Jump to content

Kabelsko versus presskobling ved store strømmer

JRK

Recommended Posts

I forbindelse med oppgradering til lithium, Victron DC/DC omformer og inverter 12/200 VE, så ser jeg at Victron anvender presskoblinger på sine strømkabler. Her snakker vi strømmer over 100A.  I utgangspunktet er jeg skeptisk til dette da jeg er opplært til at det er kabelsko som bør anvendes her for å oppnå en gasstett forbindelse.  (For de som er usikker, så betyr det at oksygen ikke kommer inn og korroderer skiktet mellom kabel og kobling eller kabelsko, noe som igjen fører til varmgang over tid). På inverteren finns det altså en presskobling for 35 mm2 kabel. Så jeg spurte AI om dette.  

Kortfattet svar er at, joda Victron klarer å lage en gasstett kobling forutsatt at man bruker en mangetrådig kabel der trådene må være maks 0,4 mm2.  (Her må man virkelig finlese manual) En grunn til at man velger presskobling kan være at man er redd for dårlige krymp i kabelsko, noe som medfører at strømterminalen inn på inverter kan bli for varme.

Jeg vet jo også at det oppstår spenningsfall  mellom kobbertråden og en kabelsko, så jeg spurte AI hva dette epenningsfallet var.

For de fleste praktiske tilfeller for 100A snakker vi om 0,02 V. Detter høres jo ikke mye ut, men ikke glem at det er mange tilsvarende koblinger fra batteri til bruker. Batteripol til kabelsko, kabelsko til kobber. Kobber til ny kabelsko, kabelsko til bryter, bryterkontakter, kabelsko på bryter til kobber, kobber til kabelsko på bruker, kabelsko til terminal på bruker. Totalt kanskje 0,15V . Bare på plusskabelen. Dette høres jo ikke avskrekkende ut, men hva med trusteren som trekker 600A jo da er vi nesten oppe i 1V. På minuskabelen er det kanskje 0,5 V.  I tillegg kommer jo tap i selve kobberet. 

JRK skrev 21 minutter siden:

På inverteren finns det altså en presskobling for 35 mm2 kabel.

Det tror jeg er ganske vanlig på 35mm2, men mer uvanlig fra 50mm2. 

Den inverteren er vel i grenseland mellom klemmetilkobling og kabelsko hos Victron. Med tanke på korrosjon i ett maritimt miljø,så ville jeg valgt mangetrådet forsinket kobberkabel.  Mange båter som lagres fuktig under en presenning halve året har utfordrende miljøer for slike el. installasjoner. Har man ett korrosivt miljø ombord, så er det ikke denne 35mm2 koblingen som blir det første og eneste problemet.  Da ville jeg kjørt avfukter året rundt. Vi har en avfukter som holder båten tørr året rundt, og mye av grunnen er at jeg ikke ønsker korrosjon ombord i el. anlegg etc.  Når det gjelder kabelsko, så må man styre unna tynne kabelsko fra båtbutikker. Gå for profesjonelle kabelsko fra abiko etc. Våre 95mm2 kabelsko på batteriene er Veritas sertifisert for 288A. Har testet disse kabelskoene i flere timer med over 200A uten å oppleve stort av oppvarming. Det jeg har erfart av varme kommer i hovedbrytere. Disse har jeg begynt å dimensjonere typisk ca. 100% større enn kontinuerlig behov. Da unngår man oppvarming og påfølgende nedkjøling av kontaktpunkter som igjen kan utvikle seg til dårlig kontakt. 

Høres ut som om du gjør en grundig jobb. Victron har jeg god erfaring med, så når de leverer med klemmetilkobling på 35mm2, så er nok det innafor. Noe annet enn mangetrådet i båt er dessuten uaktuelt. 

Bruk IR termometer for å notere deg om det blir varmt etter installasjon. Jeg kjører årlig utladetest av batteriene gjennom  inverteren med IR måling for å verifisere at anlegget fortsatt er trygt å bruke. Måler også tilkoblinger på motor og dynamo med IR måler årlig. Det er tross alt store strømmer i slike anlegg.  

