Jump to content

VHF med mulighet for 2 håndsett?


Båtfareren

Recommended Posts

Furuno, Raymarine, Sailor og Simrad har slike.

Fellesnevneren er at de er svindyre med 2 håndsett innkludert.

Jeg har til nå ikke villet spandert så mye penger på en slik løsning, så jeg har brukt en bærbar på flybridgen til nå. Det har fungert helt ok. (Det blir da heller ikke så mye bruk)

Men nå kommer Navman med en slik løsning snart. Visstnok til våren. Denne bli visst rimelig.

Kanskje lurt å vente på denne ? Sjekk HER

 

 

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger vedr, vhf

Når det gjelder Navmanns mod. som kommer på vårparten er denne aktuell.

Jeg var på den engelske siden og fant pris osv. Mye rimligere .

Er det lov til å kjøpe VHF i utlandet ? Finnes det noen spesielle importregler for VHF, som jeg bør vite ?

Redigert av Båtfareren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har fått flere anbefalinger om den nye VHF'en til NAVMAN for to styreposisjoner.

 

Den har betegnelsen Navman 7110, se

 

http://www.pronav.no/pdf-filer/pronav-katalog06.pdf

 

side 33

 

 

Jeg har i en sesong benyttet NAVMAN 7200 og har vært svært fornøyd med denne.

 

Den har standard utstyr med digital cellcall.

 

Jeg går over til NAVMAN 7110 til våren 2006

Link to post
Share on other sites

Kjøper du Simrad VHF i RS-serien, kan du som tillegg kjøpe den nye trådløse Simrad RemoteCommander. RemoteCommanderen kan, i tillegg til mange andre funksjoner, være en trådløs VHF når den er koblet opp mot den stasjonære. Jeg er blitt fortalt at man også kan bruke denne når man sitter på land :smiley: Jeg har kjøpt denne, og ser frem til å se hvordan den fungerer både mot kartplotter, autopilot og VHF :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg så Navman 7110 "live" på båtmessa i Göteborg i helga. Den store mikrofonen virket ok, med myk gummi rundt kanten slik at den er god å holde. Er dog litt usikker på hvor solid displayet er, og om det tåler å henge å slenge i cockpiten...

 

Fra hovedenheten går det en 7 meter lang kabel til en vantett plugg for fastmontering som man kopler mikrofonen i. Selve mikrofonen har spiralkabel av "normal" lengde (ca 1.5m?).

 

Navman oppga veiledende pris på SEK 4200,- men sa at den sikkert kom til å bli solgt for ca SEK 3900,-

 

Jeg har også bestemt meg for å vente på denne :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg så Navman 7110 "live" på båtmessa i Göteborg i helga. Den store mikrofonen virket ok, med myk gummi rundt kanten slik at den er god å holde. Er dog litt usikker på hvor solid displayet er, og om det tåler å henge å slenge i cockpiten...

 

Fra hovedenheten går det en 7 meter lang kabel til en vantett plugg for fastmontering som man kopler mikrofonen i. Selve mikrofonen har spiralkabel av "normal" lengde (ca 1.5m?).

 

Navman oppga veiledende pris på SEK 4200,- men sa at den sikkert kom til å bli solgt for ca SEK 3900,-

 

Jeg har også bestemt meg for å vente på denne :yesnod:

 

 

Dersom prisen er 3900 SEK

 

og kurs er 0.83 blir prisen

 

NOK 3237

 

 

- atskillig billigere enn hva jeg er forespeilt i Norge

Link to post
Share on other sites

Dette med CE-merking av VHF'er; er dere sikre på at dette fortsatt er like firkantet?

 

Leser nemlig i Båtliv nr 9/2005 (s. 16) at "25.000 radiopirater tilbys amnesti".

 

Videre: "...Telenor Maritim Radio feirer 100 års jubileum i 2006. I den forbindelse ønsker de å tilby et amnesti til brukere av uregistrerte VHF-radioer. I dette ligger det en pakke som gir deg tidsbegrenset konsesjon med eget kallesignal og MMSI-nummer. I tillegg vil du som bruker motta informasjon om hvordan man kan avlegge kurs for VHF-operatørsertifikat. Når VHF-sertifikatet er registrert bestått, vil du automatisk få tilsendt den ordinære konsesjonen. Det stilles ingen spørsmål eller krav i forbindelse med at du registrerer deg under den nye ordningen, i følge Telenor."

 

Det er jo mange tusen (?) båter som er importert fra USA med VHF installert ombord, og minst like mange eldre VHF-apparater som heller ikke er CE-merket, og det er vel da fritt frem for alt slikt? Mao. man søker om tidsbegrenset konsesjon, tar VHF kurs, består VHF eksamen, og får tilsendt ordinær konsesjon - no questions asked...

 

Noen av dere som vet mer om dette?

