Karlemann Startet Fredag 14:35 Link til dette innlegget Startet Fredag 14:35 Hei. Jeg har kjøpt lader til båten min, og lest meg opp på hvordan jeg skal koble den. Men disse to batteriene er koblet sammen via en skillebryter. Hvor kan jeg koble laderen da? Om jeg kobler plusspolen sammen, vil vel jeg miste muligheten til å velge mellom start og forbruk, eller? Om noen har noen kloke meninger om dette, som kan hjelpe meg, ville jeg blitt takknemlig. Riktig god jul, hilsen Karl Åge. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Fredag 15:16 Link til dette innlegget Svart Fredag 15:16 Karlemann skrev 36 minutter siden: koblet sammen via en skillebryter Hvis det er manuell skillebryter du mener så er det en forhistorisk løsning. Kobl dynaomoen direkte til et av batteriene og forbind det andre via et skillerele. Så kobler du laderen til batteriet som er tilkoblet dynamoen og alt vil passe seg selv. Dynamo og lading av flere batterier Sitér dette innlegget Riviera 925 kjøpes. Aksling, fly, 2006- Link to post
Karlemann Svart Fredag 15:35 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 15:35 Ingar skrev 16 minutter siden: Hvis det er manuell skillebryter du mener så er det en forhistorisk løsning. Kobl dynaomoen direkte til et av batteriene og forbind det andre via et skillerele. Så kobler du laderen til batteriet som er tilkoblet dynamoen og alt vil passe seg selv. Dynamo og lading av flere batterier Dette er nok en god løsning, men jeg har ikke mulighet til å få gjort det før til våren/sommeren. Det kan godt hende jeg gjør det, men jeg trenger en løsning som jeg kan bruke nå i vinterhalvåret. Har du en tanke om hvordan jeg kan få det til? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Fredag 15:40 Link til dette innlegget Svart Fredag 15:40 Sett bryteren i "both" posisjon og kobl laderen til ett av batteriene. Sitér dette innlegget Riviera 925 kjøpes. Aksling, fly, 2006- Link to post
Karlemann Svart Fredag 20:25 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 20:25 Det skal jeg gjøre. Takk for hjelpen 😊 Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Søndag 15:28 Link til dette innlegget Svart Søndag 15:28 Det beste er to separate ladere. Det er vanligvis tilstrekkelig med en ganske liten lader for startbatteriet. Denne kan være et godt valg for det, da kan en følge med på ladingen via bluetooth. Sitér dette innlegget Link to post
Karlemann Svart Søndag 15:52 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 15:52 J-Å skrev 22 minutter siden: Det beste er to separate ladere. Det er vanligvis tilstrekkelig med en ganske liten lader for startbatteriet. Denne kan være et godt valg for det, da kan en følge med på ladingen via bluetooth. Hvorfor er det bedre enn den andre løsningen? Jeg er ganske fersk på slikt, og ønsker å lære 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Søndag 16:07 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:07 Det er ingen fordeler med 2 ladere. Sitér dette innlegget Riviera 925 kjøpes. Aksling, fly, 2006- Link to post
Benji Svart Søndag 16:08 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:08 Hvilken lader er det, en eller to utganger? Hva slags batterier, er det av samme type? Om lader har 2 utganger og batteriene er av samme type, en utgang til hver sin pluss pol. Savnet litt opplysninger i spørsmålet ditt. Ingar skrev 37 minutter siden: Det er ingen fordeler med 2 ladere. Ja og nei. Har du to helt forskjellige batterityper kan to ladere hvere greit. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Karlemann Svart Søndag 19:16 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 19:16 Benji skrev for 2 timer siden: Hvilken lader er det, en eller to utganger? Hva slags batterier, er det av samme type? Om lader har 2 utganger og batteriene er av samme type, en utgang til hver sin pluss pol. Savnet litt opplysninger i spørsmålet ditt. Ja og nei. Har du to helt forskjellige batterityper kan to ladere hvere greit. Jeg har to 110 amp batterier, av samme type (husker ikke akkurat nå merke). De er like gamle. Har en 15 amp intelligent lader. Hvorfor mener du at det ikke er smart å lade via skifteren, slik Ingar mener? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart Søndag 19:25 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:25 Karlemann skrev 7 minutter siden: Jeg har to 110 amp batterier, av samme type (husker ikke akkurat nå merke). De er like gamle. Har en 15 amp intelligent lader. Hvorfor mener du at det ikke er smart å lade via skifteren, slik Ingar mener? Skrev ikke at det ikke var lurt Men om lader har to, eller tre utganger, mange har det i dag, så setter du en til hvert batteri. Lader er da, om en nyere modell, så "smart" at den lader det batteriet som trenger strøm. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Karlemann Svart Søndag 19:39 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 19:39 Benji skrev 13 minutter siden: Skrev ikke at det ikke var lurt Men om lader har to, eller tre utganger, mange har det i dag, så setter du en til hvert batteri. Lader er da, om en nyere modell, så "smart" at den lader det batteriet som trenger strøm. Ok. Takk for hjelpen 😊 Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Karlemann skrev On 28.12.2025 at 16.52: Hvorfor er det bedre enn den andre løsningen? Jeg er ganske fersk på slikt, og ønsker å lære 😊 Separate ladere er bedre selv om batteriene er like, fordi de går ned til "float" eller "storage" når hvert batteri for seg nærmer seg fulladet. Altså til en litt lavere spenning, så en unngår å "koke" batteriet. En lader med splitter på utgangen vil først lade bare det mest utladede batteriet. Så vil den trekke begge batteriene med seg opp til "absorption" spenning, selv om det ene batteriet allerede er fulladet. Før den om sider går ned til "float" og evt videre til "storage". Det kan vanligvis bare velges spenninger for én batteritype. Hvis et av batteriene er skadet, eller hvis det er mer forbruk enn laderen kan takle, så vil kanskje det andre batteriet aldri få lading. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden J-Å skrev 23 minutter siden: Separate ladere er bedre selv om batteriene er like, fordi de går ned til "float" eller "storage" når hvert batteri for seg nærmer seg fulladet. Man bør ha én dynamo for hvert batteri også? Fra dette innlegget om lading/utlading av batterier i parallell: Myte 1: Under lading vil det minste batteriet lades opp før det andre og vil bli overladet om det ikke kobles ifra. Man må lade ett og ett batteri av gangen ved hjelp av manuell batterivelger. Myte 2: Under utlading vil det minste gå tomt før det andre og vil bli skadet av overutlading.. Tegningen viser opp/utlading av lite og stort batteri i parallell. Batteriene er symbolisert ved to vannfylte kar, ett stort og ett lite. Volum av kar = kapasitet (AHr) på batteri Vanntrykk i bunnen av kar = batterispenning Trykk på vann inn = ladespenning Avdampning = selvutladning Som man ser vil begge vannkar, selv om de har forskjellig volum (batterikapasitet), alltid ha samme fyllingsgrad (spenning) under fylling og avtapping (lading og forbruk). Det lille karet vil tappes jevnt med det store, det er fysisk umulig at det ene går tomt før det andre. Eller motsatt, at det fylles opp (lades) fortere enn det andre. For vanlige blybatterier regnes 12.7 volt flytespenning som fullt batteri og 11.7 volt som tomt. (Flytespenning er det man måler etter at ubelastet batteriet har vært i hviletilstand noen timer) NB: Dette gjelder altså parallellkobling. Seriekoblede 12v batterier i 24v anlegg må ha samme kapasitet. Myte 3: Uten vedlikeholdslading vil de lade seg ut gjennom hverandre slik at de blir ødelagt. Dette er en seiglivet myte som jeg gjennom flere praktiske forsøk har vist ikke holder vann. Se bl.a. her og her. En strøm vil flyte mellom batteriene, men den er så liten at den ikke har noen praktisk betydning så lenge båten er jevnlig i bruk. Dog bør ikke batteriene stå parallellkoblet over vinteren uten vedlikeholdslading. Alle batterier som lades/utlades i parallell må være basert på samme teknologi, AGM. bly-syre etc. Sitér dette innlegget Riviera 925 kjøpes. Aksling, fly, 2006- Link to post
J-Å Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Ingar skrev 10 minutter siden: Man bør ha én dynamo for hvert batteri også?.. Alle batterier som lades/utlades i parallell må være basert på samme teknologi, AGM. bly-syre etc. Ja, men man kan simulere to dynamoer ved å bruke DC-DC lader på forbruksbatteriet. Eller forbruksbanken. For man kan godt ha flere batterier med samme teknologi i parallell ja. Men her var det vel snakk om å holde startbatteriet oppladet og i god stand. Da er det greit å ha en egen lader på det, så man får påbegynt lading med en gang. En felles lader med flere utganger vil tilsvare å tette åpningen, og sette enveisventiler fra laderen inn på hver tank, og flytte forbruket inn på den store, slik at bare den tømmes, og den andre blir stående full. Da er det vel også lett å se hva som skjer hvis en åpner opp mellom batteriene med "1+2". En forbruksbank vil gjerne ha flere utladninger på grunn av at forbruket varierer. Hver gang det har vært en forbrukstopp som har trukket ned spenningen, vil laderen fortsette opp til absorbssjonsspenning, før den går ned igjen til "float". Med en felles lader vil også startbatteriet bli trukket opp til absorbsjonsspenning hver gang, selv om laderen har flere utganger. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 12 minutter siden Link til dette innlegget Svart 12 minutter siden Vi har en dedikert smart lader til hvert batterisystem. Ikke fordi man må gjøre det slik, men fordi det er den teknisk beste løsningen. Da vil eksempelvis thruster lader som er en liten victron sak gå raskere over i float, etterfulgt av storage 13,2V. Den er også på 10% av størrelsen til batteriet, slik at den kan settes opp til å gjøre en perfekt og rask opplading når vi ligger på landstrøm. Selvfølgelig kunne vi brukt en ledig utgang på forbrukslader, men denne ville tilpasset seg etter forbruksbatteriet, og ikke vært 100% ideell for thruster batteriet. Så når vi plugger inn landstrømmen, blir hvert enkelt batterisystem sjekket og ladet etter eget tilpasset behov. Som sagt, det er også mulig å velge andre løsninger som feks. sekundært uttak, eller å ikke ha lader, men en dedikert liten lader med blåtann fra victron er etter min mening perfekt. Nå har denne vært tilkoblet året rundt i 9 år, og jeg tenker sjelden eller aldri på dette batteriet. Ved dynamo lading hvilket foregår veldig mange færre timer enn landstrømsladingen, så får alle batteriene lading som i praksis er tilpasset forbruksbatteriet, adskilt av en argofet. Det går også helt fint, selv om forbruksbank er en 800Ah Lifepo4, og de to andre systemene er optima AGM. Så til TS, jeg ville plassert laderen over forbruksbatteriet, og droppet lading av startbatteri. Man kan koble opp en sekundær utgang til startbatteri, men de startbatteriene som jeg kjenner til med lengst levetid har passert 20 år uten noen lader tilkoblet. Normalt så klarer startbatterier seg 10+ år både med og uten lader. Skal man ha en sekundær laderutgang mot start, så ville jeg hatt den over en bryter slik at man kan lade start når man vil, feks. dersom båten ikke er i bruk over lengre perioder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.