Helt  enig i det du skriver. Så du skrev forsinket, men regner med at det bare var en skriveleif.

Men ser att på min Viksund 340 2007 er det faktisk bare ren kobbertråd i det originale ledningsopplegget. Har så langt ikke hatt en eneste kobling jeg har gjort noe med.  Båten står under pressenning om vinteren, men er nøye med at luftfuktigheten ikke blir for høy. Nå er det jo også slik at om alle termineringer er rett utført, så er de jo gasstett, men uansett helt enig med deg fortinnede kabler er nok best, og bør være standarden i dag.

På Victron sine Orion XS DC/DC-ladere bruker jeg pin-connectorer som krympes med elektrohydraulisk presstang, på samme måte som for øvrige klasse 5-kabler. Avhengig av budsjett og krav benyttes både ren kobberkabel og fortinnet kabel. Verktøy og materiell er Cembre 1350L presstang, Cembre-bakker og i 99% av tilfellene Cembre presskabelsko. (Pin-connectorene må jeg handle fra RS Components.) Avsluttes med krympeslange med lim, og eventuelt gjennomsiktig krymp med merking der dette er ønsket eller påkrevd.

Jeg ser i noen utenlandske fora – at flertrådet kabel foreslås mettet med loddetinn før tilkobling i klemmer, eller at kabelsko loddes på. Dette er etter mitt syn en dårlig løsning for større tverrsnitt, og ikke noe jeg kjenner igjen fra moderne, profesjonell praksis. At det forekommer, eller anbefales av enkelte med tyngre titler, endrer ikke dette. Det betyr heller ikke at det aldri har vært brukt eller ansett som akseptabelt enkelte steder. Når det gjelder å mette flertrådet kabel med loddetinn før tilkobling i press- eller skruklemmer, er dette noe jeg bevisst unngår. Årsaken er at loddetinn er et mykt metall som kryper over tid under mekanisk trykk. I en presskobling betyr det at kontakttrykket gradvis reduseres, overgangsmotstanden øker, og risikoen for varmgang øker tilsvarende.

Presskoblinger er konstruert for kaldpressing av kobber mot kobber, der lederen deformeres plastisk inn i kabelskoen og danner en gass- og lufttett forbindelse. Når lederen er fortinnet, brytes denne forutsetningen – man får et mellomlag med høyere resistivitet og dårligere langtidsstabilitet.

I tillegg trekker loddetinn kapillært inn i kabelen og gjør den stiv et stykke bak termineringen. I et marint miljø med vibrasjoner gir dette et definert bruddpunkt og økt risiko for utmatting i lederen.

Kort sagt: Det kan fungere på kort sikt, men er ikke en stabil løsning over tid, spesielt ikke i moderne installasjoner med litiumbatterier, høy ladestrøm og inverterdrift. Derfor er korrekt kaldpressede kabelsko med riktig verktøy fortsatt den faglig riktige løsningen. Loddetinn har mange gode bruksområder, men terminering av store flertrådede kraftkabler er ikke ett av dem.

Faglig korrekt løsning er kaldpressede kabelsko med riktig verktøy. Det forutsetter ordentlig presseutstyr – ikke universaltenger, hammerløsninger eller andre kreative metoder. Ja, det kan fungere der og da. Det betyr ikke at det er driftssikkert over tid eller under belastning. Dette blir særlig tydelig nå, når mange installerer litiumbatterier med høy kortslutningsytelse, store invertere og betydelige lade- og belastningsstrømmer. Forutsetningene har endret seg radikalt, og det som “fungerte før” er ikke nødvendigvis tilstrekkelig i dag.

I praksis er det også dårlig terminerte kabler som står bak flertallet av alvorlige feil jeg møter: varmgang, korrosjon, overgangsmotstand og eksponert kobber. Det finnes mye rart om bord hos folk flest, men det er dessverre også oppsiktsvekkende hva man finner på enkelte relativt nye båter. For illustrasjon, hovedkabel fra forbruksbank på en stor og dyr fritidsbåt hvor fukt er kapillært trukket opp hele kabelens lengde, sannsynligvis pga vanninntrengning i maskinrom hvor det elektriske ikke har blitt byttet ut. Eier ønsket ikke å bytte ut dette, og løper en risiko for større problemer på sikt her.

