Lazyjack Startet Søndag 10:33 Link til dette innlegget Startet Søndag 10:33 Jeg har en liten båthenger/varehenger som må ha nye hjullager. Jeg har tatt ut saksesplint, skrudd av mutter og tatt av skiva innenfor. Lagerhuset med hjulboltene er nå løst men jeg klarer ikke å få dratt/slått det av. Det er ikke noe sentermerke i hjulakselen så det virker ikke som det er ment å bruke avtager. Tips? Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart Søndag 11:05 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:05 Lazyjack skrev 27 minutter siden: Det er ikke noe sentermerke i hjulakselen så det virker ikke som det er ment å bruke avtager. Er det gjennomgående hull for hjulboltene? Kan du isåfall få plassert et mothold bak der som er godt festet til armen og så skru inn hjulbuene så de treffer motholdet og fungerer som en avdrager? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Søndag 11:06 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:06 Spørs om ikke du har fått en grad på navet som gjør at det sitter vel godt. Regner med du har prøvd å banke rundt fra baksiden? Sager du til en kløft i en plankebit, slik at den ser ut som en "U" i enden kan du få tredd denne bak slik at plankebiten kommer på hver sin side av akslingen. Da kan du slå bakfra slik at kreftene blir fordelt jevnere, på hver sin side av akslingen. Nytter ikke dette er avdrager en løsning, selv om det ikke er sentermerke i navet vil spissen holdes på plass når du får litt press. Et annet alternativ er å kile noe bak slik at du kan bruke hjulboltene til å presse av plata, ved å skru dem så langt inn at de presser mot det du har bak. Ellers er denne snutten en grei beskrivelse synes jeg, pleier foregå noenlunde slik når jeg skifter hjullagre (med mindre ting har skåret seg helt og det ikke nytter med avdrager og slag, da blir jobben naturlig nok en del mer omfattende). https://youtu.be/PSbVSD6YCFE?si=1NM-Yl6GJGPd-EDh Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Søndag 11:23 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:23 Lazyjack skrev 46 minutter siden: Det er ikke noe sentermerke i hjulakselen så det virker ikke som det er ment å bruke avtager. Tips? Tørk/vask vekk alt fett du klarer slik at du ser hva du driver med. Bruk en kjørner og slå et kjørnermerke i senter av akseltappen på øyemål. Ta drillen, og bor et senterhull der du har slått merket. Hullet kan være f.eks. 5mm i diameter og 5mm dypt. Bruk en stor avtrekker og trekk av bosset. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SveinHa Svart Søndag 12:15 Link til dette innlegget Svart Søndag 12:15 Det ser jo ut som et "gammeldags" konisk hjullager og da skal normalt innerdelen av det ytterste lageret omtrent ramle ut av seg selv. Navet skal også komme av nokså greit men det kan sitte i innersimmerringen og den blir kanskje ødelagt. Om du har litt mer moderne sylindriske lager så passer denne videoen bedre: Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
HRH-Z Svart Søndag 17:49 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:49 Ser veldig ut som vandlige koniske hjullager, ser også ut til at det har kommet litt ut da gjengepartiet er dekket av lageret. Da er det sannsynligvis grader på akselen. Prøv og kil noe inn på baksiden av navet og bank med en slager på baksiden, fordel slagene slik at du ikke slår på samme sted hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart Søndag 18:32 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:32 Dette ser ut, som tidligere nevnt, kroniske, justerbare lager. Da skulle navet i utgangspunktet lett komme av nå mutter er løsnet. Hva er tilstanden, og grunn til behov for bytte av lager? Sto hjulet bom fast? Var jo mye rust her. Jeg antar at indre lager er rusta så godt fast, alle veier, at det er det som skaper problemer. Hvis du kan komme til med noe rustløser bakfra, få bevegelse i navet i rotasjonsretning. Så er det bare å bli sinna, så kommer det nok. En avtrekker kan nok hjelpe, men skulle egentlig ikke være nødvendig. Neste kapittel er å få løs lagerbanefra spindel og nav. Lykke til… 🙂👍 Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart Søndag 21:41 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:41 Min erfaring er at når det er brukt kronemutter og splint er det koniske rullelager som sitter der. I hvert fall er det sån på Knott-aksler. Hvis det skulle være mye skader tror jeg jeg kan ordne deg en komplett aksel for ca 3000,- ink mva. Litt avhengig av bredde. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart Søndag 21:50 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:50 SveinHa skrev for 9 timer siden: Det ser jo ut som et "gammeldags" konisk hjullager og da skal normalt innerdelen av det ytterste lageret omtrent ramle ut av seg selv. Navet skal også komme av nokså greit men det kan sitte i innersimmerringen og den blir kanskje ødelagt. Om du har litt mer moderne sylindriske lager så passer denne videoen bedre: Den filmen er nok ikke relevant for den hengeren trådstarter har. I denne filmen er det ferdigsmutre, ikke-justerbare lager. Det kan sees med at det ikke er noe fett under koppen på akselen. Samt at navet er festet med en mutter som er trekt hardt til. I ditt tilfelle var mutteren sikra med splint, og mutter relativt løst tiltrukket. Den er trukket til for å justere koniske laget passelig. Faste/ferdigsmurte/vedlikeholdsfrie lager ble vanlig på nyere hengere. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Denne typen?: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.