Jump to content

Byggingen av svært liten slepebåt, et miniprosjekt, inspirert av "Hercules" fra 1907

Hakkannen

Recommended Posts

Et miniprosjekt, bokstavlig talt. En byggetråd av en bitteliten båt, i alle fall sett ut fra de fleste båteieres øyne. Ferdig vil den ha en lengde på latterlige lille 3,9 fot/120cm, og er med dette naturlig nok ikke beregnet for mennesker, i alle fall ikke av mitt omfang (for ikke å snakke om vekt). Håper likevel tråden er innafor på båtforumet, selv om båten blir fryktelig liten. 

Har med ujevne mellomrom kjøpt rimelige radiostyrte hurtiggående båter, i størrelsen 40-70cm, gjerne i forbindelse med ferier og turer. Kjekt tidsfordriv når man f.eks. er på ferie et sted og ikke takler å sitte i ro for lenge for mørning i solsteiken, slik som enkelte finner så alt for viktig. Men, i løpet av årenes løp har jeg innsett en ting; hurtiggående radiostyrte båter er ofte fryktelig kjedelig. Man står der med fjernkontrollen og ser på at båtene freser forbi i en alvorlig fart. Og så er de plutselig så langt vekke at man knapt ser dem lengre! Hva er vitsen? Begrenset hvor gøy slikt er i lengden, i alle fall for min del.

Etter å ha tatt et par sertifikater hos Baatskolen Poseidon i Stavanger har jeg fått mer og mer sansen for større fartøy og manøvrering av disse. Da gjerne i form av slepebåter og lignende.
IMG_0995.jpeg.f3eee9026e56cf60475a3f1569c1842f.jpegIMG_0996.jpeg.fdd24ae6279454afe3caccdecdfab8fd.jpeg

Problemet er at fartøy av slike størrelser ikke er noe jeg kommer til å få råd til, med mindre jeg vinner i Lotto. Og skulle jeg likevel komme over noe rimelig, som jeg har råd til, kommer jeg sannsynligvis til å jobbe meg ihjel med å sette vraket i stand. Derfor; hva med å lage noe litt mindre, men som bærer preg av noe større? Som man kan manøvrere mellom brygger og kaier man slenger uti, med lektere som kan slepes, ja, rett og slett bare kose seg, uten at lommeboka blir helt flådd? En tanke ble sådd, og en kamerat (med bedre peiling på radiostyrte ting) ble kontaktet. Joda, han er med. Da går vi (selvfølgelig) all inn!

Kom tilfeldigvis over et bilde av en slepebåt som var som snytt ut av en Donald-historie av Carl Barks. Nemlig "Hercules" fra 1907 som holder til i San Fransisco. Latterlig høyt styrehus, men samtidig gjorde dette noe med hele inntrykket, noe slik måtte da være stilig å få til? Og med bildet av båten sett skrått aktenfra ble jeg solgt. Direkte vakkert! Derfor, båtene som skal bygges blir inspirert av "Hercules", uten at det betyr disse nødvendigvis blir eksakte kopier av denne, men likhetstrekk skal man likevel kunne finne.

IMG_0993.jpeg.dba7f3951e4e8d2ed52002dc90e6d6bf.jpegIMG_9384.jpeg.c49ab9cd47d699af8343eb9dcd074447.jpeg

Bildekilde

Fant linjetegninger og avslagstabell for skroget på nettet. Der er også tegninger av overbygg og diverse som kan komme nyttig med som inspirasjon. 

Vi har så langt hatt et par byggemøter der vi har diskutert type skrog, byggeteknikk, framdrift, radiostyring og mer. Skrogmessig sett blir ofte slike "one off" RC-skrog laget ved å kle spant med tynne bord, litt lignende den tradisjonelle byggeteknikken kravellbygging. Problemet her er å få presset slikt inn i en travel hverdag, og da spesielt i samhandling med å være småbarnsfar. Derfor endte vi opp med at jeg skal stå for skrogene, og at glassfiber vil være en grei metode. Med en form kan vi støpe opp flere skrog, som både blir sterke og noenlunde lignende originalskroget, linjemessig sett. Og da kan kameraten stikke innom å støpe sitt skrog i løpet av en liten lørdag, for så heller fokusere tiden på overbygget og det tekniske hjemme i garasjen og på stuebordet.

