Jump to content

Dynamo og lading av flere batterier


Ingar

Recommended Posts

jeg skal kjøpe en ekstern regulator som skal kobles på D+ og DF, men det er ikke utgang DF på dynamoen slik at jeg må lage en.

 

da er jeg i gang med dynamoen.

 

Satser på å lage en sense ledning (DF) istedenfor å kjøpe ny dynamo. Har skrudd ut dynamoen og tatt noen bilder.

 

Bilde 1; går ut fra at regulatoren er det sorte nede på dynamoen (merkelig liten i forhold til en ekstern...)

1.jpg

 

Bilde 2; her er den skrudd ut, jeg gjetter at kontakten/bladet nede i hullet er til sense på dynamoen? Skal denne files vekk??, kan vel ikke ha 2 regulatorer...

2.jpg

 

Bilde 3; her er regulator med børster, fra begge sider.

3.jpg

4.jpg

 

noen tips hvordan jeg går frem?

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Satser på å lage en sense ledning (DF) istedenfor å kjøpe ny dynamo.

Kan du forklare nærmere hva du ønsker å gjøre? Hvis du ønsker å føle spenningen på batteriet så kan ikke en vanlig regulator gjøre dette direkte. DF har ikke noe med dette å gjøre, DF er til den ene børsten.

Link to post
Share on other sites

Ok. D+ har du sikkert separat uttak for, der hvor ladelampa tilkobles.

 

Når det gjelder regulatoret så er poenget at den ene børsten må kobles til jord og den andre til den eksterne regulatoren. (Forutsetter at det en plussregulert, f.eks. Ladac1204)

 

Hvis man ser på bildet under kan dette oppnåes på følgende måte:

 

Klipp av begge de tynne, runde bena på regulatorkretsen.

Klipp av kontaktpunktet som forbinder den ene børsten til D+, slik at den ikke kommer i kontakt med den fjærkontakten som kan sees på det nest øverste bildet. Lodd en ledning fra denne børsten til jordpunktet til venstre istedet.

Den tykke, flate lederen forbinder den øvre børsten med huset på regulatoren. Ved å pusset oversiden av huset rent med sandpapir kan man lodde DF ledningen til her.

 

boersteholder.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei, har en dynamo liggende nede i kjelleren som jeg kunne tenke å montere på Sabben. Jeg kan lese av at den er 75A som er rimelig bra til en pris av 150,- ?? Problemet mitt er at jeg ikke får lest av hvor mangen volt den gir. Jeg frykter at den gir 24v ettersom det jeg ser kan ligne et totall, men det kan jo også være 2 tallet i 12v ?? Men egentlig er det bare gjetting for det er lite å se.

 

Kan jeg teste om den er 12v eller 24v på en måte??

 

Sleipner93

Link to post
Share on other sites

Den børsten som nå er koblet på D+ skal jordes, og den andre er DF.

 

Jeg føler jeg forstår dette i perioder, selv om en pluss-regulert regulator skal sitte mellom D+ og den ene børsten. Ikke den børsten som tidligere var koblet på D+, men den andre børsten. :crazy: De som sier dette er lett lyver :smiley:

 

Tusen takk for tips, Ingar. Skal først kjøpe ekstern regulator før jeg begynner med dette. ...blir kanskje ikke før om 14 dager..

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Traust: mener PDAR kan settes opp for både + og - regulering. Med minus blir det enklere da man kun trenger koble seg til huset på regulatoren, ingen modifiseringer er nødvendig. (Dersom man kjører regulatorene i parallell)

 

Sleipner: Spenningen står på regulatoren, ikke på selve dynamoen.

Link to post
Share on other sites

Blir det samme koblingen med PDAR?

Ang. pålodding av en stykke kabel på felt blir det det samme.

Alle regulatorer styrer via felt, så også Ladac, Sterling og alle andre.

 

Forskjellen med PDAR er at man ikke behøver å ødelegge originalregulatoren,

fordi PDAR jobber paralelt slik at originalregulatoren forblir som backup-regulator.

Men PDAR kan også brukes som enestående regulator.

Hvis man ønsker eller ikke har en regulator fra før, f.eks. når man hadde Ladac fra før.

 

Ang. minus- og plussregulering (positivt og negativt induksjon) er også det som Ingar sa.

PDAR kan brukes på alle dynamoer.

 

Traust, du spurte også om dette her per IM.

