Jump to content

Rustfritt som ruster


Ingar

Recommended Posts

Det begynte å bre seg en mystisk lukt i båten nylig, og til min forbauselse var septik-tanken, som skal være av syrefast stål, i ferd med å få en rekke små hull... :confused:

 

Jeg vet at selv syrefast kan angripes av galvanisk tæring, men denne tanken har ingen forbindelse med andre metaller.

 

Noen som vet mer? Er plast det eneste som holder?

 

Hadde først en tank av aluminium, men denne måtte byttes etter få år.

Snakket nettopp med en som har kjøpt en ny, kostbar norskprodusert båt og hans tank var i aluminium.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Rustfritt stål kan være nokså uforutsigelig, avhengig av kvalitet.

Vi har hull både i pentryvasken (tettet med PL400 på utsiden for mange år siden), og i krabbegryta (sølvloddet på jobben).

Kloridholdig vann forårsaker "pittings" eller gropkorrosjon på grunn av at korngrensene i krystallstrukturen løses opp.

Billig rustfritt (304)kan angripes allerede ved lave kloridinnhold i vannet, mens syrefaste stål (316) tåler mye mer.

Selv om det oppstår et lite hull, behøver ikke dette å utvide seg

 

hilsen

nuffe

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg har hört er akseptabelt materiale for en septik-tank er HDPE eller high-density polyethylene.  Såvidt jeg husker skal veggtykkelsen være minimum 3/8 tomme, jo mer dess bedre.  Du kan også få en lang rekke tips om marine sanitering ved å spörre Peggie Hall.  Hun holder til på Boatered.com

Det er flere firmaer i USA som lager tanker i plast.  Ett av dem er Ronco Plastics som har flere hundre tank typer i katalogen.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Vi kjøpte ny båt i år, og der er septiktanken i "plast". Vi har sålangt ikke hatt problemer eller merket noen form for lukt. Vi har ikke vært spesielt nøye med å tømme tanken på søndag kveld.  Vi har ved flere anledninger lat inholdet være der over uken. Min erfaring med tidligere båter har vært at det har vært vel så viktig med kvaliteten på slangene til og fra septiktanken. Ved et par tilfeller har det å skifte slanger gjort underverker m.h.t lukt. Det ene slangebyttet ble foretatt om høsten det året båten var ny. Idet andre tilfellet var det en ca. 15 år gml. Maxi.

Link to post
Share on other sites

NoPro på Notodden lager tanker i PE til både bobil og båt

 

Aisi 316L er såkalt syrefast, men må syrebehandles (beises) etter bearbeiding/sveising for at den rustbeskyttende oksydhinnen skal kunne dannes.Aluminium danner denne oksydhinna av seg selv, mens rustbestandig stål må ha syrebehandling.

Har man vært borti med ei slipeskive som har vært brukt til vanlig svart stål er man garantert rustangrep.

 

:nono:

Link to post
Share on other sites


TMe: NoPro på Notodden lager tanker i PE til både bobil og båt

 

Aisi 316L er såkalt syrefast, men må syrebehandles (beises) etter bearbeiding/sveising for at den rustbeskyttende oksydhinnen skal kunne dannes.Aluminium danner denne oksydhinna av seg selv, mens rustbestandig stål må ha syrebehandling.

Har man vært borti med ei slipeskive som har vært brukt til vanlig svart stål er man garantert rustangrep.

 

:nono:


 

Jeg har en septik i syrefast som er laget av en sleggemekaniker og ikke beisa, denne har stått i båten i 12 år uten problemer  :nonod:

Men jeg er helt enig med "TMe" beising er viktig, verktøy som har vert brukt på carbonstål er fy fy  :nono:

Spesielt viktig er det å beise om man lager en drikkevanstank !!

