Jump to content

Kabelsko versus presskobling ved store strømmer

JRK

Recommended Posts

Store Norske sier dette om flytegrense: Flytegrense er en teknisk, praktisk grenseverdi som forteller hvor mye metaller og legeringer tåler av belastninger før det oppstår en observerbar plastisk deformasjon ved strekk eller trykk.

Det står mer også, men det kan de som er interessert søke opp.

Jeg gjorde en test for en tid tilbake da jeg hadde satt på en kabelsko som ikke passet på en 16mm2 ledning. Jeg hadde krympet den med det slagverktøyet fra BT som har vært diskutert her inne mange ganger. Det jeg gjorde var å sage den av midt i krympesonen for å se hvordan den så ut inni. Bildene under får tale for seg. Men kordelene og selve hylsa kan ikke skilles fra hverandre rent visuelt.

20240607_182543.jpg.08ce526eff1c2cf11f18837cce2ec236.jpg

20240607_182955.jpg.db2674ae5941b5ec65fa38a1b3cefb11.jpg

20240607_183552.jpg.0f2ca5cf74199e0084c0f366bc312596.jpg

20240607_182952.jpg

Meget bra innlegg Olevine. (Selv har jeg jo värt kritisk til denne Biltema /slegge løsninga, men har anvendt den og loddet etterpå)

Men det som var så bra her, er at viser hvordan man enkelt kan kvalitetsikre krympen, noe som alle kan gjøre, om de er i tvil uansett verktøy man måtte bruke.

(Men med et lite forbehold du vet jo ikke om det effektive krymparealet er tilstrekkelig)

Olevine skrev 15 minutter siden:

Store Norske sier dette om flytegrense: Flytegrense er en teknisk, praktisk grenseverdi som forteller hvor mye metaller og legeringer tåler av belastninger før det oppstår en observerbar plastisk deformasjon ved strekk eller trykk.

Det står mer også, men det kan de som er interessert søke opp.

Jeg gjorde en test for en tid tilbake da jeg hadde satt på en kabelsko som ikke passet på en 16mm2 ledning. Jeg hadde krympet den med det slagverktøyet fra BT som har vært diskutert her inne mange ganger. Det jeg gjorde var å sage den av midt i krympesonen for å se hvordan den så ut inni. Bildene under får tale for seg. Men kordelene og selve hylsa kan ikke skilles fra hverandre rent visuelt. 

Ser den kommentaren Hulda, og du har helt rett!

Ellers så vil jeg opplyse til de som foretrekker kabelsko uten inspeksjonshull, att alle de største  leverandøren i Norden bare leverer kabelskor med inspeksjonshull og det sier vel litt om hva som er standard, eller?

Seasea Norge og Sverige,

Maritim

Seatronic

Hjertmans,

Erlandsons brygga

Olevine skrev for 3 timer siden:

20240607_182543.jpg.08ce526eff1c2cf11f18837cce2ec236.jpg

20240607_182955.jpg.db2674ae5941b5ec65fa38a1b3cefb11.jpg

Kan ikke forstå annet enn at denne forbindelsen er minst like god som en del andre som visstnok skal være godkjente. Det jeg imidlertid etterhvert forstod forrige gang vi diskuterte dette, var at det åpenbart krever en del erfaring med bearbeiding av metall for å ha "feelingen" med hvordan man bruker dette verktøyet på en god måte. 3-4 dumpe slag med en feisel og solid ambolt e.l. som underlag gjør susen, mens andre kanskje setter verktøyet på kjøkkenbordet og slår med en pennhammer. Min konklusjon er derfor at slagverktøyet er fullt brukbart, men forutsetter at man vet hva man gjør. 

Synes ikke denne pressen ser noe mer tillitsvekkende ut:

SikkerhetOmBord skrev for 18 timer siden:

https://www.klauke.com/fi/en/compression-cables-lugs-to-din-cu-4935

Her finner man et bilde fra en leverandør som henviser til Klauke, hvor ingenting er gasstett såvidt mine øyne kan se. Noe som nok også er tilfellet om bord hos mange. Dermed kan man gjerne si at endel presskoblinger faktisk hverken er eller er tenkt på være gasstette. Spesielt gjelder dette for punktpress som denne.

image.png.d28f31b7ff9317b0af6f5c1d1617a338.png
https://www.powerandcables.com/copper-cable-lugs-for-special-applications/

Etter at jeg anskaffet hydraulisk presse med sekskantbakker har imidlertid både slagverktøyet samt presstanga fra BT blitt lagt på hylla. Presstanga er kanskje den jeg er minst fornøyd med av disse tre. 

2 hours ago, JRK said:

Ellers så vil jeg opplyse til de som foretrekker kabelsko uten inspeksjonshull, att alle de største  leverandøren i Norden bare leverer kabelskor med inspeksjonshull og det sier vel litt om hva som er standard, eller?