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette med CE-merking av VHF'er; er dere sikre på at dette fortsatt er like firkantet?

Dette går nok ikke på CE merking som sådan.

Men på att USA og Canada kjører med andre kanalsett/frekvenser på både enfrekvens og tofrekvens på noen kanaler.

Nå har riktignok disse vhf'ene ett internasjonalt kanalsett også, men likevel kan dette føre til forstyrrelser etc. ved ukyndig bruk. Du får heller ikke L/F kanaler.

Men det viktigste er vel at USA bruker en annen DSC klasse D standard (US 'SC101' standard).

 

Amnestiet er nok mer tiltenkt alle som har kjøpt bruktbåt med VHF montert, uten å ha konsesjon og sertifikat iorden.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ny VHf

Har noen kjennskap til VHF (type/ merke )som har 2 uttak , slik at man kan bruke dette i cabin og på flybridgen ?

Jeg hadde samme behov som deg å kjøpte meg en ICOM 6500 med Comandcom handsett for bruk på fly. Dette har fungert aldeles utmerket. Med på kjøpet får du da intercom ned til 1. etg og heilerfunksjon/tåkelur. Koster en del, rundt 8000,- mener jeg å huske, men verdt hver krone. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme behov som deg å kjøpte meg en ICOM 6500 med Comandcom handsett for bruk på fly.

Det som er så irriterende er at nå har Icom en ny IC-M422, (nesten lik 421 som selges i Norge) som har alle disse funksjonene som din IC-M601 med Commandmic, men til under halve prisen.

Problemet er at den finnes bare i US versjon !

Jeg har snakket med Icom Norge om saken, men de hadde ikke planer om å ta inn 422 i den nærmeste fremtid. Synd, for jeg foretrekker Icom på radiosiden. De har meget bra produkter.

Tipper Icom vil miste mange kunder til Navman fremover. :nonod:

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Men det viktigste er vel at USA bruker en annen DSC klasse D standard (US 'SC101' standard).

 

OK, men vil det si at en amerikansk VHF som sender ut et DSC nødsignal ikke vil bli oppfattet korrekt her til lands? Trodde nettopp dette skulle være en internasjonal standard?

 

Jeg forstår det med de forskjellige kanalsettene, men så lenge den er stilt inn på internasjonale innstilling, så virker vel dette OK selv om man altså ikke får L1-L3 kanalene.

 

Har nemlig bestilt en slik en og det hadde vært veldig greit å kunne ta den i bruk her. Kostet kun kr. 1700,- i USA.

 

Noen gode råd? Bør jeg returnere den til butikken i USA eller ta med hjem og ta i bruk? :confused:

 

(Er forøvrig påmeldt VHF kurs og hadde tenkt å registrere radioen under amnesti-ordningen.)

 

EDIT: Starter en egen tråd på dette - det er vel litt ufint å kapre en annens tråd.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men det viktigste er vel at USA bruker en annen DSC klasse D standard (US 'SC101' standard).

Det finnes uttallige skip som seiler mellom europa og amerika, du tror vel ikke at disse har to sett med vhfer? Programeres vhfen om gjelder jo dette også dsc. Det skal sies at jeg kun har prøvd dette på utstyr med wheelmark men kan ikke skjønne at det skal være annerledes på annet utstyr.

Link to post
Share on other sites

I og med at jeg så smått har begynnt å bla litt bogen som inneholder pensumet til VHF serifikatete så er denne tråden interresant... Denne Navman 7110 ser jo ut til å rekke til slik hobby brukere som meg... Hva koster herligheten i Kongeriket her da mon tro

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg så Navman 7110 "live" på båtmessa i Göteborg i helga. Den store mikrofonen virket ok, med myk gummi rundt kanten slik at den er god å holde. Er dog litt usikker på hvor solid displayet er, og om det tåler å henge å slenge i cockpiten...

 

Fra hovedenheten går det en 7 meter lang kabel til en vantett plugg for fastmontering som man kopler mikrofonen i. Selve mikrofonen har spiralkabel av "normal" lengde (ca 1.5m?).

 

Navman oppga veiledende pris på SEK 4200,- men sa at den sikkert kom til å bli solgt for ca SEK 3900,-

 

Jeg har også bestemt meg for å vente på denne :yesnod:

Pronav AS i Egersund er norsk importør av Navman.

 

Jeg er forespeilt en pris som ligger over opplysningene gitt fra båtmessa i Gøteborg.

 

Med lav svensk kronekurs (ca 0.83), skulle prisen bli NOK 3.237.

 

Jeg vet ikke om denne prisen kan oppnås gjennom postordre fra Sverige eller England - i så fall billigere enn innkjøpt i Norge.

 

Det er mulig Provan vil forsøke å få større innpass på VHF området i Norge og senker prisen her.

 

Du kan jo prøve med en telefon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...