent arbeid.  Så nå skal dette være greit. For å sikre seg og ikke ta noen sjanser, blir det heretter å suge ut gammel olje og la pluggen få stå helt i ro. 

Her er kopi av arbeidsbeskrivelse:

Gjenger i bunnpanne skadet.

Fjernet eksisterende heli-coil. Rengjort og sentrert hull for
gjengeforing.
Installert gjengeforing, samt ny tappeplugg og
tilhørende tetning.

Så det finnes verksteder og Verksteder!  Og Blommenholm Motorverksted er et ordentlig Verksted!

:-) steinar

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...