-morten- Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Jeg hadde tanklokk av typen Jens P la ut bilde av, der var pakningen gåen og det hadde kommet inn vann på tankem. Ble et helvete for meg, da tanken på forrige båten kun hadde tilkomst til en liten del bak skvalpeskottet. Klarte ikke å få ut dritt og grums selv, så måtte ty til proff hjelp. Hvis man ser på formelen for kondens, så er det veldig usansynlig at det blir store mengder vann pga. kondens. Når det er vann på drivstofftanker er det i 99% feil på gjenomførimger eller lekasjer på tanktopp/koblinger/rør Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
mons Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden På noen tanker er det ikke plass til å skru til klemme på slangen under dekk på påfyllingsstussen. Stussen er bare tredd ned i slangen. Da vil lekkasje under pakningen på dekk kunne fylle tanken. Med den krana til å tappe under tanken vil evt vann legge igjen noen dråper i røret over kuleventilen hver gang du krenger hvis den enden på tanken er lavest. Tapp bittelitt ofte eller sett en liten beholder under krana og la krana stå åpen, så blir det et "eksternt" jur. Hvis du har mulighet kan du også kappe sugerøret slik at du henter diesel 3-4 cm over bunnen. Da skal det mye mer til før du tar inn vann i motoren. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Fantino Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden mons skrev 56 minutter siden: På noen tanker er det ikke plass til å skru til klemme på slangen under dekk på påfyllingsstussen. Stussen er bare tredd ned i slangen. Da vil lekkasje under pakningen på dekk kunne fylle tanken. Med den krana til å tappe under tanken vil evt vann legge igjen noen dråper i røret over kuleventilen hver gang du krenger hvis den enden på tanken er lavest. Tapp bittelitt ofte eller sett en liten beholder under krana og la krana stå åpen, så blir det et "eksternt" jur. Hvis du har mulighet kan du også kappe sugerøret slik at du henter diesel 3-4 cm over bunnen. Da skal det mye mer til før du tar inn vann i motoren. Eksternt jur var smart! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden -morten- skrev for 4 timer siden: Hvis man ser på formelen for kondens, så er det veldig usansynlig at det blir store mengder vann pga. kondens. Kan du legge ut formelen du har brukt? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
-morten- Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden 47 minutes ago, Komodo said: Kan du legge ut formelen du har brukt? Har vært flere tråder om kondens tisligere og her er formelen. Som en tommelfingerregel er dampinnholdet i gram pr. kubikkmeter luft nær lik damptrykket i millimeter. For litt større nøyaktighet gjelder formelen: (289×pd)/(273-t) [g/m3] der pd er damptrykket og t temperaturen. Hvis du har 1000 liter og det er 100%luftfuktighet på 30C vil det utgjøre 28gram vann 8 gram vann ved 8C Da skal du ha sinnsyke temperaturer og temperatursvigninger skal du kunne klare å produsere noe særlig mengde vann. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Lars H. Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Her et diagram med forbindelsene mellom relativ fuktighet, temperatur og gram vann i en tom (diesel)tank på 1m³ (1000 liter). I eksemplet til -morten- vil det da felles ut 20g (28 - 8g) vann om luften i tanken kjøles ned fra 28°C til 8°C. Om man da har en stor tom dieseltank på la meg si 500 liter, og temperaturen svinger 10 ganger mellom 0°C og 10°C og 100% relativ fuktighet i løpet av vinteren, utfelles det da (9g - 5g)×10 = 40g, altså 0,04 liter vann! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Steihy Svart 9 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Fantino skrev for 3 timer siden: Eksternt jur var smart! Da har du skjønt ideen bedre enn meg. Står krana åpen, renner tanken tom. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
-morten- Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden 22 minutes ago, Lars H. said: Her et diagram med forbindelsene mellom relativ fuktighet, temperatur og gram vann i en tom (diesel)tank på 1m³ (1000 liter). I eksemplet til -morten- vil det da felles ut 20g (28 - 8g) vann om luften i tanken kjøles ned fra 28°C til 8°C. Om man da har en stor tom dieseltank på la meg si 500 liter, og temperaturen svinger 10 ganger mellom 0°C og 10°C og 100% relativ fuktighet i løpet av vinteren, utfelles det da (9g - 5g)×10 = 40g, altså 0,04 liter vann! Flott Lars! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Steihy Svart 8 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Lars H. skrev 25 minutter siden: Om man da har en stor tom dieseltank på la meg si 500 liter, og temperaturen svinger 10 ganger mellom 0°C og 10°C og 100% relativ fuktighet i løpet av vinteren, utfelles det da (9g - 5g)×10 = 40g, altså 0,04 liter vann! Forutsetter ikke det luftsirkulasjon? Felles ikke vannet ut bare en gang? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
subwoofer Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Jo, det forutsetter full utskifting av lufta når det er varmt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Og at det er litt diesel i tanken der vannet kan "gjemme seg" under dieselen, he he. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden MAO, om Hulda fyller 400 liter diesel i juni, bruker opp dieselen i løpet av sommeren, vil det påfølgende vinter kunne dannes rundt 10 gram kondens. Noe i den duren. En liiiten teskje vann. Så det er klart, en skvett bioprotect er ikke av veien. For vannet forsvinner jo ikke før det blir så mye at det blir sugd opp. Og da havner vannet i vannutskillerene. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Når jeg har brukt båten i en 5-6 timer, typisk fisketur, kan jeg kjenne at min 300 liters dieseltank er lunken. Mye varm diesel i retur etter en så lang periode. Om tanken har lavt nivå ,er det da en del luft som varmes opp og kjøles ned for dermed potensielt å svette ut vann. Brukte Hammerdown inntil de gikk konk. Fant aldri vann i dieselen da. Har i den senere tiden prøvd med Sta Bil Fuel stabilizer om det kan være en god erstatning. Tapper vannutskiller to tre ganger per år. Båten ligger på sjøen hele året og er mye i bruk vinterstid. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