Da tilatter jeg meg å svare offentlig på det fordi det er allminnelig.

 

Nå er jeg i ferd med å investere i ny regulator, jeg ser fordelen av en PDAR i tilfelle jeg investerer i annen type batterier.

Svare som selger:

Tankegangen din er riktig. PDAR kan innstilles på alle type batterier.

Ang. det skulle man også fremheve at PDAR er softwarestyrt.

Det betyr at batteriene blir ladet med en helt eksklusiv ladekarakteristikk som bare gjelder for innstillt type.

Dette er unik.

 

Privat talt tilføyer jeg at jeg ikke forstår når en anbefaler regulatorer som ikke kan det som PDAR kan.

Sammenlikner man neutralt PDAR og andere, så er nesten alle andre regulatorer ikke vert pengene sine,

minst mht. teknisk stand av i dag.

PDAR kan og tilbyr så mye at det ikke er å skjønne for meg

hvis man gir nesten like mye penger for noe annet som ikke tilbyr halvparten av det som PDAR kan.

Kanskje at det er mer vane og entusiasme, som f.eks. å samle på oldtimere?

Logiske kjøpsargumenter ang. effektivt pengebruk ser i hvert fall ikke jeg, i så fall.

 

Vil en PDAR si i fra om det blir for lite lading om jeg ligger lenge på tomgang, og samtidig bruker strøm på lys og fiskeredskaper?

Ja, PDAR gjør det faktisk.

PDAR leverer informasjon og varsel til både

- for lite spenning

- batterioverspenning

- ikke lading fra dynamoen

- overspenning på dynamoen

- spenningsfall av 2,5V og mer mellom dynamo og batteri

- overtemperatur av batterien

- overtemperatur av dynamoen

 

I hvert tilfelle, som signaliserer alvorlig feil på en eller flere komponenter, varsler PDAR optisk med LED-lys.

Bortsett av dynamo-overtemperatur utgjør hver feil at PDAR slår av,

slik at ikke andre komponenter få videre skader.

Reset følger hvis motoren blir startet neste gangen.

 

Ved dynamo-overtemperatur (større enn 90°C) blir høyeffektladingen bare slått av en period,

presis så lenge som dynamoen trenger å kjøle seg ned på 65°C.

Dette er en automatisk beskyttelse for "kjernesmelting" av dynamoer,

men 90°C-grensen ligger så lavt at det aldri bli en fare for dynamoer.

Husk: dynamoer er vanligvis beregnet for maksimalt temperatur av 120°C.

 

Ønsker man alt varsling også akustisk da kan man kjøpe PDARRC som er fjernstyringen til PDAR.

Med dette displayet (samkobles med ferdig kabel og stikkkontakt som medfølger) får man også både

akustisk varsel og lysvarsel på dashbordet.

 

Bortsett av alle tilstands som PDAR måler vises det også andre informasjoner og PDAR kan slås av/på manuellt.

Manuellt styring kan være interessant f.eks. ved bruk av regulatoren på motorer med mindre enn 7hk effekt,

slik at ikke dynamoen "stjeler" motorkraft mens man trenger hele effekten ved manøverering.

Men dette er ikke avgjørende for kjøp, fordi man kan legge strømforsyningen til PDAR også via en normal bryter.

 

Du skriver på hjemmesiden din at ved ombygging av dynamo trenger jeg ikke å fjerne eksisterende regulator. Og at en PDAR kan slås av og på.

Det stemmer.

Men selfølgelig må originalregulatoren ut for å lodde på feltledningen, som hos alle andre eksterne regulatorer og.

Det finnes bare få unntak det det finnes en felttilkobling allerede, men dette er skjelden.

 

Vil den eksisterende regulatoren da ta over?

Ja, den virker dobbelt.

Først og fremst som backup, slik at man minst har lite lading når PDAR har funnet feil.

Men parallelkjøring av originalregulatoren gjør også avlastning for høyeffektregulatoren.

 

Eneste ulempen som finnes er når originalregulatoren er fastinnstillt på ladesluttspenningen som går utover vedlikeholdspenningen,

og når originalregulatoren klarer å lade på batteriene med denne spenningen.

I så fall finnes det ikke nedsatt vedlikeholdslading, fordi originalregulatoren overtar styringen igjen.

Men da kan man ofte montere en standardregulator som leverer laver ladesluttspenning,

eller kan bruke en skillediode som gir ønsket spenningsfall.

