Jump to content

Rustfritt som ruster


Ingar

Recommended Posts

Jeg har fått endel nye skruer fra fabrikken,

 

jeg har dessuten kjøpt noen selv fra "kvalitetsbutikk" og jeg skal forske på dette utover sommeren.

 

 

 

Lurer imidlertid på om det kan være gunstig å sette skruehullene inn med noe som hindrer oksidering?

 

 

Hva slags "stoff" kan eventuelt forsegle og hindre oksidering?

Link to post
Share on other sites

Sydvesten er nok inne på det riktige her.Ville sjekket at skruene virkelig er syrefaste (Aisi-316)

Du kan jo prøve med magnettesten i første omgang. Biter magneten "godt" på skruene er det lite trolig at det er syrefast materiale.Mener å huske at vi har hatt dette oppe i en tidligere tråd.

Sydvesten husker vel dette????

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anta at AISI 316L sveiset korrekt vil holde som septiktank i mer enn 10 år. Men før eller senere vil det gå hull.
--------------

Hvordan er syrefast imot H2S ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

tror ikke den magnettesten er så mye å stole på.

Jeg har hørt at magneten biter på skikkelige rustfrie produkter (ikke oppvaskbenkmateriale)

Jeg vet ikke hvilken klassifisering det da skal være.

 

Sikkert noen her som har peiling på dette som kan utrede det.

Så vidt jeg har forstått er det noen ingeniører her :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Vil ikke dette kunne resultere i groptæring?

 

Nei

 

 

Groptæring eller "pit corrosion" får du vesentlig på rustfrie materialer Aisi-304/321 etc. Sjelden på Aisi-316 L.

 

Det er heller ikke riktig, AISI 316-problemer er spenningskorrosjon, tildekkingskorrosjon og groptæring.

 

 

Over vannlinjen var det i fjor høst flere tilløp til rustdannelse mellom pyntejern og skruer.

 

Fabrikken forklarer dette ved at det blir oppriping av stålflatene når skruene trekkes inn og metallflatene berører hverandre.

 

Jeg vet ikke om dette er noen god forklaring.

 

Men er det noe jeg kan gjøre utover stadig å pusse med autosol for å få rustdannelsen bort?

 

Kan jeg evt skru ut skruene og ta syrefast vaselin i bakkant av skruene - eller annet?

 

Det er en dårlig forklaring. Jeg bruker mye Biltema Aluminiumfett.

 

--------------

Hvordan er syrefast imot H2S ?

 

Hydrogensulfid? Jeg ville ikke ventet på svaret, men løpt uten innpust.

Link to post
Share on other sites

tror ikke den magnettesten er så mye å stole på.

Jeg har hørt at magneten biter på skikkelige rustfrie produkter (ikke oppvaskbenkmateriale)

Jeg vet ikke hvilken klassifisering det da skal være.

 

Sikkert noen her som har peiling på dette som kan utrede det.

Så vidt jeg har forstått er det noen ingeniører her

 

Magnettesten er ikke å stole på. Hulda er maskiningentinggjør, korr. og material som spesialfelt. AISI 316L som kjøles hurtig vil ha ferrit i seg. Om man fremdeles da kan kalle materialet for 316 vet jeg egentilg ikke, har ikke standarden.

Link to post
Share on other sites

.... Hydrogensulfid? Jeg ville ikke ventet på svaret, men løpt uten innpust.

:smiley: Råtne egg lukter ikke godt nei... . Har vel imidlertid begynt å venne seg til det litt når man ligger bak katalysatorbiler i bakkene. Synes imidlertid dette har bedret seg en del. Ny type katalysator?

 

Uanett - jeg bruker bare skruer merket A4

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har et inntrykk av at mye ruster litt idag. Ser det på bl.a. på ,ine orginale Weaver Daviter fra Tender Marine og ankervinsjen fra Lamberseter. Begge steder blir det litt iverflaterust. Det går veldig lett vekk med polish eller autosol, men likevel er det ikke helt som før i tiden.

Link to post
Share on other sites

='roaldbj' date='22.03.07' post='358126']

Jeg har fått endel nye skruer fra fabrikken,

 

 

Hei Roaldbj, importør /selger skal kunne legge frem materialsertifikat. Såkalt 3.1.b sert. på produkter som han selger.

På sertifikatet står det for eks. Aisi-316 innhold av Chrom 16-18%, Nickel 10-14%, Molybden 2-3%.

Enhver seriøs forhandler har mulighet til å fremlegge dette.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei!

 

Jeg drar opp denne litt igjen. Sist vinter fikk jeg laget et "jollestativ" for å feste på badeplattformen. Til tross for at "stativet", i følge "smeden" som laget det, skulle være i syrefast, har det i løpet av sommeren dannet seg ganske mye rust på det. Rusten har lagt seg både som "skygger" på flatene og mer konsentrert i sveisene (sveisene er tydeligvis slipt ned/jevnet litt etter sveisingen). Jeg tok dessverre ingen bilder av "stativet" før jeg gikk løs med Autosol og fikk polert bort det meste av rusta. Nedenfor er det imidlertid et bilde av "jollestativet" rett etter montering sist vår.

