Jump to content

Frakt fra USA


eivindch

Recommended Posts

  • 1 år senere...

Løfter denne litt, i desperasjon på å ha en autopilot til ferien som starter om 11 dager så lurer jeg på hvem av disse som leverer på døren uten at posverket i Norge tar seg av momsen? (Postvesnet stresser ikke med tollklareringen)

 

UPS Worldwide Expedited

Fedex Internatipnal

 

De butikker jeg har sjekket tilbyr stort sett kun disse to på international shipping.... Den dyreste er UPS som skal ha 270 dollar.. for en pakke på vel 10 kg

 

Jetcarrier er utelukket siden de ikke klarer dette på på en ukes tid..

 

Skal ha Raymarine E12124 (S1G, 6002 og type 1 lineær drivenhet)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk noen varer fra USA for en måneds tid siden som ble sendt med FedEx.

Varene ble bestilt på mandag og ble levert på døren hjemme torsdag ettermiddag!

Dette gjaldt en mellomstor pappkasse med vekt på ca. 2 kg.

FedEx tar seg av tollklareringen, og sender deg faktura på beløpet ca. 1 mnd etter at du har mottatt pakken.

Link to post
Share on other sites

FedEx, UPS, DHL, samme det. Alle kan levere fort hvis du er villig til å betale for det. Jeg handler ganske mye fra USA (det meste av bildeler - sparte 10 000 på å ta over en "bolt on" katalysator til Chevyen (altså med alle rør, uten sveising - de fremre rørene var rustne), selv med frakt), og det meste fungerer greit. Blir det forsinkelser, er det alltid i tollen!

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det jeg trenger å vite er om UPS benytter posten eller andre "sinker" til fortolling... Trenger et firma som fortoller selv, da slipper man ventingen.. Ser at Fedex og DHL gjør det... men hva med UPS Worldwide Expedited..... frykter at disse kan ha et samarbeid med posten,og da tar det fort et par uker bare der.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har selv bestilt masse varer via vanlig USPS EMS som går via posten i Norge og har aldrig hatt problemer med at posten har somlet. Som ofteset har jeg mottat pakkene 2 dager etter at de ankommet Norge, fortollet og vidresendt samme dag eller dagen etter de ankommer gardermoen. Men så har jeg underskrevet avtale med posten om at de fortoller alt for meg mot et gebyr på 182 kroner. Her er det to eksempler på pakker jeg har kjøpt Sporing 1 og sporing 2 Begge pakken er forsøkt levert på dør nesten innen en uke. Sparer hen hel del penger ved å benytte USPS en UPS, FedEx etc.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke 182,- er så galt jeg da siden jeg som ofteste handler for 5-6000 i slengen. Samt at jeg foretrekker hurtig levering fremfor å styre så ille med betaling hit og dit og faksing av kvitteringer etc rundt om kring. Det er klart handler du for 350,- og betaler 182,- i gebyr så føler vel enhver seg svindlet. Men har også ganske god erfaring med Magnum også, alt kommer til rett tid men som oftest ikke til rett pris, har vel ikke opplevd en eneste gang at frakt gebyret henger på greip når det gjelder magnum, det har en tendens til å bli hakket dyrer enn kalkulert utfra prislistene dems. Kjøpte en kalesje nå for litt siden og vekten på pakka var 14 kilo men magnum beregnet vekt/volum først til 28kg men endte opp på 53 kg når fakturaen kom. Hvilket gjorde at jeg da følte meg en smule svindlet. Kosta meg dobbelt som mye som først antatt for frakten.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Bestillingen min ble sendt klokken 14.00 i dag, frakten ble UPS Worldwide Express som skulle være den raskeste og den kostet skjorta... 310$ for 10-12kg.WmjMarine har bekreftet at varen er på lager, så da gjenstårdet bare å se når den dukker opp her i kongeriket

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det herlige med dette gebyret er jo servicen man betaler for. Har kjøpt meg en 12v pc type carputer fra ebay som skal bli ny hjerne i båten. Pris 399 dollar og 60 dollar i porto altså utgjør gebyret posten skal ha 50% av prisen på å sende hele greia fra usa. Sporing viser at pakken ble sendt fra usa 4. juni. To dager senere den 6. juni var den fremme i Norge noe som er betydelig kortere tid enn noen sending jeg har fått fra komplett, maritim eller andre innenlands i Norge. Alt vel så langt. Men nå skriver vi 13. juni og jeg ser at pakken i dag er frigjort fra importtollen. Alt av fullmakter skulle ligget inne hos posten. Og dette skal de ha 182 kr for.

