Jump to content

Liming av teak


fjordholmen

Recommended Posts

Ops, det spørsmålet har gått meg hus forbi.

 

.

 

Når jeg limer, påfører jeg Tec7 to remser, i hver kant, legger dem på plass, skrur skruene ned for å sette dette i press. Dagen etter tar jeg dem bort, og erstatter det med teakplugger. Det hender jeg må gå over med hullborr da Tec7 kan ha kommet i hullet, og det derfor er dårligere plass til pluggene. Det er fort gjort. Når det gjelder antall skiver, så kjøpte jeg for min del rundt 400 stk en gang i sin tid, har derfor "for resten av livet".

 

Tykkelse på plata må nesten du finne ut av. Når jeg har lagt utvendig, har jeg hatt minimum 15mm plate, for stabilitetens sin skyld.

re fjerning av Tec7, sikaflex eller hva det nå skulle være, så har jeg god erfaring i å bruke sikleskrape for å fjærne det.

 

Kom gjerne med spørsmål, om ting er uklart, eller jeg har glemt å forklare....

Innfestning med skruer etc er jeg kjent med da jeg har gjort dette med epoxy. Det som blir litt uklart for meg er når du sier vannfast finer mener du da denne glatte brune som vel egentlig er epoxy belagt x-finer eller mener du vanlig finer som er vannfast limt? Det jeg er redd for er at denne som er vannfast lim vil kunne svelle og platelagene dermed gå fra hverandre hvis det kommer fukt under stavene, noe som teoretisk skulle være mulig i og med at man ikke hellimer disse ned

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg mener ordinære finerplater, vannfaste.

 

Når det gjelder svell, så har ikke jeg opplevd det. Cluet er å gjøre det tettest mulig når man legger stavene, fuger, samt behandler dette.

 

Om du skulle være engstelig fortsatt, kan du jo olje(lakke) platene før montering, langsmed alle kanter. Du får jo da vann-avvisende plate.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...