Jump to content

Liming av teak


fjordholmen

Recommended Posts

Hei

 

Her er jeg av en annen oppfatning. Epoxy er sterkt og bra og egner seg godt til bærende konstruksjoner. Ulempen er at det flyter og renner om du ikke tilsetter tykningsmiddel. En annen ting er at om du pusser der det det er limt, er limet mye hardere en teaken og det er vanskelig å få det fint.

For liming av listverk vil jeg heller anbefale polurethanlim. Dette ekspanderer når det herder og det er lett å fjerne overflødig tørket lim. I og med at det ekspanderer trenger ikke limflate å passe 100% sammen.

Link to post
Share on other sites

I "Perlen"/båten vår, har jeg laget nye vegger, nye skaper i cabin, Actercabin, cockpit, wc, samt nye dørker nær sagt i hele båten samt diverse andre ting.

 

Jeg har ikke brukt noe annet enn Tec7. Kun få plasser er der satt skruer i tillegg (der hvor man har større belastning).

 

Jeg kan derfor trygt anbefale Tec7 til dine arbeider.

Link to post
Share on other sites

I "Perlen"/båten vår, har jeg laget nye vegger, nye skaper i cabin, Actercabin, cockpit, wc, samt nye dørker nær sagt i hele båten samt diverse andre ting.

 

Jeg har ikke brukt noe annet enn Tec7. Kun få plasser er der satt skruer i tillegg (der hvor man har større belastning).

 

Jeg kan derfor trygt anbefale Tec7 til dine arbeider.

Skal legge akterdekk samt bekle ny motor kasse så da får jeg vel la epoxy være epoxy og prøve dette limet. MÅ vel behandle fineren med epoxy først da???. Hvordan påfører du tech 7? Drar den ut med tannsparkel eller?. Får man tech7 på annen måte en 0,3 patroner?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har montert sammen det ene og andre i teak, og har aldri brukt annet enn epoxy.

 

Må selvfølgelig være litt forsiktig i forhold til renning, spesielt hvis du bruker laminatplater som ikke det er så mye å slipe på. Hvis det kommer en og annen liten flekk på teaken med epoxy så blir ikke denne synlig etter lakk så lenge den ikke "buler".

 

Hva du bruker vil jeg anbefale deg og gjøre noen tester og prøve litt selv, så kan du selv gjøre deg opp en mening om hva du syntes fungerer best.

 

Hele motorkassa her er montert kun med epoxy.

 

Bilde

Bilde

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Vil også anbefale deg å bruke epoxy. Brukte dette når vi lagde nytt akterdekk på vår båt og det fungerte utmerket. Bruker det også på ny dørk nå.

 

Husk at West system er noe av den dyreste epoxyen på markedet, selv bruker jeg aeroepoxy som er minst like godt, og ligger lavere i pris. Epoxy er ganske dyrt så det lønner seg å sjekke litt priser.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Bruker også mye epoxy. Fortykker den med microfiber etter behov. Når man fortykker epoxyen med microfiber får den fyllende egenskaper - nyttig ved litt ujevne flater, bruker dette mye ved liming og laminering. Tec7 er også et bra stoff, har aldri brukt den til teak. Tec7 finnes kun i 310ml patron og 50ml tube.

 

Nordstar

Link to post
Share on other sites

Det er utrolig hvor mye energi mannfolk kan legge i diskusjoner om tec 7 og epoxi, så jeg hver meg på jeg også.

 

Jeg bruker begge deler, og må si at begge har fremragende egenskaper. Epoksi i liming teak mot teak. Fordelen er at det sitter godt, epoksien kan varmes opp med varmepistol for å skrape vekk overskytende mengde, den er tyntflytene, vanntett, er ganske fargeløs og kan brukes på glassfiber. Enig i at West er for dyrt, har gode erfaringer med Trebåten sin.

 

Tec 7 limer nesten med en gang. Jeg har brukt den til å henge opp store speil, og bare festet med tape i tillegg. Den er også bra for skott som går mot dørk eller dekk. Den demper og fyller. Den limer godt mot pleksiglass( prøvde først med sika). tec 7 er lettvint, du trener ikke blande og styre, men det er fort gjort å grise med.

 

To glitrende produkt, men med litt forskjellig bruksområde, synest jeg.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Har dårlig erfaring med epoxy til teak utvendig.