 

Hadde helt tilsvarende eksempler med en nmea multiplexer jeg også kjøpte fra usa. Porto på denne var 12 dollar eller 72 kr. Hadde jeg kjøpt samme sak fra en norsk sjappe ville vel porto vært enda høyere. Posten Norge er rett og slett både dyr og dårlig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også opplevd at posten har brukt utrolig lang tid på fortollingen men det har skyltes at avsender har hatt så dårlig håndskrift at det ikke har vært mulig for posten å tyde hva som har vært skrevet og det endte opp med at posten/fortollingen sendte ny fortollingsavtale til den meget kryptiske adressen men som postbudet hadde klart å tyde og fått frem til meg. Jeg returnerte avtalen med personnummer mitt på og da løsnet alt sammen og jeg hadde pakken 2 dager senere. Jeg er enig at gebyret er noe høyt men hvis du sammenligner prisen DHL etc med USPS/posten så tror jeg at jeg klarer å vente 2 dager ekstra. Og det hender at DHL og de andre også tuller det til og får rotet det til også. Jeg tror ingen er perfekte men en ting har jeg lagt merke til er at hvis man bestiller varer fra Japan og Kina så slipper jeg unne mva og toll hver eneste gang når det går via vanlig post, helt genialt. Har kjøpt meg 2 tv'er, haddisk kamera radiostyrte biler etc. fra Kina og det står på trappa mi oftest inne 1 1/2 uke. Sist kjøpte jeg LED pærer til båten og det kom vel på 1/3 av prisen som andre her i distrikte skal ha for de.

led1.jpg

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Da er sendelsen min på vei og trackingen til UPS fungerer sålangt, og det virker som det jobbes litt USA med dette, skal bli morsomt å se når den er meg i hende...

ups1.gif

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har pinadø betalt 279$ for denne frakten og de kunne bare forsøke seg med å sende den sjøveien, selv om jeg ble litt skeptisk når den er i Philadelpia som jo er en stor havneby :eek:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har pinadø betalt 279$ for denne frakten

Ja det skjedde meg og, betalte 160us og da skulle den kun til Canada, ble en uke forsinket. Hvis du er bekymret ringer du de og får bekreftet reiseruten, når de står opp da vel og merke :wink: Min pakke klarte de å nedgradere uten varsel så jeg følger ekstra godt med på disse nå, jeg tviler på at det skjer ofte...

Link to post
Share on other sites

Men har også ganske god erfaring med Magnum også, alt kommer til rett tid men som oftest ikke til rett pris, har vel ikke opplevd en eneste gang at frakt gebyret henger på greip når det gjelder magnum, det har en tendens til å bli hakket dyrer enn kalkulert utfra prislistene dems. Kjøpte en kalesje nå for litt siden og vekten på pakka var 14 kilo men magnum beregnet vekt/volum først til 28kg men endte opp på 53 kg når fakturaen kom. Hvilket gjorde at jeg da følte meg en smule svindlet. Kosta meg dobbelt som mye som først antatt for frakten.

 

 

Det samme har jeg akkurat opplevd, har et motorsykkelsete på tur, pakke på litt over 4 kg som ble til 15 kg....

 

Men pålitelig levering og greit gjennom tollen, det skal de ha.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

sydvesten skulle bli grå i håret av å vente :wink:

Blir og blir fru blom :lol::lol: , men takker for omtanken

 

Knut, Philadelphia PA er også en air hub for UPS, jeg vil tro at derfra går den med fly til Köln eller Bonn som er air hubs for europa.

Det er bra med fagfolk på feltet...

 

Takker Kjell

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...