Jump to content

Virker lensepumpe Jabsco Hydro Air


roaldbj

Recommended Posts

Jamsco har noen år levert et lensepumpe-system som aktiveres av trykkendring målt i kjølsvinet.

 

http://www.jabsco.com/prodInfoApp/servlet/...ompanyId=JABSCO

 

Jeg forstår det slik at trykkbryteren aktiveres når vannhøyden i kjøsvinet går over 57 mm og slår av når vannhøyden er 25 mm over kjølsvinet.

 

Trykkbryteren er koblet ved en diafragmabryter hvor avstanden til kjølsvinet er opplyst å kunne være opp til 3 meter.

 

Har noen erfaring med hvorledes denne diafragmabryteren virker?

 

Jeg får levert båt til våren som har dette systemet som automatisk lensepumpe. Har av den grunn interesse av å få tilgang på erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Har i en tidliger båt benyttet trykkbryter hentet ut av oppvaskmaskin og vurderer å gjøre dette igjen. Bryteren monteres da hvorsom helst med slange påmontert en skål (opp ned) i kjølsvinet og stilles inn slik at den starter og stopper på rette trykket. Vurderer å skifte over til en slik en i den båten jeg har nå og. Har allerede sikkret meg 2 brytere på avfalls statsjonen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ut fra nettinformasjonen finner jeg følgende:

 

 

Hydro Air Bilge Switch 12V, Up to 20 amp

 

Part Number Flow Rate gph/lph Voltage Amp Draw Wire Gauges* 0'-20' (0-6m) 21'-40' (6.5-12m) 41'-60'(12.5-18m) 61'-100'(18.5-30m) Fuse Size

59400-0012 - - - - - - - -

 

Proven highly reliable design using new molding techniques.

Styling compliments modern interiors.

Automatic operation of bilge pumps or audible and visual high water level alarms.

Turns on at 2 3/`6" (57mm), off at 1" (25mm).

Diaphragm switch can be mounted up to 10ft (3m) above plastic airbell.

 

Båten jeg kjøper baserer seg på dette som den automatiske lensepumpen.

 

Jeg er opptratt av to ting i første omgang:

 

1) Hva er den aktuelle strømbelastningen av slik pumpetype. Har ikke klart å finne ut av dette selv etter kontakt med Jabsco.

 

2) Hvor driftssikker er slik diafragmapumpebryter i forhold til minst to andre brytere:

 

- tradisjonelle løfte-brytere (vann-løft-prinsipp)

- motstandsbrytere

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1. Nå er dette bare bryter, hva den bruker av strøm vet jeg ikke.

2.Meget driftsikker er min erfaring etter tullball med kvikksølvbrytere og den bryteren med kule i.

 

Da jeg har trebåt må jeg kunne stole på bryter, forrige snekka gikk nesten ned på grunn av sviktende kvikksølvbryter, (den var 2 dager gammel).

 

Jeg har hatt denne bryteren montert i båter som ligger ute om vintern og det fungerer fint.

Link to post
Share on other sites

1. Nå er dette bare bryter, hva den bruker av strøm vet jeg ikke.

2.Meget driftsikker er min erfaring etter tullball med kvikksølvbrytere og den bryteren med kule i.

 

Da jeg har trebåt må jeg kunne stole på bryter, forrige snekka gikk nesten ned på grunn av sviktende kvikksølvbryter, (den var 2 dager gammel).

 

Jeg har hatt denne bryteren montert i båter som ligger ute om vintern og det fungerer fint.

Jeg forstår at dette utelukkende er en bryter.

 

Jeg synes det er interessant at dine erfaring er positive.

 

Er det ingen negative erfaringer med denne bryteren?

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår at dette utelukkende er en bryter.

 

Jeg synes det er interessant at dine erfaring er positive.

 

Er det ingen negative erfaringer med denne bryteren?

Jeg har ikke hatt negative enda. Kanskje andre har.

Men spør du om hvor mange som har hatt negative opplevelser med vippebrytere så er det nok mange skulle jeg tro.

 

Fordelen med denne trykkbryteren er jo at elektronikken kan monteres høyt og tørt.

Skulle bare ønske at lensepumper ble levert med lengre ledning.

Link to post
Share on other sites

Er det ingen negative erfaringer med denne bryteren?

Som kjent er jeg innehaver av endel antikvarisk utstyr. I dette inngår ett stk av den nevnte bryter samt en Rule kvikksølvbryter, begge ca 20 år gamle.

 

Jabsco'en er av den forrige modellen, men jeg antar det bare er en kosmetisk forskjell.