mons Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Steihy -forutsetningen er en tett tank på feks 1 liter med tappekran som åpnes for å tømme juret etter eget forgodtbefinnende. Vannet som sklir forbi avtappingen i hovedtanken hver gang du krenger rolig vil renne ned igjennom avtappingen og holde seg i den lille tanken. Regnestykket til Lars er bra, men hvis man kjører litt og diesel+luft blir varm brukes vel av det kondenserte vannet for å øke luftfuktigheten igjen, så jeg tipper du må halvere resultatet.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Steihy Svart 7 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7 timer siden For meg ble kondens som årsak til litervis med vann, strøket I det øyeblikk Komodo minnet meg på at det ikke kunne bli mer vann enn det var luft til. Da er det ikke nødvendig å tenke lenger. Jeg har som sagt konkludert på problem og løsning. Men jeg grubler videre på dette med filter. Jeg har følt meg trygg når jeg har hatt glassklar diesel i glasset, og tenkt at det filteret har ikke hatt mye å jobbe med. Det holder en tur til. Men ikke skjønt flyten skikkelig. Nå glemte jeg å studere undersida av "lokket" som kunne fortalt noe om flyten, men... Kommer dieselen inn i filterboksen på utsida av filteret og filtreres inn i midten? Er den som er i glasset filtrert eller renner den ned ufiltrert? Sirkulerer dieselen i glasset i det hele tatt når det er fullt? De som selger Racor hevder at der skjer vannutskillinga før filtrering, og at at vann kan tette filteret i et system som ikke gjør det. Min erfaring med VP systemet er at jeg ikke har fått motorstopp bortsett fra den ene gangen glasset var helt fullt. Dette er kun til læring og forståelse. Jeg satser på å holde tanken fri for vann, og tenker ikke å bytte filtersystem nå. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Steihy Svart 7 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7 timer siden mons skrev 4 minutter siden: forutsetningen er en tett tank på feks 1 liter med tappekran Altså, ta hull i tanken og sveise på et jur? Eller hvordan mener du jeg skal få tetning mellom tanken og juret? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Fantino Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Steihy skrev 9 minutter siden: Altså, ta hull i tanken og sveise på et jur? Eller hvordan mener du jeg skal få tetning mellom tanken og juret? Kople til en minitank med egen avtapping til den eksisterende avtappingskranen og la denne kranen stå åpen. Minitanken (‘juret’) må selvsagt stå lavere enn tankbunnen. Vann er tyngre enn diesel og vil renne ned i minitanken når båten krenger og evt diesel vil bli fortrengt ut pga vektforskjellen. Må selvsagt sikres godt slik at den ikke fører til dumping av diesel i båten da. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Man skal ikke være blind for at det er forsskjeller @Arnstein. Innmaten i Hulda kommer aldri ned i mer enn minus 2 grader. Og dagtanken kommer aldri opp i mer enn 35 grader. Hovedtanken i kjølen er lik sjøtemperaturen. Slik sett er opplegget i Hulda nokså immunt mot kondens grunnnet temperatursvingninger. Dagtanken har heller ingen egen lufting, den 'puster' gjennom kjøltanken. Og luftingen til kjøltanken, mot alle spesifikasjoner og anbefalinger, er på høyeste plassen inne i båten. Mer enn 2 meter over toppen på kjøltanken. Systemet er designet med tanke på å forhindre vann i dieselen. På den andre siden kan man ha en liten tank i motorrommet med stor motor med aktiv kjøling av dysene og hyppig fylling av diesel. Og med lufting rette ut gjennom skutesiden, rett over vannlinjen når båten ligger stille. Vi har her på forumet vært borti designer der båter beviselig har sugd inn sjøvann gjennom luftingen. Slik sett er det ingen absolutt fasit. Men de som hevder at de får inn en desiliter eller mer vann i dieselen pr år bør nok begynne å sjekke ut andre alternativer enn kondens. Bilen min har et knøttlite dieselfilter med mikroskopisk vannutskiller. Tanken blir fylt minst hver 14. dag. Null vann da jeg byttet filter for et par uker siden. Og da har det filteret sittet der flere år før jeg kjøpte bilen for to år siden. Luftfilteret jeg plukket ut er det verste jeg noen gang har sett, sånn til sammenligning. Og dieselforbruket datt omgående. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 6 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Det er trangt, Fantino. Det måtte blitt en slangeløsning. Jeg får komme tilbake til det om planlagte tiltak ikke funker. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
mons Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Du kan bare sette på et rørbend under krana og koble på 10-15 cm rør med diameter på 25 mm og kran i enden så har du volum nok. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hulda Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Jepp, volum i massevis. Hulda har en slangestump med kulekran og blinding. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.