IMG_3066.jpg

Sikkerhet Om Bord – maritim sikkerhet basert på offshore- og beredskapserfaring
maritim kommunikasjon · nødutstyr · batteri · maritim elektro og elektronikk
https://sikkerhetombord.no
LinkedIn: https://sikkerhetombord.no/li | Facebook: https://sikkerhetombord.no/fb

SikkerhetOmBord skrev 28 minutter siden:

Når det gjelder å mette flertrådet kabel med loddetinn før tilkobling i press- eller skruklemmer, er dette noe jeg bevisst unngår.

:tommel_opp:

Kobberet i seg selv har en liten men likevel viktig fjærende egenskap. Den gjør at kobberet holder litt spenn i koblingspunktet. Egen erfaring tilsier at om en ettertrekker alle koblingspunkt EN gang etter det har vært i drift en tid (uker, måneder) så er forbindelsen god "i all evighet".

Tinn er veldig dødt så koblingspunktet mister press over tid. I tillegg er det myyyyye lettere å klippe lederen av bare med tilkoblingsskruen om lederen er fortinnet.

SikkerhetOmBord skrev 30 minutter siden:

Eier ønsket ikke å bytte ut dette, og løper en risiko for større problemer på sikt her.

Det er jo krise, hva slags press er det på den skoen? Den må jo tilsynelatende ha vært varm. Hadde ikke sovet om natta om den skoen og kabelen var i båten vår. Er denne ett engangs tilfelle, eller er det mye slikt å se i de fritidsbåtene du jobber i ?

Bra innlegg sikkerhetombord. I en tidliger båtutstyrsforretning i Sandefjord der jeg hadde stor tillit til daglig leder, var det to gutter som krympet ledninger på bestilling. For å si det mildt, dette hadde de ingen forutsetning for. Jeg kunne se med det blåtte øyet her blandet man kvadrat på ledning og sko i stor stil. Jeg blandet meg faktisk inn og spurte om de var klar over dette? De ble irritert, Jeg spurte om de viste hva strekkprøver er, noe som er vanlig i produksjon av kabler, der jeg gikk min læretid.  Selvfølgelig hadde de ikke det. Jeg spurt om jeg kunne få demonstrere hvordan de selv kunne gjøre det som en nødløsning. Joda det var de faktisk interresert i. Tok da yak i en ferdigkrympet kabel med 35mm" ledning med 50mm2 sko. Spente faktisk skoen i skrustikka og de fikk sekv dra i kabelen. Den løsnet etter et par rykk. Ja Seilars det finnes garantert båter der ute med dårlig krymp

Da jeg jobbet i NRK for over 40 år siden, kjøpte NRK en gang inn en splitter ny reportasjebuss fra Marconi iEngland. Men på den første turen til Vestlandet på reportasje, sviktet utrolig mye. Da viste det seg at endene på flertrådete kabler var blitt fortinnet etter avisoleringen før de ble skrudd inn i rekkeklemmer.

Hundrevis av forbindelser løsnet etter risting på dårlige vestlandsveier på 70-tallet! Vi på lydservice fikk litt av en jobb, sammen med folk fra England med å rette opp dette.

Nå er ikke rekkeklemmer det samme som kabelsko, men prinsippet blir det samme, en kabel som presses fast inn i "et eller annet"

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

SikkerhetOmBord skrev for 1 time siden:

Faglig korrekt løsning er kaldpressede kabelsko med riktig verktøy. Det forutsetter ordentlig presseutstyr – ikke universaltenger, hammerløsninger eller andre kreative metoder. Ja, det kan fungere der og da. Det betyr ikke at det er driftssikkert over tid eller under belastning. Dette blir særlig tydelig nå, når mange installerer litiumbatterier med høy kortslutningsytelse, store invertere og betydelige lade- og belastningsstrømmer.