:santcheers:

:nonod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv septik tank i aluminium laget hos ILA, jeg var og er skeptisk til dette, tok derfor kontakt med ILA å spurte og grov om problemet som jeg anså ville komme

Fikk til svar hos ILA at når det gjaldt alu tank var sanerveske en ting som virkelig satte fart på korrosjonen i en alutank. De annbefalte derfor å være nøye om høsten med å tømme/skylle tanken for så å ha i frostveske blanding.

 

:nonod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Takk!

Jeg kjenner grop-korrosjon fra aluminium, men visste ikke at dette også kunne skje med syrefast.

 

Får tette hullene og se det an.

 

.

Det er fint med gamle linker som kommer frem igjen, for dette er plutselig aktuelt for meg også. :yesnod:

 

Hva tettet du med Ingar?, og holdt det?, eller byttet du tank?

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Også jeg som har ny septik planlagt i 2mm' 316L plate liggende på det andre tegnebrettet....  :crazy:

Regner med at den blir realisert i samme materiale og selvsagt syrevasket etterpå.... :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det begynte å bre seg en mystisk lukt i båten nylig, og til min forbauselse var septik-tanken, som skal være av syrefast stål, i ferd med å få en rekke små hull... :puke:

Det samme skjedde med min septiktank for noen år siden. Masse små hull like ved kanten av tanken. Måtte bytte noen plater i tanken. Det var også syrefast materiale, og sveiseren som reparerte tanken hadde ikke noen god forklaring på hvorfor det hadde blitt hull. Han snakket om dårlig syrvasking etter sveising, men vet ikke om det har betydning.

 

I neste båt lakk det også litt, men det var i sveisen. Kjøpte helt ny tank i syrefast og tykkere materiale fra dyktige fagfolk.

 

Kanskje best med plast?

Link to post
Share on other sites

Det samme skjedde med min septiktank for noen år siden. Masse små hull like ved kanten av tanken. Måtte bytte noen plater i tanken. Det var også syrefast materiale, og .....

...hmmm...ikke lett å håndtere et slikt spørsmål "på avstand".... Generelt skyldes punkt korrosjon i syrefaste plater inn-homogeniteter i materialet. Kall det gjerne dårlig kvalitet. Finner man det i sveisen kan dette skyldes at det er feil på sveise elektroden slik at relativt grove karbider felles ut, noe som gjør materielet lokalt mere u-edelt.

 

Men dette er forbasket komplisert, skulle man nå til bunns i det enekelt tilfelle måtte man gjøre et rimelig grundig laboratoriearbeide som sannsynligvis ville kaste lys over årsak. :smiley:

 

Men god kvalitet i syrefast plate-materiale og riktig fagmessig utført av den som lager tanken, da burde dette holde. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva tettet du med Ingar?, og holdt det?, eller byttet du tank?

Nei, noe tetting var utelukket, den lakk som en sil....

Noe som virket rart var at korrosjons-mengden økte mot toppen av tanken, ville trodd det hadde vært motsatt.

Men dette var det en som hadde en forklaring på i en annen tråd, klarte ikke å finne den i farten.

 

Aldri mer septiktank i metall på meg, det måtte isåfall vært titan.....

 

Jeg støpte en ny i glassfiber. Dette har også den fordelen at man enkelt kan sjekke nivået visuellt.

 

Her er et bilde av den gamle....   :puke:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei!

Rustfritt stål finnes ikke.  Syrefast stål er det rette ordet.  Det må syrevaskes for at det skal opprettholde kvaliteten.  Selv om det kommer rust på dette, skal det gå lang tid før det ruster sundt.  

 

Har selv plasttank, og er veldig fornøyd med det.

 

mvh

S/B Mildrid

Link to post
Share on other sites

Jeg støpte en ny i glassfiber. Dette har også den fordelen at man enkelt kan sjekke nivået visuellt.