Seasea Norge og Sverige,

Maritim

Seatronic

Hjertmans,

Erlandsons brygga

Dette er vel alle aktører myntet på forbrukermarkedet: Det er neppe mange "proffe" som handler denne typen materiell derfra. Du finner vel kanskje heller få ansatte hos disse foretakene som har formell elektrokompetanse og relevant praksis fra faget. Mange av de råd kundene mine har fått fra forskjellige steder har vært - farlige.

Sikkerhet Om Bord – maritim sikkerhet basert på offshore- og beredskapserfaring
maritim kommunikasjon · nødutstyr · batteri · maritim elektro og elektronikk
https://sikkerhetombord.no
LinkedIn: https://sikkerhetombord.no/li | Facebook: https://sikkerhetombord.no/fb

21 minutes ago, Komodo said:

Etter at jeg anskaffet hydraulisk presse med sekskantbakker har imidlertid både slagverktøyet samt presstanga fra BT blitt lagt på hylla. Presstanga er kanskje den jeg er minst fornøyd med av disse tre. 

Sitter med samme erfaringen, og nettopp dette var grunn til at jeg tok en 50k investering med å skaffe til veie skikkelig verktøy. 

Sikkerhet Om Bord – maritim sikkerhet basert på offshore- og beredskapserfaring
maritim kommunikasjon · nødutstyr · batteri · maritim elektro og elektronikk
https://sikkerhetombord.no
LinkedIn: https://sikkerhetombord.no/li | Facebook: https://sikkerhetombord.no/fb

JRK skrev for 3 timer siden:

Jeg kan vel legge til dette med tid. Altså hvor lang tid materialet får til å 'huske' den nye posisjonen. Det er en del dislokasjoner som skal flytte på seg. Det er ikke gikk at dette skjer på 1/10 sekund uten tilførsel av ekstra energi. 

JRK skrev for 3 timer siden:

Seasea Norge og Sverige,

Maritim

Seatronic

Hjertmans,

Erlandsons brygga

Men baatplassens foretrukne leverandør (Biltema) har rørkabelsko uten inspeksjonshull :tommel_opp: :fniser: Det største problemet er at de bare har kabelsko for M10 skrueterminal fra 16mm2 og oppover. Av og til trenger man sko for M6 eller M8. 

BT sko, en annen med inspeksjonshull har forvillet seg opp i esken:

20260105_170758.jpg.03749f512d7a5b52eaa42bc6477d8c0f.jpg

Ellers må vel dette være en av de mest tragiske kabelskoene som er å oppdrive. Denne er for 35mm2 ledning, og fulgte sikkert med en teinehaler eller et eller annet en gang i tiden. Det eneste som kunne vært verre hadde vært om den ikke en gang var fortinnet :fniser:

20260105_170821.jpg.f444871f2ccb6a4de6af447d6e9e4912.jpg

Dette med hull eller ikke. Offshore var det kun kabelsko uten hull, så vidt jeg husker. Om bord i Hulda har jeg begge deler. Det skal legges til at Hulda er en meget tørr båt. Ved kabelsko med hull blir kabelenden dyttet så vidt nedi en boks Vaselin. Det er godt nok for meg. Så langt, og det er 25, har jeg så langt ikke sett en eneste anløpet ledningsstump, fra 0,7 kvadrat og opp til 95 kvadrat. Som verktøy har jeg de fleste tengene fra Biltema, Temu og en 17 tonn hydraulisk 6-kant. Så nå blir det niter fra Temu og greier på de mindre dimensjonen. Det er også noe jeg sjelden har brukt.  

Komodo skrev 5 minutter siden:

Men baatplassens foretrukne leverandør (Biltema) har rørkabelsko uten inspeksjonshull :tommel_opp: :fniser: Det største problemet er at de bare har kabelsko for M10 skrueterminal fra 16mm2 og oppover. Av og til trenger man sko for M6 eller M8. 

Ja og med Biltema kommer neste problemstilling og kanskje en ny diskusjon opp. Med bare 10 mm hull på 8 eller 6 mm bolt så ber man om varmgang FY og Fy.

Men på 10mm er perfekt, og ikke minst at prisen er bra

JRK skrev 1 minutt siden:

Ja og med Biltema kommer neste problemstilling og kanskje en ny diskusjon opp. Med bare 10 mm hull på 8 eller 6 mm bolt så ber man om varmgang FY og Fy.

Ja, det er tabu, da må man få tak i noe som passer!

JRK skrev 1 minutt siden:

Men på 10mm er perfekt, og ikke minst at prisen er bra

Prisen er grei, og jeg synes også kvaliteten er god. Solide, og tykke i godset. Det eneste jeg er usikker på er om tinnbelegget er like tykt som på de mer anerkjente kabelskoene. Det har jeg ikke sjekket. 

Komodo skrev 3 minutter siden:

Ja, det er tabu, da må man få tak i noe som passer!

Prisen er grei, og jeg synes også kvaliteten er god. Solide, og tykke i godset. Det eneste jeg er usikker på er om tinnbelegget er like tykt som på de mer anerkjente kabelskoene. Det har jeg ikke sjekket. 

Tror det er ganske bra har loddet noen av disse og overflaten blir i alle fall ikke misfarget

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...