Helt enig, og vi vil nok dessverre se flere branner etterhvert som ikke skyldes lithium batteriene, men mulighetene de gir i kombinasjon med liten grad av fagmessig utførelse.   Kabelsko fra flak etc. har ingenting å gjøre i slike installasjoner. Al Thomasson i Wakespeed snakker om høyeffekt DC systemer, og da mener jeg han setter grensen på 2kw for 12V systemer.  Slike installasjoner der man lader eller forbruker med store effekter over lengre tidsrom krever noe helt annet enn lanterner, ankerwinsjer, og andre typiske  12V installasjoner som folk er vant til å utføre selv. Blander vi i tillegg inn invertere som gjør 12V om til 230V, så blir det ganske kompliserte installasjoner som selv 9 av 10 elektrikere må bruke endel tid på å lære seg om de skal utføre dem korrekt.  Når da folk som egentlig ikke kan eller er interessert i elektro kjøper en stor inverter, og  litt utstyr på en båtbutikk, så er det 95% sannsynlig at det ikke blir spesielt bra.  Men det finnes unntak, særlig blant dem som er interesserte i å følge regler/standarder, og som bruker den beste metoden de klarer å søke seg frem til.  Det er mange som tar det som en utfordring å finne den beste metoden. Det ser man jo i denne tråden.  

JRK skrev for 3 timer siden:

Tok da yak i en ferdigkrympet kabel med 35mm" ledning med 50mm2 sko. Spente faktisk skoen i skrustikka og de fikk sekv dra i kabelen. Den løsnet etter et par rykk.

Litt pussig at du kommer med dette eksempelet. For i en tidligere diskusjon om pressing av kabelsko var det et medlem her inne som brukte en lignende "strekktest" for å vise at krymping av kabelsko med biltemas "slagpresse" tålte en ganske stor last. Vedkommende ble umiddelbart buet ut av BPs ekspertpanel med argumentasjon om at dette var helt irrelevant. Vet ikke om du husker akkurat den saken, men det ligger i tråden jeg linker til lenger ned. Video av "testen" her.

Seilars skrev for 3 timer siden:

Kabelsko fra flak etc. har ingenting å gjøre i slike installasjoner.

Vet ikke noe om kabelskoene fra Flak, men en liten fun-fact i denne sammenhengen er at kabelskoene fra Biltema er tykkere i godset enn en del andre kabelsko fra anerkjente leverandører. Har derfor ingen skrupler med å bruke dem. Problemet er at de har et meget begrenset utvalg i forhold til hvilken skruediameter de passer til, samt at man ikke får kjøpt ei "komplett pakke". Tenker da på at man kan kjøpe både kabelsko og div. manuelle tenger, men dette passer erfaringsmessig dårlig sammen. Krymper man f.eks. en 50mm2 Biltema kabelsko med Biltemas krympetang får man mest sannsynlig en veldig dårlig krymp. Jeg har derfor kjøpt meg ei Hydraulisk krympetang med et godt utvalg av bakker. 

Mer diskusjon om pressing av kabelsko og diverse egnede og uegnede verktøy i denne tråden:

Komodo skrev for 11 timer siden:

Litt pussig at du kommer med dette eksempelet. For i en tidligere diskusjon om pressing av kabelsko var det et medlem her inne som brukte en lignende "strekktest" for å vise at krymping av kabelsko med biltemas "slagpresse" tålte en ganske stor last. Vedkommende ble umiddelbart buet ut av BPs ekspertpanel med argumentasjon om at dette var helt irrelevant. Vet ikke om du husker akkurat den saken, men det ligger i tråden jeg linker til lenger ned. Video av "testen" her

Det jeg beskrev har ingen ting med innlegget du referer til, eller testkriterier for krymping. Jeg ville bare vise guttene at det de gjorde ikke var holdbart. Poenget med rett kraft i en krympe er at man krymper til flytegrensen til kobberkabelen oppnås, men heller ikke for mye da kordeller kuttes. Ellers så består en kvalifisert test av utstyr som kontrollert drar i ledningen med en gitt kraft. Kabelen vil løsne både om krympingen er for hard eller løs, og selvfølgelig om man bruker feil kabel i forhold til sko. 