Derimot har polyuretan lim holdt veldig bra

Da har du gjort noe feil :crazy::lol:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Av og til så lurer jeg når jeg leser slike tråder som dette. Hvor stor erfaring har de forskjellige som skriver inn? Har de limt ei list her og der, eller har de bygd en hel, eller kanskje flere båter?

Hvor store krav stilles til finish. Om man skal demontere, bør lime gi seg eller treverket?

Hvorfor ikke stille disse spørsmålene til Huseklepp Modellverksted eller Holm's innredning så får en vite hva proffene bruker.

Grunnen til at jeg retter dette spørsmålet er at for nybegynnere kan det være vanskelig å vurdere "tyngden" til den som skriver. Synes noen innlegg preges av en alt for teoretisk innfallsvinkel, nesten som man kan tro at dette er ikke prøvd i praksis, uten at dette har gyldighet for akkurat denne tråden

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Av og til så lurer jeg når jeg leser slike tråder som dette. Hvor stor erfaring har de forskjellige som skriver inn? Har de limt ei list her og der, eller har de bygd en hel, eller kanskje flere båter?

Hvor store krav stilles til finish. Om man skal demontere, bør lime gi seg eller treverket?

Hvorfor ikke stille disse spørsmålene til Huseklepp Modellverksted eller Holm's innredning så får en vite hva proffene bruker.

Grunnen til at jeg retter dette spørsmålet er at for nybegynnere kan det være vanskelig å vurdere "tyngden" til den som skriver. Synes noen innlegg preges av en alt for teoretisk innfallsvinkel, nesten som man kan tro at dette er ikke prøvd i praksis, uten at dette har gyldighet for akkurat denne tråden

JA hvis vi hele tiden skal førhøre oss med forhandlere verksted etc hva skal vi da med baatplassen- Bare koseprate kanskje. Tror heller at forhandlere etc skulle engasjert seg litt her og kommet med innspill

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

så får en vite hva proffene bruker.

Godt poeng.

 

Nå vil jeg legge til at jeg har undersøkt hva proffene bruker, og derav benytter meg av de produkter de bruker. Derfor anbefaler jeg Tec7.

 

Tec7 er beslektet med hva Windy bruker i sine nybygg. Kan opplyse at der nær sagt ikke er en eneste skrue eller spiker i innredningene dems. Kun lim.

 

Når det gjelder forespørsler hos modellverksteder eller innredningsverksteder, så stiller det krav til at de lager innredninger beregnet for maritimt miljø, fremfor "huslige" gjenstander. Krav til lime-egenskaper er der himmelvid stor forskjell på utfra ovennevnte miljøer.

Link to post
Share on other sites

..da må jeg jo bare :wink:

 

Gode poenger her, både JRK og jonkare. Ville vært veldig greit å høre hva proffene anbefaler. Men de kan vel ikke bare begynne å reklamere for sine egne ting her i Åpent Forum?

mvh

JanS

Å ikke reklamere en vel en poeng.

Men med saken "anbefaling av proff" er det en problem, vet du.

De som ha proffverkstedt forteller ingenting fordi de tjener penge med egen proffesjonalitet.

Så blir det bare proffselgere.

Men alle tviler jo på det, fordi proffselgere vil jo bare selge egne proffprodukter, som koster penge.

Og med det kan en proffselger spare seg tiden, fordi folk som er halvproffesjonel har jo alltid en løsning som er bedre og tilleggs billigere :smiley:

 

Godt poeng.

 

Nå vil jeg legge til at jeg har undersøkt hva proffene bruker, og derav benytter meg av de produkter de bruker. Derfor anbefaler jeg Tec7.

 

Tec7 er beslektet med hva Windy bruker i sine nybygg. Kan opplyse at der nær sagt ikke er en eneste skrue eller spiker i innredningene dems. Kun lim.

Det med uttrykk "beslektet" er egentlig ganske bra allerede.

...har du egentlig også undersøket hvorfor at det ikke finnes navn "Tec7" på f.eks. tyske markedet ?

Men heller hvorfor at ikke Windy eller en annen båtprodusent (med halveis bra navn) ikke bruker Tec7 ?

Eller hvorfor at andre produkter av denne slekten er ca. 30% dyrere, uansett produsent og land ?

Og kan du også forklare hvorfor at det ikke finnes ekte proffprodukter hos f.eks. byggemarkeder, "Eurodårlig" eller andre hobbymarkeder ?

:confused::confused::confused::confused:

 

Liten anbefaling fra meg: la ikke forvirre dere av uttryk som "kan brukes for alt" og "er anbefalt for båt".