 

Litt lenger opp i denne tråden er det nevnt at sveiseskjøter bør "syrebeises" og børstes rene med en stiv børste. Som amatør på dette området har jeg noen spørsmål:

- Hva slags syre kan man benytte for "beisingen", og i hvilken konsentrasjon?

- Jeg ser noen anbefaler en messingbørste for å børste sveisene rene, og har tenkt å benytte dette såfremt ingen foreslår noe annet. Ser at "Hulda" anbefaler en av Biltema's "rustfrie" børster, men er litt usikker på hva dette betyr - er det messing du også tenker på??

- Skal man børste i veg rett etter at syra er påført eller skal/kan man la den virke litt først?

- Hva er den videre prosessen etter at misfargingen i sveiseskjøtene forhåpentligvis er børstet bort? Skal området nøytraliseres med f.eks. såpevann før det skyldes med rennende vann?

- Er det noe annet jeg burde tenke på i denne prosessen?

 

På forhånd takk for gode råd!

 

jollestativ_002.jpg

Link to post
Share on other sites

Syre til syrefast får du hos Jacob Jahnsen. Jeg lar det stå på i hvertfall 8 timer, og evt børster med stainless steel børste eller messing før jeg vasker godt med varmt vann. Polere med autosol etterpå hvis du skal ha det blankt. OBS! Pass øyne og hud, og ha god ventilasjon. :smiley:

Link to post
Share on other sites

quote name='Arvid_A' post='447979' date='09.10.07 11:27']Hei!

 

Jeg drar opp denne litt igjen. Sist vinter fikk jeg laget et "jollestativ" for å feste på badeplattformen. Til tross for at "stativet", i følge "smeden" som laget det, skulle være i syrefast, har det i løpet av sommeren dannet seg ganske mye rust på det. Rusten har lagt seg både som "skygger" på flatene og mer konsentrert i sveisene (sveisene er tydeligvis slipt ned/jevnet litt etter sveisingen). Jeg tok dessverre ingen bilder av "stativet" før jeg gikk løs med Autosol og fikk polert bort det meste av rusta. Nedenfor er det imidlertid et bilde av "jollestativet" rett etter montering sist vår.

 

Litt lenger opp i denne tråden er det nevnt at sveiseskjøter bør "syrebeises" og børstes rene med en stiv børste. Som amatør på dette området har jeg noen spørsmål:

- Hva slags syre kan man benytte for "beisingen", og i hvilken konsentrasjon?

- Jeg ser noen anbefaler en messingbørste for å børste sveisene rene, og har tenkt å benytte dette såfremt ingen foreslår noe annet. Ser at "Hulda" anbefaler en av Biltema's "rustfrie" børster, men er litt usikker på hva dette betyr - er det messing du også tenker på??

- Skal man børste i veg rett etter at syra er påført eller skal/kan man la den virke litt først?

- Hva er den videre prosessen etter at misfargingen i sveiseskjøtene forhåpentligvis er børstet bort? Skal området nøytraliseres med f.eks. såpevann før det skyldes med rennende vann?

- Er det noe annet jeg burde tenke på i denne prosessen?

 

På forhånd takk for gode råd!

 

Biltema selger børster med rustfri tråd. De er helt fine til formålet, har brukt det mye selv.

 

Beisemiddel for rustfritt har de fleste verktøy- og sveiseforetninger. Bare å følge bruksanvisningen, etsende saker. Har du fjernet rusten, er det ikke noe vits i å bruke dette.

 

Kommer rusten tilbake, er det nok den lokale smeden som har benyttet feil materialer eller prosedyre.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for veiledningen, "Gullfisk" og "Hulda"!

 

Da skal jeg få tak i beisemiddelet og renske litt opp i sveisefugene.

- og ja, "Hulda", jeg har nok en mistanke om at "den lokale innlandssmeden" har fuska litt i faget .

 

Har smeden benyttet f.eks. kutteskive som inneholdt silisiumkarbid, skiva har blitt brukt til sort stål tidligere, så hjelper det ikke å beise stålet, rusten kommer tytende allikevel. Det beste ville være å kjøpe et middel som f.eks. inneholder saltsyre eller helst oksalsyre. Dette fjerner rusten og er bare å spyle av med ferskvann ved vanlig trykk. Et par penslinger i sesongen så ser det bedre ut.

 

Tullingen som kuttet til riggwirene mine gjorde samme blemma. Det er ingen vei utenom syre et par ganger om året. Det ser absolutt ikke pent ut. Forferdelig irriterende.