Komodo skrev for 11 timer siden:

Vet ikke noe om kabelskoene fra Flak, men en liten fun-fact i denne sammenhengen er at kabelskoene fra Biltema er tykkere i godset enn en del andre kabelsko fra anerkjente leverandører. Har derfor ingen skrupler med å bruke dem. 

Godt poeng det med at Biltema bare har 10mm hull p sine større kabelsko, noe som minsker det effektive arealet  mot en 8 mm bolt og kan medføre varmgang. Hvordan vet du hvilken bakke som er rett på f.eks 50mm2 kabelsko når du anvender kabelsko med tykkere vegger en det som er standard

Komodo skrev for 12 timer siden:

Vet ikke noe om kabelskoene fra Flak, men en liten fun-fact i denne sammenhengen er at kabelskoene fra Biltema er tykkere i godset enn en del andre kabelsko fra anerkjente leverandører.

Flak ble brukt som eksempel fordi jeg en gang i tiden kjøpte en pose fra flak med kabelsko fra en Best Marin butikk i mangel av noe annet. Den posen har vært en slags reserve der alle mulige størrelser har ligget klare på lager dersom det skulle oppstå akutte behov. Men hver gang det har vært behov, så har jeg sett ned i posen, og kjørt av gårde og kjøpt inn skikkelige KRF sko.  Nå har jeg ryddet på verkstedet, og Flak skoene er resirkulert som metall. Flak er en grossist som forhandler alt mulig av båtrelaterte produkter, så det kan ligge helt andre sko i hyllene nå i 2025 enn den gang jeg kjøpte sko fra dem.  Det er mer enn 10 år siden. 

Problemet for oss vanlig dødlige er at vi har problemer med å kjøpe kvalitetssikret materiell som kabler og KRF sko. Jeg har et par KRF 95 kvadrat liggende som jeg fikk offshore. De er av et helt helt annet kaliber både på lengde og materialrykkelse enn de som er 'vanlig tilgjengelig'. Mine KRF kommer fra en nedlagt generatorstasjon.

Seilars skrev 1 time siden:

Flak ble brukt som eksempel fordi jeg en gang i tiden kjøpte en pose fra flak med kabelsko fra en Best Marin butikk i mangel av noe annet. Den posen har vært en slags reserve der alle mulige størrelser har ligget klare på lager dersom det skulle oppstå akutte behov. Men hver gang det har vært behov, så har jeg sett ned i posen, og kjørt av gårde og kjøpt inn skikkelige KRF sko. Nå har jeg ryddet på verkstedet, og Flak skoene er resirkulert som metall.

He he, kjent sak :fniser: Jeg har også et lite utvalg av disse elendige kabelskoene med tynt gods, men har ikke kommet så langt i den mentale prosessen at de har blitt kastet. De har bare blitt sortert og lagt sammen med kvalitetskabelskoene fra Biltema. Angående kabelsko fra Flak så kan det se ut som om de har to typer i sortimentet. Dette er nok den typen du sikter til med veldig tynt gods, mens denne typen ser ut til å være av den kraftige sorten.

Har sett det samme fra f.eks. Båtbua i Fredrikstad. De har veldig god pris på tykk kabel/ledning, men kabelskoene de har hatt har stort sett bare vært søppel, det har jeg måttet skaffe andre steder. 

Men god pris på kabel altså. 295 kr/m for 95mm2 fortinnet gummikabel må vel sies å være bra. Den kabelen har en meget solid gummiisolasjon, og er veldig fleksibel og fin å legge. Stor kontrast mellom den og den simple thermoplastisolerte kabelen fra Maritim til 449 kr/m. Den er riktignok fortinnet, men er utrolig stiv, og helt udregelig å jobbe med. 