Fordelen med en skillediode igjen er at man samtidig får avskilling mellom start- og forbrukskretsen,

uten at man trenger batteribrytere som gjerne kan glemmes.

 

Håper at jeg fikk alt med?

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar.

 

Da forstår jeg det slik at ved montering av PDAR kan jeg lodde en ledning på den børsten som har kontakt med regulatorlokket, og dette blir DF.

Så stiller jeg inn PDAR til å være minusregulert.

 

Et annet spørsmål skilledioden min har stått slik i noen år nå;

 

Isolatoren er av type TRANSPO Neg. ground 50 A . Her er det koblet slik:

Isolator.JPG

 

Her har ladestrømmen fra dynamo vært koblet direkte til forbruksbatteriet, det ene koblingspunktet har aldri vært i bruk og dioden er ca 5-6 år. Kan dette påvirke dioden på noen måte, jeg tenker da på om spenningstapet blir likt for begge batteriene om jeg kobler dioden riktig med ladestrømmen på den midterste bolten og batteriene på de to på sidene nå etter 5-6 år?

 

Jeg skal også se litt på landstrømsladeren (sleipner 3-trinns), skal den også kobles rett på midterste bolten? Den er i dag med klyper som jeg kan sette på enten forbruk, eller startbatteri. Lar jeg landstrømsladingen gå via dioden mister jeg vel litt spenning her, eller regulerer den seg automatisk etter det?

 

takk for tålmodigheten.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt hvordan du hadde koblet diodene dine fordi jeg mangler dynamoen på bildet.

Men for å forenkle det, ser på dette her hvordan det skal gjøres.

diodeinstall.jpg

 

Det finnes folk som lader med dynamoen direkte på forbruk,

og så videre via en skillediode på neste batteribenk.

 

Dette ville være feil, fordi neste batteribenken får da 0,7 til 0,9 Volt spenningsfall pga. skilledioden.

I så fall blir kanskje spenningen på batteribenken før skilledioden riktig (sier vi 14,4Volt for bly-syre)

mens det bare blir 13,6Volt etter skilledioden.

Dette igjen ville være alt for lite og resultere med permanent batterisulfatering.

 

Ang. tilkobling av laderen din er det viktig at den kan sense på batteriene.

Så er det best hvis du kobler laderen også direkte til batteriene, eller minst på uttak av skillediodene.

Altså at den ikke lader via skillediodene, som ville resultere spenningsfall igjen.

 

Hvis laderen din ikke har flere uttak, men du ønsker å fordele ladespenningen via skillediode,

da går dette bare hvis laderen din har egen sensledning som kan kobles direkte til batterien.

 

Ang. tilkobling på feltbørstene.

Hvis du går på PDAR da medfølger en komplett detaljert bruksanvisning,

som skal brukes trinn etter trinn for å unngå gjetting ved tilkobling og mulig feil med det.

 

Dette skjønner du helt sikkert fordi til nå fantes det bare 1 kunde i hele Norge som ikke klarte det uten hjelp.

Bare at han allerede sa på forhånds at ikke han trodde at han klarer noe tekniske i det hele tatt,

men ville prøve det først uansett.

Vel, dette har vi ordnet opp med litt starthjelp via telefon.

 

Men sluttendelig er det riktig: man lodder kabler på børstekontakter og alt annet kobles utenfor dynamoen.

Ved ditt tilfelle er det i hvert fall ganske enkelt.

 

Om en regulator skal stilles på negativt, eller positivt, finner man ut når man følger installasjonsanvisningen.

Bruksanvisningen er bygget opp slik at alle bruker det samme veien for monteringen, uten unntak.

Dette er ønsket slik at ingen kan tar feil.

 

Gjør man det ikke, men er så "forferdelig sikkert" om egen kunnskap,

da kan det skje som har skjedd en ellers meget kunnskapsrik kollega i Oslo:

Han måtte erstatte begge to regulatorer til to dynamoer av en felleskunde vår

der han har installert regulatorene uten å følge veiledningen. :wink:

 

Tja, må man se med litt humør.. :smiley:

 

Slik kan skje, men er absolut ekskludert hvis man følger bruksanvisningen nøye.

Garantert.

 

Da håper jeg at du fikk alle svar igjen.