For at bryteren skal aktiviseres må altså vannet stige inni plastkuppelen. Pumpa starter og vannet synker litt ned i kuppelen.

Men over tid stiger vannstanden og til slutt starter ikke pumpa..

Jeg bruker denne bare til å drenere i dusjen, altså ikke så kritisk, og har derfor bare latt den stå.

Har mulighet til å tvangskjøre pumpa og derved "resette" switch'en en gang i mellom.

 

Rule bryteren har aldri sviktet....

Link to post
Share on other sites

Da jeg har trebåt må jeg kunne stole på bryter, forrige snekka gikk nesten ned på grunn av sviktende kvikksølvbryter, (den var 2 dager gammel).

Du vet det sikert men regelen når båten lekker så mye er vel at man bør ha en pumpe i backupp. Og hvis du husker en tidligere tråd jeg (eller var det en annen sin, husker ikke hva den heter) her hvor man benyttet en gammel mobiltelefon til å varsle med høy vannstand. Denne er nå lagetr og under testing. Funker så langt. Og var veldig rimelig.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Du vet det sikert men regelen når båten lekker så mye er vel at man bør ha en pumpe i backupp. Og hvis du husker en tidligere tråd jeg (eller var det en annen sin, husker ikke hva den heter) her hvor man benyttet en gammel mobiltelefon til å varsle med høy vannstand. Denne er nå lagetr og under testing. Funker så langt. Og var veldig rimelig.

Mnja, men båten min lakk ikke så mye! Om den lekker lite eller mye må man kunne stole på utstyret. :wink: Når Bastarden skal på vannet skal jeg ha 2 uavhengige system.

 

Det var godt det var is den vinteren fordi båten hang i isen, jeg vasset med vann til knea inni i båten og fikk i gang pumpa provisorisk. Etter det monterte jeg den trykkbrytern som jeg bruker i Fia nå.

 

Jeg skal også ha varslings system, men kommer vel til og kjøpe det ferdig da jeg ikke har noe peil på og fikse noe sånt sjøl. Må stole på sånt også jeg da :crazy:

Link to post
Share on other sites

Dene typen bryter er jo en besnærende løsning på et "problem", men kanskje bare på et imaginært problem? Min første tanke var et spørsmål om hvor lang tid det går før ett eller annet inne i den lille blå plastkuppelen tettes. Av en tape-bit, noe gørr og olje, en liten tvistdott eller to eller hva som helst. Hva da? :eek:

 

En vanlig vippebryter er i alle fall lett å teste. Det er ikke vanskeligere enn å løfte på den. Det bør man gjøre en gang i blant. Hvordan man kan teste at denne membranbryteren fungerer, er en gåte. Annet enn å fylle kjølen med vann og se hva som skjer? :confused:

 

Om dette tema som om mangt annet interessant er det gode råd å finne hos David Pascoe: http://www.yachtsurvey.com/bilge_pumps.htm

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dene typen bryter er jo en besnærende løsning på et "problem", men kanskje bare på et imaginært problem? Min første tanke var et spørsmål om hvor lang tid det går før ett eller annet inne i den lille blå plastkuppelen tettes. Av en tape-bit, noe gørr og olje, en liten tvistdott eller to eller hva som helst. Hva da? :eek:

 

Hvordan man kan teste at denne membranbryteren fungerer, er en gåte.

Det er ganske så små hull i kuppelen så det skal vanskelig gjøres at det kommer noen biter inn der.

Og jeg har mye rask :blush: nedi kjølsvinet på de båtene som denne har/er montert

 

Teste kan du gjøre ved og nappe slangen av kuppelen og putte denne i munnen for så og blåse inn i slangen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp montert Hydro air bryteren, uten at jeg kan påstå at jeg stoler så mye mer på den, i forhold til de andre.

 

Jeg har derfor 1 stk, vippebryter med kule, 1 stk Hydro Air bryter, samt 1 stk vippebryter med kontaktplate, tilknyttet lensepumpene.

 

Det som er fordel med de "antikvariske", er at de er enkle å teste om de virker eller ei. Det kan man etter hva jeg forstår ikke med hydrobryteren.

 

1 gang per uke testes vippebrytere. Nå er det vel et par måneder siden sist båten lensa, derfor er det viktig å ha den rutinen med sjekking.

 

Dette var vel ikke til hjelp i forhold til trådstarters spørsmål, men tenkte det var greit om jeg bidro med mine erfaringer.......

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

...

2.Meget driftsikker er min erfaring etter tullball med kvikksølvbrytere og den bryteren med kule i.