Ser forresten at Maritim ser ut til å ha to forskjellige typer rørkabelsko i sortimentet sitt. De påstår at begge er DNV-godkjent, men jeg tror de har jukset litt med bildene. 

https://www.maritim.no/presskabelsko-1

https://www.maritim.no/presskabelsko

JRK skrev for 15 timer siden:

Det jeg beskrev har ingen ting med innlegget du referer til, eller testkriterier for krymping. Jeg ville bare vise guttene at det de gjorde ikke var holdbart.

Jeg skjønte det JRK, og jeg har nok erfaring med akkreditert testing til å forstå at det kreves litt mer av en testprosedyre enn dette. Poenget mitt her er vel heller det at du hadde mistet litt slagkraft i argumentasjonen din overfor guttene dersom du ikke bare kunne nappet av disse kabelskoene...

JRK skrev for 15 timer siden:

Hvordan vet du hvilken bakke som er rett på f.eks 50mm2 kabelsko når du anvender kabelsko med tykkere vegger en det som er standard

Der må jeg rett og slett føle meg litt fram. Nå er jo den hydrauliske krympetanga mi ei billigtang, ikke et kalibrert og sertifisert produkt som samsvarer med visse kabelsko, i alle fall ikke så vidt jeg vet. Hvilke kabelsko som er riktig å bruke til den tanga blir jo derfor et åpent spørsmål. Men det er ikke verre enn at man ser på graden av deformasjon av kabelskoen, samt kjenner på krafta man må trykke med for å få et godt resultat. Men ut fra diskusjonen som gikk i den gamle tråden jeg linket til og de bildene som ble postet der, så skjønner jeg jo selvsagt at det fordrer kunnskap om materialer, kaldforming og deformasjon noe over det mannen i gata har. 

Helt enig med deg Kommodo i at man lærer seg knep etthvert, som det å vurdere deformasjon.

Du nevner Flak, vet ikke om de leverer til Jula, men disse bruker jeg kun for å vise andre at disse er ubrukelig (Tenker da på vanlige gul,blå og røde).

For disse små kabelskoene er det jo også ofte et glemt parameter, temperatur, om de skal monteres på en motor.

PVC  er beregnet fra -10 til +75 grader

PA  Poliamyd -60 til +105 grader

Aluminum kobber fås opp til 130 grader

En litt annen retning, men i samme gate.

Ladere og solcelleregulatorer kommer ofte med skruklemmer. Skruen ser ut til å ha et Philips 2 spor, men jeg synes de glipper lett. Kombinasjonen litt glatt klemme og lite kraft på skruen gir alt for dårlig hold.

Hva gjør fagfolk? Hvilken endehylse? Er skruesporet et spesialmønster? Eller er det bare jeg som er klossete?

Screenshot_20260104_163234_Chrome.jpg

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

23 minutes ago, Steihy said:

En litt annen retning, men i samme gate.

Ladere og solcelleregulatorer kommer ofte med skruklemmer. Skruen ser ut til å ha et Philips 2 spor, men jeg synes de glipper lett. Kombinasjonen litt glatt klemme og lite kraft på skruen gir alt for dårlig hold.

Hva gjør fagfolk? Hvilken endehylse? Er skruesporet et spesialmønster? Eller er det bare jeg som er klossete?

For å svare som en maritim elektrofagmann: Jeg bruker enten store niter/endehylser, eller jeg bruker pin-connectorer som krympes på, på lik linje som kabelsko som vi her snakker om.

Bare for å presisere dette med kabelsko enda en gang: Ikke bruk kabelsko med inspeksjonshull om bord i fritidsbåt. Dette blir en vei inn for fukt, som er helt unødvendig.
Trenger dere skikkelige kabelsko, så selger jeg dette løst. Men skal dette bli en "perfekt match" må de altså krympes med presstang og bakker fra samme produsent og system. Derfor kan jeg også tilby ferdige kabler på de mål som ønskes, de gangene dette passer med situasjonen.

Her, igjen, er det mye som kanskje tilsynelatende er "godt nok" - og det kan også godt hende at man kan få ganske gode press med tema/temu-verktøy. Men en garanti for at alle press blir 100% får man nok ikke.