 

Ønsker fortsatt en fin kveld så lenge.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Vil en lodding på lokket til dynamoens regulator kunne skade den gamle regulatoren?

Hei igjen, Traust.

Den skjønnter ikke jeg.

Hvor har du loddet på?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Den tykke, flate lederen forbinder den øvre børsten med huset på regulatoren. Ved å pusset oversiden av huset rent med sandpapir kan man lodde DF ledningen til her.

 

Jeg har i tillegg loddet hver sin ledning på hver av børstene, men loddet en ekstra på lokket eller oversiden av huset som Ingar beskriver.

 

Jeg var ikke sikker på om loddingen til øvre børste holdt, vanskelig å finne godt loddepunkt der, derfor loddet jeg en ekstra ledning som på bildet. Går ut fra regulatorhuset er i direkte kontakt med øvre børsten.

 

img_3626.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Traust.

Nei, det er ikke meningen.

Hvis regulatorhuset ha kontakt til minus i det hele tatt da er det bare minus.

Men du kan ikke måle på børstene med det for å sjekke hva originalregulatoren gjør.

 

Det som er altså meningen er at man bare lodder på kontaktene som fører rett til kullbørstene.

Bare med det kan man måle om hvilken børste er feltbørsten,

men også av hvilken induksjonstype (positivt eller negativt) dyamoen er.

 

Forresten er det til å anbefales at man bruker loddefett for loddingen.

Da holder loddingen helt sikkert, også og spesiellt på kontakter som er av rustfritt stål.

Hvis kontakten er galvanisert (f.eks. med sink) da skulle man slipe bort sinken på området det man ønsker å lodde på.

Bruk fin slipepapir for det.

 

Hvis man er usikkert om at kontaktflaten er bra nok da kan man (man bør, og jeg pleier å gjøre det)

lodde med to gjennomgang.

 

Først påfører jeg litt loddefett på kontakten og så påfører/lodder jeg litt tinn på den.

Deretter fortinner jeg kablen som skal påloddes (også med loddefett)

og deretter lodder jeg dette kabel på flaten jeg har fortinnt før.

 

Det er en trinns mer arbeid, men holder med "300%" sikkerhet.

 

 

Nå håper jeg at ikke du har øddelagt standartregulatoren din.

Det du har loddet på er følsomt for temperatur.

I hvert fall tåler det ikke lenge temperaturer av noe med ca. 300 grader som de fleste loddebolter ha.

 

Så hvis du nå prøvekjører dynamoen din med denne Boschregulatoren

da skulle du måle om regulatoren fortsatt virker som før.

Betyr at den regulerer på spenningen den er innstillt på som før.

 

Hvis den ikke virker lengre da har du to valg.

En er selvfølgelig å kjøpe en ny standardregulator, Bosch er ikke dyrt.

 

Andre alternativen er at man deaktiverer originalregulatoren og at man kjører PDAR som enestående regulator.

Det kan man godt fordi PDAR klarer dette uten problemer.

 

Men jeg ville i så fall anbefale å kjøpe en ny standardregulator med 13,6 til 14,0 Volt.

Det er det beste slik at man har et dobbelt system.

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg skal til våren erstatte det nåværende ladesystemet ombord med nytt utstyr innkjøpt fra Jørg. Jeg har to Hitachi 80 A dynamoer ombord, og forsøker å "forstå" litt hvorledes disse reguleres. Det er en innebygde regulator som skal kuttes ut og dynomoene skal styres med 2 stk PDAR. Det er en ladebro med bokstavbetegnelsene: R - R- L - F - E

Kan noen forklare hva som er funksjonen til disse fem tilkoblingene?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hitachi 80A dynamoen er optional til min motor og jeg har komplett servicemanual på den, så her er skjema og litt forklaring om virkemåten for dynamoen og regulatoren. Er det noe du lurer på etter å ha studert dette litt, er det bare å spørre. Hele manualen ligger foresten ute på Sagaforumet under "Teknisk stoff" (nede til venstre). Last ned 4JHE manualen, så finne du alt om dynamoen i kapittel 9.

 

hitachi_circuit.jpghitachi_text1.jpg

 

hitachi_text2.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Flott. Jeg forstår det slik at Beneteau tidligere har frakoblet IC regulatoren og erstattet denne med en diode for å kompensere for ca 1 volt spenningstap i skilledioden som kobler sammen to dynamoer og 3 batteribanker. Jeg må nå fjerne denne dioden og lodde kabel for ekstern sense til PDAR på punktet F som er seriekoblet til rotoren og påse at det ikke er noen forbindelse mellom E og F på ladebroen. Jeg har gjort dette tidligere med en tilsvarende dynamo regulert med en LY-12 ekstern regulator.