 

Da jeg har trebåt må jeg kunne stole på bryter, forrige snekka gikk nesten ned på grunn av sviktende kvikksølvbryter, (den var 2 dager gammel).

Og da har du brukt et rele som 'forsterker' for kvikksølvbryteren? Eller har du koblet pumpa direkte på på den?

 

(Innrømmer gjerne at jeg ikke var klar over dette kravet heller før jeg leste dette her på BP)

Link to post
Share on other sites

Og da har du brukt et rele som 'forsterker' for kvikksølvbryteren? Eller har du koblet pumpa direkte på på den?

 

(Innrømmer gjerne at jeg ikke var klar over dette kravet heller før jeg leste dette her på BP)

Ikkeno relee nei, står det i monteringsanvisning tro? Har heller ikke fått beskjed om det når jeg har handlet disse

Link to post
Share on other sites

Prinsippet for denne bryteren er det i alle fall ikke noe feil med, den finnes i praktisk talt SAMTLIGE vaskemaskiner i verden...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvordan man kan teste at denne membranbryteren fungerer, er en gåte. Annet enn å fylle kjølen med vann og se hva som skjer? :confused:

Det går jo an å ta av slangen og blåse i den. Men dette er ikke en ordentlig test.

Skulle det være en ørliten luftlekkasje etter at slangen er påmontert får man problemet jeg beskrev over.

Ville definitivt ikke satset på denne når det gjelder å sikre at lensepumpa går når den skal...

 

Vaskemaskin blir litt annerledes da disse har en forsinkelse som gjør at alt vann pumpes ut og bryteren dermed "resettes" hver gang den blir brukt.

 

Kvikksølvbrytere er enkle å teste, evnt. kan man montere 2 i parallell og sjekke at begge fungerer en gang i mellom.

Man kan montere en summer i parallell med pumpa slik at man er sikker på å bli vekket skulle noe skje om natten. Og for å bli varslet dersom pumpa starter mens man er underveis.

Link to post
Share on other sites

Kvikksølvbrytere er enkle å teste, evnt. kan man montere 2 i parallell og sjekke at begge fungerer en gang i mellom.

Man kan montere en summer i parallell med pumpa slik at man er sikker på å bli vekket skulle noe skje om natten. Og for å bli varslet dersom pumpa starter mens man er underveis.

Et par spørsmål:

 

1) Antar at kvikksølvbryterne varierer i kvalitet og pris.

 

Hva er anbefalt/ den beste bryter?

 

Dette går hos oss på kontoen for sikkerhet, og budsjettrutinene er litt anderledes på den kontoen i forhold til noen av de andre.

 

2) Forstår at det er erfaring med å montere flere (2) kvikksølvbrytere i parallell. Hvorledes vil strømforbruket for disse være når de ikke aktivieres.

 

Er det slik at inaktivitet = 0 A? (Ingen mulighet for krypstrøm)

 

(Mottrykkpumpene (følepumpene) trekker ikke så mye støm hver gang de startet, men når de vanligvis startet 3 g /timen blir det over tid en viss strømmengde. Jeg har kjøpt etpar slike, men vurderer å gå over til kvikksølvbrytere som synes å være mer pålitelige)

Link to post
Share on other sites

Bare for og legge til, sørg for og ha manuell pumpe ® som som subber unna litt.

Jeg ville ikke lagt utpå uten manuelle pumper, I Bastarden kommer jeg til og ha den manulle pumpem slik at den kan betjenes ved styreposisjon ute

Jeg skjønner at jeg også helst burde hatt pumpe med remdrift - men dette får vente.

 

Har du eksempler på gode manuelle lensepumper. Jeg har vært borti flere som ikke holder så lenge.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner at jeg også helst burde hatt pumpe med remdrift - men dette får vente.

 

Har du eksempler på gode manuelle lensepumper. Jeg har vært borti flere som ikke holder så lenge.

Har desverre ikke gode eksempler på manuell pumpe, dette er noe jeg skal montere nå.

Har hatt det før selvsagt men da var det en rimelig type som innfesting av håndtak var dårlig og i tillegg i plast som da knakk. Men den subbet unna vannet, det var ikke noe problem. (helt til håndtaket knakk)

Har en plastimo pumpe liggende, monterer muligens den.

 

Ønsker selv innspill på gode manuelle pumper.

 

Pumpe på remdrift er jo smart, noen som har gode løsninger på dette?

Hadde en slik på den gamle Sabb´n og den fungerte veldig fint.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...