Og ble den lukt-tett? Tenker på at når glassfiber/gelcoat ikke engang er tett mot væske (jfr osmose) så burde den ihvertfall ikke være tett mot gasser  :puke:

 

Retter meg selv: GELCOAT er ikke tett, glassfiber/polyester er vel det i tilstrekkelig grad.

 

At den gamle tærte mer lenger oppe har kanskje med oksygen-tilgangen å gjøre. Tanken er jo ikke alltid helt full.  :confused:

Link to post
Share on other sites

Når jeg kallte det for rustfritt var det fordi jeg var usikker på hva slags metall det var snakk om.

 

Problematikken rundt korrosjon på 316-syrefast i oksygenfattig miljø har nylig også vært grundig diskutert i en annen tråd.

Og skal man dømme ut fra lukta er det ganske så oksygenfattig i de fleste septik-tanker....

 

Jeg ville altså ikke ta sjansen på å oppleve dette en gang til.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Og ble den lukt-tett? Tenker på at når glassfiber/gelcoat ikke engang er tett mot væske (jfr osmose) så burde den ihvertfall ikke være tett mot gasser  :puke:

 

Retter meg selv: GELCOAT er ikke tett, glassfiber/polyester er vel det i tilstrekkelig grad.

Nei, diffusjon i ren polyester er meg bekjent større enn i gelcoat.

 

Etter at tanken var helt ferdig støpt med rør-stusser (også i glassfiber), helte jeg 3 liter klar epoxy på tanken og "rotasjons-støpte den" innvendig.

Det som rant ut etterpå brukte jeg til å gi den to strøk utvendig.

 

En tank i kun polyester-glassfiber tror jeg neppe ville vært noen fornøyelse å ha i båten.

 

Kunne selvsagt også støpt den i epoxy, men foretrekker å arbeide med polyester i den sammenheng.

Link to post
Share on other sites

Har diverse tanker ol i vår nyinnkjøpte som er oppgitt som rustfritt stål. Forstår det slik at dette kan være både det ene og andre. Er det noen måte å finne ut om det er syrefritt, syrefast eller annet?  

 

Rettelse:  :lol: mener om det er bra eller dårlig rustfritt (som det visstnok ikke heter) eller syrefast eller... Er en smule forvirret her

Link to post
Share on other sites

Har diverse tanker ol i vår nyinnkjøpte som er oppgitt som rustfritt stål. Forstår det slik at dette kan være både det ene og andre. Er det noen måte å finne ut om det er syrefritt, syrefast eller annet?  

 

Rettelse:  mener om det er bra eller dårlig rustfritt (som det visstnok ikke heter) eller syrefast eller... Er en smule forvirret her

Mener jeg kjenner igjen bildet av tanken til Ingar. Postet et eller annet tidligere der jeg betegnet tanken som "kjøkkenbenkstål". Mener jeg fant at det var AISI 301.

 

Vanlig sveisbart rustfritt stål kommer i en rekke kvaliteter, AISI 301 og oppover. Eks. blir AISI 316 betegnet som "syrefast". Med tillegg av en "L" (Low on Carbon) er det også sveisbart. Dette er det beste vanlige stålet for sveising av tanker for vann og septik, rent generelt. Neste hinder er selve sveisen. Grunnet varmen, vil området rundt sveisen (HAZ) oksidere. Denne oskideringen kan man fikse ved "syrebeising", "purge" baksiden av sveisen med Argon etc.

 

Neste spørsmål: Hvordan kan jeg vite at jeg har korrekt stål? Det man man ikke uten at det står stemplet på platen. Man kan naturligvis også ta en spektralanalyse av stålet i en eller annen lab., men det vil for de fleste føre litt langt.

 

Og, grunnen til at 316 blir kalt syrefast er at det inneholder 2,4% Molybden (?) som gjør det mer motstandsdyktig mot en del syrer. Jeg vil anta at AISI 316L sveiset korrekt vil holde som septiktank i mer enn 10 år. Men før eller senere vil det gå hull.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...