Link to post
Share on other sites

Har smeden benyttet f.eks. kutteskive som inneholdt silisiumkarbid, skiva har blitt brukt til sort stål tidligere, så hjelper det ikke å beise stålet, rusten kommer tytende allikevel.

Dette er noe av grunnen til at skikkelige "smeder" har ett verksted for "svart" og ett for "hvitt" stål... Vi slet litt med dette på den siste plattformen jeg var med på å bygge, på et da nylig "røkke" overtatt verksted..

 

Det er meget viktig at rett verktøy brukes og ikke "blandes"...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette er noe av grunnen til at skikkelige "smeder" har ett verksted for "svart" og ett for "hvitt" stål... Vi slet litt med dette på den siste plattformen jeg var med på å bygge, på et da nylig "røkke" overtatt verksted..

 

Det er meget viktig at rett verktøy brukes og ikke "blandes"...

 

Kan ikke terpes nok på det. Norsok har også en del om det.

 

Husker på flere offshoreplattformer jeg var på. På verkstedet sto gutta med tungen i munnviken i dyp konsentrasjon og TIG'et duplex. Halvannen meter bortenfor drev en annen og slipte svart stål så røk og gnister føk veggimellom. Midt oppi kaoset svinset inspektøren og godkjente både det ene og det andre.

 

Det var nokså mye av det. 70% av det vi fikk prefabrikert fra land måtte kuttes opp og sveises på nytt.

 

Story:

Jeg jobbet på Statfjord A. Verkstedet vårt var på flyteren Poly Crown. Mellom disse to var det trappehus og gangbro. En utfordring med tungt gods. Det var ikke Hot Work på SFA, slik at sveisingen måtte gjøres på P. C. Så gubben bar verktøykassa med tommestokk og greier over på SFA for å ta mål. En banditt tok den tommestokken han hadde nede på P. C. og kuttet av en centimeter ved det første leddet og satte den pent sammen igjen. Gubben kom glad og fornøyd ned etter en times tid. Kappet til rør og sveiset på flens. Røntget og godkjent. Sleit det opp trappene langt opp på SFA (før heisen kom). For kort, ned igjen. Det ble en oppvask av det. Nei, det var ikke Hulda som var morogutten.

Link to post
Share on other sites

Det beste ville være å kjøpe et middel som f.eks. inneholder saltsyre eller helst oksalsyre. Dette fjerner rusten og er bare å spyle av med ferskvann ved vanlig trykk. Et par penslinger i sesongen så ser det bedre ut.

Flere avslørende spørsmål: :confused:

- Er det det omtalte beismiddelet du tenker på her også?

- Jeg har Biltema's rustfjerner artikkelnr. 36-1823 (basert på fosforsyre). Kan denne benyttes som "beismiddel"?

- Går det an å pensle med en blanding av vann og saltsyre eventuelt oksalsyre? - og hva bør i så fall blandingsforholdet være?

Link to post
Share on other sites

Flere avslørende spørsmål:

- Er det det omtalte beismiddelet du tenker på her også?

- Jeg har Biltema's rustfjerner artikkelnr. 36-1823 (basert på fosforsyre). Kan denne benyttes som "beismiddel"?

- Går det an å pensle med en blanding av vann og saltsyre eventuelt oksalsyre? - og hva bør i så fall blandingsforholdet være?

 

Nei, det er ikke beisemiddelet jeg tenkte på. Beisemiddel brukes for å fjerne ikke ønskede oksider grunnet oppvarmingen etter sveisingen. Dette er oksider som senere vil resultere i rust, som igjen kan resultere i sprekkdannelser (etc).

 

Jeg kjenner ikke middelet til Biltema. Det er nok flere syrer som løser rust.

 

Noen hadde satt fra seg en halv flaske 30% saltsyre nede på båthavna. Den har jeg brukt av et par- tre år ikke utblandet. Men oksalsyre er nok bedre. Saltsyren virker så aggressiv. Det er bare å pensle på, etter noen minutter (mens det er vått) vil du se at rusten blekner og forsvinner. Spyl godt med ferskvann.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke beisemiddelet jeg tenkte på. Beisemiddel brukes for å fjerne ikke ønskede oksider grunnet oppvarmingen etter sveisingen. Dette er oksider som senere vil resultere i rust, som igjen kan resultere i sprekkdannelser (etc).

 

Jeg kjenner ikke middelet til Biltema. Det er nok flere syrer som løser rust.

 

Noen hadde satt fra seg en halv flaske 30% saltsyre nede på båthavna. Den har jeg brukt av et par- tre år ikke utblandet. Men oksalsyre er nok bedre. Saltsyren virker så aggressiv. Det er bare å pensle på, etter noen minutter (mens det er vått) vil du se at rusten blekner og forsvinner. Spyl godt med ferskvann.

OK, da skjønner jeg litt mer. :rolleyes:

Takk igjen!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...