Selfølgelig kan alt brukes på båt.

Men det betyr ikke samtidlig at produsenten har erfaring med problemstillingen på båt.

 

Men det kan utspekuleres helt enkelt.

Hvis man er litt smart, så stiller man bare direkte spørsmål som angår maritimt miljø.

Så hører man allerede fra selgeren hvor mye proff han er mht. produkten sin.

 

:seeya:

Ha en fin dag alle sammen og ikke blir sure pga. at jeg skriver litt hardt.

Men sånt er det.

 

Med vennlig hilsen

Jørg

 

ps:

Forresten bruker man epoxy for forbindelser som skal være stive,

mens "elastisk" lim brukes for forbindelser og tettning som skal være fleksible.

Men "fleksibelt" betyr ikke "tyggegummi" og er avhengig av hardhet med betegnelsen "shore".

Og "epoxy" er ikke automatisk en bra epoxy, bare pga. at stoffet heter "epoxy".

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg, det at jeg skriver at Tec7 er beslektet med det produktet som Windy bruker, har sammenheng med at Windy får sine leveranser fra Sverige, som følge av at de er storkunde. Jeg holder meg til lokalbutikken, og dermed må kjøpe Tec7. Jeg husker ikke helt hva det er det heter det Windy bruker, men har det lagra her et eller annet sted på pc.

 

Forøvrig synes jeg absolutt ikke du "skriver hardt", det er mer riktig å belyse alle sider :wink:

Link to post
Share on other sites

Forøvrig synes jeg absolutt ikke du "skriver hardt", det er mer riktig å belyse alle sider :wink:

Det er vel et poeng og at et produkt som er utviklet til en ting og kan egne seg til andre formål og uten at produsent er riktig klar over det. Det er der vi som bruker produktene kommer inn med erfaringer som vi deler blant annet her på båtplassen.

 

Perlen i et innlegg lengre opp i denne tråden spør jeg om hvilken fremgangsmåte du bruker når du limer ned teakstaver med tech 7, hadde hvert fint om du kunne belyse dette litt (dele din erfaring med oss andre) og eventuell forbehandling av x-finer er av interesse. Ja og tilslutt. Sliperondellen fra biltema fungerer ypperlig til fjerning av maling, bunnstoffet var litt værre. tech 7 samt tidligere klinte remedier av lignende opprinnelse var ikke mulig. Må nok bare skrape og skjære med kniv her.

 

Har ikke prøvd den på rustfritt men polerte opp et stykke aluminium som ble blankt og fint temmelig raskt dog noe stripete. Tror muligens at rustfritt ikke blir stripete da den er hardere en alu.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Perlen i et innlegg lengre opp i denne tråden spør jeg om hvilken fremgangsmåte

Ops, det spørsmålet har gått meg hus forbi.

 

Først og fremst, så har jeg brukt plywoodplater, på norsk vannfast finerplater. Teakstavene er tilpasset stedet hvor de skal på plass, avmerket med hvor jeg ønsker treplugger. Disse stavene er numerert for å ikke gjøre feil under legging. Deretter anskaffer du en eske skruer, lange nok til selve teakstaven, men ikke helt igjennom plywoodplata + ei skive. Du kjøper et større antall (antall avhengig av hvor mange staver du ønsker å legge om gangen) skiver, så store (runde) som mulig.

 

Når jeg limer, påfører jeg Tec7 to remser, i hver kant, legger dem på plass, skrur skruene ned for å sette dette i press. Dagen etter tar jeg dem bort, og erstatter det med teakplugger. Det hender jeg må gå over med hullborr da Tec7 kan ha kommet i hullet, og det derfor er dårligere plass til pluggene. Det er fort gjort. Når det gjelder antall skiver, så kjøpte jeg for min del rundt 400 stk en gang i sin tid, har derfor "for resten av livet".

 

Tykkelse på plata må nesten du finne ut av. Når jeg har lagt utvendig, har jeg hatt minimum 15mm plate, for stabilitetens sin skyld.

 

tech 7 samt tidligere klinte remedier av lignende opprinnelse var ikke mulig. Må nok bare skrape og skjære med kniv her.

re fjerning av Tec7, sikaflex eller hva det nå skulle være, så har jeg god erfaring i å bruke sikleskrape for å fjærne det.

 

Kom gjerne med spørsmål, om ting er uklart, eller jeg har glemt å forklare....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...