Komodo Svart Tirsdag 14:01 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:01 Seilars skrev 25 minutter siden: Det kan være at cellene er ujevne. En kjetting tåler ikke mer enn det svakeste leddet. Så om man tror man har 70% SOC, men egentlig skulle hatt 50%, og ei celle eller to kun har 20%, så vil man se at det dropper veldig fort. Godt poeng, og da er det behagelig å ha en BMS som gir deg mulighet til å overvåke cellespenngen på telefonen med noen få tastetrykk. Tenk for en verden vi lever i nå, imot hvordan ting var bare for 10-20 år siden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart Tirsdag 14:12 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:12 Jeg har fremdeles åpne bly/syre batterier eg er godt fornøyd med det. Så jeg lever nok fremdeles i en verden slik den var for 20 år siden og for så vidt også 100 år før det. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SveinHa Svart Tirsdag 14:15 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:15 Blybatterier har balansering innebygget i kjemien men det har ikke lithium. Hvordan en BMS uten aktiv balansering klarer å balansere et batteri vet ikke jeg... Aner ikke hvilken BMS og hvilke funksjoner den har i mine Skanbatt men de ser nå ut til å klare seg fint. De store lithiumbatteriene mine har 2A aktiv balansering og pleier å holde seg innenfor 0.006 V celleavvik. Akkurat nå er de uten verken forbruk eller lading og ser slik ut: Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Ida Marie III Svart Tirsdag 14:21 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:21 Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart Tirsdag 14:24 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:24 Første bilde er kurve historikken fra det siste 30 dagene, der dere ser fallet ned mot 50 % De andre er de forskjellige innstillingene. Eg sikkert mer som kan taes ut fra menyen. De to siste bildene er fra "øyeblikket" Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Tirsdag 14:45 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:45 Fallvinkelen er jo nokså lik hele tiden så der er i alle fall ikke noen dramatisk endring i lasten. Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Ida Marie III Svart Tirsdag 15:50 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:50 Seilars skrev for 2 timer siden: Det man først bør gjøre er å utføre en kapasitetstest for å se om man får ut 100% av kapasiteten, eller om det samme skjer igjen. Skjer det samme igjen, så hør med BBS hva de foreslår mtp. garanti. Finn eventuelt en dag med plussgrader ombord for å teste dette slik at du slipper å koble til landstrømslader i minusgrader. På lithium kan slike tester gjøres veldig raskt om man har last til det. Jeg bruker 4 timer på å tømme vår bank ved testing. Ok, så jeg skal tømme batteriet ved hjelp av stor last, og så observere ved slutten om spenningen går sakte ned, altså til 11. et eller annet ? Skal det egentlig stenge/ slå seg av, rett fra 13.2 eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart Tirsdag 16:46 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:46 Ida Marie III skrev 22 minutter siden: Ok, så jeg skal tømme batteriet ved hjelp av stor last, og så observere ved slutten om spenningen går sakte ned, altså til 11. et eller annet ? Nei, du kan bruke ganske stor last, du må ikke. Kapasiteten er vel oppgitt ved 5 timers utladetid, men du kan bruker lenger tid også. Lad først opp til laderen går over i float, og start deretter utlading. Har du bare 10A last, så kan du forvente ca. 20 timers utladetid. Har du 50A last, så kan du forvente ca. 4 timer. Testen kjøres til batteriet stenger ned, og da vil du se at BMS klarer å stenge på lav spenning. Smartshunt vil miste spenning, så greit å enten resette historikk, eller ta ett skjermbilde av den for å se at «deepest discharge» etc. blir enda dypere. En utladetest kan fint gjøres uten å være i båten, og om du ikke får ett fullgodt resultat, så kan du regne deg frem til når man på neste test bør være tilstede i båten for å se. På blybatterier må man være tilstede for å starte lading ganske raskt ved kapasitetstest, mens man på Lithium fint kan stikke innom båten neste dag for å starte laderen og lese av smartshunt. Ett skjermbilde av smartshunt ved start av opplading igjen er kjekt. Ett bilde etter opplading kan også gi god informasjon. Du kan jo se hva slags info som er på det bildet, og regne eller nullstille. Hensikten er ikke selve kurven med mindre man mistenker en feil, man ønsker å få bekreftet hva kapasiteten er i banken. Men vær obs. på at dersom det er kaldt i båten, så kan det være inntil 5% som du ikke får ut. Så skal du være veldig nøye, så bør slike tester utføres på sommeren. Jeg pleier å ha en årlig test i Juni. Men før du begynner, sjekk i manualen på laderen om den kan starte lading av ett tomt batteri. Jeg vet jo ikke hva slags lader du har. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Tirsdag 16:52 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:52 @Ida Marie III Jeg har ikke denne Victron-saken selv men er det ikke mulig å velge Spenning og eller Strøm som kurve under ‘trend’-menyen? Utladingen ser jo jevn ut fra SOC og dermed også strømmen, men en kikk på spenningskurven vil kunne avsløre om du er på bunnen av kapasiteten for en eller flere celler da den vil stupe mot slutten. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart Tirsdag 17:14 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:14 Fantino skrev 20 minutter siden: @Ida Marie III Jeg har ikke denne Victron-saken selv men er det ikke mulig å velge Spenning og eller Strøm som kurve under ‘trend’-menyen? Utladingen ser jo jevn ut fra SOC og dermed også strømmen, men en kikk på spenningskurven vil kunne avsløre om du er på bunnen av kapasiteten for en eller flere celler da den vil stupe mot slutten. OK, jeg sjekker i morgen om der er flere meny alternativer under "trend" menyen. Så får jeg ta en slik test som du beskriver til sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart Tirsdag 17:18 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:18 Seilars skrev 29 minutter siden: Men før du begynner, sjekk i manualen på laderen om den kan starte lading av ett tomt batteri. Jeg vet jo ikke hva slags lader du har. Ja, jeg vet laderen starter selv om batteriet har stengt ned. Har opplevd det et par ganger at strømmen var helt vekke, batteriet var tomt. Den ladet det fint opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Tirsdag 17:39 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:39 Du har flere valg for trend i de 2 blå/oransje listboksene øverst (de som i første bildet viser "State of charge" og "Aux input"). Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Ida Marie III Svart Tirsdag 18:25 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:25 SveinHa skrev 44 minutter siden: Du har flere valg for trend i de 2 blå/oransje listboksene øverst (de som i første bildet viser "State of charge" og "Aux input"). Ok, jeg sjekker det opp i morgen.. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart Onsdag 10:47 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:47 Her er det menyene på de to kolonnene. Hvilken bør jeg sjekke?? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Onsdag 13:09 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:09 SOC og Voltage i første omgang Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Ida Marie III Svart Torsdag 09:58 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 09:58 Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Torsdag 14:57 Link til dette innlegget Svart Torsdag 14:57 De screenshotene sier ikke så mye siden de er på 1 minutt. Prøv med 30 days slik som i de tidligere eksemplene. Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Ida Marie III Svart Torsdag 15:26 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 15:26 Beklager... Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Torsdag 16:47 Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:47 Dette var interessant. Jeg ville vel si at dette forløpet ser ganske normalt ut, men selv om noen burde hjelpe Victron med skalafunksjonen i appen så viser den vel også at spenning _ikke_ har droppet fra 13.2 til 11.4V på et døgn? Kan du ha blingset den første dagen etter at du kom hjem og at det faktisk sto 12.2V? (En blir fort vant med å lese 13 når en har Lithium..) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart Torsdag 19:27 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:27 Fantino skrev for 2 timer siden: Dette var interessant. Jeg ville vel si at dette forløpet ser ganske normalt ut, men selv om noen burde hjelpe Victron med skalafunksjonen i appen så viser den vel også at spenning _ikke_ har droppet fra 13.2 til 11.4V på et døgn? Kan du ha blingset den første dagen etter at du kom hjem og at det faktisk sto 12.2V? (En blir fort vant med å lese 13 når en har Lithium..) Ja, det er faktisk mulig, mulig jeg ikke hadde brillene på😉 er som du sier, blir vant til å lese av 13.2. Ser det greit ut ellers ? Jeg trodde batteriet stengte ned før det stod nede på 11. ett eller annet Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Torsdag 20:02 Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:02 11.4V er temmelig lavt men ikke alldeles paddeflatt. En tabell jeg har brukt mye og som ser ut til å stemme ganske bra ut fra det jeg har erfart sier 12V = 9% og 10V = 0%. Du fikk i alle fall reddet det før BMS stengte og da ville jeg ikke bekymret meg mer for det. Ikke godt å si hva batteriets BMS stenger på, du må nok finne et spec ark for den for å blir klok på det. Normalt er nok i det området, har sett 10.8V som forslag, som tilsvarer cellespenning på 2.7V. Dersom du har konstant 0.6A trekk vil du teoretisk tømme et 200Ah batteri på snaue 14 dager, så når du er borte så lenge burde det enten stå på float-lading eller så bør strømtrekket litt ned. SOC kurven på Victron ser jo ut til å stemme sånn noenlunde bra med dette også, men du kan jo ta en dobbeltsjekk på settingene der hvis du gidder. Vær obs på at batterimonitorer alltid er mest unøyaktige %-vis ved lavt forbruk fordi den absolutte unøyaktigheten er ca den samme enten du trekker 50A eller 0.5A. Er du da 0.2A ‘off’ så får det store utslag, 0.5 blir 0.7 eller 0.3 mens 50 blir 49.8 eller 50.2. For å forbedre dette kan du gjøre såkalt nullpunktskalibrering der du kopler alt fra/legger batteriet dødt og justerer strømtrekket til 0.0A. Dette skal du kunne gjøre via appen og uten mekking så sant både lading og forbruk går over samme hovedbryteren (som må være av). Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart Torsdag 20:28 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:28 Fantino skrev 21 minutter siden: Dersom du har konstant 0.6A trekk vil du teoretisk tømme et 200Ah batteri på snaue 14 dager, så når du er borte så lenge burde det enten stå på float-lading eller så bør strømtrekket litt ned. Ja, det blir nok å slå av hovedbryter neste gang jeg er så lenge vekke. Det er memory på tv og radio, samt en del lysdioder/brytere og 2 gass alarmer som trekker dette. De kan fint være avslått når jeg er vekke. Så da har jeg fått god hjelp her, nær sagt som alltid, og blitt litt klokere på disse nymotens batterier. Fantastisk forum Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.