Link to post
Share on other sites

Jeg må nå fjerne denne dioden og lodde kabel for ekstern sense til PDAR på punktet F som er seriekoblet til rotoren og påse at det ikke er noen forbindelse mellom E og F på ladebroen.

Hei igjen Roald.

Takk for henvisningen.

 

Men nei, ikke det.

Det du må gjøre er å erstatte dette stykke som Beneteau ha tatt ut.

Kanskje at dette ene bein av ic-regulatoren er bare klippet av,

i så fall må du bare legge en bru for å forbinde det igjen med hverandre.

Med det skulle originalregulatoren jobbe igjen så som den gjør det vanlig.

 

Feltledningen for bruk med PDAR kommer ekstra.

Akkurat så som det står i bruksanvisningen som jeg sendter til deg.

 

Sensekablen av PDAR har ikke noe å gjøre med dynamoen din.

Den måtte nå vanligvis kobles direkte på batteriene, slik at PDAR senser der.

Men du har jo også bestillt PSRT134 og da kobles sensekablen av hver PDAR direkte på hver sin dynamoinntak av PSRT.

Helt enkelt altså.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei alle sammen.

Jeg har en batterivelger idag og tenkte jeg kunne bruke denne slik. Forbruket går i gjennom en egen bryter direkte fra forbruksbatteri.

Ankervinsjen og thruster har hver sin bryter som går direkte til start batteri

Batterivelger i posisjon:

* 0 = Båt ikke i bruk

* 1 = Båt i bruk

* 2 = Kan starte på forbruk hvis start batteri er defekt eller utladet (NØD).

* 1+2 = Kan starte på både start og forbruk (NØD)

 

BEP rele'et styrer seg selv og tapper ikke ut batteriene når båten ikke er i bruk.

Hva synes dere om denne løsningen?

Noen feil her?

ladekrets.jpg

Mvh Henning

med båtførerbevis og short range certificate (SRC/VHF) rtfm.gif

Link to post
Share on other sites

Du vil forbikoble hovedbryteren din slik at forbruksbatteriet gir spenning frem til dynamo til batteriet ditt er nede på 12,8V. Du trenger bare en hovedbryter på hvert batteri, og Bep mellom batteriene. Skal du bruke bryteren du har som hovedbryter, ville jeg koblet Bep mellom batt2 og batt2, og bruke 0 og 1 som av og på. Da kan du lade begge batterier, med en evt landstrømslader koblet til et av batteriene ,med hovedbryter avslått også. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Gullfisk. Takk for raskt svar.

Jeg ser på batterivelgeren som en enkel hovedbryter for startbatteriet. Når jeg vrir denne til pos.1 så går det kun strøm i gjennom "Batt.1" og "Felles"

Dette vil aktivere BEP VSR ved at spenningen inn på "sense" er over 12,8V. Ellers er BEP VSR rele åpen.

Under lading så skal jo BEP VSR forbikoble.

Jeg skal kun bruke batterivelgeren i pos. 1+2 eller 2 i nød.

Jeg har testet å koble BEP'en i mellom batteriene (Fulladet). Da slår den inn. Dette er jo kun ønsket under kjøring (lading fra dynamo).

Mvh Henning

med båtførerbevis og short range certificate (SRC/VHF) rtfm.gif

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
...

Nå håper jeg at ikke du har øddelagt standartregulatoren din.

Det du har loddet på er følsomt for temperatur.

I hvert fall tåler det ikke lenge temperaturer av noe med ca. 300 grader som de fleste loddebolter ha.

...

Men jeg ville i så fall anbefale å kjøpe en ny standardregulator med 13,6 til 14,0 Volt.

Det er det beste slik at man har et dobbelt system.

 

 

:seeya:

Jørg

 

Det er omentrent 8 måneder siden jeg har hatt motoren i gang, i dag startet jeg opp for 1. gang etter det.

 

Jeg har enda ikke koblet til PDAR, ville gjerne se om den originale regulatoren virker. Ladingen viste seg å være 14,06 volt fra dynamoen. Da klarte vel regulatoren seg?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...