Linjetegningene, nærmere bestemt spanterisset, ble forstørret i Word til passelig størrelse.
IMG_9584.jpeg.97044c65493ac1b251c471dd414d5700.jpeg

Kameraten og jeg tenkte først båtene burde være på rundt en meters lengde. Siden printeren skalerte opp mer enn forventet ble spanterisset tilsvarende et skrog på 120cm. Jaja, får fremdeles plass i bilen, så da går vi jo for det.

Som man kan se på tegningen over viser ofte slike spanteriss fremre del av skroget på den ene siden av senterlinja, og resten av skroget på den andre siden. Sammen med linjetegningene sett fra siden og ovenfra får man et inntrykk av hvordan skroget blir, og kan kontrollsjekke mål og eventuelle vinkler på tvers av tegningene. Linjetegninger er altså båten sett i 3D, linjemessig sett.

Etter en alt for lang innledning er det på tide å komme i gang. Brettet spanterissene over senterlinja for å få symmetriske spant.

IMG_9585.jpeg.c2a2f86427faaae9629c61e2a58f9df8.jpeg

Klippet ut og limte på ei 4mm interiørplate med eikefiner. 

IMG_9605.jpeg.524fe35bb95502f411fc9cbea232f512.jpeg

Linjetegninger består av mange linjer; senterlinjer (CL), vertikaler, diagonaler, selve linjene båten skal ha, og til slutt såkalte vannlinjer (VL/WL). De båtene jeg har drevet med gjennom årene har hatt en konstruksjonsvannlinje (KVL/CLL/DW)en vannlinje som ofte er den tiltenkte vannlinja båten skal ha når den er ferdig (forkortelsene går om hverandre, norsk og engelsk😅). I tillegg har man da vannlinjer over og under KVL. Tegningene til "Hercules" har ikke dedikert KVL, men vannlinjer fra 1-8. For å kunne sette opp spantemalene slik at de flukter riktig måtte jeg da velge en av vannlinjene som fast holdepunkt. Ut fra tegningen ble det vannlinje 8 som ble dette holdepunktet, mer om det senere.

Sagde ut på båndsaga. Her kommer gjerne linjene bedre fram enn på tegningen.

IMG_9607.jpeg.d2ef3891adf32ca66ce15ad039f2f9f9.jpeg

Brukte en solid og rett sponplate fra en gammel benk som base for spantemalene. Denne ble merket med senterlinja og plasseringene av hver enkelt spantemal. Som man kan se på bildene under får spantemalene en flate som legges mot basen. Flaten er vannlinje 8, dermed blir spantemalene korrekt plassert høydemessig i forhold til hverandre.

IMG_9617.jpeg.4550955bf66a7d911a1e52985f6174c6.jpeg

Limte spantemalene fast med superlim, med aktivatorspray er slik lim kjapp og grei å jobbe med ved slike monteringsjobber. Skar til noen mellomleggsklosser for å få riktig avstand mellom spantemalene. Disse er i tillegg med på å stive av, med tanke på det som kommer senere. For å slippe for mye slettejobb (høvling for å jevne ut linjene mellom spantemalene for å sikre en fin linjeføring, noe som kan være en særdeles tidkrevende jobb) limte jeg på spantemalene slik at selve linja fra spanterisset blir det eneste kontaktpunktet mot bordleggingen, uten at spantemalene er høvlet skrå mot bordene. Dermed ble avstanden mellom spantemal 11 og 12 kortere, tilsvarende tykkelsen av en spantemal. Ville jo aldri ha funnet på å gjøre slik ved bygging i større format, men her blir alt jukset til med lim, og det er jo tross alt bare pluggen til forma vi skal støpe skrogene i som nå lages, dermed er det godt nok😅

IMG_9618.jpeg.2037395b22db01123cd929fdc32a389d.jpeg

Her viser bedre hvordan dette med vannlinje 8 fungerer, går an å se at spantemalene er kuttet ned til VL8. IMG_9619.jpeg.8c3cd59e77caa90b126b049044ca6764.jpegIMG_9620.jpeg.db22c291a473acff13f0a0869c3e1579.jpegIMG_9624.jpeg.72184559c5200efb62fb6630124a85be.jpeg
IMG_9628.jpeg.40a22d8ad70a2552df8b8d378adc7649.jpeg