Jeg bruker derfor helst ladere som har skikkelige tilkoblinger, og foretrekker modellene som er vifteløse: Jeg har byttet mange ladere med vifter som slutter å gå etter noen år: Dette er jo en unødvendig dum måte å "spare penger" på. En lader i 2026 bør også ha mulighet for blåtann, custom ladeprofiler, ladehistorikk, temperaturkompensert lading (gjerne med ekstern sensor) samt være av en type kvalitet som holder lengre enn garantitiden. Om den i tillegg kan fungere som en ren strømforsyning, ta opp "skakkjørte" batterier + ha lagringsmodus og desulfatering, så har man jo egentlig en knakandes bra lader. Det er noen blå produkter fra Nederland som scorer på samtlige av disse parameterene - og som er det eneste jeg markedsfører, selv om jeg har tilgang på en hel skog av ulike produsenter og varianter. 

Skal man gå for en fullverdig Litiuminstallasjon bør man dessuten ha en lader som kan kommunisere med batteriene: Å bruke algoritmestyrt lading av Litium blir ikke så perfekt som et fullintegrert hvor det er BMS som dikterer maks ladespenning og strøm.

Jeg har skrevet en liten lektyre om akkurat vedlikehold av blybatterier, for de av dere som er interessert i tematikken. Tar i mot forslag og innspill til forbedringer eller korrigeringer; det er helt sikkert mange innpå her som leser gjennom artikkelen og tenker at de ikke er 100% enige - og det er jo egentlig, i så fall, en bra ting. Da kan denne bli enda bedre!

https://sikkerhetombord.no/vedlikehold-av-blybatterier/

LinkedIn: https://sikkerhetombord.no/li | Facebook: https://sikkerhetombord.no/fb

6 hours ago, Hulda said:

Problemet for oss vanlig dødlige er at vi har problemer med å kjøpe kvalitetssikret materiell som kabler og KRF sko. Jeg har et par KRF 95 kvadrat liggende som jeg fikk offshore. De er av et helt helt annet kaliber både på lengde og materialrykkelse enn de som er 'vanlig tilgjengelig'. Mine KRF kommer fra en nedlagt generatorstasjon.

Akkurat dette er litt av motivasjonen min for å starte opp et foretak innenfor maritim sikkerhet: Jeg ser og erfarer dessverre så alt for mange uheldige løsninger, som i hovedsak er årsak i at produktuvalget og kunnskapen blant de som selger varene er på et for lavt nivå. Sikkerhet Om Bord er altså ikke primært maritim elektro, selv om dette er min faglige bakgrunn, men også maritim sikkerhet - alt hva dette måtte innebære. Jeg skulle kanskje hatt mange firmaer med mange spesialfelt og forskjellige navn; men jeg får prøve å holde det enkelt i børjan. :)

Samtidig må jeg understreke at selv ikke som fagmann er det å finne riktig materiell nødvendigvis noen enkel øvelse: Dette er noe jeg bruker mye tid på, og det er heller ikke alltid jeg treffer blink dessverre. Ikke kan jeg alt om alt heller, så det er stadig nye ting og detaljer man må sette seg inn i. Og det er noe av det som faktisk gjør det kjekt å holde på!

Komodo skrev for 5 timer siden:

He he, kjent sak :fniser: Jeg har også et lite utvalg av disse elendige kabelskoene med tynt gods, men har ikke kommet så langt i den mentale prosessen at de har blitt kastet. De har bare blitt sortert og lagt sammen med kvalitetskabelskoene fra Biltema. Angående kabelsko fra Flak så kan det se ut som om de har to typer i sortimentet. Dette er nok den typen du sikter til med veldig tynt gods, mens denne typen ser ut til å være av den kraftige sorten

Den gang jeg jobbet for Mekonomen hadde vi en serie med tynt gods og en serie med tjukk gods. 

Det er nok bransjestandard...kj;permanent noe b;r man vite hva man skal ha [ ikke sutre p[ nett over skoene man har kj;pt har for tynt gods. 

Man ender gjerne opp med hva man kj;per p[ selvplokk 

Edit. Dette var ikke til deg men som stikk til innlegg tidligere I tr[den

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...