Ask Svart Tirsdag 19:03 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:03 Takk @Mr_Stian Er skruane til tankloket/mannholet berre skrudd gjennom toppen på tanken? I så fall blir det vel neppe gasstett over tid? Eg har tala med Plastinvent. Ein tank frå dei kostar fort 7-8 k. Det er uaktuelt dyrt. Det blir truleg ein slik som på biletet over, eller ein "Diablo" frå Maritim. Eg tenkjer berre å ha septiktank i det eine skroget, og til det eine toalettet. Planen var opprinneleg å ha tanken i eit stuerom under bb akterkabin. Det er god plass, men grunnflata er berre ca. 60*57 cm. Høgda er over 60 cm. Eg ønsker ein tank på minst 70-80 liter. Eg har ikkje lykkast i å finna ein tank som er så pass stor, men med lengda maks 60 cm, og ikkje for dyr. Neste gang eg er i båten skal eg måla om eg får inn ein lengre tank under køya i sb forpigg, men då blir det nok berre plass til to spinnakarar i det stuerommet. Er det einkvan som veit om det er lim som bit på plastikken på septiktankar? Det kan vera freistande å bora eit hol, og montera ein stuss, type skroggjennomføring, med 50 mm lufting. Dersom det hadde vore mogeleg å plassera tanken slik at det var fall, så hadde eg valt det. Diverre vil det medføra svært lange slangar, og stor høgdeforskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart Tirsdag 21:51 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 21:51 Har ikke sjekket hvordan lokket er festet, men det virker til å være bra kvalitet på alt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Tirsdag 22:00 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 22:00 Jeg prøvde meg også på prosjekt Plastinvent for noen år siden. Sendte dem en CAD- tegning og fikk tibake tilbud på en tank med andre mål og annen konfigurasjon enn tegningen. Prisen var helt hinsides. Sikkert flinke folk. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Onsdag 07:00 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 07:00 Hulda skrev for 9 timer siden: Jeg prøvde meg også på prosjekt Plastinvent for noen år siden. Sendte dem en CAD- tegning og fikk tibake tilbud på en tank med andre mål og annen konfigurasjon enn tegningen. Prisen var helt hinsides. Sikkert flinke folk. Prisenantydnininga eg fekk var på tankar i standardutvalet, og i storleiken 60-80 liter. Då eg sa at eg meinte dei var dyre fekk eg til svar at dersom dei skulle laga tank på mål blei det dobbelt så dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Onsdag 07:06 Link til dette innlegget Svart Onsdag 07:06 Jeg sveiset inn nye endebunner i den gamle tanken og slapp unna med noen platebiter og sveisepinner. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart Onsdag 10:58 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:58 Ask skrev for 3 timer siden: Prisenantydnininga eg fekk var på tankar i standardutvalet, og i storleiken 60-80 liter. Då eg sa at eg meinte dei var dyre fekk eg til svar at dersom dei skulle laga tank på mål blei det dobbelt så dyrt. Jeg kjøpte 103 literen til Maritim for over 10 år siden, den gule typen, har funket helt fint hele veien. Jeg har også en slik Y- ventil du nevnte, for å kunne kjøre rett i sjøen på direkten. Ville ikke vært for uten. Blir mye brukt. Tilater meg å kapre tråden din med et generelt spørsmål til folket her. Jeg byttet mascarator pumpe for 2 år siden, den nye holdt 1 år, så begynte den å slite. Byttet til et bedre merke, prisen... ( johnson) men den holdt ikke lengre. Greier liksom ikke tømme tanken. Åpner pumpene, de er rene, og funker når jeg kjører dem rett på test batteri. Har kjørt en kraftig våtstøvsuger rett på slangen til pumpen, ingen objekter kommer ut. Lufting helt fin. Noen ideer??? La ved bilde av pumpen Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart Onsdag 14:13 Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:13 Ida Marie III skrev for 3 timer siden: Tilater meg å kapre tråden din med et generelt spørsmål til folket her. Jeg byttet mascarator pumpe for 2 år siden, den nye holdt 1 år, så begynte den å slite. Byttet til et bedre merke, prisen... ( johnson) men den holdt ikke lengre. Greier liksom ikke tømme tanken. Åpner pumpene, de er rene, og funker når jeg kjører dem rett på test batteri. Har kjørt en kraftig våtstøvsuger rett på slangen til pumpen, ingen objekter kommer ut. Lufting helt fin. Noen ideer??? La ved bilde av pumpen Disse pumpene trekker mye strøm i oppstart og er sensitive for spenningsfall. Så jeg vil anbefale tykke kabler og sjekk av kabelsko, sikringholder mm Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart Onsdag 15:13 Link til dette innlegget Svart Onsdag 15:13 Morten_L skrev 1 time siden: Disse pumpene trekker mye strøm i oppstart og er sensitive for spenningsfall. Så jeg vil anbefale tykke kabler og sjekk av kabelsko, sikringholder mm Er original kablene som er fra fabrikken. Den originale Jabsco pumpen funket i over 20 år. Kan det ha noe å si hvilken vei de står ? om motor vender opp, eller pumpe vender opp ? Den står fastskrudd på et skott (vegg) inne i et teknisk rom, med pumpehuset øverst. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Onsdag 16:31 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:31 @Ida Marie III "Kupping" er berre kjekt. eg innbiller meg at det er best om pumpa er montert slik at motoren er høgast. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Onsdag 19:04 Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:04 Ida Marie III skrev for 3 timer siden: Den står fastskrudd på et skott (vegg) inne i et teknisk rom, med pumpehuset øverst. Ville fulgt @Ask sitt råd her. Dersom du har pumpa opp og motoren ned risikerer du at en liten lekkasje kan besudle motoren. Står pumpa ned er det større sjans for at motoren holder seg tørr. Du vil også få ørlite grann mindre sugehøyde, men det blir sikkert neglisjerbart i denne sammenhengen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ida Marie III Svart Onsdag 20:58 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:58 Ask skrev for 4 timer siden: @Ida Marie III "Kupping" er berre kjekt. eg innbiller meg at det er best om pumpa er montert slik at motoren er høgast. Takker for det Ja, jeg har tenkt det samme, så en antydning til litt rustvann ut fra akslingen inn til motoren, da jeg åpnet pumpen. Det merkelige er at original pumpen stod montert slik i over 20 år, og funket fint. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart Onsdag 21:02 Link til dette innlegget Svart Onsdag 21:02 Komodo skrev for 1 time siden: Ville fulgt @Ask sitt råd her. Dersom du har pumpa opp og motoren ned risikerer du at en liten lekkasje kan besudle motoren. Står pumpa ned er det større sjans for at motoren holder seg tørr. Du vil også få ørlite grann mindre sugehøyde, men det blir sikkert neglisjerbart i denne sammenhengen. Ja, suge høyden er neppe problem, pumpen står bare 5 cm høyere en toppen på tanken. Jeg får omorganisere det slik at jeg får motoren høyest. Merkelig at den gamle Jabsco pumpen holdt det gående i over 20 år, med motoren lavest. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.