Raua/hekken måtte forsterkes med flere innlegg for å lettere bevare linjeføringen. Da er det godt å ha en god linjetegning å gå ut fra! Pluss litt øyemål, selvfølgelig😄IMG_9630.jpeg.aed2042616818506d888b0ecf83658e3.jpeg

IMG_9664.jpeg.0939b034c40aaaf2bf594a34d845e1d9.jpeg

Veldig kjekt å få et noenlunde bedre inntrykk av linjer og størrelse nå. Lagde buen rundt raua litt større enn den egentlig skal være, da jeg må printe ut et bedre overblikk av linjetegningene, sett ovenfra, før jeg lager raua til slik den skal bli, men orket ikke starte opp mirakkelset av en PC nå😄 Så får det bli litt sletting (hvis behov) og legging av bord en annen dag😊 

IMG_9635.jpeg.7d08df6dfe8b073df9df03d2c11d17e6.jpeg

IMG_9661.jpeg

Hulda skrev 5 minutter siden:

Klart dette er kjempeinteressant! Hulda hadde også KVL. Den har etter hvert forsvunnet ca. 15 cm under vann.

Hadde en liten mistanke om at en prosjekttråd kan komme godt med nå vinterstid, kjekt å høre det faller i smak😀 KVL pleier gjerne forsvinne litt nedover etter som årene går, et merkelig fenomen det der😁

Hakkannen skrev for 2 timer siden:

KVL pleier gjerne forsvinne litt nedover etter som årene går, et merkelig fenomen det der😁

Prøvde meg på en reklamasjon på bunnstoffet jeg hadde kjøpt på den lokale båtsjappa og sa at jeg ville ha nytt bunnstoff som ikke siger så mye, det jeg hadde forsvant også under vann. Reklamasjonen ble ikke innvilget 😀😀

Komodo skrev for 6 timer siden:

Veldig artig, dette skal vi følge med på!

Veldig kjekt at prosjektet slår an😀

Hulda skrev for 6 timer siden:

Nå har du lagt lista høyt, vi forventer resultater.

Det er gjerne problemet😄 Neida, prøver alltid å legge lista høyt, men det er ofte derfor ting tar litt tid😄 Men, nå er både kameraten og jeg såpass gira på å få gang på ting, at jeg tenker det skal bli brukt i alle fall et par tre kvelder i uka på prosjektet framover, forhåpentligvis mer.

Jakob T skrev for 6 timer siden:

Var artig å finne løysninger på utstyt rekkverk mm

Enig, det er nettopp det. Funderingen og tankevirksomheten rundt slike prosjekter er ofte vel så kjekt som prosjektet i seg selv, har det alltid i bakhodet om man skulle komme over noe kjekt som kan brukes! Var innom hoffleverandøren i dag etter polyester, gelcoat, matter og mer, og kom tilfeldigvis over (nesten) perfekt lagde skorsteiner til båtene. I følge skalaen båtene skal bli bygget i (det ble det småmerkelige tallet 1:38,3) skal skorsteinene ha en diameter på 51mm, der bunnen skal være litt tykkere, og sannelig hadde ikke Biltema inne små avløpsrør (eller hva det nå kan være for noe, jeg har ikke hus) med diameter på 50mm + fortykning i bunn. Tilnærmet perfekt, og godt nok😄 Fikk også med meg roraksling i 4mm gjengestang, noe som vil passe fint inn i noen 6mm syrefaste stålrør jeg fant ved en annen anledning (oppi en container ved et lokalt firma som er leverandør til oljebransjen). Hylse og aksling, langt rimeligere enn hva hobbybutikkene som driver med RC/radiostyrt klarer levere. Få det hjem!IMG_1002.jpeg.4391077f8a579e2359860df6351a1549.jpeg

IMG_0999.jpeg.22a63c239658b6a04e710061f9f9b27a.jpeg

Cheyenne skrev for 5 timer siden:

reklamasjon på bunnstoffet jeg hadde kjøpt på den lokale båtsjappa og sa at jeg ville ha nytt bunnstoff som ikke siger så mye, det jeg hadde forsvant også under vann.

