tobixen Startet Torsdag 14:48 Link til dette innlegget Startet Torsdag 14:48 Etter å ha fått båten min opp på land tok jeg ned genoaen (både for å redusere vindfang, redusere slitasje og fordi jeg trenger å gjøre litt vedlikehold på genoaen). Rullen står jo fortsatt på staget og utgjør signifikant med vindfang. Her om dagen var det litt vind i lufta. Det er normalt at båten rister når det blåser godt - men vibrasjonene kom og forsvant veldig plutselig og ganske ekstremt. Jeg oppdaget omsider at det skyldtes vindressonans i forstaget. Forstaget slang ekstremt mye frem og tilbake, hele masta ristet på toppen, hele båten vibrerte. Jeg var jo bekymret både for stag, båt og mast - etter å ha tenkt litt så festet jeg et tau på staget (så høyt jeg rakk) og festet igjen dette til genoaskjøtene og strammet til. Er stagene mine for slakke mon tro? Dette kan umulig være godt for mast, rulle eller stag (eller hele båten, for den sags skyld). Kan det å ta ned seilet ha vært konterproduktivt? Båten har vært gjennom skikkelig uvær tidligere mens jeg ikke har vært ombord - jeg bekymrer meg for hvor mye juling masten kan ha fått under mitt fravær. Seilet demper vel vibrasjonene noe - pluss at man ofte har stramme genoaskjøter. I de siste årene har jeg observert overraskende mange båter som ligger i havn med istykkerrevet genoa - jeg skrev en annen tråd om dette tidligere. Anbefaingen (når rullegenoaen står på staget) er å sørge for at genoaen er stramt rullet og at tauene går i allefall et par turn rundt genoaen, for så å ha relativt stramme skjøter. Dette kan være veldig viktig når båten blir stående uten tilsyn gjennom uvær. (et annet triks som ble nevnt er å ta f.eks. spinnakerfall, surre det godt rundt hele genoaen og feste stramt i baugen et sted). Dette har jeg gjort til en vane nesten hver gang jeg ruller inn genoaen slik at jeg ikke glemmer av det. Men nå viser det seg at å ha stramme genoaskjøter festet til forstaget kanskje er ekstra viktig når rulleseilet er tatt ned? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart Torsdag 14:54 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 14:54 Ihht AI'en er dette et kjent problem: Problemet: Når genoa fjernes fra en rullefokk, mister forstaget den dempingen som seilet normalt gir. I sterk vind kan forstaget begynne å vibrere/oscillere kraftig på grunn av resonans - ofte kalt "forestay vibration" eller "rigg-resonans". Hvorfor det skjer: - Uten seil fungerer forstaget som en lang, stram streng som kan settes i bevegelse av vinden - Rullesystemet kan forsterke vibrasjonen - Slakk i riggen gjør problemet verre Vanlige løsninger: 1. Stramme forstaget med en line til genuaskjøtene (som nevnt over) 2. Sette tilbake et seil - selv et lite stagforseil demper vibrasjonen 3. Bruke spinnakerfallen til å skape motspenn 4. Legge til demping - noen bruker tau eller gummislanger rundt forstaget Dette er spesielt viktig å være klar over når båten ligger ubemannet over lengre tid. En voldsom vibrasjon kan slite på beslag, valser og til og med masteoppheng over tid. AI'en hevder at dette temaet ikke har vært diskutert på båtplassen tidligere, så det er altiså ikke så ekstremt kjent problem :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart Torsdag 16:04 Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:04 For mange herrans år siden pumpet masten på en landsatt seilbåt så mye at masten knakk. Jeg var der da masten knakk. Eieren hadde slakket ned riggen. Sikkert for å spare båten. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Torsdag 17:02 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:02 For min del ble bakstagene løsnet fordi de var iveien da mobilkranen skulle løfte meg på land. De ble snurret på igjen, men ikke strammet like godt som de var. Nå har jeg gått over og fått strammet de opp en del. Her er bilde av oppsettet mitt: Det er en stor svakhet her, det burde helst vært null avstand fra forstaget til skjøtene, det så jeg først etter å ha fått på plass tauet. Dagens oppsett tillater fortsatt en del bevegese normalt på båtens lengderetning Jeg må se til å få det fikset før det blåser igjen neste gang. Bildet er tatt i dag, Varna i Svartehavet, og det er andre gang i år at jeg observerer hvite ting i lufta og på bakken. Forrige gang var det i Istanbul, Bosforus-stredet hadde kledd seg i hvite klær da jeg tok bussen fra Asia til Europa. Ikke normalt. (Jeg spurte en venninne om hun hadde sett sne i Bosforus før - og fikk omtrent et snøft tilbake - hun har bodd for anker i Bosforus i 26 år, og har selvfølgelig observert betydelige mengder sne på de årene. Men nå digregerer jeg igjen) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.