function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

VHF eksamen i Haugesund


Sydvesten

Recommended Posts

Jeg har vært i kontakt med sensoren for VHF eksamen her i Haugesund angående eksamen for VHF sertifikatet. Jeg planlegger å ta dette relativt raskt ved selvstudium.... Er det flere som vurderer det samme så kunne vi organisert en felles eksamen i slutten av måneden eller deromkring....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det var kjapt! Men jeg har jo planlagt å ta den da, så hvorfor ikke... Sikkert på tide at Telenor får svar på brevet de sendte meg i sommer ang. konsesjon på VHF'en... Har lest gjennom boka en gang allerede, så hvis jeg tar den en gang til så er jeg nok klar! Si fra når du har fått en dato og klokkeslett, så stiller jeg hvis tiden passer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det skal jeg vet du... sender hen en mail i løpet av dagen, så ser vi hva vi får til... Har boken foran meg, pløyer gjennom den et par ganger... og krysser fingrene...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Huhei!

 

Jeg har tenkt å ta dette og da skulle Haugesund passe bra... Er ikke så veldig klar, men har kjøpt boka (fikk den til jul). VHFen er montert så det er på tide.

 

Førstkommende fredag kl. 1100 er ikke mulig dessverre...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe problem å få avlagt eksamen i Haugesund, sensor er veldig hjelpsom! Vi ringte her om dagen, og fikk tilbud om å møte opp allerede på fredag. Man blir plassert sammen med folk som går opp til eksamen i andre fag.

 

Om vi er klar er en annen sak, men både kapteinen og jeg har lest gjennom boka flere ganger og kjørt gjennom demo'en på nettet samt løst eksamensoppgavene vi fikk tilsendt sammen med pensumboka. Av 35 svar må man ha 28 rette, og det bør ikke være noe problem. Hadde et par slurvefeil ved hurtig gjennomgang av demooppgaven!

Link to post
Share on other sites

Første mulighet fredag sier du...... dæven.....da må æ hiv mæ i læsinga... Tror det blir for tidlig for meg... med fredagen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Burde vel fått tatt VHF sertifikatet jeg også.

Hadde satt stor pris på en tilbakemelding om det er mulig å arrangere felles eksamen litt senere i år.

Førstkommende fredag blir litt for tidlig for meg også....

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Informasjon kommer i denne tråden.... hvis jeg orker å lese boken så kan det hende jeg stiller til eksamen på fredag... da ringer jeg sensoren i morgen...

 

Men kjenner jeg meg selv, så blir det lite med lesing i kveld... :headbang:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Om et par tre uker hadde nok passet bedre for meg også ja. Og helst etter arbeidstid.. Jeg ligger vel egentlig godt an, da jeg har lest gjennom boken en gang i alle fall. Men jeg må nok ta den en gang eller to til, samt løse litt oppgaver først. Så alt fra to uker og fremover burde gå greit for meg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Før 9. mars passer best for meg. Da overtar vi hus så alt med båt må skje før dette er dealen med fruen. Er mye på reise så vi får se om det passer, men er alltid hjemme på fredager så hvis det blir en fredag får jeg det til også på dagtid. Fordelen med all reisingen er at jeg har bruktbart med tid til å lese.

 

Har ikke boka tilgjengelig her jeg sitter, er alt jeg trenger i denne (oppgaver mm)?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det står oppgaver bak i boka. Vi fikk i tillegg tilsendt kopi av gamle VHF eksamener fra kursholder. Har lest gjennom disse i kveld og kontrollert opp mot fasit (pensumboka). Man får 35 spørsmål på eksamen, hvorav 28 må være riktige. Det er en del "lurespørsmål" blant alternativene, så det gjelder å lese oppgaven nøye før man krysser av.

 

Greit å ta en demotest på nett, også:

 

http://www.sjoassistanse.com/vhftest/test.html

Link to post
Share on other sites

Til de som kvir seg: Les boken 1-2 ganger, prøv dere på oppgavene osm finnes bl.a. hos sjøassistanse.

Går det greit er det bare å få tatt eksamen.

Fikk boken en mandag, leste igjennom den på kveldstid og torsdag var det gjennomgang om formiddagen avsluttet med eksamen rundt kl. 1400.....

Riktignok for noen år siden.....

Link to post
Share on other sites

Hva er korrekt svar på dette spørsmålet..... ble litt usikker her... er fra sjøassistanse sin VHF prøve..

 

35. Hvilken prioritet skal hastermeldinger ha?

 

1 Hastermeldinger skal sendes foran alle andre meldinger, unntatt nødmeldinger.

2 Hastermeldinger skal sendes foran alle andre meldinger.

3 Hastermeldinger skal sendes foran alle andre meldinger, unntatt tryggings-meldinger og nødmeldinger.

4 Hastermeldinger skal aldri sendes foran nødkallinger og nødmeldinger.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva er korrekt svar på dette spørsmålet..... ble litt usikker her... er fra sjøassistanse sin VHF prøve..

35. Hvilken prioritet skal hastermeldinger ha?

Heisann!

Dette spørsmålet blei diskutert på vhf-kurset sist helg utan at me kom fram til nokon endeleg konklusjon. Svar 1 er vistnok "riktig", men eg meiner at svar 4 er meir presis. Nødkallinga som påkallar oppmerksomheit går føre sjølve nødmeldinga. "Trekker pusten imellom" blei det sagt. Så hastemeldingar kjem etter i prioritet. Begge svara er vel riktige, men det er nyansar og svar 4 utelet ingen tvil. Andre synspunkt?

mvh

VindiHaaret

Link to post
Share on other sites

Jeg heller også til 4, men det gir feil på testen.... er vel av den oppfatning av at både 1 og 4 er riktige... men Sjøassistanse er ikke enig der......... :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Snakket med sensor i dag jeg da... dukker opp i morgen klokken 11 jeg også... skal pløye gjennom boken er gang til i dag...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvilken bok bruker dere i forbindelse med eksamen?

 

Var nemlig en tur innom vårt eminente folkebibliotek i dag, men de fant ikke noen bøker om bruk av VHF og maritim radio.

Kunne derfor trengt følgende informasjon:

- bokens navn

- forfatter

- ISBN nummer

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Hei

Synes selv at det på dette spørsmålet gis 2 merkelige alternativ, skal ta det opp med Radioinspeksjonen imorgen og be om en forklaring på dette, ser at det er alternativ 1 som gir korrekt besvarelse.

Skal poste dere et svar så snart jeg har sjekket opp i dette.

Kos dere med vår jubileumskokurranse på Maritim radio eller på Sjøassistanse så lenge.

Lykke til på eksamen imorgen!!

 

Mvh

Jo Eirik

 

PS:

Lærebok for Maritim VHF, Telenor Radioinspeksjonen

Læremiddelforlaget, ISBN 82-7997-023-1

Redigert av Jo_Eirik (see edit history)

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Snakket med sensor i dag jeg da... dukker opp i morgen klokken 11 jeg også... skal pløye gjennom boken er gang til i dag...

Var det vankelig å få til noe på kveldstid? Jeg har desverre ikke tid i morgen, så jeg får forsøke å ordne noe senere. Lykke til med eksamenen!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...