Stavland Startet Torsdag 14:50 Link til dette innlegget Startet Torsdag 14:50 Hei Til våren kommer det inn en 30fot båt i min bås. Der jeg har en utrigger på 8m og andre siden så er bomen 6m. Båtplassen er forså vidt veldig lun og fin, men når vinden kommer fra Sør/Øst så treffen vinden på siden av båten. (denne siden ligger 8m utrigger på. så jeg har tenkt tanken på og støpe ett lodd/moring så ligger forut, litt på skrå mot Sør/øst for ekstra sikkerhet. Båten skal ligge med hekken inn. Men er usikker på hvor tungt lodd må jeg ha. Burde jeg hatt fortøyningsbøye elle kun direkte tauverk fra lodd til båt? (kjetting i bund sefølgelig) Takk for svar Mvh. Thomas Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Fredag 07:39 Link til dette innlegget Svart Fredag 07:39 Jeg ville sagt minimum 200 kg. Så flatt som mulig, evt en betongring. Og jeg ville ha sløyfet kjettingen, den tæres opp veldig fort på gjørmebunn. Uansett om den er galvanisert eller syrefast. Bruk tau hele veien, beskytt evt med en slange nederst og sett på en daumann 5-6 meter fra loddet. Til din bruk vil jeg tro at synketau uten blåse vil være bra, da flytter du bare tauet over til utliggeren når du skal ut. Så har du ingen blåse som ligger i veien. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bjørkski Svart Fredag 07:55 Link til dette innlegget Svart Fredag 07:55 For 15-20 år siden lagde jeg en moring til min 28 fod seilbåt. Støpte med betong og armeringsjern (fordi jeg hadde noe liggende) i den størrste murbøtte jeg kunne få kjøpt (tipper 80-100 liter). Jeg brukte kjetting, men skulle ha brukt tau som "Index" foreslår. Hvis bunnen er passe myk, slik en moring kan synke godt ned trenger vekten ikke å være så stor. Kanskje en moringsring ala denne vil gjøre jobben i ditt tilfelle: https://www.maritim.no/ankerring-gramalt-stal Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Fredag 12:05 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:05 Stavland skrev for 21 timer siden: Men er usikker på hvor tungt lodd må jeg ha. Burde jeg hatt fortøyningsbøye elle kun direkte tauverk fra lodd til båt? Du bør si litt mer om forholdene rundt for at det skal være mulig å gi konkrete råd. Tenker f.eks. på bunnforhold, dybde, avstander du har å gå på osv. Det kan være flere løsninger på dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Stavland Svart igår klokken 11:01 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:01 Her er det gjørmebund. Har ikke målt hvor dypt det er enda. Men ser for meg det er rundt 5-7 meter dypt. Kommer an på hvor langt ut loddet/moringen skal være. Per nå er jeg utreist på jobb. Men skal ta noen målinger når jeg kommer hjem mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Stavland skrev for 20 timer siden: Her er det gjørmebund. Da må du i alle fall unngå kjetting. Og sjakler. Stål som ligger i oksygenfattig gjørme tæres fort som fy. Og syrefast er vel verst under slike forhold. Fordelen er at moringen setter seg godt i gjørma da. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.