😂

SveinHa skrev 1 time siden:

må vel være på sin plass med en video av Hercules

Absolutt! Imponerende maskineri😊 Hercules er (heldigvis) blitt en ganske så dokumentert båt etter hvert, har kommet over sider med gode bilder til inspirasjon, men også rene "tour-videoer" der folk går rundt og filmer om bord. Nå har interiøret gjerne mindre å bety for mitt prosjekt sånn sett, da jeg ikke har ambisjoner om at båten skal være detaljert innvendig, men likevel interessant å se hvordan ting er bygget opp, tekniske løsninger, osv.

alphaman skrev for 2 timer siden:

håper det blir en 16 fot versjon neste år

Jo takk, og ja, det ligger nok også et større prosjekt i emning😊 Blir nok ikke fullt 16 fot, men likevel greit nok til å komme seg rundt i Ryfylke. 

Ble øving og spillejobb fra morgenen av i dag, så da kom jeg litt sent i gang med båten, ble ikke før godt utpå ettermiddagen. Driver og studerer tegningene, skalerer opp og ned og beregner hva som må kjøpes inn. Lagde kjapt noen propeller i papir, for å få et inntrykk. Ut fra noenlunde skalaforhold ser det ut for at vi går for en diameter på 7cm. 
IMG_9700.jpeg.8afa5c2ca23cc2c452d80986f0871824.jpegIMG_9701.jpeg.02be5027fe2bbe4b82de245f4799e038.jpegIMG_9702.jpeg.2eaed246f2c9116126b7b7e6b50a6b29.jpeg

Kunne for så vidt vært tøft med 8cm, men får heller skifte ut hvis vi ikke blir fornøyd😄

Rakk en visning av spantemalopplegget til kameraten før kvelden tok slutt, så fikk han også se størrelsen for å kunne danne seg et inntrykk av størrelse og linjeføring. Kjekt med litt byggemøter av og til, både sosialt og fint å legge litt planer rundt videre konstruksjon, det tekniske, osv. 

IMG_9727.jpeg.69dd2f294bdbf912d49cec1af74ca6e0.jpeg

Diskuterte lengde på aksling, videre med propellstørrelser og radiostyring, for så en saumfaring av det store internettet etter leverandører som kan gi oss det vi trenger. Kameraten har drevet litt med radiostyrt bil opp gjennom årene, og har med det litt erfaring med hva som må til for å få framdrift på båtene. For min del har jeg som regel tatt alt jeg har trengt av slikt fra rimelige leker (gjerne ved hjelp av hammer), men for dette prosjektet vil vi gå for skikkelige løsninger. 

Kom fram til at vi går for 5mm aksling og lagret hylse med oljenippel, fordi 5mm passer til propellene fra YSIDO, som så vidt vi kan se er den eneste produsenten av propeller i størrelsesordenen 7-10cm. Dessverre er disse propellene 3-bladet framfor 4-bladet, men det blir for drøyt å gå ned til noe så smått som 5cm for å få fire blader (som er det de andre RC-produsentene kan levere), så da går vi heller for 3-blads. Må være stor nok propell til å flytte litt vann! Vi går for høyreroterende propeller, slik at babord side trekkes inn mot kaien når vi bakker opp (har aldri hatt båt som foretrekker legge til med styrbord side, og er lite endringsvillig😁).

IMG_9688.jpeg.06be1f7a1ef0fd880d68386b9af39a54.jpeg

IMG_9688.jpeg.6d56d7812b8f4d7af2a558e66e217eee.jpeg

IMG_9695.jpeg.fa9a9d835adf8c55dafc280a4235f2c5.jpeg

Ønsker å bruke lokalt næringsliv der det er mulig, men akkurat for aksling/hylse, og propellene, blir det import, da den lokale hobbybutikken (Birkemo) ikke fører dimensjonene vi er ute etter. Så får vi heller kjøpe radiostyringene og motorene fra Birkemo, + detaljer til eksteriøret, de har et greit utvalg.

Kom også over noen kjekke universalledd med 3,17mm hull i enden mot motoren og 5mm hull i andre enden til akslingen. Få det hjem!

IMG_9691.jpeg.46b621e2cff003dc5c234ec52f3754d4.jpeg

Hakkannen skrev 58 minutter siden:

Dessverre er disse propellene 3-bladet framfor 4-bladet, men det blir for drøyt å gå ned til noe så smått som 5cm for å få fire blader

3D print? Finnes en masse på nett og om en ikke finner noe som er helt 10 så kan den tilpasses.

F.eks. denne:

image.png.beb805aec0c861be5f0030c06ba31cee.png

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...